Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Er zat een foutje in het ZIP-bestand. De DAT-files waren het oude en verbeterde tip-profiel. Nu zitten er de verbeterde profielen in (wortel en tip).
Effe opnieuw downloaden ... (zelfde link).
 
Ik las Gerards verzoek ergens waar ik niet kon mailen. Inmiddels lees ik dat Dirk de profielen al heeft gestuurd (anders ging ik het doen...)
Dirk, ik neem aan dat in mijn bestand dat foutje niet zit hè? (Heb ze wel geprint maar nog niet overgezet op hout)
 
Bart,

Ik heb jou toentertijd alleen die PDF-jes gemaild omdat jij die profiel coördinaatbestanden niet zelf goed naar de tussenspanten kon krijgen.
Nu heb ik de DAT-files erbij gedaan. En daarin zat de fout. Ik had het oude en verbeterde tipprofiel erin gedaan. In de huidige ZIP zitten de verbeterde versies van vleeugel- en tipprofiel.

De PDF's zijn dezelfde en gebaseerd op de goede (verbeterde) profielen.

Dirk.
 
ben je al aan het bouwen Dirk?
Ikke? Das Bunte Hühn? Nee. Zelfs geen voornemen voor het nieuwe jaar.
Wel ga ik tijdens de komende dagen aan mijn frees beginnen, daarna Adamas, dan een zelf gemaakte freesset van een old-timer, daarna ... Heb ik pensioen nodig want te weinig tijd ... ;-)

Ik had voor bdoets een profielensetje gemaakt (in PDF) en nu blijken er meer liefhebbers.
 
Trimlood.

Mannen, de maiden is achter de rug. zal ik deze haan eens in 1 woord omschrijven: GEWELDIG!!

Eerst een handstart (en daarna nog 2), waar alleen slecht iets down getrimd moest worden. Het zwaartepunt lag helemaal goed, en het zag er al geweldig uit. Zo, die hindernis was genomen. Arjan had inmiddels het lijntje al uitgerold en stond met zijn Taxi klaar om de Bunte de luchtdoop te geven. De eerste start probeerden we met de Bunte vanaf de grond, maar dat lukte niet. Dus: de bunte gegooid achter de taxi aan. Dat ging super. Wat een pracht gezicht! Het klimmen ging zo mooi achter de taxi, echt geweldig. Eenmaal losgekoppeld kwam mijn droom uit: een fantastisch vliegende Bunte. Tijdens de 1e vlucht heeft arjan nog iets meer uitslag op de rolroeren gegeven, waarna we niets meer veranderd hebben. Het veel besproken richtingsroer blijkt toch wel enig effect te hebben. Als ik hem gebruik bij het insturen, gelijk met de rolroeren, heeft het wel degelijk effect.

Kortom: ik ben helemaal happy, super blij, en ook best wel een beetje trots op dit resultaat.

Arjan: Bedankt voor de TAXI (dubbelzinnig he ;)) Het waren 2 fantastische uren, en een stuk of 5 geweldige sleepssss.

Foto's en video volgen zometeen..

Hoi Hendrik,

Vraagje, was er helemaal geen trimlood nodig om het zwaartepunt goed te krijgen?

Zoja,hoeveel gram lood ongeveer?

Dit vraag ik omdat ik er over denk om de romp zowel naar voren als naar achteren te verlengen.Naar achteren voor een grotere hefboom t.b.v.het richtingsroer (en het richtingsroer ook wat groter maken), naar voren grotere hefboom t.b.v. eventueel minder lood.

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet, Gerard.
 
Waarom wil je het richtingsroer als roer gebruiken? Bij mijn weten gebruikt Hendrik het ook niet. Ik heb een hele collectie vliegende vleugels, waaronder twee die een richtingsroer hebben, en ik gebruik het niet (behalve indoor). Mijn Huhn krijgt het split-roer; ik ga het alleen als rem gebruiken, want het is op mijn clubveld lastig om bij weinig wind een goede zwever binnen het veld aan de grond te krijgen zonder rem. Maar ik maak er geen richtingsroerfunctie in, alleen maar rem. Een vliegende vleugel heeft echt geen richtingsroer nodig.
Wel ben ik voorlopig van plan een electroromp te maken, wat betekent dat ik misschien wel ballast achterin moet stoppen... dat zou jammer zijn. Maar zien hoe het uitpakt.
Heeeel langzaam ben ik begonnen met mijn Huhn, vooral heel veel zaagwerk. Die is nooit af als de zomer begint, maar dat geeft niet.
 
Ik begrijp je argumenten Bart, bij normaal vliegen is dat (denk ik) bij de Huhn geen probleem om het richtingsroer niet te maken.Maar de Huhn vliegt zooo langzaam dat als er serieuze Thermiek is je misschien wel alle ,,zeilen" bij moet zetten om hem naar beneden te krijgen, om hem niet langzaam in meneer Cumulus te laten verdwijnen. Dat is waar ik me de meeste zorgen over maak.Ik ga hem daarom ook met flaps uitrusten.Ik weet niet of een vliegende vleugel makkelijk te slippen is. De ontwerper van de Huhn geeft aan, in een later bericht, dat het split roer weinig effectief is en dat het vergroten van het roer die ,,wendigkeit" verbessert.

Ik hoor graag jullie reactie.
groeten van Gerard.
 
Ik ga ervan uit dat het split-roer effectief genoeg is om hem wat steiler te kunnen aanduiken, niet alleen om te landen maar ook om omlaag te komen als het te hard omhoog gaat. Wel eerst eens uitproberen op een hoogte dat ik zie of er flutter dreigt of zo...
Maar jij sprak over het verlengen van de romp om het richtingsroer effectiever te maken; dan wil je het roer dus ook als richtingsroer gebruiken. Dát is volgens mij volslagen overbodig... ook een plankvleugel laat zich prima sturen met alleen rol en hoogte. De richtingsfunctie komt er bij mij niet in, ik stuur de split aan met 1 servo. Wel hoop ik het zo te krijgen dat de split echt helemaal open kan, 180 graden of zo...
 
Ik heb er niet veel lood in hoeven te doen. Ik weet niet precies meer hoeveel gram, maar de foto's hieronder geven de 2 plakjes lood aan.

Ik had in eerste instantie ook split-roer gemaakt, maar uiteindelijk toen ik ging folieen, heb ik de boel aan elkaar gemaakt. Ik gebruik af en toe het richtingsroer, niet bij het landen, maar als ik wat hoger zit om cirkels te draaien. het effect is inderdaad niet erg geweldig, maar dat is logisch.

Wat de rem op het split-roer betreft: ik mis het absoluut niet. Je kunt de Bunte heel goed uitmelken door tijdens de landing de snelheid eruit te halen (up trekken). De Bunte overtrekt niet snel waardoor je als je tegen overtrekken aan zit, flink hoogte verliest. Kleppen of split roer mis ik dus niet.

Ik heb even nodig gehad om te leren vliegen met de Bunte, maar ik heb nergens spijt van en hij vliegt wat mij betreft super! En ja, al eerder aangegeven: hij gaat erg snel flutteren bij wat meer snelheid, dus: gewoon rustig mee vliegen. (een looping of rugvlucht (waarbij je als je uit termiek wil ook flink hoogte verliest) wil prima overigens))

Succes,




 
De Bunte overtrekt niet snel waardoor je als je tegen overtrekken aan zit, flink hoogte verliest.
De meeste vliegende vleugels overtrekken niet of nauwelijks, en de daalsnelheid wordt ook niet echt groot met getrokken hoogteroer. Maar als je zo tegen de stall aan komt landen ben je nogal kwetsbaar voor turbulentie... als ik altijd op de hei bij Ede vloog zou ik er niet mee zitten, dan moet je misschien eens wat verder lopen, maar bij de G&E is het veld aan drie kanten omgeven door water cq moeras!

NB- van een remmend oppervlak dat niet aan de vleugel zit mag je niet te veel verwachten. Met klassieke remkleppen of flaps veroorzaak je niet alleen een hoop weerstand, maar bovendien verhinder je een deel van de vleugel lift te produceren. Daarom zijn kleppen of butterfly véél effectiever.
 
Dat lijkt me nogal ingrijpend; vooral gezien het dunne profiel (ik gebruik weliswaar een iets dikker profiel maar toch) en de bescheiden liggers.
Ik ben net klaar met zagen van de 3mm triplex onderdelen... de 1,5 mm triplex en balsa delen knip ik uit, dat gaat vlotter (en geeft niet zoveel troep).
Ik ben de laatste tijd een beetje verwend met CNC-gefreesde modellen! Als er iemand een freespakket van de Huhn had gemaakt had ik geen moment geaarzeld...
 
De meeste vliegende vleugels overtrekken niet of nauwelijks, en de daalsnelheid wordt ook niet echt groot met getrokken hoogteroer. Maar als je zo tegen de stall aan komt landen ben je nogal kwetsbaar voor turbulentie... als ik altijd op de hei bij Ede vloog zou ik er niet mee zitten, dan moet je misschien eens wat verder lopen, maar bij de G&E is het veld aan drie kanten omgeven door water cq moeras!

NB- van een remmend oppervlak dat niet aan de vleugel zit mag je niet te veel verwachten. Met klassieke remkleppen of flaps veroorzaak je niet alleen een hoop weerstand, maar bovendien verhinder je een deel van de vleugel lift te produceren. Daarom zijn kleppen of butterfly véél effectiever.

Bart, ik heb een Eycatcher 2 van Robert Schweissgut, en die heeft 2 hele kleine (janHein) klepjes en je schrikt hoe effectief die zijn. je moet wel flink up bij trimmen.

Het is een erg simpele constructie met twee kleine servo's, als je wilt maak ik er foto's van.

succes met dit mooie project.

Terence
 
Maak dan gewoon kleppen in de vleugels :D

Kom op. bouwen en gaan met die banaan :banana:

Roger Sanders schreef bij de Windfreak dat wanneer je bij een plank remkleppen wilt dat je het boven én onder moet doen om niet een te groot pitch moment te krijgen.
Zelf kan ik (nog) niet uit ervaring spreken bij dit soort toestellen.

Rick
 
Bart, ik heb een Eycatcher 2 van Robert Schweissgut, en die heeft 2 hele kleine (janHein) klepjes en je schrikt hoe effectief die zijn. je moet wel flink up bij trimmen.
Ik ken het model. Ook die klepjes nemen (behalve dat ze weerstand genereren) een deel van de liftopbrengst van de vleugel weg.

Roger Sanders schreef bij de Windfreak dat wanneer je bij een plank remkleppen wilt dat je het boven én onder moet doen om niet een te groot pitch moment te krijgen.
Ik heb een Taborca, een 6-kleppen vleugel (wel met flinke pijlstelling). Als je de binnenste kleppen omlaag zet en de middelste iets omhoog heb je een dijk van een remsysteem... en hou je de buitenste kleppen nog over voor rolcorrecties... een butterfly met bonus dus. Maar de vleugelconstructie van de Huhn is héél licht, daar moet je niet teveel toeren mee uithalen denk ik. In dit verband vind ik het beter om dat splitroer te gebruiken.
 
Back
Top