Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Roel:

S100 op de werf, motoren eruit, nieuwe in voorraad, echter nog inbouwen. Eerst test doen met 1 400 motor in direct-drive, kijken hoe de A-tjes zijn. Nu druk met de USS Fletcher.

Weer een beetje nieuws van het bouwfront.
Gisteren mijn 2e S-100 besteld.
Wellicht ombouwen naar S-38, mits ik voldoende documentatie heb.
Motorisering wordt 3 x Super 380.
Schroeven: Raboesch 3 blads, puntig type.

Experimentje uitgevoerd op de S131 om de zijkanten van de boot waterdicht te maken, terwijl het hoofddek nog demontabel is:
Serpent Cleaning Gum.
Is een pasta-achtige substantie die de autojongens gebruiken om hun Lexan kappen schoon te maken. Op aanraden van 2Brothers gebruik ik het al jaren als kneedbare pakking voor mijn Voith Schneiders in de Parat. Dat werkt prima.
Eergisteren rolletjes gedraaid van dit spul en dat onder het dek aangebracht, daar waar het dek de rompzijkant raakt. Aandrukken, schroefjes aandraaien en het restant, wat tussen beide oppervlakken uitkomt, verwijderen.
Gisteren gevaren: een paar druppels water in de romp (door die *()%#@&&* opstelling van de voorste 20mm) maar aanzienlijk minder dan zonder "pakking".
Eén potje (200 gram) kost slechts een paar euro, maar je kan er maanden, zo niet jaren mee vooruit.
image.php

Roel: Ik ben met de fletcher bezig, en gebruik nu magneetjes van supermagnete.de Ze hebbel zoveel soorten en niet duur, als je veel kleine magneten gebruikt en die goed lijmt of tussen plastic verpakt heb je een strakke afdichting. Mijn tweede S100 komt na de zomer.......als er geld over is tenminste. Daarnaast ben ik tot de conclusie gekomen, sinds mijn motoren probleem, dat ik er nu wel bij kan maar moeizaam. ik zou het hoofdek verwijderbaar maken net achter de kalotte (bekende plek) tot einde eerste opbouw (net voor het 2e geschut.) Achterin hoef je niet echt te zijn en met achteruit heb je daar veel water. Ook laat ik de reling rand zitten. De snijlijn loopt dan net langs de torpedo rekken. Dit stuk met de opbouw is sterk makkelijk te versterken. Daarnaast minder flexibel zodat je wat kracht op de magneten kan zetten en de reling blijft heel en dus ook stevig te maken aan de romp. Achterop ga ik de twede opbouw ook weer verwijderbaar maken voor de roerservo e.d. Qua motoren wil ik een experiment gaan doen met brushless motoren en WEER 4mm assen maar dan een askoker met lagers.........Lurssen laat ik zitten.....was leuk maar niet echt nuttig.

Er schijnt een conversie kit te komen voor een S38, van wie en wanneer weet ik niet, denk gammet.

Die ombouw kit lijkt mij ook een goede optie!!!
Als die uit komt gaan we een 2de kit S-100 zeer zeker overwegen!!!

Wat de S-321, helaas nog geen tijd gehad om er verder aan te werken :-(
Druk met werk en huis.
Hoop van het weekeinde na weer wat nacht diensten de boot weer op de werf te krijgen...
Dan gaat de motor-montage-ophang-ding of wel het stuk ABS er uit en dan de motorsteunen monteren op de bodem van de boot.
Hoop dat een betere uitlijning van as/motor zorgt voor een lager (veel lager) stroom verbruik...

Afgelopen week kaaslinnen gekocht en ga proberen daar dodgers van te maken.

Hmm... Zitten wel bekende fietslogo's bij.
Ondergetekende meldt zich voor twee dagen uit het net;
Moet als Aoo Operatiën een oefening ondergaan om het bezijdenwindse eiland Aroba vrij te maken van drugsmokkelaars en warlords.

Voor alle duidelijkheid: het bewuste eiland ligt in de omgeving van de vliegbasis Leeuwarden...:confused:

Zo... de zijdenwindse eilanden zijn weer vrij van drugskartels en ander gespuis. De leider is uitgeschakeld en hun voorraden vernietigd. En wat spierpijn rijker in spieren waarvan ik het bestaan niet had vermoed, ben ik weer thuis.

(therapietoon)
"Hallo Jan... en wat is jouw probleem...?"
(Therapietoon uit)

Hallo allen,

Ik zal mij even voorstellen voor de genen die mij nog niet kennen, op het duikboot forum kennen de meesten mij wel.

Ik ben een (gezonken) model vlieger en heb mij sinds 2005 volledig op de onderzeeboot bouw gestort, ik heb jaren gevaren met bootjes maar dan moet ik wel een eind terug in de tijd, en daarna ben ik gaan vliegen, Echter na drie keer van vlieg club te moeten zijn veranderen omdat deze clubs ALLEMAAL door terrein problemen moesten verhuizen en uiteindelijk opgeheven/Inactief werden en ik ondertussen nu twee uur reistijd moest nemen om een keer te vliegen bij de 4e club werd er dus niet meer gevlogen.

Terwijl ik hier op 500 meter een pracht van een vaar water heb zitten.
Zodoende de om zwaai naar onderzeeboten die modelbouw technisch ook nogal wat uitdagingen hebben,en voor mij compleet nieuw en onbekend was.
Liep ik ook tegen aan op het modelbouw forum:D

Ik kwam een tijdje geleden dit draadje tegen en ik heb mij ondertussen door de meer dan 100 paginas gelezen en ben dus nu gegrepen door de S100, pracht kit en nu nog mooier omdat ik hem nu in het echt hier bij me heb liggen. Had een goed excuus (verjaardag)

P6213983.jpg

Dus jullie zullen op zijn tijd er wel meer van horen,

Eerst de Flying Fish tot een goed einde brengen.

Groeten en welkom terug Roel,

Jan,

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren, Cammett heeft weer een aantal uitbreidingen

mine1.jpg
mine2.jpg
mine3.jpg
mine4.jpg

(c) Bron Model Shipwrights

net mijn dieptebommen binnen, komen ze hier weer mee ;)

Oh Ja de oval dinghy is ook uit

boat1.jpg
boat2.jpg

(c) Bron Model Shipwrights

Verder heeft Eduard een mooi setje PE uitgebracht voor de S100, bijna zonde om op een varend model te zetten, perfect voor een Statisch model

Guns
ModelShipwrights :: Product Update - Eduard 1/35th Italeri S-100 Guns PE sets

Romp
ModelShipwrights :: Product Update - Eduard 1/35th Italeri S-100 PE set

@Jan, welkom bij de club :) je ziet, er zijn nu een hoop extra addons uitgekomen voor de S100 van Italeri, verder is cammett nog bezig met een conversie set, om type 38B om te bouwen naar type 38
Ik wacht nog even met een tweede S-Boot.

Laatst bewerkt:
ik had de setjes van Eduard ook al bekeken, vind ze nogal magertjes. Aan het lastige eerste geschut kan veel meer verbetert worden, ook de brug heeft veel meer detail mogelijkheden. Ik volg een beetje het verslag bij shipwrights van de S100, als je ziet hoe mierenneu... die omgaan met elk detail duurt het al maanden voordat je de brug af hebt.

Ben nu bezig 3000 stuken staalplaat een deuk te geven in m'n fletcher (foto bericht in dat draadje komt er aan ...maandag denk ik) De S100 krijgt deze week nieuwe motoren.

ik had de setjes van Eduard ook al bekeken, vind ze nogal magertjes. Aan het lastige eerste geschut kan veel meer verbetert worden, ook de brug heeft veel meer detail mogelijkheden. Ik volg een beetje het verslag bij shipwrights van de S100, als je ziet hoe mierenneu... die omgaan met elk detail duurt het al maanden voordat je de brug af hebt.

Ben nu bezig 3000 stuken staalplaat een deuk te geven in m'n fletcher (foto bericht in dat draadje komt er aan ...maandag denk ik) De S100 krijgt deze week nieuwe motoren.

Ze kunnen inderdaad aardig miereneu...... daar, maar de resultaten zijn ook mooi om te zien.
Maareh Puffin, ik wil niet miereneu...... 3000 deuken maken in de staalplaten van je Fletcher, ehhhhhh ;)

Ik ga weer beginnen met een nieuwe bouw, en wel de Italeri PT596 (naast de S100)
Deze zal ook RC worden, al zal ik dan wel eea kennis moeten gaan opsteken mbt Lipo's, en brushless motoren, om het gewicht een beetje in de gaten te houden.

Ik heb er nog geen bouwbericht van gezien hier op het forum, dus zal ik eens gaan kijken of mijn schrijversblok verdwenen is ( je moet dan ook nog gediciplineerd regelmatig foto's en status opdates bijhouden, en de praktijk leert bij mij, dat ik het vaak al in elkaar heb zitten, en oh ja, ik zou nog wat stappenfoto's maken :hammer: )

De Bismarck ben ik nu aan het twijfelen, wilde deze eerst RC maken, maar gezien de details, en alle onderdelen, begin ik nu te neigen naar een Statische bouw, komen we later wel op terug

Er is een draadje van de PT, ooit door mij gestart, nauwelijks reactie...toen. Moet ook nog het verder oppakken.....kan niet alle boten tegelijk!

Draadje van PT staat bij algemeen schepen, heb gevraagt of ie naar bouwverslagen kan.

Bij de Fletchers had het staal tussen de spanten de neiging om naar binnen te buigen.
En aangezien de Fletchers nogal wat spanten hadden....:sleepy:

Ehhh Roel, ik weet ook wel dat de Fletchers geen glad uiterlijk hadden, was alleen een inhaak op de opmerking over miereneu.....

Het wordt weer een toppie model dat Puffin maakt, misschien moet hij ook maar een verhaal opsturen naar Modelbouw Actueel ;)

Laatst bewerkt:
Goed idee, Was al bezig met een verslag. Modelboats wil het ook plaatsen, Moet 'm klaar hebben voor september 4 tot 6 pagina's

en ehhh heb me vergist......... 140 spanten lang ik doe ± 8 rijen (voor 12 achter 6) = 2240 platen + 40 achter dus 2280 in totaal..........pff dat scheelt weer!!

Back