Bouwverslag HMS-victory Deagostini

De zeilen bollen

Nadat ik het Voormarszeil en het bijbehorende lopende want volledig had gemonteerd (afl.106), vond ik dat dit zeil als
een slappe theedoek in de “Victory” hing, alsof hij door een slap briesje van achteren werd bediend.
Daar ik dit een onnatuurlijke aanblik vond, in mijn ogen moet een zeil toch lekker bol staan, heb ik het volgende gedaan:

Het was me al opgevallen dat de zeilen geïmpregneerd waren met een licht waterafstotende emulsie, misschien een
soort stijfsel, dus ik heb een klein risico genomen en achter het Zeil over de gehele lengte een nog overgebleven
2 x 8 mm lijst doorgeschoven en links en rechts met twee mini wasknijpers vastgezet ter hoogte van de eerste rifband.
Daarna heb ik zowel aan stuurboord als bakboord over de ra heen ter hoogte van de lijzeilbeugel en onder deze 2 x 8 strip
een tweede overgebleven strip van 5 x 2 als een soort wig gestoken en deze aan het uiteinde verzwaard met een
Tip-lijmtang.
Daarna heb ik met een bloemspuitje (de sproeikop op minimaal draaien) het gedeelte tussen de Ra en de 2 x 8 mm lijst
voorzichtig helemaal doorweekt !! met water, en het zeil voorzichtig in de juiste stand gebracht.
Na 1 uurtje, ik zou het niet langer doen want mogelijk vormt de 2 x 8 mm lijst een vouw in het zeil, was het zeil gedroogt.
Heb de gehele stellage verwijderd, en zie het zeil heeft een juiste bolle stand aangenomen alsof het door een 3 Beaufort
briesje werd bediend.
Het zicht achter het zijl, het lopend want en de ruimte tussen de achterkant van het zijl en de mast is nu in volle glorie te zien.
En de gordings lopen nu netjes over de voorkant van het zeil.

Succes A3

full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De zeilen bollen 2

Het zaakje wordt nog net iets stabieler als je ter hoogte van het draaipunt op de RA
even met een ronde vijl een inkeping maakt in beide 5 x 2 mm strippen.

A3
 
Mooi gemaakt A3. Ik heb trouwens voor dat werk met die zeilen een bus met stijfselspray. Die spray je op stof en dat laat een heel dun laagje stijfsel achter.
 
Verbeterde opspanwijze zeilen (bollen)

Omdat bij het spannen (bollen) van het voorbramzeil het zaakje wel een beetje te onstabiel werd heb ik de wig strip van 5 x 2 mm enigszins aangepast. (zie #1961)
Aan het eind heb ik haaks een korte strip gelijmd, hierdoor ligt de binnenhoek van de strip stabieler bij de Ra (draaipunt).
Een tweede voordeel is dat het lange eind met het tegengewicht (punt lijmtang) horizontaler komt te liggen, denk hierbij wel om de punt lijmtang niet helemaal aan het eind te klemmen de kracht op het zeil wordt dan te groot.

Succes A3

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tip aanbrengen 3 x gordingen Bazaan afl. 107; blz. 12; afb.10 + 12

In de tekst wordt aangegeven de 2e en de 3e bazaangording eerst aan het achterlijk aan te brengen op resp. 80 en 155 mm. en daarna pas resp. door de tweeschijfs- en drieschijfsblok te scheren.
In de praktijk blijkt dat van het parallel lopen van deze beide laatste twee gordingen niets terechtkomt, omdat dit afhankelijk is van de plaats waar bij jou het twee- en drieschijfsblok bevestigd is.

Mijn tip is de 1e gording aanbrengen zoals omschreven 35 mm onder de gaffel.
Daarna de 2e bazaangording eerst door het twee- en drieschijfsblok te scheren, het lange eind licht tegenhouden, en met het korte eind richting het achterlijk gaan, bepalen wanneer deze parallel loopt met de 1e gording en dan pas aan het achterlijk te knopen.
Voor de 3e bazaangording geldt hetzelfde , eerst door het 3 schijfsblok scheren, parallel laten lopen met de 2e bazaangording en daarna pas vastknopen aan het achterlijk.

succes A3

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vervolg op mijn bijdrage over gebruik “Harde was” zie : #1854; blz. 124

* een blokje “was”, je kunt hiervoor harde bijenwas voor gebruiken ik gebruik een blokje “was” die gebruikt wordt bij het leggen van parketvloeren om de kopse naden dicht te maken maar een bijenwas-kaars werkt ook, kies wel een harder soort je moet met moeite je nagel er in kunnen drukken.

Omdat mijn oud blokje “harde was” letterlijk en figuurlijk “tot op de draad versleten was” (zie links op de foto) ben ik eens op pad gegaan voor een nieuw blokje.(rechts)
Eerst even gekeken voor een kaars van “harde was” maar deze bleken allemaal veel te zacht voor mijn doel.
Doorgereden naar een “Echte Parket-boer” en daar werd mij verteld dat de juiste benaming voor dit blokje “stopwas” is (oude benaming is ook wel Schellak) en door hen gebruikt wordt om gaatjes en kleine beschadigingen op te stoppen.

De voornaamste reden dat ik de voorkeur geef voor dit blokje is een persoonlijke principekwestie omdat ik zoveel mogelijk gebruik wil maken van natuurlijke grondstoffen in mijn modelbouw.
Het gebruik van kunststoffen wil ik daarom, daar waar het kan, vermijden. Omdat ik me ook kan voorstellen dat sommige modelbouwers de voorkeur geven aan kunstmatig strak en pluisvrij touwwerk in hun model dat kan ik mij echter ook wel voorstellen, omdat het meegeleverde touwwerk toch wel pluist en om die reden later veel stofdeeltjes aan zullen aantrekken en vasthouden.

Om bovenstaande persoonlijke reden wordt iedere draad in mijn model op lengte afgeknipt, vast gepakt met een minitang en 2 x langs de rand van het stopwas blokje getrokken, daarna trek ik met een snelle beweging de draad nog 2 á 3 keer tussen de duim en wijsvinger van mijn andere hand.
Door de warmte ontwikkeling smelt de was en sluit daarom ook iedere pluisvorming uit, de was legt iedere draadpluisje vast in de draad ( zie detailfoto: bovenste draad is na de bewerking, de onderste draad voor).

De reden van mijn verhaal is eigenlijk om de voorstanders van deze methode dus niet op pad te sturen om naar een harde bijenwas kaars op zoek te gaan, maar om direct naar “Echte Parket-boer” te gaan en daar vragen naar “stopwas” .
het rechterblokje op de foto kost € 3,95 en ik kan er jaren mee vooruit.

succes A3

nb. als je op de onderste foto klikt is op de vergrote foto het verschil nog duidelijker te zien

full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Korte aanvulling op mijn voorgaande bijdrage;

Iedere draad wordt, nadat hij van “stopwas” voorzien is, door mij aan 1 zijde verhard en stijf gemaakt d.m.v. een microdrupje secondenlijm op de spits van een satéprikker over een lengte van 8-10 mm.
Dit vergemakkelijkt later het doorsteken door de blokken.( wel eerst een klein stukje afknippen na het drogen)
Wil je dit ook doen, neem dan het eind die je in de mini tang gehad hebt, hier zit geen was op en neemt de lijm gemakkelijker op,
zorg er wel voor dat je 8-10 mm in je mini tang hebt zitten.

Succes A3

nb. wil je het effect van de “stopwas methode”beoordelen dan kan je dit natuurlijk ook even uitproberen op een oud stompje kaars die je nog hebt liggen.
 
Stopwas

Kijk, daar is dat nu dit modelbouwforum voor:

Een fantastische tip delen met je mede-bouwer!
Dankjewel man.
Ik heb er een kopie van gemaakt en in mijn document van tips geplakt.

Nogmaals dank.
En bouw verder aan je mooie schip, ik blijf er van genieten.
 
Waar blijft die tips en trics topic! Superhandig.

Dan moeten we even wachten tot Robert (moderator) ons subforum de "volwaardige" status heeft gegeven.
Dan kunnen we zien hoe we dit het beste aan kunnen pakken, zodat het overzichtelijk blijft en de gewenste tips en trics makkelijk gevonden kunnen worden
 
Dan moeten we even wachten tot Robert (moderator) ons subforum de "volwaardige" status heeft gegeven

Hoeft niet per se. Wat er (hopelijk) gaat gebeuren is dat er een nieuw sub-subforum "bouwverslagen" wordt gemaakt van het Historische Zeilschepen forum. Daar worden dan alle bouwverslag discussies naar overgebracht. Van de huidige lijst heb ik al doorgegeven welke dat zijn (bijna allemaal, maar er blijven er nog wel een paar). In het algemene gedeelte (waar bijvoorbeeld ook de gelagkamer in blijft) kunnen tips & tricks discussies gestart worden.
Het is inderdaad een terechte opmerking dat je wel even moet nadenken over welke je wilt starten. Te algemeen is niet goed omdat er dan van alles door elkaar komt te staan. Te smal is ook weer niet goed omdat je er dan weer veel te veel krijgt.
Als het wat wordt kunnen we altijd vragen om die discussies "sticky" te maken, zodat je ze altijd direct ziet als je het forum opent.
Wellicht is het beter deze discussie voort te zetten in de gelagkamer. Ik zal daar zelf iets zetten als voorzetje.

Groet,

Ad
 
Het boegbeeld plaatsen : afl.109; blz. 10 +11 ; afb.1 t/m 16 (de bloemetjes even buitenzetten)

Na 2 weken werk de Fokkenmast van zeilen te hebben voorzien, was ik er aan toe om even wat anders te doen.
Ik heb om die reden even afl. 108 overgeslagen en een sprongetje gemaakt naar afl. 109: het Boegbeeld.
Een intensief, maar erg mooi verfklusje die zonder vergrootglas eigenlijk niet te doen is, en waarbij een vaste hand noodzakelijk is.
Ik werd eigenlijk verrast toen ik het geheel moest plaatsen en bleek dat er nog een gedeelte van de galjoenssnavel aangepast moest worden (zie afl. 109; Blz. 11; afb. 10).
In mijn ijver had ik n.l. de talies van de 3 xboegverstaging, ondanks dat dit goed aangegeven stond in
Afl. 104; blz.11; afb.13 t/m 17 dus wel geborgd, voor diegene die nog niet begonnen zijn aan afl. 104 een tip:
Maak een aantekening NIET BORGEN en leg deze op blz. 11.
Nood breekt wet dus de 3 talies er maar afgeknipt om het gedeelte aan de snavel aan te passen.
Omdat ik in Mei 2012 foto’s had gemaakt bij de “Victory” kon ik deze nog gebruiken om de steun van het boegbeeld
(blz.11; foto 9) van een bloemmotief te voorzien, een aardig detail al zeg ik het zelf. (opbouwende kritiek toegestaan)

gr. A3
full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Plaatsen Grootzijl afl. 108; blz. 8; afb. 3

getverderdegetverde, gloeiende getverde >>>> sorry , moest er even uit.

Na mijn uitstapje naar het boegbeeld, vanmorgen toch maar weer vol goede moed begonnen aan afl. 108:
Het plaatsen van het grootzeil.
Toen ik ongeveer op de helft was van het (aan)marlen bleek dat ik ondanks de goede voorlichting van Pietsan
,zie blz. 128,# 1906 t/m 1908, toch nog gepresteerd had het Grootzeil met de rifband naar de mast gericht, geplaatst had.
Wat bleef was de gedane arbeid er weer uithalen, grootzeil 180 gr. draaien(rifband naar de boegzijde) en weer opnieuw beginnen.
Om dit nou voor de toekomst te voorkomen (ik heb nog een 7-tal zeilen te gaan) ga ik als volgt te werk:
nadat ik het zeil gefatsoeneerd heb op de strijkplank, pak ik een stukje verf-afplakband, schrijf er met koeienletters
“VOOR” op en plak deze op de goede zijde (rifbandzijde) van het zeil.(eventueel nog vastzetten met een knopspeld)
(denk erom eerst schrijven dan plakken anders schrijf je de letters ook op het zeil.)
Misschien een beetje “overdone”, maar een gewaarschuwd mens………………………..

Succes A3

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactie

A3,

Dat maakt het voor mij nou juist zo leuk om je verslag te volgen,
met de fouten die je maakt!
Ik herken mijzelf er namelijk ook in en dat maakt het voor mij allemaal weer goed.
Als ik zie hoe je mooie schip groeit naar jou beoogde doel,
dan is het toch niet meer dan normaal dat er fouten en correcties voorbij komen!
We zitten vol met fouten man, elk mens,
maar soms hebben we er wel eens moeite mee en mopperen we (op onszelf) en gaan dan weer op weg naar de volgende fout.
Zelf ben ik er in ieder geval zeker van dat die er bij mij nog gaan komen.

Erger je niet aan je fouten.


Verbaas je slechts!

 
Fouten maken hoort erbij en erover schrijven is juist heel verstandig, het is een waarschuwing voor andere bouwers om een oud maritiem gezegde te gebruiken:
" een schip op het strand is een baken in zee"
of in oud Nederlands
" een bouwverslag is ter leringh ende vermaeck"

Andy
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ik mijn fotoalbum enkele foto's met detailtjes geplaatst
n.b. die kroontjes kan je voor weinig geld bestellen bij modelbouw De Kombuis.nl
 
Back
Top