Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Voor ik aan het stroken begin een vraagje:
De spiegel achteraan. Hoe ver moet ik deze afschuren. Moet deze helemaal tot aan de kiel worden afgeschuurd of mag deze gewoon worden rondgezet zoals getoond ddor Ron (pg. 13)?[/QUOTE]

Peter

Als het goed is heb je tot deel 40 binnen.
Daar bij ziet de kiel voor de achterzijde.

Deze moet er iets uitsteken. (zie foto van johnboy hier boven.
Er zijn hele diskussies over op de engelse site.
Laat je niet gek maken de foro hier boven is goed.
Het is een lady en geen recht hoeken.

Bij mij ie hij ook zo alleen fotos kunnen vertekenen.

Groet ron

Ik weet niet of het helpt, maar ik heb eens gekeken hoe het bij het bij het Caldercraft model aan de achterkant eruit ziet.

full

Foto is uit een wat moeilijke hoek gemaakt, want ik wilde haar niet van de plank halen. Elke keer als ik dat doe beschadigt er wel weer wat (als je goed kijkt zitten er al weer een paar lijnen van het tuigage los van de vorige keer......).

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu zie je duidelijk dat er toch een groot verschil zit in modelen.

Als je naar de foto kijkt van johnboy deze is van degostini is hij toch echt anders.
De caldercraft is anders opgebouwd er zijn duidelijke verschillen.

Het gedeelte waar wij op doelen onder de galerij is een gewoone plank onderdeel nr 372 bij caldercraft.
Zij schuren hem niet vlak omdat daar geen latjes zitten.
Dus een bewijs dat hij heel anders gebouwd is!

Als je kijkt naar het roer is hij veel eleganter als van de deagostini.

full

Zie ook de galerij is heel anders.

Op de engelse site waren er grote discusies in vergelijking met de caldercraft
en bijna had niemand het door dat hij anders gebouwd is.
Later was er een bouwer die er op atendeerde en de discusie was voorbij.
De caldercraft is een hele andere bouwdoos als die van Artesania Latina (deagostini)

Groet ron

De caldercraft is een hele andere bouwdoos als die van Artesania Latina (deagostini)

Klopt Ron. Is ook niet verwonderlijk dat er verschillen optreden. Bij het ontwikkelen van zo'n model moeten er een hoop keuzes gemaakt worden, niet alls kan je natuurlijk zo'n 70 keer verkleinen.
Maar soms ontstaan er ook grote verschillen door de keuzes van de bouwer. Dat zie je bij jouw foto ook met het kleuren ban de raamstijlen. Die moesten volgens de Caldercraft instructies oker geel zijn, en hieronder zie je bij de "echte" dat dat ook correct is. Maar de bouwer van het model op jouw foto heeft er voor gekozen deze zwart te maken. Een minder gelukkige keuze naar mijn smaak.

full

Die pilaren tussen de raampartijen zijn bij het Artesania model wel wat grof uitgevoerd. Dat is wel jammer, maar vergeet niet dat de Caldercraft bouwkit nog steeds "kaal" (geen verf e.d.) ruim boven de 1000 € kost.

Ik zie nu trouwens dat ik haar naam er nog steeds op heb staan. Ik heb dat nog liggen en ben het steeds vergeten...... Iets voor de restauratie, denk ik.

Groet,

Ad

Peter

Als het goed is heb je tot deel 40 binnen.
Daar bij ziet de kiel voor de achterzijde.

Deze moet er iets uitsteken. (zie foto van johnboy hier boven.
Er zijn hele diskussies over op de engelse site.
Laat je niet gek maken de foro hier boven is goed.
Het is een lady en geen recht hoeken.

Bij mij ie hij ook zo alleen fotos kunnen vertekenen.

Groet ron[/QUOTE]

Ron,

In België lopen we wat achter.... Ik heb nu deel 20 binnen.
Dus als ik je goed begrijp komt er nog een stuk achter aan de kiel bijgebouwd.
Met als gevolg dat het dat ik plaatjes 34 en het deel daaronder niet volledig moet weg schuren omdat ze iets achter de kiel uitstekken.

Dat zal een hoop werk besparen bedankt voor de input.

Mvg,

Die raamstijlen zijn zwart gedrukt op de raam folie.

Dat had ik me niet gerealiseerd, Ron. Jammer, bij Caldercraft waren dat etsstukken.
Maar zou er niets aan te doen zijn? Lijkt me wel een uitdaging.
Een mogelijke optie zou zijn natekenen op de computer en dan op transparant afdrukken (dat groene "glas" heb je niet echt nodig, de "echte" heeft dat ook niet).
Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden. Ik zal er eens over nadenken, of wellicht heeft iemand anders een goed idee. Iets erop plakken lijkt me bijna niet te doen. Ik heb even opgemeten, en die raamstijltjes zijn maar krap 0,5 mm.

Groet,

Ad

Ad,
De gele ramen en zwarte lijsten storen mij ook. Het afdrukken op transparant is iets wat ik ga proberen.
Ik wacht even tot ik het gele van DeAgostini heb ontvangen. Dat ga ik dan scannen, kleur van lijsten veranderen van zwart in geel-oker en afdrukken op transparant. Blijft nog even de vraag welke lijm dan het best is te gebruiken.
Jan Zwart

Peter,
Ik begrijp je probleem, had ik ook.
Ik ben ervan uitgegaan dat er een vloeiende lijn moet ontstaan om de beplanking tegenaan te kunnen zetten.
Daarom heb ik erg veel van 34 weg geschuurd zodat het bijna gelijk viel met de kopse kant van de kiel.
Als je daarna de beplanking erop zet krijg je weer een gleuf van 2 a 3 mm. Daar komt inderdaad later nog weer een balkje in die dan iets uitsteekt.
Op foto 6 blz 12 van afl 33 kan je goed zien hoe de spiegel moet worden afgeschuurd.
Succes
Jan Zwart.

Blijft nog even de vraag welke lijm dan het best is te gebruiken.

Jan, dat is altijd een moeilijk punt. Ik denk dat wat experimenteren sowieso het beste is, en ik weet niet of De Agostini daar nog suggesties voor doet. In ieder geval erg uitkijken dat de lijm niet vanuit de lijmvlakken op de raamgedeeltes geperst wordt. Bij secondenlijm krijg je dan gelijk een grijze waas, maar ook bij ander lijmsoorten kan dit lelijk worden.
Ik heb ook wel geexperimenteerd met smalle strookjes dubbelzijdig plakband, maar ik krijg ook wel eens de indruk dat de hechting daarvan met de tijd minder wordt.
Uittesten is ook van belang omdat lang niet iedere lijm goed hecht aan het plastic van de beglazing (in dit geval dus de transparanten). Ik heb gemerkt dat die ook niet allemaal het zelfde zijn.
Succes ermee.

Groet,

Ad

Peter,
Ik zag nu pas dat je tot afl 20 hebt ontvangen. Op de site HMS Victory - bouwonderdelen vind je echter de bouwbeschrijvingen t/m afl 51.
Op de engelse site (t/m 95) vind je overigens ook foto's hoe de kiel moet worden afgeschuurd.
Jan Zwart

Als late kerst heb ik een Proxxon miniboormachine/dremel gekregen. Het ziet er practisch en nuttig uit. Weet iemand waar ik tips en werkwijze voor gebruik van zo een toestel kan vinden?

Mvg,
Peter

hallo Peter
je hebt allerlei accesoires voor deze machine en het hangt er van af welke bewerkingen je er mee wilt doen zo kun je de juiste hulp middelen hiervoor aanschaffen. verder is het aan je eigen gevoel hoe je hiermee omgaat,en probeer het eerst uit op een rest stukje zodat je het gevoel krijgt.
veel succes.
gr Andre

je hebt allerlei accesoires voor deze machine en het hangt er van af welke bewerkingen je er mee wilt doen zo kun je de juiste hulp middelen hiervoor aanschaffen.

Inderdaad. Is een vergelijkkbaar ding als de Dremel. Alleen de kwaliteit van Proxxon kennende is dit beslist geen goedkope kloon. Kunnen handig zijn voor klein schuur/slijp/polijst/boor werk.

Groet,

Ad

Hallo,hier in Belgie zijn we bij deel 20.Mijn eerste stap in de modelbouw.Gaat best vlot.De handleiding voor de Victory vind ik zeer duidelijk.Als test had ik La Toulonaisse tweedehands gekocht,een boel grote tekeningen en een omslachtige engelstalige handleiding,maar is nu toch al beplankt.Sorry als ik hier zo maar ergens tussenkom.

Als late kerst heb ik een Proxxon miniboormachine/dremel gekregen. Het ziet er practisch en nuttig uit. Weet iemand waar ik tips en werkwijze voor gebruik van zo een toestel kan vinden?

Mvg,
Peter
Amai,Proxon,goei materiaal.Heb zelf een dremel en een goedkoop ding van den aldi.Vind het nogal lastig om er gecontroleerd mee te werken.Het gaat me te vlug.Hanmatig meer controle,maar dat zal wel aan mij liggen

Stroken met zo miniboormachine gaat vrij vlot.
De boeg althans de kiel zal een ander paar mouwen zijn.

M'n vrouw klaagt alleen van te veel lawaai en veel te veel stof.

Veel oefenen is de booedschap maar dat is het altijd.

Ik plaats af en toe een foto in mijn album "Victory" maar wie geïnteresseerd is in al mijn foto's, kijk dan op photobucket.com/pietsan
Ik heb de berghouten en de sier lijsten af en geschilderd. alsmede de boeg met de kluisgaten voor de ankertouwen. later als de romp klaar is word alles nogmaals geschuurd en afgelakt. Mijn Victory wijkt enigszinds af van het originele bouwplan. De berghouten zijn iets dikker en lopen ook iets anders. Tevens gebruik ik ook andere kleuren bijv. i.p.v. het geel, licht eiken beits. gr. pietsan

Laatst bewerkt:
Back