DirkSchipper
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hier, nu moet je nog heel precies leren printen!![]()
Ikke? Das Bunte Hühn? Nee. Zelfs geen voornemen voor het nieuwe jaar.ben je al aan het bouwen Dirk?
Ikke? Das Bunte Hühn? Nee. , daarna ... Heb ik pensioen nodig want te weinig tijd ... ;-)
Ik had voor bdoets een profielensetje gemaakt (in PDF) en nu blijken er meer liefhebbers.
Mannen, de maiden is achter de rug. zal ik deze haan eens in 1 woord omschrijven: GEWELDIG!!
Eerst een handstart (en daarna nog 2), waar alleen slecht iets down getrimd moest worden. Het zwaartepunt lag helemaal goed, en het zag er al geweldig uit. Zo, die hindernis was genomen. Arjan had inmiddels het lijntje al uitgerold en stond met zijn Taxi klaar om de Bunte de luchtdoop te geven. De eerste start probeerden we met de Bunte vanaf de grond, maar dat lukte niet. Dus: de bunte gegooid achter de taxi aan. Dat ging super. Wat een pracht gezicht! Het klimmen ging zo mooi achter de taxi, echt geweldig. Eenmaal losgekoppeld kwam mijn droom uit: een fantastisch vliegende Bunte. Tijdens de 1e vlucht heeft arjan nog iets meer uitslag op de rolroeren gegeven, waarna we niets meer veranderd hebben. Het veel besproken richtingsroer blijkt toch wel enig effect te hebben. Als ik hem gebruik bij het insturen, gelijk met de rolroeren, heeft het wel degelijk effect.
Kortom: ik ben helemaal happy, super blij, en ook best wel een beetje trots op dit resultaat.
Arjan: Bedankt voor de TAXI (dubbelzinnig he) Het waren 2 fantastische uren, en een stuk of 5 geweldige sleepssss.
Foto's en video volgen zometeen..
De meeste vliegende vleugels overtrekken niet of nauwelijks, en de daalsnelheid wordt ook niet echt groot met getrokken hoogteroer. Maar als je zo tegen de stall aan komt landen ben je nogal kwetsbaar voor turbulentie... als ik altijd op de hei bij Ede vloog zou ik er niet mee zitten, dan moet je misschien eens wat verder lopen, maar bij de G&E is het veld aan drie kanten omgeven door water cq moeras!De Bunte overtrekt niet snel waardoor je als je tegen overtrekken aan zit, flink hoogte verliest.
De meeste vliegende vleugels overtrekken niet of nauwelijks, en de daalsnelheid wordt ook niet echt groot met getrokken hoogteroer. Maar als je zo tegen de stall aan komt landen ben je nogal kwetsbaar voor turbulentie... als ik altijd op de hei bij Ede vloog zou ik er niet mee zitten, dan moet je misschien eens wat verder lopen, maar bij de G&E is het veld aan drie kanten omgeven door water cq moeras!
NB- van een remmend oppervlak dat niet aan de vleugel zit mag je niet te veel verwachten. Met klassieke remkleppen of flaps veroorzaak je niet alleen een hoop weerstand, maar bovendien verhinder je een deel van de vleugel lift te produceren. Daarom zijn kleppen of butterfly véél effectiever.
Maak dan gewoon kleppen in de vleugels
Kom op. bouwen en gaan met die banaan![]()
Ik ken het model. Ook die klepjes nemen (behalve dat ze weerstand genereren) een deel van de liftopbrengst van de vleugel weg.Bart, ik heb een Eycatcher 2 van Robert Schweissgut, en die heeft 2 hele kleine (janHein) klepjes en je schrikt hoe effectief die zijn. je moet wel flink up bij trimmen.
Ik heb een Taborca, een 6-kleppen vleugel (wel met flinke pijlstelling). Als je de binnenste kleppen omlaag zet en de middelste iets omhoog heb je een dijk van een remsysteem... en hou je de buitenste kleppen nog over voor rolcorrecties... een butterfly met bonus dus. Maar de vleugelconstructie van de Huhn is héél licht, daar moet je niet teveel toeren mee uithalen denk ik. In dit verband vind ik het beter om dat splitroer te gebruiken.Roger Sanders schreef bij de Windfreak dat wanneer je bij een plank remkleppen wilt dat je het boven én onder moet doen om niet een te groot pitch moment te krijgen.