Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Ieder zijn draadje

Duidelijk, Ron een eigen forum en Marc een eigen forum. Einde discusie. Laten we nu ons weer concentreren op de bouw van ons schip en aub niet discuseren over een wie of wat forum. laat ons gedragen als volwassen mensen.

Hallo Johnboy,

Je hebt al een hele mooie victory en ook leuk dat je dat met ons wil delen.
Maar kan je dan niet beter je eigen draadje starten en daar je foto's plaatsen.
Tenslotte is dit Ron z'n bouwdraadje..

gr Coen

Johnboy,
Ik zou het prettig vinden als je gewoon naar je fotoalbum verwijst.
Dit is tocht draatje van mij.
Kijk als je problemen heb kun je het laten zien.
Maar nu zit je toch weer in mijn draatje.

Of laat je fototjes in het schipperscafé praatforum victory zien!

Als een ieder zijn eigen draatje begint is het JUIST duidelijk!

Lees bericht #456

Groet ron

Laatst bewerkt:
Ron,

Het schilderen van de messing onderdelen voor de barkas (rooster) valt niet mee. De verf pakt niet goed. Ik las iets over "Brass-black" maar heb jij mss advies.

Wat voor primers zou goed zijn en toch de gaatjes niet verstoppen?

Peter

Peter ik heb gewoon een watervaste marker zwart gebruikt zo een vilt stift.
Werkt prima, het hoeft ook niet mooi te zijn zo een bodum plaat is altijd vies.
Er komt ook veel matriaal op te liggen zoels touw, roeiriemen, mast.
Je zie er straks weinig van hoor.

Groet ron

Laatst bewerkt:
Ron, Ik heb in de topic van Marc over een opengewerkte Victory de verwijzing gemaakt naar een boekwerk wat je eigenlijk naast de informatie van de leverancier er bij moet hebben. Misschien is het al genoemd, maar bij zo'n model moet je het boek:
the Anatomy of the ship, aflevering: the 100-gun ship Victory. ISBN 0 85177 798 8, er naast hebben, het staat vol met super gedetailleerde tekeningen en eigenlijk zou je het model al kunnen bouwen vanuit dit boek. Het kost iets van 30 pond en is met Google zeker te vinden.
Succes
Louis

Schuren van het model

Bij het schuren van de romp hoe glad moet deze zijn? Wat ik hier mee bedoel mag je helemaal geen overgangen meer voelen en moet deze ook perfect glad zijn.Ik heb eerst geschuurt met een iets grove korrel en daarna met een fijne korrel.
mvg john

Johnboy

Het is een eigen keuze ik heb in het begin van dit draatje er iets over geschreven.
Ik vind dat je iets mag zien.
Lees even mijn berichten in het begin van het vers;lag.

Groet ron

Laatst bewerkt:
Johnboy
Aan de echte Victory kan je ook nog de individuele planken zien.
Zie foto:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nu eindelijk het vierde pakket binnen.
Daar zat ook de plankenbuiger bij. heeft iemand wat tip voor het goed gebruik van deze plankenbuiger?

We hebben nu ook bijna genoeg binnen om echt beginnen te bouwen.

Ik heb nu eindelijk het vierde pakket binnen.
Daar zat ook de plankenbuiger bij. heeft iemand wat tip voor het goed gebruik van deze plankenbuiger?

We hebben nu ook bijna genoeg binnen om echt beginnen te bouwen.
..

Als het die tang is heb ik wel tips voor je. Ik heb deze vooral gebruikt bij de boeg van het schip. Uitkijken met knippen je knipt zo door het plankje heen. Knipjes kort naast elkaar maken en dan voor zichtig buigen. Als je tesnel doorbuigt breek deze vrij snel. Wat wel gebeurt is zodra je over een spant heen gaat en het plankje komt op spanning loot het latje niet mooi over de boeg maar is net of ie dan geknikt is. wat Ron voorschrijft is prefect. Je zal eerst moeten oefenen en er zal menig latje afgeschreven worden. Succes.

John

latjes buigen

als je de latjes afstreep waar je moet buigen
pak oud een steelpannetje boor een gat in de deksel van een centimeter
laat het water goed kookken en zet het dan op de laagst maak een latje ongeveer op maat en laat hem 2 minuten in het pannetje en dan buig je hem zo
in de tussen tijd dat het latje in het pannetje zit kan je de volgende op metem
dit werk bij mij heel goed ik heb zelf 2 latjes verprust en ik heb 67 latjes over gehouden

ik heb een lang laag bakje warm water naast me staan op tafel waar ik de latjes inleg voor het grootste gedeelte.

en het water in laat treken, en na een tydje ze met de hand langzaam beetje voorbeetje ze buig, en als er een leuke boocht in komt afdrogen en op laten drogen op tafel.

en langzaam buigen en als ze droog zyn heb je latjes met bocht er in zitten

ik heb persoonlijk de voorkeur voor de lattenbuiger met de soldeerbout van Amati.
hier kun je de natte latjes verwarmd buigen en blijven ze goed in de vorm staan..

de "knijptang" methode beschadigt het hout en als je het model in hout laat, altijd zijn sporen achter.

Back