Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Herstart

Jullie zullen het niet geloven maar ik ben weer opnieuw begonnen met de bouw van de Victory.
Vond het toch wel jammer dat ik ermee gestopt was.
Heb weer een ABO genomen vanaf deel 11 en heb deel 1 t/m 10 nabesteld, inmiddels dus t/m deel 12 ingebouwd.
Was ook al aan de America van Mamoli begonnen en daarmee kreeg ik het plezier weer terug.
Ben nu dus aan 2 boten tegelijk bezig.
Heb inmiddels ook veel goeie tips op het forum gezien en een electrische lattenbuiger van Amati besteld.
Heb er weer zin an!

Groeten
Ton

Jullie zullen het niet geloven maar ik ben weer opnieuw begonnen met de bouw van de Victory.
Vond het toch wel jammer dat ik ermee gestopt was.
Heb weer een ABO genomen vanaf deel 11 en heb deel 1 t/m 10 nabesteld, inmiddels dus t/m deel 12 ingebouwd.
Was ook al aan de America van Mamoli begonnen en daarmee kreeg ik het plezier weer terug.
Ben nu dus aan 2 boten tegelijk bezig.
Heb inmiddels ook veel goeie tips op het forum gezien en een electrische lattenbuiger van Amati besteld.
Heb er weer zin an!

Groeten
Ton

Dat is pas een instelling.

Ik heb de romp in een eiken tint gebeitst en de binnenkantjes van de poortdrempels zachtrood (zie foto in album "Victory').
Ik wil hier opmerken, dat indien U een beginnend bouwer bent, pas dan op met vroegtijdig schilderen daar de verf problemen kan geven bij verdere constructie van de romp. Ik gebruik een beits waar je na droging gewoon op kan lijmen met houtlijm.
Gr. pietsan

Hoi,

Vraagje,

De opengewerkte versie is deze veel moeilijker dan de normaal gesloten versie. Ik heb nog geen ervaring met hout en wil mezelf niet in de voet schieten door het extra moeilijk te doen. (Heb wel wat ervaring met plastic)

Heeft iemand wat advies in verband met de moeilijkheidsgraad.

Bedankt voor de info.

Peter

Ik heb een tip voor de beginnende bouwer.
Schuren is een veelvuldig terugkerende handeling tijdens het bouwen van je Victory. En goede schuurblokjes zijn "hard to get"
Van eenvoudige roerhoutjes die je bij elke schilderswinkel kan krijgen maak je snel en vlot schuurblokjes op maat. Je zaagt het houtje in de de vorm en maat die je nodig denkt te hebben en lijmt er vervolgens schuurpapier naar keuze op. Je kan aan iedere kant van het blokje een andere korrel plakken. Als het versleten is gooi je het weg of je haalt het schuurpapier er af met een hobbymesje en beplakt het opnieuw (houtlijm is hier geschikt voor).
Succes en bouwplezier Pietsan.
full

Vraagje:

Welke waarde (Grid?) van schuurpapier gebruik je hiervoor?

Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Peter het is niet veel moeilijker hoor.
Het kost gewoon meer tijd ook als plasic-man is dat erg leuk.
je moet een beetje fantasie gebruiken.
Hier kun je jou eigen stempel drukken op je model.
Deagostini doet er niet veel mee gewoon het dek bruin verven klaar?

Ik zelf zou gewoon de opengewerkte versie doen.

Maar als je naar de versie van marc kijkt dat is andere koek.
Dan moet je echt heel veel ervaring hebben.

Groet ron

Vraagje:

Welke waarde (Grid?) van schuurpapier gebruik je hiervoor?

Peter

Peter, de grid of korrel, bepaal je zelf. Ik heb er een aantal voor het fijne werk 280 tot 400 en een aantal 120 tot 280. Je kan bijv. een houtje op maat maken om de geschutpoortjes te schuren, werkt beter dan een nagelvijl welke DeAgostini suggereerd. Gr. Piet

Ik ben begonnen met de berghouten, had nog wat latten over, want zo'n abonnement is wel leuk, maar 't is wel lang wachten iedere keer. Het lijkt mij beter om de gedeeltes van de geschutpoorten eerst af te tekenen door de berghouten met een paar spijkertjes vast te zetten. En vervolgens de latten verwijderen en uitsnijden en pas dan definitief vast lijmen. Volgens DeAgostini moet je uitsnijden na aanbrengen, de kans op beschadiging van je boot is dan niet uit te sluiten. (zie album) Gr. piet

hms victory

ben er ook mee begonnen,ben al aan deel 16.
Heb jaren geleden meegeholpen met het bouwen van twee zeilboten,maat 1/1 . 56 voet en 44 voet rondspant in staal.
Dit zal iets moeilijker worden.
Ik zoek de open onbeschilderde versie te maken.

wie heeft goeie foto s van de achterkant ,onder en hoe hy het beste dicht gemaakt kan .

Ik zal wat foto's in mijn album zetten. Maar ik denk niet dat je er veel aan hebt, want de achterkant staat al in de beits. Ik bouw op mijn eigen mannier. Maar als je het bouwschema volgt volgens de handleiding van DeAgostini, krijg je echt wel een gave boot en ze laten goed zien hoe je de achterkant dicht maakt. Gr. pietsan.

De berghouten zijn klaar en ik zit met smart te wachten op mijn volgende 4 delen. (foto in album).
En ik wens ook alle bouwers een goed en gezond 2012,

ik ben nieuw op dit forum en ook bezig met bouwen van hms victory
de berghouten zitten er op
ik heb besloten om te gaan schideren omdat ik voor het eerst dit maak van hout heb jullie forum op de voet gevolgd en bruikbare tips gekregen waar voor dank
hoe kan ik foto plaatsen

Eerst en vooral beste voor 2012 aan iederen (van goede wil of niet)

Het 2de batterijdek past eindelijk. Het heeft me toch een ganse avond van vijlen en schuren gekost. Hadden jullie daar ook zo veel werk mee?

het begint er mooi uit te zien.... (Ben zlefs een beetje fier op mezelf, ik dacht niet dat ik zo ver zou komen...LOL)

Voor ik aan het stroken begin een vraagje:
De spiegel achteraan. Hoe ver moet ik deze afschuren. Moet deze helemaal tot aan de kiel worden afgeschuurd of mag deze gewoon worden rondgezet zoals getoond ddor Ron (pg. 13)?

Back