Bij heet stoken komt het altijd los. Epoxy, CA, polyester.
Boven de 100 graden gaan de meeste lijmstoffen loslaten.
Ook stevige kou vinden ze vaak niet echt lekker, maar dat is niet zo makkelijk te realiseren.
Maar pas op! De hete assen kunnen ook het polystyreen van de romp gaan aantasten. En dat is echt waaibomenplastic. De hitte/infrarood stralingswarmte stopt niet bij de lijm. En dan ontzet je de zaak als je niet oppast. Dus een zeer secuur werkje.
Assen kun je schoon blazen met perslucht.
Durf je het hete avontuur niet aan? Dan zou je de assen kunnen inkorten en met overzetbusjes gaan werken, waarin beter passende lagers zitten?
Of zou het lukken er nieuwe lagers in te drukken? Te doen,, maar veel werk.
Roestvrijstaal kan je niet solderen. Zou het lager niet op te vullen zijn met gewoon soldeer, terwijl de rvs-as in sito is?
Zo nodig gaatje boren in ieder as-eind, zodat de soldeer goed op z'n plek vloeit? Eventueel met draaiende as aanbrengen? Het gaat om een minieme hoeveelheid.
De gedachte is niet vreemd. Denk maar aan de glijlagering van krukassen en welke brandstofmotor dan ook. Dat is veelal wit metaal. Zacht! Net geen schepijs.

Wel staat er op deze lagers een constante olie druk, zodat een smeerfilm gegarandeerd is.
Zou je een as nemen van 2 mm zou de afdichting overigens nog veel beter worden. Ter zijde.
Maar wat draait nu zo een bootje aan uren. Goede passing, dunnere olie?
Dan... je kan overwegen om aan de motorkant er met een mofje een keerring op de as te steken? Verlijmen met CA. Met een goede passing blijft dat meer dan uitstekend zitten. Vullen met Roel's vaseline?
Ik dacht dat er ook keerringen voor 3 mm asdikte bestonden.
Anders neem je m4 en schuif je een opdikkend vulbusje over de as.
(Een draaibankje zou wel een handig kunnen zijn.)
Overigens heb ik in mijn assen moutainbike ketting olie. Onaangelengd. Haat vuil en water. (Het deed destijds wonderen op mijn fiets ketting en derailleurs.)
Ik heb wel vloeistof keerringen (simmenringen) en rvs kogellagers in de assen zitten. Een ieder heeft zo zijn eigen smeer-mix!
Wellicht zijn het wat suggesties in de goede richting.
http://www.hmbc.nl/nedframe.html Kijken bij tips en trucs/waterdichte as.