Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Mijne heren S boot bouwers en kapteins het merk Eduard bekend van ets sets heeft recentelijk twee uitbreidings sets voor de italeri S boot uitgebracht te weten nr. 53038 bij deze set gaat het om details van de opbouw en 53039 is een set die de bewapening behoorlijk echt maakt.

mvg Desa

Mijne heren S boot bouwers en kapteins het merk Eduard bekend van ets sets heeft recentelijk twee uitbreidings sets voor de italeri S boot uitgebracht te weten nr. 53038 bij deze set gaat het om details van de opbouw en 53039 is een set die de bewapening behoorlijk echt maakt.

mvg Desa

Dat klint goed !

ter aanvulling zijn er diverse merken die voor oa de 20mm kanonnen speciaal gedraaide metalen loopjes leveren.

zie bv de volgende link voor een review van diverse merken;
armorscale 2cm FlaK38 Barrel

roel

ik zal waarschijnlijk wel verkeerd zijn ben dat gewoon
maar had toch mijn bedenkingen, heb namelijk dit bouwverslag aan het bestuderen geweest en merkte op dat de motoren allemaal het zelfde zijn aangesloten maw dat ze allen dezelfde richting uit draaien
nu dat kan toch niet kloppen of zie ik dat verkeerd

mvg rudi

Had er ook even naar gekeken, en kom tot dezelfde conclusie, ze staan allemaal dezelfde kant op. Hij schrijft trouwens dat de achterkant van de romp expres door de fabrikant scheef is gemaakt (lopsided) om het effekt van de kracht van de drie motoren tegen te gaan (counteract the torque of the three motors. Dat kan natuurlijk ook helpen tegen het 'wieleffekt'.

Het staat er trouwens zelfs letterlijk, op pag. 13:
"It leans quite a bit into right-hand turns but this is to be expected with three motors turning away anti-clockwise."

VrGr,

Theo

Laatst bewerkt:
Bij raboesch via een leverancier. Op hun site catalogi 2008 aanklikken

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo de kogel is door de kerk en de Schnellbote is bestelt. :D

Naast het artikel in Modelbouw aktueel te hebben gelezen, ben ik druk bezig om door de ruim 100 pagina's hier te lezen.

Nu heb ik alvast wel een paar vragen waar jullie me misschien alvast kunnen helpen;

1) Roel schrijft in z'n artikel dat hij zelf de aandrijfassen heeft gemaakt. Moet de ruimte tussen de ingesoldeerde busjes/lager worden gevuld met vet oid ? om het waterdicht te maken ?

2) in een aantal van de vele reactie's hier wordt gesproken over het bekleden van de romp aan de binnenzijde met glasvezel. Is dit voor de duurzaamheid aan te raden of een overbodige luxe ?

Verder was ik nieuwsgierig naar evt ander schepen welke destijds bv ter ondersteuning bij de S100 hebben meegevaren en die er in dezelfde schaal bij zouden kunnen passen ? :rolleyes:

groeten

Zo de kogel is door de kerk en de Schnellbote is bestelt. :D

Naast het artikel in Modelbouw aktueel te hebben gelezen, ben ik druk bezig om door de ruim 100 pagina's hier te lezen.

Nu heb ik alvast wel een paar vragen waar jullie me misschien alvast kunnen helpen;

1) Roel schrijft in z'n artikel dat hij zelf de aandrijfassen heeft gemaakt. Moet de ruimte tussen de ingesoldeerde busjes/lager worden gevuld met vet oid ? om het waterdicht te maken ?

2) in een aantal van de vele reactie's hier wordt gesproken over het bekleden van de romp aan de binnenzijde met glasvezel. Is dit voor de duurzaamheid aan te raden of een overbodige luxe ?

Verder was ik nieuwsgierig naar evt ander schepen welke destijds bv ter ondersteuning bij de S100 hebben meegevaren en die er in dezelfde schaal bij zouden kunnen passen ? :rolleyes:

groeten

Van harte met het besluit! leuk!!!

Wat de vragen, ik vind het niet nodig om de romp te verstevigen, maar dat is mijn mening.
Ik denk dat de boot meer dan sterk genoeg is of je moet van plan zijn model subs te gaan rammen er mee... ;-)

Wat de assen betreft, daar kan Roel je meer over vertellen maar vet moet er zo wie zo in, zelfbouw of niet.

Ook wat het idee voor een ondersteunings schip was hier al wat besproken maar een schip in de schaal van 1 op 35 wordt ZOOOOOO groot dat we gaan praten over garage opslag en vrachtwagen transport ongeveer.
Denk zelf dat het bijna niet haalbaar is.

De aandelen Italeri doen het op Wall Street weer uitstekend... Ik denk dat maar eens divident ga aanvragen...:rolling:

1 Ik vul m'n schroefaskokers altijd met gele vaseline... Werkt voor mij prima.
Anderen hebben andere smeer-recepten... Staan hele topics vol mee, variërend van Robbe/Graupner?Tamiya-vet tot en met gekookt sperma van de linksomdraaiende, rood-witgevlekte krulstaartwalvis, aangelengd met een beetje Crude Oil uit het Mexicaans continentaal plat.

Schnellboote hadden ondersteuning van tenders. Dat waren redelijk forse schepen. In 1:35 praat je dan al gauw over schepen van 2,5 meter of meer...
Hoe is het met je hernia? ;)

Snetverderrie Joris, waarom typ jij zo snel???

Verstevigen van de romp is nu niet echt noodzakelijk, te sterk is weliswaar niet weg maar goed. Mijn ervaring is dat het plastic op den duur bros/hard word en om de levensduur te verlengen heb ik het wel gedaan. Mede omdat mijn assen vrij lopen achter.
Ik wil dus geen vervorming hebben zodat mijn uitlijning niet meer klopt. Let wel op met wat je het doet en doe het dun ivm hitte. Ook alles verven, ook binnenin dit zorgt ervoor dat de weekmakers in het plastic blijven en kans op uitharden in de loop der tijd een stuk minder wordt.

De aandelen Italeri doen het op Wall Street weer uitstekend... Ik denk dat maar eens divident ga aanvragen...:rolling:

1 Ik vul m'n schroefaskokers altijd met gele vaseline... Werkt voor mij prima.
Anderen hebben andere smeer-recepten... Staan hele topics vol mee, variërend van Robbe/Graupner?Tamiya-vet tot en met gekookt sperma van de linksomdraaiende, rood-witgevlekte krulstaartwalvis, aangelengd met een beetje Crude Oil uit het Mexicaans continentaal plat.

Schnellboote hadden ondersteuning van tenders. Dat waren redelijk forse schepen. In 1:35 praat je dan al gauw over schepen van 2,5 meter of meer...
Hoe is het met je hernia? ;)

Snetverderrie Joris, waarom typ jij zo snel???

Bedankt voor de reactie !

Tja wat zal ik zeggen, ik houd nu eenmaal van een uitdaging. Vandaar dit projectje zonder dat ik ooit een RC boot heb gebouwd :rolleyes: :D

Heb je misschien ook een fotootje van zo'n tender ? Wordt wel nieuwsgierig ;)

Nog even twee andere vragen.
- Ik lees zojuist iets over CA lijm met glasparels ?? waar haal ik dergelijke parels en waarom heb je die nodig ? :oops: (waarschijnlijk domme vraag)

- heeft iemand een tip waar ik het squadron boekje kan kopen. De locale handelaar heeft 'em niet en weet niet of en wanneer die geleverd kan worden. En daar wil ik niet op wachten !

Laatst bewerkt:
Zoek een stukje terug, staat een link voor PDF boeken, staat ie ook tussen!

Moet iets met idisk zijn - zit nu niet achter de juiste computer....vandaar

kijk anders eens op eBay, heb ik hem ook vandaan en nog voor een leuk prijsje ook! Of zoeken met google en dan Engeland, VS of Duitsland wil ook vaak lukken.

Hallo,

Wou gewoon even laten weten dat ik vanaf nu terug bij de levenden ben.

Heb ondertussen de begrafenis achter de rug, en een weekje vakantie in het zonnige Barcelona.

We kunnen dus terug aan de bouw! Het doet deugd om te zien dat het draadje blijft lopen!

Mijn tweede S-boot kit is binnen. Die gaat vanavond uit de doos, en ik begin de doorsteken voor de schroefassen te maken. Die gaan, in tegenstelling tot s333 op 3mm komen.

Foto's volgen als aan de bouw vlieg!

MB6400 zei:
Heb je misschien ook een fotootje van zo'n tender ? Wordt wel nieuwsgierig ;)

Nog even twee andere vragen.
- Ik lees zojuist iets over CA lijm met glasparels ?? waar haal ik dergelijke parels en waarom heb je die nodig ? :oops: (waarschijnlijk domme vraag)

Tender gevonden ? In het boekje van Squadron staat op pagina 27 een foto van een tender met 5 S-100'en. Volgens de beschrijving is dit type 114m lang. 1:35 zou dit dus 3,25m zijn ! :rolleyes:
Is dit het type wat werd bedoeld of zijn er ook kleinere varianten geweest ?

Kan iemand me misschien helpen met het glasparel verhaal ?

alvast bedankt,
Marc

Back