Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Tja, shit happens Bart, maar je schiet al lekker op.

Als je de vleugels straks op de romp aansluit zul je ongetwijfeld merken dat de wortelrib aan de voorzijde niet goed aansluit op de romp. Volgens mij heb ik dat ik het verslag ook genoemd. Ik heb dit opgelost door uit te vullen met epoxy.
 
Dit dus :p



Ik ben nu bezig de vleugels zuiver aansluitend te maken op romp. Voor degene die de Bunte ook gaan bouwen:

Let op! Bij het verlijmen van de wortelrib moet deze 100% haaks zitten op de bouwplank (constructie). De kleinste afwijking geeft al een vrij groot verschil. Dat heb ik dus ook :confused:
Maar goed, het kan makkelijk worden opgelost door 1 extra wortelrib te maken. Deze heb ik met dubbelzijdig tape tegen de romp geplaatst, de vleugels met de pennen in de romp geschoven, onder het uiteinde vleugel 50 mm uitgevuld (maat volgens tekening om de juiste V-stelling te krijgen), een draad onder de achterlijst van de beide vleugels getrokken om zodoende de vleugels drie dimensionaal uit te lijnen. Vervolgens heb ik de wortelrib op een paar punten met houtlijm ''vastgepikt''. Nu kan de vleugel er weer af, en alle hieren tussen de nieuwe rib en de bestaande rib opvullen met epoxy.



Onderzijde vleugel:


Nu begrijp ik ook waarom de romp van onderstaande Bunte verdikt was. Hier is dus de romp uitgevuld, maar ik vind het mooier om de vleugels goed aansluitend te maken en een strakke romp te houden:


 
Tja, ik heb de wortelribben onder een hoek ingelijmd, maar het is een beetje een gok. Ik had al bedacht dat als het niet goed aansluit, ik het zo ga oplossen als jij dat hebt gedaan.
Nog een reden om niet transparant te bespannen...
Heb jij eigenlijk nog adviezen over het bespannen? In de beschrijving wordt ervan uitgegaan dat het met papier moet omdat folie niet sterk genoeg zou zijn, maar jij hebt het ook gebruikt en ik ben het ook van plan. Wel wil ik, zoals wordt aangeraden, eerst de onderkant vleugel doen, en dan -op de bouwhelling- de bovenkant. Bij mij is de intrados iets minder gewelfd dankzij Dirks profiel (Dirk je hebt een mooi profiel...) maar heb jij bijv. de folie nog extra gelijmd of gewoon alleen met de foliebout?
 
Nee, niet extra verlijmd, gewoon met de bout. Door de capstrips wil dat prima. De tips zijn het lastigste, die kun je niet uit 1 stuk foliën. Ik heb vak-voor-vak gedaan, en dan steeds aan 1 zijde iets om de rib slaan, begrijp je wat ik bedoel? En als er dan nog een oneffenheid in zit kun je er voorzichtig met een verfbrander overheen (moet je echt voorzichtig doen, maar vanwege de krommingen kun je de bout soms niet vlak genoeg krijgen, en dan doet hete lucht wonderen)

De gewone oracover is overigens sterk genoeg. Met heb transparant groene (ora light) heb ik ook geen problemen gehad.
 
Okee... dat gaat lukken. Ja hoe die tips gefolied moeten staat nog afzonderlijk aangegeven op de tekening...
Eerst nog even een romp maken. Daar moet ik ook weer improviseren, want er komt bij mij een motor in...
Het rudder is een makkie; ik wil het wél open kunnen slaan als rem, maar hoef het niet als richtingsroer. Dus die gecompliceerde oorspronkelijke constructie hoeft niet, beide roerhelften hoeven alleen naar buiten te scharnieren en dat wordt tape of foliescharnier.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het kielvlak en het dubbele rudder af. En ik denk erover om met name dat dubbele rudder over te gaan maken.
Zoals ik al eerder schreef, het hoeft bij mij alleen als rem te dienen dus ik ga er tape- of foliescharnieren op maken. Maar ik vind het wel heel erg licht van constructie. Wordt iets steviger natuurlijk als het in de folie zit, maar toch... bijvoorbeeld, de achterlijst is nu van 1,5 mm balsa. Ik denk dat ik dat van 1,5 mm triplex ga maken, en er dan meteen wat méér ribben in lijm; onderin zitten nu twee diagonale ribben, zulke diagonalen wil ik dan tussen alle ribben zetten.
Over gewicht achterin hoef ik me niet te veel zorgen te maken, want bij mij komt er een outrunner in de neus dus ik zal tóch wel achterin moeten ballasten om het CG goed te krijgen.

At second thought... als ik nou eens beide rudders uit 1,5 mm triplex zaag, er wat gaten in zaag (nou ja, toch maar gewicht besparen) en dan het voorste, dikke deel opdik met balsa, naar achteren uitlopend naar de dikte van het triplex. Ik denk dat het dan een stuk betrouwbaarder wordt.
Zou toch vervelend zijn als je het toestel van 300 meter uit de thermiek wil sturen, rem open en flink op z'n neus, en de remrudders gaan aan flarden en je ziet het niet eens...
 
full


Boven het oude rudder, gemaakt volgens de tekening. Onder een sterkere versie naar eigen inzicht. Verschil plm. 12 gram (en er zijn er 2 dus 24 gram).
Geeft lekker niks want met motor en dikke lipo voorin zal de gewichtsverdeling heel anders uitpakken dan origineel... bovendien is de romp kort, dus er is maar een beperkte hefboomkracht bij dit gewicht.

full


Bij het inlijmen van de centrale romprib (waar de vleugelpennen in schuiven) moet het toestel gemonteerd liggen om alles uit te lijnen. Mijn werktafel is maar 2 meter lang, dus dat moet op de grond. Speciaal mijn hobbyzolder eerst gezogen want dat was ruim 2 jaar niet gebeurd en ik wilde niet op mijn buik in de balsasnippers liggen. Het past allemaal maar net...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aansluiting wortelrib op romp.

Tja, shit happens Bart, maar je schiet al lekker op.

Als je de vleugels straks op de romp aansluit zul je ongetwijfeld merken dat de wortelrib aan de voorzijde niet goed aansluit op de romp. Volgens mij heb ik dat ik het verslag ook genoemd. Ik heb dit opgelost door uit te vullen met epoxy.

Super slim idee!! jammer dat ik deze foto's niet eerder gezien heb! ik heb de kleine spleet gevuld met micro ballons, ook goed, maar jouw idee is beter.:o
 
Ja er is bij mij ook een aantal mm's te overbruggen. Microballoons vind ik ook welk wat, alleen moet je dan weer uitkijken dat het niet op de verkeerde plaatsen komt, dat de vleugelpennen niet vast gaan zitten en zo... (heb ik dus met de tip al gehad!) Dus ik ga dat ook met een dikke balsa rib doen, en die dan in de goede hoek terugschuren.
Ik had de rootribben bij het bouwen van de vleugel wél verticaal gezet (dus niet haaks op de bouwhelling) en ik dacht eigenlijk dat het aardig zou gaan passen. Niet dus, hoewel het niet meer is dan een mm of 3 à 4 op z'n ergst. Eigenlijk zou je bij het maken van een vleugel de romp er al op moeten aansluiten, misschien dat je het dan écht passend krijgt... tipje voor de volgende die 'm bouwt!
 
Zo te zien heb je de vaart er goed in zitten! Prima!
Twee vraagjes, Waarom heb je het splitroer niet wat groter gemaakt? ( nu had je de kans) in vorige verslagen werd gesteld dat het huidige spitroer weinig effectief is.
En , wat is de reden dat je het rechte stuk van de vleugel (de torsie neus ) in stroken balsa hebt gemaakt ? Kan prima uit een breedte en geeft een mooiere ronding.
 
Waarom heb je het splitroer niet wat groter gemaakt? ( nu had je de kans) in vorige verslagen werd gesteld dat het huidige spitroer weinig effectief is.
Hendrik heeft later ook nog ergens geschreven dat hij er toch wel plezier van had. En ik vind het wel een maatgevend deel van de vormgeving (en zeg nou zelf, we bouwen allemaal het Huhn omdat het zo'n mooi ding is...)
Ik vraag me trouwens af of iedereen wel weet dat om een "remklep" optimaal te laten functioneren, je wat extra snel moet vliegen. In de zeilvliegerij heb ik veel met remchuutjes geëxpirimenteerd, bij kruissnelheid merkte je daar ongeveer niks van, maar zo gauw je sneller vloog werd dat heel anders.

En , wat is de reden dat je het rechte stuk van de vleugel (de torsie neus ) in stroken balsa hebt gemaakt ? Kan prima uit een breedte en geeft een mooiere ronding.
Ik wilde geen naden in de koorderichting, naar mijn idee zijn die moeilijker om mooi af te werken dan de naden in span richting.
Ik heb trouwens één onderkant van de torsieneus ook in stroken ingedekt (wel iets bredere) en bedacht toen dat dat niet nodig was, dus de andere onderkant uit één plank gedaan.
Na plamuren en schuren is de (profiel)ronding aan de bovenkant heel goed vind ik. Op de foto zie je die plamuurstrepen, daardoor maakt het de indruk hoekig te zijn, maar eenmaal gecoverd zie je die niet en dan zal het mooi vloeiend zijn.
 
Voor de verlijming is het inderdaad beter om geen rechte las te maken.
Een las van 45 graden of meer is prima te doen,dan overspan je 2 a 3 ribbetjes geen
probleem . zie #539.
Mijn huhn zit nu in de folie ,rood/wit.
Volgende week de rolroeren en welfkleppen monteren, uitwegen ,en klaar is mijn huhntje,
Ik zal proberen binnenkort wat foto's te plaatsen.
 
Back
Top