Hoi hoi!
Mmm...1 meter/sec is 3,6km/h dus die 15km/h voor 0,44meter/sec kan nooit.
Zal eerder 1,5km/h zijn.
Check: 0,44m/s x 3,6 = 1,5km/h
Geeft in schaal ( x16) zo'n 24km/h.
Hoe zit dat verder met 'gas terugschroeven' in de zender?
En dat het vermogen dan te weinig is blijkbaar?
Heb wel wat vermoeden maar ik wacht het antwoord even af.
Zelf maak ik gebruik van zogenaamde PWM dc-motor sturing.
Eerst wat dat NIET is:
Zoals vroeger bij je elektrisch treintje, je draaide klein beetje aan de knop ( bereik 0 t/m 10 Volt ) maar de trein kwam niet weg.
Moest je over een dood punt heen, maar dat zag er weer niet uit qua rijden en je reed nog steeds niet netjes langzaam.
Dit krijg je als je letterlijk een te lage echte gelijkspanning op het motortje komt. Stel dat je de knop zover uitdraait en je meet
bv 3V en het treintje komt niet weg! De 3 Volt hier beschreven is vergelijkbaar als 2 1,5V batterijtjes op het motortje!
Wat het WEL is:
De 10V gaan we nu in stukjes hakken op een aantal kHz, dit ziet er uit als een blokgolf tussen 0 en 10V.
De lengte van de 10V stukken gaan we varieren, 0-100%, dit heet de duty-cycle.
Bij 100% heb je dus gewoon een volle DC spanning ( rechte lijn ).
Nu stellen we de duty-cycle zo in zodat de effectieve ( de RMS ) spanning 3V is!
( Nu ook 3V maar niet zoals 2 1,5V batterijtjes... )
Let op! De duty-cycle is dan niet 3V/10V is 30%, dit verloop is niet linair.
Et voila, het treintje rijdt nu heel soepeltjes op lage snelheid.
Dit komt omdat ie nu periodiek kortstondig ( aantal kHz ) het magnetisch veld krijgt van de 10V.
Ik gebruik m'n eigen setup/aansturing, dus PWM.
Merk ik dat bij lage toerental de boel niet ( goed ) funcioneert dan verhoog ik zeg maar die 10V.
Dan kan het nog steeds zijn dat mijn max bij 5V ( de RMS ) houd, ik hoef niet persee die 100% duty-cycle te gebruiken!
Overigens, het testen wat ik in een vorig post deed, met die 3,7V en 5V, was gewoon met 'batterijspanning'. En dat ging al als een tierelier, moek zeggen...