Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

De assen er uit halen.
En dan de kokers verwarmen
Dan moet het toch loskomen dacht ik
Meende als dat Roel al eens zoiets had geschreven
mvg
Frederik

Laatst bewerkt:
Hallo Harry,

Dit is niet leuk, als ik het goed begrijp loopt de smering uit je as zodra deze gaat draaien.
Welnu ik maak mijn roer en as kokers zelf van messing pijp kijk even op mijn site bij de Holland heb ik wat plaatjes gezet. Ook maak ik op de koker een kort stukje pijp voor de smering gebruik hier vaseline en aangelenkt met wat olie milleu (vriendelijk) en spuit deze er eerst in vervolgens de as met schroef, en hou aan de andere kant even de vinger op het gat zodra de as erin komt drukt deze de overtollige smering er uit.
hierna geen lekkage. En als laatste je bent goedkoper uit ons bent zuniggg.
Succes
Aad.

Hoi Harry.
Da's inderdaad balen!
Maar goed... Tip: eerst Aad z'n advies eens opvolgen. Hij mengt de vaseline met olie, ik niet, maar geen van beiden hebben we lekkage. Ik gebruik gele vaseline van de DA-drogist; pot van 250 gram geloof ik voor een paar euro. Daar doe ik al een tiental jaar mee, en nu begint de bodem in zicht te komen. (Even voor de duidelijkheid: ik heb de afgelopen jaren ruwweg zo'n 20 schepen gebouwd...)

Als je dan nog steeds deze ellende hebt, kan je je schroefaskokers er op een volgende manier uit proberen te krijgen:
- Schroefas er uit
- Schroefaskoker even schoonspuiten met heet water om achtergebleven vet er uit te halen
- Soldeerbout in het uiteinde van de koker zetten en warmstoken die handel.
- Tijdens het verwarmen de koker met een tang beetpakken en voorzichtig, met een draaiende beweging los proberen te maken.

Met een koker die met Stabilit is verlijmd lukt dit altijd; ik weet niet hoe het zit met polyester.

(Wel even buiten doen; anders krijg je ruzie met huisgenoten...)
Als ik zo het plaatje bekijk is het (aan de buitenzijde) met name de bakboord as die problemen geeft. Binnen allebei de assen?

assen

Roel.
Je hebt een PBtje .
Binnen en buiten zijn het de buitenassen en de middenas is goed.
Ik ben inderdaad bang dat het geintje met warmstoken niet opgaat voor polyester.MAAAAAR we gaan het proberen. Gr allemaal,Harry.

Schroefassen

Goedenavond heren

Nou eindelijk een paar schroefassen gevonden kant en klaar .
Merk aeronaut lengte 300 mm en as dia is 3 mm.
Nu nog even opzoek naar de schroeven.
tips over het merk zijn welkom .
Bovendek al gespoten .
Tamiya xf-2 matt wit gebruikt 1e keer iets teveel zwart gebruikt om te mengen ,dus dekhuis enz iets aan de grijzige kant ,maar heb nieuwe verf gehaald
En 8 druppies matt zwart gebruikt kleur is nu prima.
Groet Fred

Bij heet stoken komt het altijd los. Epoxy, CA, polyester.
Boven de 100 graden gaan de meeste lijmstoffen loslaten.
Ook stevige kou vinden ze vaak niet echt lekker, maar dat is niet zo makkelijk te realiseren.

Maar pas op! De hete assen kunnen ook het polystyreen van de romp gaan aantasten. En dat is echt waaibomenplastic. De hitte/infrarood stralingswarmte stopt niet bij de lijm. En dan ontzet je de zaak als je niet oppast. Dus een zeer secuur werkje.

Assen kun je schoon blazen met perslucht.

Durf je het hete avontuur niet aan? Dan zou je de assen kunnen inkorten en met overzetbusjes gaan werken, waarin beter passende lagers zitten?
Of zou het lukken er nieuwe lagers in te drukken? Te doen,, maar veel werk.

Roestvrijstaal kan je niet solderen. Zou het lager niet op te vullen zijn met gewoon soldeer, terwijl de rvs-as in sito is?
Zo nodig gaatje boren in ieder as-eind, zodat de soldeer goed op z'n plek vloeit? Eventueel met draaiende as aanbrengen? Het gaat om een minieme hoeveelheid.

De gedachte is niet vreemd. Denk maar aan de glijlagering van krukassen en welke brandstofmotor dan ook. Dat is veelal wit metaal. Zacht! Net geen schepijs. :rolleyes: Wel staat er op deze lagers een constante olie druk, zodat een smeerfilm gegarandeerd is.
Zou je een as nemen van 2 mm zou de afdichting overigens nog veel beter worden. Ter zijde.
Maar wat draait nu zo een bootje aan uren. Goede passing, dunnere olie?

Dan... je kan overwegen om aan de motorkant er met een mofje een keerring op de as te steken? Verlijmen met CA. Met een goede passing blijft dat meer dan uitstekend zitten. Vullen met Roel's vaseline?

Ik dacht dat er ook keerringen voor 3 mm asdikte bestonden.
Anders neem je m4 en schuif je een opdikkend vulbusje over de as.

(Een draaibankje zou wel een handig kunnen zijn.)

Overigens heb ik in mijn assen moutainbike ketting olie. Onaangelengd. Haat vuil en water. (Het deed destijds wonderen op mijn fiets ketting en derailleurs.)
Ik heb wel vloeistof keerringen (simmenringen) en rvs kogellagers in de assen zitten. Een ieder heeft zo zijn eigen smeer-mix!

Wellicht zijn het wat suggesties in de goede richting.

http://www.hmbc.nl/nedframe.html Kijken bij tips en trucs/waterdichte as.

Laatst bewerkt:
assen

Beste modelbouwers.
Ten eerste allemaal heel hartelijk bedankt voor de vele tips over de ellende met de lekkende schroefassen. Ik durf het echt niet aan om de boel heet te stoken en dan proberen om ze er uit te krijgen. Ook de andere tips lijken voor mij niet weggelegd (te veel werk) en erg lastig met het handje. Ik laat het eerst zo en misschien door wat extra vet bij te spuiten gaat het vanzelf dicht. Ik blijf in de ellende zitten,want nu is er een scheur in m,n stuurboord A frame ontstaan. Precies op de plaats waar ik messing pennetjes had geplaatst voor de versteviging.Is dus doormidden. Ik denk dat op te lossen door maar weer met polyester aan de gang te gaan en het verstevigen met een matje vezel.
Dat moet even precies,maar lijkt me de beste oplossing. Zelf denk ik dat dit is onstaan tijdens vervoer naar een vaarvijver of tijdens het schuren van de romp. Verkeerd gelegen zullen we maar zeggen.Als dit alles niet lukt dan bestel ik een nieuwe romp en begin weer van voren af aan.Mochten jullie iemand weten die de boot aan de kant heeft gegooid omdat het te moeilijk was,denk dan even aan mij. Weet iemand het adres van de importeur van Italeri???? Graag bericht. Dat dit alles mij nu weer moet overkomen is niet erg leuk,maar sterkt me alleen maar om de #^&%^&* boot toch af te bouwen. Evt als standmodel maar gebouwd wordt ze. Gr allemaal Harry.

Hoi Harry,

Mooi dat het elektrische probleem "simpel" in je zekering houder zat.:rolleyes:

Wat je mooie olie streep aangaat heb ik misschien wel een tip.
Ik had dit ook met mijn Billing boot de Smit Rotterdam die ik gebouwd heb toen ik 13 jaar oud was:o:o Ja 13 jaar. En ik heb hem nog en heb er toen eerst mee gevaren met 10 meter stroomdraad eraan met een trein trafo vanaf de steiger bij een vriendje thuis toenertijd en ik kon sturen met een vertragings kast van een gesloopte plastiek tank die de roeren met een excentriek aandreef, dus effe uitmikken met de stroom van de kast afhalen om de roeren goed te zetten:D:D:D later werd daar ook een trein trafo op gezet.
Wat een tijd toen en van afstand besturing had ik toen nog nooit gehoord.
:ontopic: Oja het olie olie streepje.

Ik heb het toen opgelost met een simpel O-ringetje van 3x1mm
Een aan de buiten kant tussen de as uiteinde en de borgmoer van de schroef in en een binnen tussen het schroefaskoker uiteinde en een wiel colar in (zo'n stelring waarmee je landing gestel wielen mee opsluit)
Daar wat vaseline tussen en een beetje opsluiten en je hebt denk ik geen vetstrepen meer:D ik heb de Smit gevaren tot mijn 19e jaar en hij heeft echt zijn uren wel gemaakt en geen gedoe meer gehad met dat vet en ik geloof dat diezelfde o-ringen er nog steeds opzitten:D maar die boot heeft minstens in geen 20 jaar meer water gezien (zal hem eens van zolder halen :cool:)

Voor mij werkte het, dus misschien voor jou ook.

Groeten,

Jan,

Laatst bewerkt:
van alles.

Heren bouwers.
Allemaal bedankt voor de goede tips en ik heb inmiddels kontakt met de importeur van Italeri. Binnen een dag antwoord en dat noem ik service.
Het is echt een maandagmorgen boot die ik heb gekregen,want toen ik het geheel eens wat beter na keek bleken er hele stukken van bepaalde sprue's gewoon niet aanwezig te zijn. Gewoon een kale plek waar onderdelen horen te zitten.Verder veel onderdelen gebroken. De voorste ring om het 20mm geschut in de boeg ligt in drie stukken en de torpedosteunen zijn kelemaal niet aanwezig. Ze hebben daar zeker behoorlijk aan de Sambuco gezten want ik begrijp niet dat zoiets door de eindcontrole kan komen. De bags waren allemaal verzegeld,dus het is met fouten en al in de doos gedaan.
Ik persoonlijk denk dat het een van de eerste znedingen is geweest want ook bij mij is de bovenrand van waar de torpedoluiken komen kapot aangekomen. MAAR zoals gezegd ik denk dat we er wel uitkomen,de importeur en ik. Bouw rustig verder met wat wel aanwaezig is en dat is werk genoeg. Bouw ze allemaal en ik hoop jullie allemaal te zien,de 5e september.
Gr,Harry.

Mmmmmm dat wordt dan een aardige Sboot meeting... al dan niet varend.

Eens kijken hoeveel we bij elkaar kunnen krijgen??

vaardag.

Hallo allemaal.
Zoals velen van jullie met mij,verheug ik me echt op de meeting en vaardag,de 5e sept. Maar zoals zo vaak in m,n leven komt er weer wat tussen. Heb vorige week maandag een MRI scan gehad en vanmiddag onder het bouwen de neuroloog aan de telefoon. Of ik direct naar het ziekenhuis wilde komen waar ik dan geimmobiliseerd zou worden. Er is iets goed mis met een tussenschijf tussen de 3---4 wervel. Een foute beweging kan me verlamd maken vanf de middel. Ik heb hem om weten te praten door het argument van,ik loop nu ook al een week rond en langer. Heb een corset wat ik dan nu dag en nacht om moet houden en het liefst op bed blijven liggen.
Ga nu woensdagmorgen acht uur naar het hospitaal en word om 14.30 geopereerd. Nu weet ik uit ervaring (dit is de derde in twee jaar)) dat je snel weer naar huis kunt,maar hoe ik me dan voel is afwachten. Zal wel weer de boodschap mee krijgen,van niet te lang zitten e.d.
Zodra ik weer thuis ban dan meld ik me weer en mochten er onverwachte ontwikkelingen zijn,dan stuurt mijn vrouw (Yvon) wel een berichtje.
Als jullie de 5e een rolstoel aan zien komen dan weten jullie wie dat is.
DUS, de ouwe majoor is een tijdje op de helling zullen we maar zeggen.
Het moet al gek gaan wil ik er niet zijn. PS zou vanmiddag de romp gaan spuiten,mooi droog weer dus dat kon buiten,maar daar is het niet van gekomen. Bouw ze allemaal,Harry:cool:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum, en hoop van jullie hulp te bekomen bij het bouwen van mijn S-100 Schnellboot.
Aangezien ik een 'landrot' ben die nu racet met 1/5 auto's, en in het verleden vloog met heli's, weet ik van RC boten eigenlijk ..... zo goed als niets.
Op vraag van de kids of de Schnellboot ook 'echt' kon varen ben ik op het net gaan zoeken en zo terecht gekomen op het artikel van 'Tekieler' op schiffsmodell.net en vandaar op jullie forum.
Momenteel is het casco reeds voorzien van assen en roeren, de naden zijn afgedicht met Stabilit Express.
Graag jullie info over het inbouwen van de motoren en RC onderdelen.
Alvast bedankt!

Verder wens ik Harry een spoedig herstel toe.

groetjes.
Frank

Welkom Frank

Ook een boot in lijn van het 8ste? Genoeg info hier te vinden, al zijn het vele pagina's en vele opzetten. Zondag 5 september is er vaardag in Amersfoort, daar komen er een aantal. Kun je ze in actie zien en goed bekijken. zie het schipperscafé met daarin de inschrijving voor Amersfoort en alle relevante info.

Hallo Frank. Welkom in de Schnellbootbunker van het 8e.

Voor een relatief "simpele" setup kan je 3 x Speed 400 gebruiken.
(of 2 x, als je de middelste as niet wilt voorzien van een motor.
Dan heeft het model, met bijv 25mm driebladsschroeven van Ron Dean een "nette" snelheid voor een S-Boot.
Wil je sneller, dan kan je de middenmotor voorzien van een 2-blads 32mm speedschroef.
Maar dat kost je wel een extra regelaar of een schakelaar.

Zo dan, ben je druk met verhuizen en je loopt gelijk een tig berichten achter!!!! :-)

5 september gaan we vrij regelen en komen dan met de s ook langs.
Of het s-je dan al weer vaart.... denk het niet maar dat maakt niet uit denk ik toch?

Leuk om te zien dat er steeds meer boten bij komen!

Back