Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

Voorde de cabine had ik al eens een lichtplan gemaakt.
Blijft nagenoeg hetzelfde!

light a blue.jpg







Het omcirkelde heb ik zelf gemaakt.

Het paarse printje zal iets van 25x25mm zijn, ga ik een aantal van bestellen.
Zelf printje ontwerpen met piepkleine stekkertjes etc is geen probleem, maar 't is ok zo.
Eventueel, met wat handigheid, krijg ik nog wel connectoortjes gemonterd op het printje.

Het enige 'verdere' aan zwaardere led's zijn de cabine-dak-stralertjes en eventueel wat naar achter gerichte werk-stralertjes.
Dat ALLES kan op deze print/chip. Meerdere led's kunnen eenvoudig op 1 uitgang!
 
Kleine update:

Ik moet nog rekening houden met diverse sensoren voorop de cabine.
De korte afstandsensoren ( bereik 3-20mm) kunen denk ik wel onder de bumper. Laag geplaatst!
Niet kaarsrecht naast mekaar maar de buitenste wat zijwaarts gedraaid. Stuk of 8:

ITR9909.jpg


8.7x4.5 bovenkant.



Lange afstand sensoren, stuk of 4, komen wat hoger:
meetbereik van 2-50cm

GP2Y0E03 b.jpg


printje = 16.7x11mm
Rechts is de connector.


Goed weekend!
 
Laatst bewerkt:
Kleine update:

Ik moet nog rekening houden met diverse sensoren voorop de cabine.
De korte afstandsensoren ( bereik 3-20mm) kunen denk ik wel onder de bumper. Laag geplaatst!
Niet kaarsrecht naast mekaar maar de buitenste wat zijwaarts gedraaid. Stuk of 8:

Bekijk bijlage 510334

8.7x4.5 bovenkant.



Lange afstand sensoren, stuk of 4, komen wat hoger:
meetbereik van 2-50cm

Bekijk bijlage 510340

printje = 16.7x11mm
Rechts is de connector.


Goed weekend!
wat is precies het doel van deze sensoren?
 
Paar postst terug geschreven over het herstellen van gebarsten delen van stuurinrichting:

Even checken hoe het nu gaat:
IMG_20220920_163220 b.jpg

Blijven handig die blauwe servocontrollertjes!




Dit ( oudere ) fimpje geeft de stuuruitslag aan per as. Later nog fijntunen, gaat ff om het princiepe:
 
Nieuw asje was zo gepiept!
Dat is ff lekker cool zeg, gewoon om de boel is ff te zien draaien!:banana:

Tussendoor schakel ik de 2 speed!



Praktisch is het geen 2-speed maar eerder een lage en hoge gang keuze!
 
Motorspanning wat verhoogd, naar 5Volt.

In hoge gearing maken de wielen zo'n 2 omw/sec.
Dat maakt zo'n 2x 70mm x PI = 0,44 meter/sec

Dat is al meer dan genoeg als V_max!
 
Klopt Mark, 4-5 km/h is perfect. Die WPL motoren lopen standaard veel te snel voor ons doel. Ik heb er drie in gebruik in modellen en heb mijn gas in de zender terug geschroefd, nadeel dan heb je in het terrein in de lage snelheid geen vol vermogen ter beschikking. Ben al aan het experimenteren met andere sterkere maar langzamere aandrijfmotoren.
 
Hoi hoi!

Mmm...1 meter/sec is 3,6km/h dus die 15km/h voor 0,44meter/sec kan nooit.
Zal eerder 1,5km/h zijn.

Check: 0,44m/s x 3,6 = 1,5km/h
Geeft in schaal ( x16) zo'n 24km/h.

Hoe zit dat verder met 'gas terugschroeven' in de zender?
En dat het vermogen dan te weinig is blijkbaar?

Heb wel wat vermoeden maar ik wacht het antwoord even af.

Zelf maak ik gebruik van zogenaamde PWM dc-motor sturing.

Eerst wat dat NIET is:
Zoals vroeger bij je elektrisch treintje, je draaide klein beetje aan de knop ( bereik 0 t/m 10 Volt ) maar de trein kwam niet weg.
Moest je over een dood punt heen, maar dat zag er weer niet uit qua rijden en je reed nog steeds niet netjes langzaam.
Dit krijg je als je letterlijk een te lage echte gelijkspanning op het motortje komt. Stel dat je de knop zover uitdraait en je meet
bv 3V en het treintje komt niet weg! De 3 Volt hier beschreven is vergelijkbaar als 2 1,5V batterijtjes op het motortje!


Wat het WEL is:
De 10V gaan we nu in stukjes hakken op een aantal kHz, dit ziet er uit als een blokgolf tussen 0 en 10V.
De lengte van de 10V stukken gaan we varieren, 0-100%, dit heet de duty-cycle.
Bij 100% heb je dus gewoon een volle DC spanning ( rechte lijn ).
Nu stellen we de duty-cycle zo in zodat de effectieve ( de RMS ) spanning 3V is!
( Nu ook 3V maar niet zoals 2 1,5V batterijtjes... )
Let op! De duty-cycle is dan niet 3V/10V is 30%, dit verloop is niet linair.
Et voila, het treintje rijdt nu heel soepeltjes op lage snelheid.
Dit komt omdat ie nu periodiek kortstondig ( aantal kHz ) het magnetisch veld krijgt van de 10V.


Ik gebruik m'n eigen setup/aansturing, dus PWM.
Merk ik dat bij lage toerental de boel niet ( goed ) funcioneert dan verhoog ik zeg maar die 10V.
Dan kan het nog steeds zijn dat mijn max bij 5V ( de RMS ) houd, ik hoef niet persee die 100% duty-cycle te gebruiken!



d-c.jpg



Overigens, het testen wat ik in een vorig post deed, met die 3,7V en 5V, was gewoon met 'batterijspanning'. En dat ging al als een tierelier, moek zeggen...
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat verder met 'gas terugschroeven' in de zender?
En dat het vermogen dan te weinig is blijkbaar?

Ik vermoed dat je wel begrijpt wat ik doe, ik stel de puls die de zender geeft op het gaskanaal naar bijv. 75% in plaats van 100%.
Daardoor is je top snelheid lager. Maar ook de kracht van de motor. Daarbij pas ik de gascurve aan, om mooi rustig weg te kunnen rijden. Nadeel;
zou je met 100% moeiteloos door het terrein kunnen rijden ook heuvel op, zou je met 75% tekort kunnen komen, ook in de "lage" versnelling. Vandaar mijn zoektocht naar een andere aandrijfmotor voor de WPL 2 speed gear box.
Maar ik heb het idee dat jij meer weet dan ik over dat onderwerp als ik door jouw bouwbericht scroll.
 
Zag trouwens dat jij ook de JJRC assen met diff hebt gebruikt. Ik irriteer me nu aan de speling op de tandwielen. Als de motor stopt willen de wielen nog bewegen. Wat je dan ziet op de baan is dat als de motor stopt het model nog naar voor en achteren beweegt, als een soort golfslagbad.
Als ik de motor ga aanpassen ook maar eens kijken of ik de kunststof diff tandwielen kan vervangen door een metalen diff.
 
Ok. Heb zelf geen idee van speling in de diffs.

Had trouwens al wel idee om remmen te maken.
( gewoon omdat het kan en uit nieuwsgierigheid )
Zo dat niet de volle mep op de tranmissie 'terug' gaat bij gaat bij gas dicht.
Maar netjes afremmen in korte tijd op de motor kan ook...


Mijn combi laat ik netjes accelereren ook al geef ik vol gas!
Met het e.e.a. aan code red ik dat wel.
 
Ik gebruik op één model een modelcraft 1:18 motor, die is sterk, en houdt ook helling af de snelheid vast.
Met de 2speed gear moet je opletten met zwaardere modellen dat ze helling af er niet vandoor gaan, de motor remt niet af, tenzij je de gashendel naar neutraal brengt of "achteruit" zet.
Wel metalen diff gevonden voor deze assen.
€ 6,19 17%OFF | Monteren Onderdelen Front Diff Accessoires Differentieel Achteras Speelgoed Motor Aansluiten Rc Auto Voor Wltoys 12428 12423
https://a.aliexpress.com/_EGcHbRd
 
Ah, kijk aan!

Ik merk al wel dat we dezelfde assen voor verschillende rijstijlen gebuiken maar o- en aanmerkingen
neem ik graag aan, tnx! Bij mij zal het rijden tamelijk langzaam zijn.

Verder vond ik al vanaf het begin, de assen 'scharnieren' bijna onder de bladveren.
In eerste instantie had ik de reactie stangen voor de mooigheid, maar waarschijnlijk hebben ze nog echt mechanisch nut ook.


Zojuist motorgear steunen bevestigingen gemaakt.
De boutjes zitten getapt ( netjes voorgeboord) in het aluminium chassis en de kunstof motorgear.

WIN_20220921_20_19_11_Pro.jpg


Vind't best voor vnaaf...
 
Back
Top