Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Nét in de verf en ze begint nu al te roesten...
('t Is ook drie keer niks, die verf van tegenwoordig...)

Héél voorzichtig een beginnetje gemaakt met verwering.
Recept: Tamiya Acryl goudkleur, donkerbruin, lichtbruin en één drupje oranje.
Lekker dik, dus onder uit de potjes halen.
Goed roeren en een klodder op een stukkie karton laten vallen.
Breed, langharig penseel er doorheen halen en dat penseel meteen op hetzelfde stukkie karton afvegen. Dan vrijwel droogmaken met een keukenpapiertje, en een paar strepen op het karton zetten tot er vrijwel geen verf meer afkomt.
Dan (voorzichtig) over de klinknagels, ribbels, randen van het model gaan.
Komt er teveel op, meteen wegvegen met een doekje.
(Da's een van de redenen dat ik blanke lak op de verflaag heb gezet; kan je teveel aan roest zonder problemen wegvegen)
Kalm aan, liever te weinig dan teveel. Zelfs in oorlogstijd voer men niet graag op een "roestbak".

Zie hier het resultaat van een uurtje roest maken...
roest2dp2.jpg

roest3ku5.jpg

roest1sn3.jpg

Eén kant van de boeg en een stukje kalotte gereed.
En in de verte hoor ik een vloekende bootsman aankomen...:mrgreen:

Roel:

Kalotte was op een paar uitzonderingen na (38B) van aluminium.....en dat roest niet!
De dek opbouw voor was wel staal.

Hallo iedereen!

Het lijkt erop dat we allemaal erg opschieten met onze s-boten. Leuk.

Ikzelf heb slecht en goed niews. Eerst het goede nieuws : Ik ga tijd te over hebben om te bouwen :banana:.
Het slechte nieuws : Gisterenavond op weg naar huis een nogal hardhandige ontmoeting gehad met onze Noordafrikaanse medemensen. Resultaat : niet kunnen bouwen gisteren, portefeuille en gsm kwijt, en een nachtje in het ziekenhuis : een gescheurde lip, een gebroken neus, een tand uitgeslagen en een blauw oog, plus een lichte hersenschudding :sad:. Heb me tenminste verweerd.

Aangezien ik twee weken niet mag werken, kan ik lekker veel bouwen, of hoe iets onaangenaams dan toch zijn positieve kanten heeft

@Roel, Puffin,
Ik geloof dat de kalotte zélf van staal was, de achterbouw ervan : de brug, en het stuurhuis waren van aluminium. Dit kan je zien op de site www.s130.co.uk waar foto's staan van een kalotte die geborgen werd uit een gezonken boot, en die gaat dienen voor de restauratie van s130. Dat ding ziet er redelijk verroest uit, dus moet wel staal of ijzerhoudend metaal zijn...

Ik weather doorgaans op het einde, nadat alle details erop staan, en de laatste zichtbare lijmrandjes en restjes netjes overschilderd zijn. Wel een nuttige tip om eerst een laag te vernissen,en dan te weatheren, maakt het inderdaad gemakkelijk om het teveel weg te vegen.

Ik wens jullie een prettige dag, ga een ibuprofen en een dafalgan nemen, en maar een stukje bouwen...niet veel beter te doen.

Groetjes,
Maarten Cautereels

Bedankt Joris... het zal wel lukken, alleen lastig om kleine details te lijmen met een verminderd dieptezicht vanwege één oog dicht...

Voor de rest alles beetje blauw maar ok....

Groetjes,
Maarten

Bedankt Roel,

Ik hoop het ook, maar de politie zei me dat het moeilijk zou worden omdat die gastjes allemaal op mekaar lijken, en als ze ze al pakken staan die waarschijnlijk terug op straat nog voor de flikken het papierwerk hebben afgerond. Zo gaat dat nu eenmaal in België.

Ben wel van plan om een serieuze schadevergoeding te eisen, waar ik dan die Bismarck die je liet zien mee kan kopen ;)

Er is meer voor nodig om een gedreven modelbouwer eronder te krijgen :mad:

Terug on topic : vandaag ben ik de vlotten aan het doen. Later worden die vervangen door rubberbootjes uit een kit die ik besteld heb (zie eerder in het draadje) Maar de modelbouwboer waar ik juist van kom, zei me dat het wel een maand of drie kon duren voor die geleverd wordt :(

Ik koos donker olijfgroen als kleur voor de vlotten. Het kan niet allemaal grijs zijn he.
Als ik vanvond niet teveel hoofdpijn heb, monteer ik de MG42's op de kalotte, begin ik aan de flaktweeling, en morgen hoop ik die vierling te doen.

Vanavond, als ik kan, foto's!

Groetjes,
Maarten

Hallo alweer!

Belangrijk advies aan alle modelbouwers :teacher:. Als je een hersenschudding hebt, is het écht niet zo goed om door vergrootglazen te kijken, met kleine details bezig te zijn, touw proberen te knopen, en met enamel verf en thinner om te gaan....

Dat gezegd zijnde. Hier zijn mijn vorderingen over de laatste twee dagen. Ik weet dat het niet veel is, maar het is alles wat ik ongeveer aankon :

full

vlotjes geschilderd, draad er rond, gemonteerd

full

zwillingflak gemonteerd...

full

overzichtje...

Nu ga ik slapen, heb hoofdpijn en nekpijn, en moet morgen om 9u bij de dokter zijn, en daarna om 10 bij de tandarts..

Groeten aan alle schellbootangehörigen! slaapwel! :sleepy:

Groeten,

Maarten Cautereels

Laatst bewerkt door een moderator:
Sterkte morgen / straks.

Kwam net een plaatje tegen van de S-100

79724994b122c6838.jpg

Zo te zien is het de intro van Italeri van de S-100

Klopt, Joris, het is het demomodel van Italeri zoals zij vorig jaar op Neurenberg stond. (zonder bemanning)

Na eerlijke, rechttoe-rechtaan kritiek van Lex heb ik vandaag schuurpapier en airbrush wéér ter hand genomen en mijn schatje toch maar een ander jasje gegeven. Iets minder uitbundig en met minder harde lijnen.

kleur1hl4.jpg

kleur4wy3.jpg

kleur3zz0.jpg

kleur2pa6.jpg

Persoonlijk ben ik hier meer tevreden over dan over het vorige schema.
Biedt ook meer mogelijkheden tot wheathering.

Maarten: knap dat je, ondanks je "schudding" dit gepresteerd hebt!
Kijk wel uit dat je jezelf niet teveel inspant; als je een hersenschudding verontachtzaamd kan je er chronische hoofdpijn :onweer: aan overhouden.

Kalm aan dus, anders heb je steeds een verpleegster aan je bedje staan...;)

Laatst bewerkt:
Yes, yes, yes!!!

Doos binnen!!!
Alles heel, mooi en heel mooi!!! :-)
Weer een projectje er bij nu...

Wat de S-100, wordt vervolgd!

Heren, even uw mening, hier posten wat de bouw beterft van mijn S-100 of nieuw draadje?

Doen we Roel!

Grappig vind ik het wel al die meningen hier.
Hier van mij een nieuwe mening....

Ik vond je oude camo stuk toffer...
Maar da's smaak toch?
Heeft jouw nieuwe motiefje in het echt rond gevaren of is dit een beetje van je zelf en een beetje van...

Joris, wat mij betreft hier verder gaan! Gewoon snel bouwen, ben je zo bij!!
Roel, Vind ik ook mooier dan je eerste camo, stuk rustiger.
Maarten123, Veel sterkte, hopelijk snel goed genoeg om te bouwen, medicinale trapist??

Heb de nodige "duitsers" in ledematen binnen ben die aan het aanpassen voor de diverse posities, heb in ieder geval er al twee op de brug, het geschut is lastiger. Veel amputeren en lijmen voor een juiste positie. Het middelste geschut zet me op een raadsel. De beugels horen op de borst van een schutter, maar met een beetje naar bovengericht, zit het op kloot hoogte, heb een knielend figuur gemaakt maar blijft toch een raar gezicht.......iemand iets zinnigs te melden over dat geschut en positie???
Bij het achterste geschut is het kennelijk anatomisch niet verantwoord om het pedaal op de rechter stoel te gebruiken..........je knie zit dan voor het vizier!!!! ook vreemd. Het pedaal zou volgens mij vlak tegen de beschutting horen te zitten.....waar dient die voor.........trekker......rem????

Maarten F,

ik heb op het www. bij een zaak crews gekocht voor de flak enz.
Deze zijn/waren bedoeld voor de U-96 maar kunnen zeer goed voldoen voor deze boot.
Ik moet ze nog binnen krijgen en ben van de benieuwde.
Wat betreft hun houding, als ze van hars zijn, helpt heet water of een haar droger erg om de "mannen" wat meer in de juiste houding te krijgen.

Straks maar eens op pagina 1 beginnen weer met dit topic.

79724995b8b659938.jpg

En er is dus een begin!!!!
Ik heb 2 motoren van Graupner en wat losse spullen voor de boot gekocht.
Nu even dus in het topic duiken voor roer enz ideeen. (zelf even de puntjes op de e er bij denken...)

...Het middelste geschut zet me op een raadsel. De beugels horen op de borst van een schutter, maar met een beetje naar bovengericht, zit het op kloot hoogte, heb een knielend figuur gemaakt maar blijft toch een raar gezicht.......iemand iets zinnigs te melden over dat geschut en positie???

Inderdaad moest men bij de Zwilling 20mm bijna ónder het stuk kruipen als het doel hoog was. De "beugels" horen overigens op de schouders van de schutter, niet op zijn borst. Zeg maar tegen de sleutelbeenderen aan.

O ja: over die camo:
Beetje van mezelf en een beetje van een ouder type Schnellboot...

Heren, hier de krachtbronnen die in mijn S-100 komen.

79724995ced4ac3e4.jpg

79724995ced7139ee.jpg

Dit zijn een links en een rechts om draaiende motoren.
Meer kracht voor dan achteruit.
Midden as laat ik vrij mee lopen.
Na overleg in de hobby zaak even overwogen om een b.v. 500 motor op de middenas te zetten maar ik vind het niet nodig.
We zien wel wat het gaat doen met deze twee krachtbronnen.
Nu weer even het topic in duiken en het een en ander uitzoeken wat de assen beterft.

Back