Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hij is prachtig! Of is het zij?
He He, Computeren is niet mijn sterkste kant, maar ze staan erop!
Ik zit opnieuw te aarzelen of ik niet tóch voor transparant bespannen zal gaan....
Ik zie opeens dat je de elevons in tweeën hebt gedeeld, met ieder van de vier kleppen een eigen servo. Is vrij ongebruikelijk voor vliegende vleugels (omdat de elevons standaard rol- en hoogteroer gemixed zijn). Of ging het je erom een remfunctie te hebben? Je rudder is vast, en op deze manier kan je -door de gescheiden elevons omhoog en omlaag te zetten- een remfunctie maken, al zal het wel even uitzoeken zijn hoe groot de afzonderlijke uitslagen moeten zijn...
Of had je nog een andere overweging om de elevons te delen?
Zelfs de ontwerper van de Huhn is een fan van een 4 kleppen model.
Ik heb het niet bekeken op het Duitse forum, maar dat verbaast me eigenlijk; als je nu bv de binenste kleppen 2 mm omlaag doet om sneller te vliegen, dan zal je toch je elevons iets omhoog moeten doen anders wordt het een duikvlucht. En daarmee is het effect van de 4 kleppen te niet gedaan. Bovendien zit je met het S-slag profiel, je kan niet ongestraft het achterlijk omlaag draaien zonder stabiliteit te verliezen.
Het is anders bij een gepijlde vliegende vleugel, want dan zitten de elevons veel verder achter het CG dan de "hoogteroer"kleppen, en de wash-up kan gemaakt worden door wat tipverdraaiïng. Maar voor een plankvleugel... tja als er mensen zijn die de praktijkervaring hebben dan zal het wel zo zijn, maar ik zie nog niet hoe.
Bovendien zie ik het Huhn als een mooiweer, weinig wind, floater (hoewel de mijne iets minder zal floaten omdat er een E-motor en dikke lipo voorin ligt). Als het waait pak ik de Flamingo of de Epsilon wel...
...gewoon belachelijk veel up geven (rustig aan). Hij wordt steeds langzamer, en dan wordt de glijhoek steeds beroerder.
Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in.Mogelijk wel geschikt om uit een bel weg te komen, maar niet om de laatste meters naar je landing te zakken; om weer normaal te kunnen sturen moet er eerst weer wat snelheid aangeprikt worden... dus niet laag uitproberen.