Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Het is beetje buiten het draadje, maar het blijft een leuk bootje, toch wel een raar idee om voor je eigen torpedo uit te varen........je kunt dan wel testen of ie 't doet! Ze hebben er wel een hele serie van gemaakt, ga er dan maar van uit dat het een redelijk goed uitgedacht concept is. Mag dan wel aannemen dat de start snelheid duidelijk lager is dan een naar voren geschoten torpedo......rare jongens die Russen! Of is het een concept van een ander uit ww1 oid?

FF terug naar de S100

Ik kom ook op 16 mei in Heemskerk! Hij is dan wel af. Het dek zit in de verf en de mijn rails zit met een bocht tot achter de laatste torpedo.

Ik ga voor een versie uit de doos. Pagina 28 van het squadron boekje. Beide versies uit de doos liggen daar zij aan zij. Let op: het achterste geschut heeft zijkanten aan zijn schild en de rails zijn zichtbaar. Wat een misser is in de kit is dat met de rechte dieptebommen rekken je vier rookpotten hebt en bij de rails versie 2....er zitten er maar twee in. Wat ik niet zeker weet is wanneer de lange rails is aangebracht. Aan het einde had ie dus deze look. De kit versie zou indien correct een eerdere variant moeten zijn. Ook hadden ze twee rubber boten op de achterste luchtkap ipv het vierkante vlot.
Weet niet of ik dat ga doen, vind de covers mooier en mijn geluid moet door de openingen.

Als het dek af is maak ik weer foto's

......Ik ga voor een versie uit de doos. Pagina 28 van het squadron boekje. Beide versies uit de doos liggen daar zij aan zij. Let op: het achterste geschut heeft zijkanten aan zijn schild en de rails zijn zichtbaar. Wat een misser is in de kit is dat met de rechte dieptebommen rekken je vier rookpotten hebt en bij de rails versie 2....er zitten er maar twee in. Wat ik niet zeker weet is wanneer de lange rails is aangebracht. Aan het einde had ie dus deze look. De kit versie zou indien correct een eerdere variant moeten zijn. Ook hadden ze twee rubber boten op de achterste luchtkap ipv het vierkante vlot.
Weet niet of ik dat ga doen, vind de covers mooier en mijn geluid moet door de openingen.

Als het dek af is maak ik weer foto's

Maarten, pin je niet vast op zaken als 2 of 4 rookpotten. dieptebomrails of mijnenrails. Zoals op blz 28 terecht staat: "Detachable minerails were fitted to both vessles afterdecks."
Kijk voor de gein ook eens op blz 47; daar is men bezig om rails voor mijnen aan dek te bevestigen.

Mijnen of dieptebommen verschilde per opdracht, dus ook de benodigde toebehoren.
Twee of vier rookpotten: ik kan me voorstellen dat men bij een opdracht om mijnen te leggen met twee rookpotten genoegen nam, (de rails voor de mijnen lag ook over de plaats van de twee buitenste rookpotten, maar die konden ook ergens anders bevestigd worden) en bij een "echte" aanvalsopdracht met torpedo's liefst 4 rookpotten meenam.

Vlotten of zodiacs: Het 'standaard' vlot (die vierkante dingen) voldeden in de praktijk niet zo. In een later stadium van de oorlog stapte men over op RIBs (met roeispanen, dat weer wel natuurlijk)

Desnoods scratch je 2 rookpotten zelf... de voorbeelden heb je.

Ik zit te denken over 6 extra dieptebommen op het achterdek.

Ach ik vind het gewoon leuk me te verdiepen in iets, terwijl de lijm droogt....
Mijn conclusie is ondanks de boeken, dat er niet al te veel duidelijk is omtrent een versie.
Zeker als je uitgaat van de nummering, die is totaal......eh niet logisch. Je zou denken dat alle nummers vanaf de S100 ook type S100 zijn, niet dus. veel zijn type 38B. Wat je zegt er is veel per missie gewijzigd aan de boten, soms blijvend, soms tijdelijk. De zijkanten aan het geschut lijkt me blijvend. Ik ben niet het type dat schroefjes gaat tellen maar vind het wel leuk als mijn versie een boot weerspiegeld die ook in die combinatie echt bestond. PS als je dieptebommen zoekt Schatton in duitsland, die ook de mooie lopen heeft, brengt resin setjes uit met de juiste dieptebommen.

Met z'n hoevelen zijn we nu eigenlijk??...als S100 bouwers.

Ben benieuwd hoever iedereen is?

(ik wacht nog steeds op mijn %^$%& motoren, foutje met bestellen van de hobbyzaak)

Mmm nog een vraagje..

weet iemand waar de twee wieltjes aan de binnenkant bij de torpedo lanceer inrichting voor dienen. (die aan de buitenwand) ik wil wat detail aanbrengen op die wand. Als ik weet wat het is kan wat maken dat een beetje logisch is.

Met z'n hoevelen zijn we nu eigenlijk??...als S100 bouwers.Ben benieuwd hoever iedereen is?(ik wacht nog steeds op mijn %^$%& motoren, foutje met bestellen van de hobbyzaak)

Momenteel is de stand van zaken als volgt:
Romp: motoren / roeren / RC ingebouwd
Verfwerk: meeste onderdelen in de grondverf
Dekken: bezig met details; bouwen en schilderen.

En nu maar wachten tot het water weer de nodige viscositeit heeft...

Tip voor de bouwers:
Om extra drijfvermogen te genereren in noodgevallen:
Ik ga van die dichtgesealde plastic zakjes gebruiken om spullen schokvrij te vervoeren.
Weegt niets; in de boeg plaats voor 3 en in het achterschip eentje.

Edit 20-01-09:
In de boeg inderdaad 3 zakjes, in het achterschip heb ik blokjes piepschuim klemgezet.
Te weinig ruimte om zo'n zakje in te klemmen zonder dat de stuurinrichting belemmerd werd.
drijfvermogenachterschiyw9.jpg

Verder gisteren de Kalotte op de romp gelijmd. Dat ging niet zonder moeite; de zijkanten van de romp waren 5mm te ver naar binnen gebogen.
Dus de föhn erop gezet en met een rechte, houten lat er achter de zijkanten naar buiten gedwongen.
Telkens een héél klein beetje, aan beide zijden, stoppen, en weer passen.
Heeft me meer dan 1,5 uur gekost, maar toen was het resultaat dusdanig acceptabel dat zonder al te veel spanning de Kalotte gelijmd kon worden.
Alsvorens te lijmen een L-profieltje aan de binnenzijde van de Kalotte gelijmd om meer lijm-oppervlak te creeëren.
Na het lijmen en drogen de joints gladgemaakt met Putty.
Stuurboord:
kalottestuurboordyo2.jpg

Bakboord:
kalottebakboorddt4.jpg

Omdat Putty krimpt, moet deze handeling nogmaals herhaald worden.

Het vooraanzicht begint dan enigszins op een Schnellboot te lijken:
boegfotowi6.jpg

Vanavond weer Putty aanbrengen en vervolgens schuren.

Laatst bewerkt:
Roel,

Je zit eigenlijk een beetje te hoog met het geheel, bij mij valt de kalotte, zij het ook met moeite er tussen in met een opstaande rand van een halve mm. zoals de bedoeling is. Je ziet het ook op het voordek, de openingen waardoor de torpedobuistussenschot (gaan we weer scrabble doen...3x woordwaarde graag) in de kalotte steken boven het dek uit. Ik denk dat jouw zijwanden zoveel naar binnensteken dat het dek iets boller loopt dan normaal waardoor stuurhuis en kalotte te hoog uitkomen, ging het dek soepel??

Inmiddels heb ik de buitenzijde in de verf en weathering staan, (ein smutschiges boot).
Ook het gewicht heb ik aardig opgelost. St. Salarius is net geweest dus op naar de shop. Ben overgegaan van packs en loodaccu's naar lipo............teringgggggg wat scheelt dat in gewicht en ruimte........heb gelijk mijn probleem met de PT boat opgelost, daar waren deklijn en waterlijn erg dicht bij elkaar lagen. probeer beide af te hebben voor 16 mei. De mijnen zijn binnen, helaas maar 2. Kennelijk was het toch preis per stuk en ging het getal 5 over de 5 losse onderdelen die er bij zitten. Als je de site ziet denk je a 5 stuks voor die prijs..........helaas. Ga nu van piepschuim en fimo klei kopieen maken, of weet iemand een andere mal en giet methode, zonder een omplete nieuwe hobby erbij te moeten aanschaffen........ik hobby meer dan fotografeer maar zal in het weekend de vorderingen laten zien.

Hoi Maarten.
Tja...
Voordek sloot exact aan op de verdiepte rand in de romp, dus die zit niet te hoog. Alleen bij de aansluiting aan de Kalotte moest wat putty.
Voor de rest: op een gegeven moment had ik alle mogelijkheden gepast en getest en bleef dit over als meest acceptabele mogelijkheid. Het zij zo...
Met wat putty en eventueel wat plastic strip kan het prima opgelost worden, denk ik.

Die mijnen: aftermarket is altijd duur! Pingpongballen zijn, vrees ik, te groot?
Speelgoedzaak geen bezoekje waard?

Mijnen heb ik opgelost! Mijn vader, een verwoed verzamelaar van diverse nutteloze hobby materialen, kwam met deodorant fles ballen op de proppen, perfecte maat!
Genoeg te doen, ga nu de bedrading en roeren maken. ook een flinke klus. Om verantwoord met lipo's om te gaan heb je wel het een en ander nodig.

Ik heb nog wel een leeg flesje deo liggen,
gratis af te halen ;)

grappig, om te zien hoe men met "simpele" middelen weer een stap verder komt.

Volg dit linkje met belangstelling, misschien leuk om als volgend project op te pakken.

@ Roel, de viscositeit van het water is weer goed, kan niet wachten tot er een paar foto's komen van de S100 in volle glorie op het water.

Paul

Paul, die "volle glorie" zal nog wel even op zich laten wachten... Ik ben niet van plan zaken te overhaasten. Binnenkort wellicht een proefvaart, ja, maar dan nog vrij kaal. En of daar foto's van komen... Ik weet het niet!

Vandaag mocht ik getuige zijn van de eeste proefvaart van Roel's S-100 in H2O-L. Oftewel water in vloeibare vorm (L=liquid) in een tuincentrum in Dronten.

1602497b50ae49f52.jpg

De eerste tewaterlating, altijd een spannend moment

1602497b50ae77b95.jpg

De eerste patrouille, vergezeld van twee Neptune onderzeeërs. De ijsbeer was verstandig en bleef op afstand ...

1602497b50aeb4282.jpg

1602497b50c4ae94f.jpg

Het vaargedrag laat ik graag aan Roel over, die stond tenslotte aan de knuppels.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier de knuppel...;)

Dronten - Lelystad is duidelijk minder ver dan Dronten - Okcity, dat moge duidelijk zijn! Dank Lex voor de fraaie plaoties.
Ahum, what shall I say?
Met 2 x 25mm drieblads flutschroefjes onder de beide buitenste motoren kon ik het model slecht 1 seconde op vol gas laten draaien. Daarna moest de machinekamertelegraaf subiet in het standje "Voller Kracht nach hinten und schnell ein bisschen, sonst knallen wir gegen die seite des Fahrbeckens!!"
En op zo'n moment zit je even in de rats omdat die :snipersmile: :schrik: :onweer: vertraging op de achteruit zit en 7 x 9 meter vaarbak toch best klein is.
Kortom: alleen met de buitenste schroeven (en nog een maatje kleiner dan bedoeld) zit de snelheid er best in.
Héél even heb ik de middenmotor aangehad, op ongeveer 30% vermogen, maar dat was helemaal schrikken. Daarna heb ik snel die accu eruit gehaald, want een klap op die snelheid zou de boeg niet overleven.

Ondanks perfect werkende en afgestelde Effektruder heeft de S100 een draaicirkel als een Starfighter met Mach 2, zelfs op langzame snelheid.
Maar... Da's redelijk logisch als je bedenkt dat ik alleen de buitenste schroeven heb gebruikt. En die stuwen dus niet tegen het middenroer aan.
De Effektruder slaan maar een beetje uit, anders vinden de servo's het niet zo leuk.

Gewicht: zoals ze op de foto's is, liggen en 2 7,2 accupacks in. Eentje onder de Kalotte, eentje er achter. Qua gewicht is dat dus geen probleem denk ik.
De koppelingen van de buitenste motoren (stukjes siliconenslang) hebben zich uitstekend gehouden. De koppeling van de middenmotor vond de weerstand in het water duidelijk niet zo leuk en ging slippen toen ik het model even vasthield en de middenmotor op toeren liet komen. Daar moet ik dus wat anders voor verzinnen.

Water: een heleboel buiten en niets in de boot. Dit ondanks de uiterst onregelmatige golfslag die in zo'n rechthoekige bak er altijd is. (Zeker als Lex met zijn MTB even gaat "raggen en gummen")

Kortom: ik ben zeer tevreden. Nu nog een andere koppeling tussen middenmotor en -schroef, het model afbouwen en weatheren en een pietsje groter stukkie water.

Foto's: Ik kon niet varen en fotograferen tegelijk, dus jullie moeten het even met de foto's van Lex doen.

Laatst bewerkt:
O ja, bijna vergeten:

Gisteravond nog even zitten "knoppenbonken" op de FC-16.
En uiteindelijk kwam ik met de volgende setup prima uit:
Kanaal 1 effektruder bakboord
Kanaal 2 effektruder stuurboord
Kanaal 3 gas buitenste motoren
Kanaal 4 middenroer
Kanaal 7 gas middenmotor (schuif: o tot 100% vooruit)

V-switch op kanaal 1 en 2 als volgt ingesteld:
Kanaal 1 bewegen: Beide effektruder gaan simultaan links/rechts.
Kanaal 2 naar boven: beide effektruder gaan tot ongeveer 24 graden naar buiten.
PMX 2: kanaal 4 master, kanaal 2 slave.

Gevolg:
Als ik het middenroer beweeg, gaan beide effektruder netjes mee.
Als de effectruder naar buiten staan en ik beweeg het middenroer, gaan ze ook mee, zij het dat het "buitenbochtroer" dan ongeveer recht naar achteren staat en het "binnenbochtroer" érg scherp gedraaid is.

Kortom: Ik kan gas geven (buitenste motoren) en sturen met 1 (de linker) stick.
Wil ik de effektruder als zodanig gebruiken, moet ik de rechter stick omhoog zetten en klaar.

Heb ik het effect van de effektruder al gemerkt?
Nee. Daarvoor was de vaarbak te klein.
Maar het was wel erg leuk om te zien dat het geheel werkt zoals het behoort en de vreemde blikken bij de andere vaarders te zien als de effektruder naar buiten gingen staan!

Nogmaals dank, Mark en Lex!

Paul, die "volle glorie" zal nog wel even op zich laten wachten... Ik ben niet van plan zaken te overhaasten. Binnenkort wellicht een proefvaart, ja, maar dan nog vrij kaal. En of daar foto's van komen... Ik weet het niet!

hehe hastig spoed is zelden goed, maar je staat mooi weer met je boot op de foto, de eerste proefvaart is geslaagd, nu verder met het afbouwen en finetunen

Greetz Paul

Back