Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

@Roel en Arjan,
Nee. Geen brandstof vulopeningen op het voordek.
De brandstofcellen en motoroliecellen (Rubber zakken in houders/kratten) zaten:
1 twee cellen boven de schroeven net voor het roermechanisme
2 drie cellen naast elkaar over de breedte, ter hoogte van het achterste geschut. Je kon op die plek alleen bovendeks langs, ook omdat daar een waterdicht schot was aangebracht.
3 twee cellen direct onder de Kalotte tegen de huid geplaatst. Ook achter deze cellen een waterdicht schot.
Het voorste luik dient om bij het schuttersputje te komen.
Alles in de voorplecht is bemanningsruimte.
Alle olie en brandstof vulopeningen op het achterdek en naast dekhuis.
De watertank stond naast de voorste brandstofcel aan stuurboord. De vulopening ook aan stuurboord.

Wat de luikjes dan wel zijn? Daar waar de luikjes zitten lopen ook de lanceerbuizen. Mogelijk om een of ander onderdeel van de lanceerbuis toegankelijk te houden.

Wat ik op foto's kan zien zijn de deksels soms rond, soms vierkant (net Bokma)... en niet vies (ook Bokma)

Laatst bewerkt:
Bedankt heren voor het meedenken :). Ik heb hierbij nog een plaatje uit het Bundesarchiv dat vanuit historisch perspectief interessant is. Het betreft hier een S-Boot van het 2e flottielje dat in mei 1945 ingezet is bij de evacuatie van Heeresgruppe Nord uit Kurland (Libau). De boten vervoerden 100 man per boot. Om de boten lichter te maken werden bij het uitvaren de beide (geladen) torpedo's letterlijk ins Blaue hinein afgevuurd.
http://upload.wikimedia.org/wikiped...ellboote_transportieren_Truppen_aus_Libau.jpg

Groet,

Arjan

Heren, het volgende draadje staat in de rubriek "marineschepen":

[73903] marinevaardag

Wellicht aardig om ook met een "rudel" Schnellboote aanwezig te zijn!
Ik heb me in ieder geval al aangemeld.
Heemskerk is een prachtlocatie met een mooie haven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo... de aansturing van de roeren is gereed.
Eén gewone en twee mini-servo's, de laatste twee electronisch gekoppeld middels een V-snoertje.
Beide miniservo's middels de mixer van de FC-16 als "slave" aan het kanaal van de grote servo.
Op een schuifregelaar van de zender kan ik beide kleine Effektrüder naar buiten draaien.
Als de middelste roerservo uitslaat gaan beide kleintjes (een klein beetje) mee. Probleem daarbij is dat één van de twee "de verkeerde kant" op draait, vandaar dat ik de mixer op 20% heb ingesteld.
Proefvaarten moeten uitwijzen of een en ander naar behoren werkt. Maar ja, dan moet het water eerst wat zachter zijn.:(

aansturingroerencg1.jpg

De middelste motor heb ik vervangen door een Super 380 uit een speedbootje. Dit om "aanvalssnelheid" te verkrijgen. Deze motor heeft een eigen regelaar. Een schakeling om hem in te schakelen als beide Speed 400's "volle kracht + trim" vind ik iets teveel van het goede. Ik denk dat de koppeling van siliconenslang daar ook niet zo blij mee is.
Eerst maar eens testen in het water.

motorendefinitiefll4.jpg

De rand van de romp heb ik voorzien van L-profiel, exact op de hoogte van de romp. Hier komt straks vaseline onder die, samen met de schroeven die het dek op de plaats houden, een hopelijk waterdichte afsluiting gaat vormen.

En hiermee is het improviserend deel van de bouw ongeveer gereed.
We gaan verder met plasticbouw. Gelukkig!:grin:

@bol,
Een V-ail mixer werkt niet in dit geval. De roeren moeten de roeren met de stuurrichting meedraaien, en in geval van het Effektruder, beiden naar buiten klappen.
Met een moderne zender kan je dit eenvoudig via mixers aansturen.
Gewoonweg de eenvoudigste methode.

Laatst bewerkt:
De roeren moeten de roeren met de stuurrichting meedraaien,
is de richtingroer op de v-tail

in geval van het Effektruder, beiden naar buiten klappen.
is het hoogteroer op de v-tail

dan het middelste roer koppelen met de roerfunktie van de v-mixer

Dank je wel Marc.
Ik heb even zitten puzzelen, en dit is het resultaat geworden:

Het grote roerservo op kanaal 4 gezet. (standaard plaats)
De servo's van de Effektrüder op kanaal 1 en 2
V-tail ingesteld.
Kanaal 1 naar voren: Effektrüder gaan naar buiten toe.
Kanaal 2: Effektrüder gaan "normaal" naar links en rechts.
Kanaal 4: Middenroer gaat naar links en rechts.

Het koppelen van het middenroer aan de Effektrüder is geen optie, want dan gaan de Effektrüder naar buiten toe en werkt een van de twee het grote roer tegen.
Jammer, maar het blijft dus even wennen aan een nieuwe manier van sturen.
De praktijk zal uitwijzen of het werkt!

In ieder geval bedankt voor de tip, het heeft me wat verder op weg geholpen.
(en pijn aan de vingers van het "knoppenbonken" op de FC-16...:D )

Laatst bewerkt:
Hoi Roel,
Mooie vorderingen! En slim ingesteld! V-mixer werkt dus wel! (Pas op de plaats)

Het aardige aan Roels mixeropstelling is dat de bediening mogelijk zeer dicht bij de werkelijkheid staat (als ik de boekjes er maar weer eens bij open sla)
Gaaf!

Laatst bewerkt:
Dank, Bas. Ja, het werkt. Op het droge tenminste. Nu maar afwachten tot het water weer "zacht" is en het voordek erop zit, zodat ik kan proefvaren. Want tot die tijd weet ik nog niets over hoe een en ander zich in het water houdt. We gaan het zien!

Plastic plakken dus...
Gisteren de torpedobuizen er in gezet, inclusief de deksels. Even opletten: Bij de scharnierpennen van de deksels is één uiteinde langer dan het andere. Dat lange uiteinde moet dus boven. De actuator van de deksels (het onderdeeltje bovenop) valt dan in het (langere) uiteinde.
Tevens heb ik de "flappen" van de scharnieren, die op de torpedobuizen komen (niet op de deksels dus) aan de binnenzijde verstevigd met een klein stukje vierkant ABS. De reden hiervoor was anders de scharnieren van de deksels maar aan één zijde gelijmd zouden zijn (aan de buizen zelf) en dat vond ik een beetje tricky. Nu zijn ze aan beide zijden verlijmd: aan de buizen en, via dat stukje ABS, aan de romp.
En als je dit uit de verte op je af ziet komen...

boegnt7.jpg

Vandaag ben ik toch weer in het achterschip bezig geweest: Aan het puzzelen geweest over de plaats van de ontvanger en de regelaars.
De ontvanger komt uiteindelijk op een ABS-plaatje tussen de motoren en de roer-aansturing. Dit plaatje is uitneembaar om onderhoud aan de schroefaskokers te kunnen doen. Het rust op en zit klem tussen stukjes ABS kokerprofiel: lekker licht en goede grip. En op die manier hoef ik de kabels van beide mini-servo's (die best kort zijn) niet te verlengen. De servo-bekabeling naar beide regelaars gaat via één zijde naar voren toe.
En zo ziet het er dan uit:

aansturingeffektruderds6.jpg

Laatst bewerkt:
@Roel en Arjan,
Nee. Geen brandstof vulopeningen op het voordek... Alle olie en brandstof vulopeningen op het achterdek en naast dekhuis....

@Bas: inderdaad, je hebt gelijk. Op het achterdek, naast de torpedo-afvuurinrichting vond ik een een aantal ronde afsluiters.
Toevallig?? (denk 't niet) van hetzelfde type als bij diverse Duitse tanks uit die tijd gebruikt werden.
Hier een plaatje ervan, ik heb ze alvast met Tamiya Smoke geaccentueerd.

achterdekdichtso9.jpg

Ik heb me dit weekend ook af zitten vragen hoe ik het achterdek compleet demontabel kon maken. Waterdicht: oké, daarvoor heb ik die ABS-strips in de romp zitten. Maar het schot tussen het voorschip en het dek wordt weergegeven door de onderdelen 2C en 4C, en die zitten met lipjes in het achterdek vast. Wat ik gedaan heb is het volgende:
De lipjes van die onderdelen afgesneden
de sleufjes van de lipjes (in het dek) opgevuld met ABS-plaat
2C en 4C op de torpedobuizen gelijmd.
De onderzijde van 2c en 4c iets afgeschuurd, zodat het dek passend er onderdoor glijdt.

De torpedo-lanceerinrichtingen geassembleerd.
De voorzijde van deze units, die in de onderdelen 2C en 4C moeten glijden, heb ik iets conisch afgeschuurd.
Vervolgens net zolang "droog" gepast tot het dek met de lanceerinrichtingen soepel in de gleuven en onder 2C en 4C gleed.
De lanceerinrichtingen op het dek gelijmd gelijmd, het dek op zijn plaats geduwd en het hele zwikkie laten drogen.

Nu fungeren de beide lanceerinrichtingen als een soort van overmaatse paspennen...
Plaatje:

achterdekopenfp5.jpg

Overigens: bij mijn model wijken beide pantserplaten naast de torpedolanceerinrichtingen nogal naar elkaar toe. De Kalotte past daar slechts met kunst- en vliegwerk. Is dat bij jullie ook zo, of ...???

Het grote roerservo op kanaal 4 gezet. (standaard plaats)
De servo's van de Effektrüder op kanaal 1 en 2
V-tail ingesteld.
Kanaal 4: Middenroer gaat naar links en rechts.

Het koppelen van het middenroer aan de Effektrüder is geen optie, want dan gaan de Effektrüder naar buiten toe en werkt een van de twee het grote roer tegen.
Jammer, maar het blijft dus even wennen aan een nieuwe manier van sturen.
De praktijk zal uitwijzen of het werkt!

heb deze optie ook geprobeerd

V-tail ingesteld.

en dan pmx1
master kan2
slave kan4
+ of - 100% afhankelijk van de draai richting midden roer
als extra kan je ook een mix schakelaar op mix-sw 1 plaatsen zodat je de koppeling kan uit schakelen
bij gebruik van schakelaar inh op (on) of (off) dit is afhankelijk van de stand van de schakelaar

Ja bij mij neigen de zijkanten ook naar elkaar toe, ook bij de torpede buizen, zodat het voordek niet past. Ik heb middels 2 balkjes de torpedobuizen met elkaar verbonden om de maat goed te krijgen, dit werkt "een beetje" door bij de zijkanten, het blijft strak.

Vraagje Roel:
Waarom het gehele dek demontabel?? De schroeven zitten onder de torpedo's en middels de grote deksel toegang genoeg. Ik doe het voordek, de grote deksel en de achterste verhoging demontabel. PS bij de grote deksel laat ik een stukje vast zitten.
Op jouw laatste foto net langs de houten latjes, dit zodat de opstapjes achter het stuurhuis ook vast gemonteerd kunnen worden.

Ben ook bezig met de roer constructie, had het volgende bedacht ipv alle mix oplossingen. Ik zet een grote servo op het middelste roer. aan dat roer komen twee
stangen naar de effect roeren, die draaien dan mee. In het midden zit een mini servo die naast de uitslag van het hoofdroer beide roeren naar buiten kan duwen. de constructie is nog niet klaar, maar op papier zou het moeten werken.... nog ff prutsen.

Marc: dank voor deze aanvulling; ik ga vanavond laat weer eens met de zender pielen.
Dan stel ik 'm op een ander model in (lang leve de Campac) en ga weer eens 'knoppen bonken'. Ben er achter gekomen dat ik een aantal functies van de FC-16 nog niet voldoende ken!

Ja bij mij neigen de zijkanten ook naar elkaar toe, ook bij de torpede buizen, zodat het voordek niet past. Ik heb middels 2 balkjes de torpedobuizen met elkaar verbonden om de maat goed te krijgen, dit werkt "een beetje" door bij de zijkanten, het blijft strak.

Oké... Ga ik ook eens proberen!

Waarom het gehele dek demontabel?? De schroeven zitten onder de torpedo's en middels de grote deksel toegang genoeg. Ik doe het voordek, de grote deksel en de achterste verhoging demontabel. PS bij de grote deksel laat ik een stukje vast zitten.
Op jouw laatste foto net langs de houten latjes, dit zodat de opstapjes achter het stuurhuis ook vast gemonteerd kunnen worden.

Ik wil, indien noodzakelijk, het gehele dek er uit kunnen halen om bij de roeren, servo's en de motoren te kunnen komen.
Delen van het dek demontabel maken blijf je zien, ondanks dat je nog zo'n dun mesje of zaagje gebruikt. Ik heb de scalpelzaag van Tamiya, een heel dun ding, maar je verliest tijdens het zagen toch altijd een 1/2 mm aan materiaal... En waarom het voordek demontabel??? O ja, jij hebt de deksels van je torpedobuizen werkend...

Ben ook bezig met de roer constructie, had het volgende bedacht ipv alle mix oplossingen. Ik zet een grote servo op het middelste roer. aan dat roer komen twee stangen naar de effect roeren, die draaien dan mee. In het midden zit een mini servo die naast de uitslag van het hoofdroer beide roeren naar buiten kan duwen. de constructie is nog niet klaar, maar op papier zou het moeten werken.... nog ff prutsen.

Als je daarmee klaar bent, moet je eens een plaatje daarvan maken... Ben ik heel benieuwd naar!

Roel, Klopt met snijden of zagen ben je ruimte kwijt, wat strip erop en weg. De achter opening valt in het dek, met de (verdikte)lasnaad er op, heb het gat in het dek nauwer gemaakt. De voorplaat zit zo strak, die zie je niet (heb de covers over de buizen er wel afgehaald en vast gemonteerd) Ben nu bezig met wat verlichting e.d. Alle op de achterste na werken incl. de twee kompassen..... vond ik wel leuk. Jammer is alleen dat ik nog geen motoren heb.......de bestelling staat wel uit...Grrrrr Ook de mijnen staan in backorder.

Let op rond ±22.00 uur heb ik foto's on-line!! op mijn site!
Kun je in mega resolutie bekijken!

Het moet :onweer: gloeiendegloeiende :bad-words: toch niet zo gaan worden dat ik hier om de paar postings tegen iemand moet gaan roepen: "Je hebt gelijk!" of "Ja, dat is een goed idee! Ga ik even kopieren!"

Maar het begint er wel op te lijken.
Na het laatste berichtje van Maarten, over het 'delen' van dek en opbouw machinekamer, ben ik eens nauwkeurig in de beschrijving gaan snuffelen. :rtfm:
En inderdaad, die kwetsbare rottrapjes naar de brug zitten in de weg als je het dek er uit trekt. :cry:

Dus... alle moed verzameld, vers zaagblad in het zaagje gedaan, en "het mes erin!" Machinemakeropbouw inderdaad voor de houten vlonders doorgezaagd, het dek vlak achter de 1e schroefgaten. Stripje ertussen, en het geheel klemt als tevoren. Sterker nog, ik heb een voordeel: Door de machinekameropbouw te delen in een kort stukje en een lang stuk (waarbij het lange stuk demontabel moet blijven, kan ik een mooie lip-klemverbinding maken.
Goed... plaatjes!

dekintween2gx0.jpg

Zo komen de sneden, verspringend, zoals je ziet.

dekintweennt4.jpg

En hier is het grootste deel van de machinekamerkap er af. Het voorste deel blijft dus zitten.

Even zonder dollen: nu ben ik eens degene die de tips krijgt... Ben ik erg blij om!:D

....blast....
(Zou mijn zoon zeggen)

Nee hoor, da's niet zo'n probleem.
Lex Verkuijl heeft daar een briljant systeem voor met dun elastiek en kleine haakjes.

Back