Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Om houten latten goed te buigen kan ik deze tip geven;

Leg een bos latten in een teil met water voeg daar amoniak bij en laat het zaakje een nacht trekken. Hoe meer amoniak hoe sneller het proces. De vezel van het hout wordt slapper. Een beuken latje kan je zonder verwarming buigen als een hoepel... In combinatie dit en verwarmen geeft een prima werkwijze.

Groeten Paul

Peter,
Ik heb net als JanZMC gebruik gemaakt van de "soldeerboutbuiger" van Amati.
Na een half uurtje weken kan je ze met de buiger in een vorm drukken zodat ze rond gaan staan. Door de hete bout droogt het latje ook.
Voordeel hierbij is ook dat je het latje horizontaal kan buigen. Ik leg het latje plat op werkbank geklemd tussen twee spijkertjes. Dan buig je hem in het platte vlak als je begrijpt wat ik bedoel. In feite buig je in twee dimensies. Als je het latje in je linkerhand vast hebt buigt het rond van je af maar tegelijkertijd ook omhoog. He ligt dan heel mooi tegen de spanten aan, en heb je weinig schuurwerk.
Ik zal binnenkort wat foto's in mijn album neerzetten.
Succes
JanZwart

Ron,

Het schilderen van de messing onderdelen voor de barkas (rooster) valt niet mee. De verf pakt niet goed. Ik las iets over "Brass-black" maar heb jij mss advies.

Wat voor primers zou goed zijn en toch de gaatjes niet verstoppen?

Peter
Als je de verf 50/50 verdunt met terpentine (verf geschikt voor metaal) en een doekje gebruit ipv. een kwast. Dan heb je geen probleem met verstopte gaatjes!
Je kunt dit ev. herhalen als de verf droog is voor een betere dekking.(zie foto fotoalbum Victory)

Laatst bewerkt:
Allen,
Na een behoorlijke tijd met het beplanken bezig geweest te zijn, is deze nu dicht en ligt de kiel er in. Het achterste kielstuk past er eigenlijk niet goed in, komt namelijk te diep. Hiervoor maar een nieuwe gemaakt die nu wel op dezelfde manier erin ligt als op de foto's. Hebben meerdere bouwers dit ondervonden?
Ik ga nu schuren en daarna beginnen aan de detaillering. Het ziet er nu al prima uit en belooft nog heel wat bouwplezier...
Groeten van Wim en iedereen alvast fijne feestdagen.

Allen,
Na een behoorlijke tijd met het beplanken bezig geweest te zijn, is deze nu dicht en ligt de kiel er in. Het achterste kielstuk past er eigenlijk niet goed in, komt namelijk te diep. Hiervoor maar een nieuwe gemaakt die nu wel op dezelfde manier erin ligt als op de foto's. Hebben meerdere bouwers dit ondervonden?
Ik ga nu schuren en daarna beginnen aan de detaillering. Het ziet er nu al prima uit en belooft nog heel wat bouwplezier...
Groeten van Wim en iedereen alvast fijne feestdagen.

Hoi Wim ik heb hetzelde probleem gehad . Bij mij viel ook het achterste kielstuk te ver naar binnen. ik heb van hetzelfde hout waar de kiel delen in zat een grotere gemaakt en deze passend geschuurt.
Verder heb in desluuf waar het deel in moet vallen iets opgevult epast nu
prima. Gr John

Mensen nogmaals het is een bouwverslag.

Je ziet als het echt van belang is laat ik de berichten gewoon staan.
Zie maar de laatste berichten, dat gaat over DE BOUW van de victory!

Groet ron

Laatst bewerkt:
Tja denk dat eigenlijk ook wel.
Jammer dat er zo weinig foto's geplaatst worden,tekstzegd mij persoonlijk niets.
Je weet dat er iets hapert,maar wat dan?
Toen ik vroeger hier aktief was op het forum zag je meer uitleg en oplossingen,het is erg veranderd.

In ieder geval ,Aan iedereen een goed,voorspoedig en vooral een gelukkig nieuw jaar!!!
(bericht mag verwijderd worden)

Ik plaats weer even wat fototjes.

Maar eerst even wat punten om op terug te komen.
De berichten waar f. van Gent op doel had ik al verwijderd.

Ik ben naast modelbouwer ook nog werkende als beveiliger.
Het is nu een drukke tijd voor mij met werk (kerst markt en zo).
Daarom ben ik niet veel aan het plaatsen van berichten.

Pietsan heeft een zeer mooie romp gebouwd,
hij heeft hem ook al gebeitst zag ik op zijn fotoalbum.

Ik zelf ben nog niet zover hoor ben met de laatste latjes bezig.
Het ziet er niet heel erg mooi uit onder de waterlijn maar dat geeft niks.
Ik ga hem daar bekleden met koper plaatjes.

full

Hier de spiegel zijde je kan hiet zien dat ik hem wel voldoende heb afgeschuurd,
voor het roer hou ik nog ruimte over.

full

Je kan hier zien dat ik anders beplankt heb als de beschrijving.

full

De boeg ziet er goed uit ik ben te vreden.

Ik heb verder geen moeilijkheden gehad.

Ik ga nu eerst de stroom voorziening aanbrengen.

Groet ron

Laatst bewerkt door een moderator:
Ron schrijft in zijn verslag nr.489, dat ik de romp heb vernist. Ik heb de boot echter gebeitst. Dit lijkt een onbelangrijk detail, maar als je vernist, kan je niet veel meer doen omdat houtlijm en vernis elkaar niet zo goed verdragen. En op beits kun je na licht schuren gewoon plakken omdat de beits in het hout trekt en vernis ligd als een laagje op het hout. later als mijn romp helemaal af is dan lak ik haar pas af.

Ben op het moment de poortdrempels aan het beitsen in ebben-zwart. Is helemaal niet volgens het boekje, maar ik maak haar naar eigen smaak.

Gr. Piet

onderdeel 70 bouwbeschrijving 41 en 42

Ik ben nieuw op dit forum, maar volg het al enige tijd. Mijn vraag is de volgende: In bouwbeschrijving 41 worden 6 onderdelen nr. 70 meegeleverd. Aangegeven wordt dat deze in aflevering 42 worden bevestigd. Echter: in aflevering 42 worden zij alleen tijdelijk genbruikt om de positie van het onderste berghout te bepalen. Ik heb op de site in Duitsland gekeken maar tot aflevering 66 ( waar het ondeschip geverfd wordt) is nergens te vinden hoe en wanneer deze onderdelen bewerkt en aangebracht moeten worden. Wie kan mij adviseren?

De bouwonderdelen met het nr. 70, worden gebruikt voor de zijgallerijen aan bak- en stuurboord.

Laatst bewerkt:
delen nr.70

Ik ben nieuw op dit forum, maar volg het al enige tijd. Mijn vraag is de volgende: In bouwbeschrijving 41 worden 6 onderdelen nr. 70 meegeleverd. Aangegeven wordt dat deze in aflevering 42 worden bevestigd. Echter: in aflevering 42 worden zij alleen tijdelijk genbruikt om de positie van het onderste berghout te bepalen. Ik heb op de site in Duitsland gekeken maar tot aflevering 66 ( waar het ondeschip geverfd wordt) is nergens te vinden hoe en wanneer deze onderdelen bewerkt en aangebracht moeten worden. Wie kan mij adviseren?

De bouwonderdelen nr.70 worden gebruikt voor de onderkant van de zij-gallerijen , Ze worden inderdaad pas in een later stadium aangebracht. Er worden er drie opelkaar gelijmt en dan in een ronde vorm geschuurd en vormen zo de onderkant van de zijgallerij. dit gebeurd pas ong. in deel 66.

Laatst bewerkt:
Vandaag de geschutpoorten en beplanking geschuurd die later zichtbaar blijven aan de binnenkant van het stukje batterijdek wat later zichtbaar blijft. (voor foto zie mijn album "Victory"

gr. Pietsan

schuren

Ik heb een tip voor de beginnende bouwer.
Schuren is een veelvuldig terugkerende handeling tijdens het bouwen van je Victory. En goede schuurblokjes zijn "hard to get"
Van eenvoudige roerhoutjes die je bij elke schilderswinkel kan krijgen maak je snel en vlot schuurblokjes op maat. Je zaagt het houtje in de de vorm en maat die je nodig denkt te hebben en lijmt er vervolgens schuurpapier naar keuze op. Je kan aan iedere kant van het blokje een andere korrel plakken. Als het versleten is gooi je het weg of je haalt het schuurpapier er af met een hobbymesje en beplakt het opnieuw (houtlijm is hier geschikt voor).
Succes en bouwplezier Pietsan.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back