Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

bekers winnen is niet de bedoeling

ik zie dat de hc setup op 4cellen is(ik dacht 5 en dat was voor mij te veel, andere lader enzo)
nu de hc motor +vertraging komt op een 80euro... een cc125amp esc kan ook voor een 100/130euro te vinden zijn.... natuurlijk is dit dan de "zwaardere" setup. zelf heb ik wel nog niet met iets gevlogen boven de 60amps... mijn rapid jet gaat redelijk hard, de kleine liftoff ook, maar het verschil met deze...:)
als jij al met 500watt al wat schrikt...
het draadje op rcnetwork lees ik wat met google translate(duits is slecht)

overigens vlieg ik wel op assan 2,4(ook big scale)
een aparte ubec en 2cell lipo is denk ik ook aan te raden??
maar met de hc uitvoering en hier en daar een wat hulp moet die toch rond de 500vliegklaar kunnen... nog maar wat meubeltjes en interieurs gaan ontwerpen

Aan flarden gaat ie na een aantal vluchten toch... mag de pret niet drukken... ....dit hoop ik toch van niet...
trouwens met de hc setup, hoeveel klimmen ofzo zou je kunnen maken normaal?
 
Laatst bewerkt:
Ja maar de Hawk is een stuk sneller dan bijvoorbeeld een Simprop excel of iets vergelijkbaars...
Dit vloog voor mij als een stuk douche zeep... klits klats klonder... je moet de kist echt voor zijn... anders wordt je gevlogen... da's nie de bedoeling.

Er staat op RC network een low-budget set-up. Zowat rond p16?
Gert-Jan heeft een ieder flink sturing gegeven.
Ik heb de kist op de BEC van de Jeti Spin 44. Dat zou goed moeten gaan.
Los lipo pakket is altijd safer 2s 350 mAmp. Hobby King. Want ook je grote accu kan dips hebben...
M'n Jeti R5-outdoor ontvanger zou bij dips nog goed moeten werken. Mijn Simprop Scan-7 mogelijk niet... en brak de kist uit.. werd de landing een beetje ruig... wat een low pass had moeten zijn.
Anders vraag je Gerben je een receptje uit te schrijven?
 
Zo, daar ben ik weer even.

Ik zou nog steeds de setup geven.
Er kwam van alles tussen en ik heb de duitse Hawk Zwillinge nog niet gesproken.
Morgen stuur ik ze even een mailtje.

De motor die Gerben heeft is eigenlijk iets te zwaar in gewicht.
Dat is de "L" versie.
De duitsers hebben een "M" versie.

De vraag is alleen hoelang het heel blijft.
Je zit ver boven de specs, dus rendement is niet super.
Zolang de motor redelijk koel blijft gaat alles nog wel goed, dus de motor kort gebruiken en de tijd geven om te koelen.

Een Polytec is het geld niet waard, kwaliteit zit tussen Feigao en Hacker B serie in.
Koop dan een gebruikte Hacker F5B of een ander goed merk via Ebay of RC-network.

Om een Hawk leuk te vliegen moet je er minimaal 1200 watt instoppen, een geared motor en 15x15 prop of groter.
En dan minimaal 7000 rpm op de prop.

Maar ik zal even de motor opzoeken waar die duitser mee vliegt.

GJ
 
hallo,
vandaag op de club wat zitten babbelen. iemand had nog wat liggen.
een mega 22/30/2 met een 3,7:1 vertraging, samen met een hacker 70amp esc. dit zou voor een +-1000watt moeten zijn ingang.
props van 14 tot 16inch op 4cellen. kloppen die gegevens en welke prop zou dan ongeveer de beste keus zijn? een idee voor de kenners van zulke motoren? greetzz
 
Laatst bewerkt:
Mega motoren hadden een goede naam als budget F5B motoren, lang voordat de hele goedkope china motoren op de markt kwamen. Waren stevig belastbaar, als ik me niet vergis wer de 22/30/1 nog wel als F5B motor gebruikt, voor wie net niet de wereldtop hoefde te vliegen, is al eventjes terug, dat wel.

Dit lijkt me een hele leuk motor voor een setup van zo'n 1000 tot 1500W, en een prop van rond de 16x16. Kun je Hawk hartstikke leuk mee vliegen, zal behoorlijk snelheid inzitten.

Groet,
Gerben
 
vandaag eindelijk met mijn (budget)Hawkje gevlogen. dat vliegt als op rails! verticaal omhoog is wel wennen.
landen zonder enige hulp van remkleppen viel niet mee,hihi. hoe moet dat nu eigenlijk ingesteld zijn zo een f5b model.

is trimmen hetzelfde als f3a modellen? moet ik trimmen zodat het met motor uit en in duikvlucht niet klimt? of is een trim nodig in zweeftoestand? of vlieg je dit met vliegstanden? is remmen bij de landing de rolroeren up en de benodigde up bij mixen en zo ja, hoeveel moeten de roeren dan up?

dit zijn nog eens echte beginners vragen hé..
 
Ik heb bij mijn calibra de kleppen naar boven staan en hoogte roer wat down dan zakt ie lekker naar beneden.

Bij PAF op de beurs zag ik de YGE 120 voor 150 staan.
159 in de catalogus.
 
Jan,
Jan,

Trimmen:
Zwaartepunt: aftrimmen voor vlotte glijvlucht, aanduiken en kijken of hij redelijk doorduikt of meteen omhoog wil. Alternatief in rugvlucht leggen en kijken hoeveel down je nodig hebt. Bij meer dan 1/4 down zwaartepunt naar achter. Opletten dat je niet voorbij 71mm gaat, dan wordt de start wat kritisch.

Voor "langzame" zweefvlucht is het normaal voor een F5B model dat er zo'n 1mm upgetrimd moet worden.

Remmen:
Ailerons zoveel mogelijk omhoog (controleren dat ze allebei exact evenveel omhoog gaan, dat wijkt vaak een tikje af, even afstellen maakt het leven een stuk makkelijker) en een paar % down meemixen, begin eens met 8%. Exacte mixhoeveelheid afstellen in de lucht.

Groet,
Gerben
 
Ik ben ook zeer benieuwd naar de setup en de uiteindelijke kosten hiervan!

En de vliegtijd, is daar ook van te spreken, of is het genoeg om een aantal keer omhoog te gaan en meer niet?

Vlieg nu een met onder andere een funjet, die haalt 160kmh, gemeten met eagle tree, maar ik ben op zoek naar iets snellers, en tevens iets om mee te zweven.
Dan lijkt de hawk mij toch een mooie uitkomst?!

Groeten remie
 
In een van de Hawks heeft een Turnigy B36-74-o6XL gezeten, op een Robbe planeta 3.7:1 vertraging, op 4S met een 15x13. Behoorlijke stijgsnelheid, leuke setup voor weinig (25$ motor, 25 euro gebruikte planeta). En met behoorlijke stijgsnelheid bedoel ik een kleine 40m/s.

Nadeel is dat deze motor erg zwaar is, motor+gear komt tegen de 400gram uit, wat zwaartepuntsproblemen tot gevolg heeft.

Ander lopend experiment is een Scorpion HK3026 (1900kv) op een AXI 4:1 gear. Pasgeleden gevlogen op 5S, 16x13, gemiddeld 1250W, waarbij de motor na de vlucht 25graden was, daar zit nog ruimte in. Leuke setup die je met een 80A regelaar zelfs nog binnen de specificaties zit.
Volgende test zal met een hogere spoed prop zijn.

Als ik me niet vergis heeft Jan een AXI 2820/8 met AXI 4:1 gear in de Hawk, op een 16x16RFM. Hele leuke en lichte setup. Rendement is hoog, gaat redelijk vlotjes omhoog op 4S lipo..

Groet,
Gerben
 
Remie,

Een afgetrimde en verzwaarde (naar +-1800gr) Hawk is gemeten op 255km/h in duikvlucht...

Groet,
Gerben
 
Zit te kijken of ik in de toekomstige hawk
Her volgende wil stoppen:

RFM 16x17 slim
P32 6.7:1 gearbox
KD36-60-08L 3000kv
CC ICE 100 lite
6S 3000mah Turnigy 30C

Moet ongeveer 2.5/3 KW trekken.

Is best entry toch ;)
 
Back
Top