Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Ten eerste : in het echt lijkt hij niet erg licht rood, komt door de flitser ;).

Ten tweede : Het is met een spuitbus gedaan want ik heb slechte ervaringen met potjes verf van revell enzo, dat word zo lelijk, dan zie je bij mij waar je de kwast hebt geplaatst enzo.

Ten derde : het is supergoed afgeplakt met schilderstape en in dezelfde volgorde die jij advieseert gespoten / geverft. zwart geverft en rood gespoten. Maar toch komt er verf onderdoor bij mijn ''tera'' schilderstape.

Ten vierde : Ik wist niet dat je nog meer boten had Harry :D mooie boot.

@Abe, nog een tip:
Als je eerst een felle of donkere kleur op je model schildert of spuit, en er komt een lichte kleur overheen, blijft die dondere kleur altijd zichtbaar.
Wat ik meestal doe:
Eerst het "bovenwaterschip" spuiten, dan het (donkerder) onderwaterschip, en dan een eventuele waterlijn (zwart).
Foutjes bij het spuiten kan je dan met die waterlijn camoufleren...

verf

Abe,
Dat probleem van het afplakken met gewone schilderstape,kennen we allemaal.
Het is even een investering,maar haal maar eens de Tamiya tape.Je weet niet wat je meemaakt.De Tamiya tape gebruiken voor de eerste lijn die je afplakt goed aandrukken en dan de rest met de gewone tape afplakken EN een tip, waar mogelijk geen krantepapier gebruiken om grote vlakken af te plakken.Dit kan vlekken veroorzaken. Kijk maar eens naar mijn fotoalbums,daar staan wel meer op wat ik gemaakt heb. Gr,Harry.
full

Hier een plaatje van m,n binnenstuurstand. Roerwiel geverfd en instrumenten aangebracht.

Laatst bewerkt door een moderator:
s je

Abe.
Indien mogelijk,maak dan wat foto's van je romp van binnen.
Ik ben beniewd naar je electra en aandrijving.
Verder, ga zo door en als je hulp nodig hebt, je hebt m,n nummer.
Harry.

Abe.
Indien mogelijk,maak dan wat foto's van je romp van binnen.
Ik ben beniewd naar je electra en aandrijving.
Verder, ga zo door en als je hulp nodig hebt, je hebt m,n nummer.
Harry.
Er is niets bijzonders aan de elektronica, een servo en 3 elektromotoren, niet zo spectaculair als jouw installatie :D

gekkenwerk

Hallo allemaal.
Vanmorgen maar weer eens door de MRI scan geweest en ik ben benieuwd wat daar dit keer nou weer uit komt. Maar daar gaat deze draad niet over.
Ik heb geloof ik wel eens verteld dat ik een detailfreak ben en ondeanks m,n handicaps gaat het lukken.Alles vastplakken met tape of afgevijlde krokoklemmetjes en proberen maar. De deuren verwijderen koste me een middg en avond maar, het is gelukt.Tussendoor dan even wat anders en alvast wat ammo kistjes voor de 20mm gemaakt.Nou dat is z.g.n. monikkenwerk maar-----weer gelukt.Hier wat plaatjes en we gaan stug door. Zit alleen nog steeds met niet werkende electra dus daar moet maar professionele hulp bij komen.Heb genoeg te toen met de opbouw.
Bouw ze allemaal en zoals altijd,Gr, H Kootstranovski.

full

full

full

full

electra.

Hallo bouwvrienden.
Ik zit hier achter de comp met een grote smile op m,n gezicht,een sigaar en een glas 12 jaar oude single malt whikskey. Dat van de drank en zo is gezam,maar de smile en een goed gevoel is waar. Ik heb de boel eindelijk aan de praat en alles werkt naar wens. Jan Huizinga bedankt voor de tip om vooral de zekeringhouders te controleren. Daar zat inderdaad eentje bij met een slecht contact. Mijn vriend Johan er weer bij en die heeft het gesoldeerd en bingo daar ging ze. Even gevaren en geen lekkage. Nu heb ik alleen nog een vraag over de schroeven. Ik heb stuurboord een rechtsdraaiende en bakboord een linkse. De middenschroef is ook rechtsdraaiend en werkt met een schakeling als kick in motor.d.w.z als de gasknuppel op2/3 komt dan gaat die motor draaien.Mooi systeem maar ik vond de opbrengst van de extra motor niet denderend. Misschien iets met die schroeven te maken????
Ik heb het idee dat hij eerder remmend werkt dan extra snelheid. Er liggen dan ook niet de zwaarste motoren in,maar het verschil zou toch te zien zijn.
Alles draait op 7.2 3300 accupakket en de motoren zijn MFA 380.
Wat is er fout????? Graag jullie reactie en ik zal nog wat plaatjes op de site zien te krijgen. Bedankt alvast en de groeten van een Happy Man.
Harry.

....Nu heb ik alleen nog een vraag over de schroeven. Ik heb stuurboord een rechtsdraaiende en bakboord een linkse. De middenschroef is ook rechtsdraaiend en werkt met een schakeling als kick in motor.d.w.z als de gasknuppel op2/3 komt dan gaat die motor draaien.Mooi systeem maar ik vond de opbrengst van de extra motor niet denderend. Misschien iets met die schroeven te maken????
Ik heb het idee dat hij eerder remmend werkt dan extra snelheid. Er liggen dan ook niet de zwaarste motoren in,maar het verschil zou toch te zien zijn.
Alles draait op 7.2 3300 accupakket en de motoren zijn MFA 380.
Wat is er fout????? Graag jullie reactie en ik zal nog wat plaatjes op de site zien te krijgen. Bedankt alvast en de groeten van een Happy Man.
Harry.

Harry: Blij dat het nu eindelijk werkt! En dat het zo simpel was...

Maar goed, je middenmotor:
Als de schroef stilstaat zal hij natuurlijk remmend werken, da's logisch.
Maar op het moment dat hij draait moet er toch wel een verschil te zien zijn!
Misschien niet zo veel, maar dat lijkt me logisch als alles op eenzelfde voltafe en met dezelfde schroeven werkt. Je zou kunnen overwegen om de middelste schroef door een (niet al te grote) speedschroef te vervangen, maar of dat vreselijk veel scheelt...
Anders moet je het laten zoals het is; belangrijker dan die extra snelheid is dat het systeem goed werkt en dat je de zaak niet in de soep draait door teveel power uit je motoren te willen persen.

Hoi Harry,

Misschien een ideetje gezien de storingsgevoeligheid van je zekeringhouders:

Op het werk (jachtbouw) en in mijn Scharnhorst gebruik ik de zekeringhouder die voor in de boot te zien is:

Kunnen maximaal 6 zekeringen in en is doormiddel van het deksel ook nog eens afgesloten. De massa is samengebracht in een snelsluit lasdoosje op het schot achter de 2 motoren. En zoals je ziet worden er geen schroefjes gebruikt om de draden vast te zetten, alleen amp materiaal. Mooi, strak, overzichtelijk en mits goed aangesloten vrijwel storingsvrij :)

Succes met de verdere bouw!

@ Abe:

Ik heb ook via mijn werk zeer goede ervaringen met de gele tesa schilderstape. Kost wat maar daar is het resultaat ook na. Is tevens gewoon te koop bij o.a. de Gamma. Kost je wel ongeveer 7 euri per rol...

electra

Hallo Jonkie.
Whats in a name zei Shakespeare al. LOL
Ik heb inmiddels contact gehad met Dave Milbourne van ACTion electronics en je begrijpt het al. Duizend maal excuses. Hij had de bouw van de zekeringhouders aan de zoon van zijn designer uitbesteed en dit heeft meer gekost dan dat het opleverde. De jeugd zit liever achter de computer dan iets met hun handen te maken. Uitzonderingen daargelaten. Zie ABE.
Een jongeman van 14 die toch maar even de boot van Robbe bouwt.
Dus een foute houder en hij wou me al drie nieuwe sturen maar alles werkt nu perfect.Zit nog wat te denken over de middelste schroef,maar zoals Roel al schreef,als het goed werkt,mooi zo laten. Ik ben geen snelheidsfreak.Ik wil alleen proberen om ondanks m,n handicap een zo mooi mogelijk gedetailleerde boot te bouwen. Zodra ik weer wat verder ben verschijnen er wel weer plaatjes. Allemaal bedankt voor de tips en wat een prachtforum is dit toch!!!!!! Gr,Harry.

schroef

Toch nog een vraag.
Hebben jullie wel links en rechtsdraaiende schroeven?????
De meeste van jullie zullen dan de aansluiting omdraaien om hem linksdraaiend te krijgen. Dit gebeurd bij mijn aansluiting op de P 64 van Action automatisch,maar ik ben toch benieuwd naar jullie oplossingen.
ROEL, ik las in je artikel in dat modelbouwblad nr 128 dat je het achterdek doorgesneden hebt vlak achter de dekschroeven en toen de torpedosteunen verplaatst hebt.Geldt dat alleen voor de eerste steun of heb je ze allemaal verplaatst.Dat lijkt me nogal een klus,want dan moet je die andere steunen van het dek verwijderen en ook verplaatsen.Zal hoogstwaarschijnlijk alleen die eerste steun zijn????? Ben weer benieuwd. Harry. Maj.Kootstranovski.bd.

Hier een simpele reserve-adjudant der Infanterie:

Bak- en stuurboordschroeven links- en rechtsdraaiend.
Als ik alleen met de buitenste motoren vaar, gaat het model kaarsrecht.
Géén wiel-effect.
Schakel ik de middenmotor bij (rechtsdraaiende speedschroef) moet ik de roeren 4 klikjes trim naar bakboord geven om weer rechtuit te varen.
Dit uiteraard alleen bij windstil weer; als het waait heeft ze uiteraard een afwijking 'met de wind mee'.

M.b.t. het doorzagen van het dek:
Ja, vlak achter de verhoging waar de inlaten voor de machinekamer op staan en de trappen naar de brug. Zodoende minder kans op schade. Aan beide zijden is alleen de voorste torpedosteun is verplaatst, omdat deze (ook weer aan beide zijden) een bevestigingsschroef voor het dek verbergt.
Foto's hiervan staan ook in dit draadje... ergens...;)

Haha zo zijn er altijd uitzondering tussen de jeugd... Al zie ik ze hier voornamelijk rondhangen....

Ook mijn Scharnhost heeft een links draaiende schroef aan bakboord, rechts draaiend aan stuurboord en de middelste draait ook rechtsom. De middelste motor draait bij mij altijd met hetzelfde toerental als de 2 buitenste. De enige reden daarvoor is dat het schroefwater van de middelste schroef strak tussen de 2 roeren stroomt waardoor het model erg wendbaar wordt.

Maar net zoals Roel al zei: met windstil weer moet ik ook wat bijtrimmen op het roer. En als het waait..... door de diepgang van 4 cm en een flinkt superstructure is ie nogal gevoelig voor wind :rolleyes: Daar zal Schnellie heel wat minder last van hebben :rolling:

Keep up the good work! :yes:

Hallo Harry,

Ik heb zelf 3 rechtsdraaiende schroeven gebruikt, merk weinig van het wieleffect omdat ik altijd 3 motoren gebruik. Hierdoor staan de roeren altijd "goed" getrimd.

Hierbij ook nog een paar foto's van mijn schilderwerk tot nu toe.

http://a.imageshack.us/img696/3484/p1000534s.jpg
http://a.imageshack.us/img375/6156/p1000533a.jpg
http://a.imageshack.us/img842/9666/p1000532y.jpg
http://a.imageshack.us/img375/3305/p1000531r.jpg
http://a.imageshack.us/img831/5135/p1000535.jpg

Als je inzoomed op de foto's zie dat ik ook problemen had met uitlopende verf onder de afplaktape.

Groeten uit Arnhem,

Erwin

Erwin,

in het berichtvenster zie je een vierkant icoon, met daarin een soort bergtoppen met een zonnetje
insertimage.gif

Klik hierop, en vul hier dan het HTTP adres van je Foto in

Ik heb de vrijheid genomen ze voor je openbaar te maken, Mooie tekening op je boot

p1000534s.jpg

p1000533a.jpg

p1000532y.jpg

p1000531r.jpg

p1000535.jpg

lekkage

Hallo vrienden.
Na de euforie dat alles nu eindelijk werkte in m,n bootje en na een stukje varen die entauschung. Dek er af gehaald (zat vast met tape) en op water gecontroleerd. Nou niet een drup maar,,,,,een prachtige rechte streep vet.
Het liep werkelijk de spuigaten, correct de assen uit. Ook bij de roeren een keurige streep. Dit zijn de assen ven Mobile Marines uit Engeland en ze lopen ook nog eens zwaar ook. Plus een ontzettende herrie.Als ik daar een dieselgeluid overheen wil hebben mag ik er wel een 25 watt versterker tussenzetten. Wat een ellende.Mijn eerste reactie was en nou heb ik er genoeg van en zou m,n goede voet erop zetten. Ik krijg met geen mogelijkheid die assen er ooit weer uit. Zitten vast met polyester en die keg is ook volgegoten.Als ik dit niet kan oplossen,met jullie hulp hopelijk,zit er niets anders op en koop een nieuwe. Misschien is de romp los te koop,maar zover zijn we nog niet. Ik ga wel verder met de opbouw en hoop jullie te zien op 5 september.Mocht er nog geen oplossing zijn,kunen we er gezamelijk eens naar kijken. Zie de pics. Harry.:confused:
full

full

verder past alles er mooi in.

full

Back