Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Ik heb een Taborca, een 6-kleppen vleugel (wel met flinke pijlstelling). Als je de binnenste kleppen omlaag zet en de middelste iets omhoog heb je een dijk van een remsysteem... en hou je de buitenste kleppen nog over voor rolcorrecties... een butterfly met bonus dus.

Lijkt me inderdaad erg goed systeem voor dat, overigens zeer fraaie, toestel.

Rick
 
Hendrik bedankt voor de duidelijke foto's !! super.

Ik ben ook al bezig met onderdelen te maken,ik heb nu twee bouwhellingen gemaakt met de ronde tip eraan vast. Vleugel ribbetjes zijn geschuurd (2 aan 2).grenen liggers
zijn verjongd,gebogen en op de bouw mal geklemd om te drogen. Je ziet, er worden niet alleen maar vragen gesteld!
Ik vind het super om zoveel mogelijk ideen en oplossingen te horen dat geeft je soms een beter inzicht van wat je het beste kan doen.
 
Remklepjes,

Bart, ik heb een Eycatcher 2 van Robert Schweissgut, en die heeft 2 hele kleine (janHein) klepjes en je schrikt hoe effectief die zijn. je moet wel flink up bij trimmen.

Het is een erg simpele constructie met twee kleine servo's, als je wilt maak ik er foto's van.

succes met dit mooie project.

Terence

Je maakt me nieuwsgierig Terence :)
 
wel af en toe een foto plaatsen he, leuk!! En Bart ook natuurlijk
Ik ga nog niet hard hoor, maar er is nu tenminste een begin. Bovendien lijkt het me niet zinvol om alles te herhalen wat jij al getoond hebt destijds... maar ik zal af en toe wel een fotootje maken om te laten zien hoe weinig schot er in zit...
 
Is ook niet voor de herhaling, maar gewoon leuk om de vorderingen te zien (zodra je iets in elkaar hebt), leuk toch..
 
heel rustig aan... is inmiddels mijn eerste vleugeltip af. Veel gedoe, matige passing (heeft mogelijk ook iets te maken met het feit dat ik een afwijkend profiel gebruik, waardoor bijvoorbeeld liggers iets anders uitkomen...) maar na de nodige correcties (geen transparante cover voor dit model!) is dit fascinerend kromme onderdeel ongeveer af. En ja, dat is wél heel inspirerend, ik krijg méér zin om door te gaan...

full


Over slechte passing: Als er iets breekt is dat, in mijn ervaring, zelden de lijmverbinding en meestal het hout. Dus als ik nu hier en daar slechte passing opvul met losse stukjes hout en extra lijm denk ik dat ik daar wel mee wegkom... ja het toestel zal er wel iets zwaarder van worden... foto is van de "schone" kant gemaakt, aan de andere kant zie je allemaal onnauwkeurigheden!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
aan de andere kant zie je allemaal onnauwkeurigheden![/QUOTE]

Dat is toch de onderkant, dat zie je toch niet Bart?:)

Als de tweede tip beter lukt kan je nog altijd overwegen om deze tip over te doen.
Ikzelf vind het meestal jammer om, doordat iets niet helemaal naar m'n zin is het hele project aan te passen.

Langzaam aan begint ook mijn project op stoom te komen.

Ik zal morgen proberen om wat foto's van onderdelen van de Huhn hier te plaatsen.
Mede door het goed onderbouwde advies van jouw , ben ik overstag en heb de staart alleen uitgevoerd als kielvlak , dus zonder richtings roer.
Het bespaarde gewicht wil ik gebruiken voor kleine remklepjes waar Terence het over had. Ik moet alleen nog bekijken of het zinvol is om ook aan de onderkant met dezelfde servo een remklep te maken , zodanig dat je een lek in de vleugel hebt.
Ik hoor wel wat jullie ervan vinden
Groetjes Gerard.
 
Laatst bewerkt:
Als de tweede tip beter lukt kan je nog altijd overwegen om deze tip over te doen.
Zo erg is het niet hoor... ik heb bijvoorbeeld de uitsparingen waar de liggers in de ribben zitten hier en daar moeten aanpassen; in de overblijvende delen van de uitsparingen heb ik weer stukjes balsa gelijmd. Zoals ik al schreef, meestal is de lijmverbinding sterker dan het hout... al dat prutswerk zie je niet meer als de bespanning eroverheen zit.

Ik moet alleen nog bekijken of het zinvol is om ook aan de onderkant met dezelfde servo een remklep te maken , zodanig dat je een lek in de vleugel hebt.
Bedenk wel dat de vleugel heel licht van constructie is en dat de bespanning een aandeel heeft in de sterkte ervan. Als je er een opening in laat over een breedte van een paar ribben zal dat ook een zwakke plek in je vleugel zijn.

Ik had er eerder overheen gelezen... maar die schuine passing van de tippen aan de vleugels is, volgens de beschrijving, puur om de vleugel er nog een beetje aardig te laten uitzien als je hem vliegt zonder tippen... als ik dat eerder had gezien had ik misschien wel een haakse passing gemaakt; is aerodynamisch mooier. Maar nu laat ik het maar zo.
 
Je hebt niet stilgezeten, ziet er mooi uit...
Ik vind de hoofdligger van je kielvlak wel een beetje fragiel ogen. Oorpronkelijk zit daar veel meer hout in (vanwege de constructie van een split-roer)... stel je eens voor wat er gebeurt als je toestel op z'n kop terecht komt na een minder fraaie landing...
Je zou kunnen overwegen de ligger te sluiten tot een doosligger, is een stuk sterker.
 
Daar heb je helemaal gelijk in Bart!
Het is ook mijn bedoeling om hem af te werken met webbing (1mm hard balsa )en strips op de ribbetjes (0,5x5mm) mahonie fineer.
 
Mooi... maar, mahonie? Dat is bijna het zwaarste hout. Kan je meteen een motor voorin stoppen voor de balans!
 
Mooi... maar, mahonie? Dat is bijna het zwaarste hout. Kan je meteen een motor voorin stoppen voor de balans!

Het totaal gewicht van deze mahonie strips voor het kielvlak is nog geen 2,5 gram!! ( dus dat moet dan wel een heel erg licht motortje zijn!!)ha,ha,.;)

Het grote voordeel van deze strips vind ik, omdat ze zo dun zijn ,dat je nagenoeg geen profiel verandering hebt, en dat ze veel sterker zijn in de lengte en breedte dan balsa van bv. 1,5 mm dikte. Voor de hoofdvleugel ribben gebruik ik natuurlijk balsa.
 
Inmiddels heb ik tip 2 ook af; is iets mooier gelukt dan tip 1. Hebben jullie dat ook altijd, dat de tweede vleugel beter lukt dan de eerste...
Nou eerst even een vakantiereisje maken, begin maart weer verder.
Ik heb er een tijd tegenaan zitten hikken om met bouwen te beginnen, maar toen er eenmaal iets af was -zo'n tip is een bizar ding om in je handen te hebben, het enige dat er recht aan is zijn de ribben- kreeg ik veel zin om door te gaan, en dat heb ik nu ook. Er is al een begin gemaakt met de vleugelribben...
 
Dat ziet er mooi uit! En slim om de indekking met de nerf diagonaal te leggen.
Zouden de tippen niet aan de zware kant worden? Wordt de onderkant ook ingedekt of laat je die open?
 
Back
Top