Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Als ik me niet vergis heeft Jan een AXI 2820/8 met AXI 4:1 gear in de Hawk, op een 16x16RFM.
Groet,
Gerben

een AXI 2826/8 GOLD LINE met PG 4/33 en 16x16 slim RFM op 4 cellen..
5 passende cellen heb ik nog niet..gelukkig hihi...

wil wel 16x16 breed proberen of 17 inch.. moet er alleen nog aan zien te komen..schaars spul die props..

meteen een vraag: welke merken zijn er allemaal en waar haal je deze dan.
 
Hoi Jan,

de makkelijkst verkrijgbare props zijn die van Freudenthaler.
Er zit geen winkel meer in Nederland die ze verkoopt, je kan ze bij Freudenthaler kopen of bij verschillende winkels in Duitsland.
Ik bestel ook regelmatig bij Rudi, dus als je wat nodig hebt dan moet je dat even zeggen.
Misschien dat je zaterdag even een prop kan testen of lenen van Gerben of iemand anders.

Verder zijn er nog E-Flight props, Avionik Props, ik weet niet zeker of Carbon Vertrieb nog props maakt maar dat is de fabrikant van de Ariane.

GJ
 
Jan,

Ik ben er redelijk zeker van dat je met een 2820/8 vliegt. Dat is in ieder geval de motor die ik destijds in die Hawk gebouwd heb.
Het is een motor die het leuk doet op 4s en 5S, te 2826/8 moet minimaal op 5 cellen en draait dan nog wat langzaam voor in een hotliner.

Groet,
Gerben
 
Ik heb de hawk ook binnen.
Nu vroeg ik mij af.......verpakken jullie allemaal de servo's in krimpkous.
En kan de servo er wel tegen als je dit met hitte laat krimpen?
 
Nee, nooit in de krimpkous.
Gewoon de servo iets opschuren en verlijmen met epoxy, eventueel 5 minuten epoxy, dat is nog met moeite los te halen.

GJ
 
In toevoeging op het bericht van GJVO:
Servo schoonmaken/ontvetten, goed opruwen met schuurpapier P100.
Binnenkant vleugel ontvetten en opruwen met P100.
Servo inlijmen met 5 minuten epoxy.
Nadat de epoxy gedroogd is, de servo ook aan de onderhuid verlijmen. Ik doe dit meestal met wat schuurstof en wat middeldikke CA tussen servo huisje en onderhuid. Dit voorkomt dat de servo kan kantelen door de flexibilitiet in de bovenhuid.

Mocht het nodig zijn de servo te verwijderen, lukt dit over het algemeen goed, door de servo met beleid te wrikken en kantelen.

Groet,
Gerben
 
Heb toch nog een paar aanvullen de opmerkingen bij het verlijmen met epoxy.
Ik had in deze Graupner DES 428 MG servo in de staart ingelijmd met epoxy.

Om de hawk romp kunnen repareren in de staartboom, moest de servo er uit. Deze kwam erg lastig los. Het kastje heeft ietsjes schade. Deze DES servo is een Hyperion in de basis. De servo heb gelukkig nog wel kunnen gebruiken.

Bezit ook enige vergelijkbare Dymond servo's. Kastjes ogen deugdelijker en minder broos.

Wat ook goed verlijmd is Skaflex 291. Een taaie PU kit die ook in de jachbouw wordt ingezet voor het afkitten van dekdelen, sealen van bolders en winches aan dek... of het lijmen van spoilers en sierstrips op carrosserie delen van auto's...
Nadeel... na een half jaar kan je een hele spuit weg knikkeren voor drie lasjes...

Losmaken kan theoretisch dan met een ijzerdraadje... ook dat blijft gepiel.

Het inkrimpen kous kan, maar er is kans dat de kous iets gaat oprekken, de servo ongewenst gaat schuiven. Verder is de kous opdikkend. Koud gelijmd past de servo het best op z'n stekkie.

Conclusie.... naast de kist... ook de servo in een hotliner is verbruiksgoed... iets om je bij neer te leggen. :rolleyes:
 
Sikaflex is niet geschikt om servo's in hotliners te lijmen.
Het is elastisch, dus je houdt speling, dus kans op flutter.
Epoxy is dat niet en je houdt een directe, stijve aansturing.

GJ
 
Zoiets. Net voldoende om de voorkant van de boutjes niet uit te laten steken en de eventueel voorkant van de motor/gear ook niet (zoals een Neu Gear, waar een deel van de gear een stukje uitsteekt).
Komt meestal uit op 3-6mm. Komt niet heel erg precies, belangrijker is dat het spant goed vast zit in de voorkant van de romp. Rondom groefjes inslijpen in het spant en de romp zelf goed schoonmaken en opruwen voor je het spant in gaat lijmen.

Groet,
Gerben
 
En dan vul ik nu Gerben nog even aan.
Lijmen doe je met 24 uurs epoxy, beste is om die iets in te dikken en een roving langs het spant te leggen om een groter contactoppervlak te krijgen.

Als je me een PBtje stuurt met je adres stuur ik wel een envelopje met rovings en katoenvlokken en aerosil om de hars wat in te dikken.

GJ
 
Vandaag bezig geweest met de vleugel.

Als de roerhoorentjes er in zitten kwamen de roeren niet genoeg down.
Hiervoor hebben we wat van de vleugel kant weggeslepen zodat het roer meer uitslag kan maken.

Hiervoor kon het roer maar iets van 3/4 mm naar beneden wat veels te weinig is.

Morgen alles in epoxien en wachten op de regelaar :)
Moet dus klaar zijn voor de wedstrijd van de 12de.

Setup:
Kontronik Kira 600-38/6.7
Castle Creations Phoenix 125
RFM 14,5x14s / RFM 16x16s
4S 3000 35C Turnigy Lipo
 
Laatst bewerkt:
Ik had bij mijn Wilco ook dat 1 van de Ailleron-roeren onvoldoende down uitslag gaf.
Ik zag dat er lijmklodders (epoxy) in de holte zaten, en dat de witte epoxy tochtstrips ongelijk van breedte waren. Ik heb beiden gelijk in grootte geschuurd en met een dremel-tandartsboor de epoxyrestanten weg gegraveerd.
Staartvlak had identiek probleem. Ook schoongemaakt, en de witte tochtstrip iets korter geschuurd.
 
Staan die niet in de bouwbeschrijving dan?

Hier eenzelfde als de Wilco, Hawk etc. NAN models meuk...
http://shop.lindinger.at/pdf/72487.pdf

Wilco volgens boekje
CG: 70mm van de voorlijst, gemeten rakelings langs de romp.
Controls.....High..........Low
Ailerons......+15/-7......+12/-6
Elevator.....+6/-6........+6/-6
Spoiler.......+20...........+20
 
Laatst bewerkt:
Zwaartepunt liever iets voorlijker, 70mm wordt al kritisch. De Hawk handleiding vermeldt 60mm, da's dan weer erg voorlijk. Op 65-68mm vliegt hij prima en zit je safe.

Net even mijn uitslagen gemeten op de Hawk vleugel:
Rol:
Speed: +10/-7mm
Thermiek: +11/-5mm

Eigenlijk nog iets teveel voor beheerst rakken/thermiek vliegen. Wil je rond knallen kun je natuurlijk meer zetten.

Groet,
Gerben
 
Gevlogen vandaag het is goed gegaan zwaarte punt lag meteen goed 66mm.
Setup MEGA 22/30/3 PROP 11-6 OP 3 LIPO`S 30 /40 C ZIPPY H gaat hier mee loodrecht omhoog.

AFZ GERTI
 
Back
Top