Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

Bevestiging voor de spatborden is ook geregeld.
Mooi het binnenwerk van een kroonsteentje gebruiken!
Het schuift mooi over een staafje heen, en aan spatbord bevestigd dmv 2 boudjes. ( kort en verzonken )

IMG_20190129_204142.jpg
 
De 2 vaste assen hebben 2 verticale 'steunen' ( PER 2 assen dus) vor de reactiestangen.
De stuurassen krijgen elk 2 verticale steunen.

IMG_20190131_140010.jpg


De "platen" eerst klein voor boren.
Vervolgens tijdelijk vastgelijmd om netjes door de u-profieltjes te kunnen boren.


IMG_20190131_142714.jpg



IMG_20190131_142700.jpg



Boeltje 'doorgeboord' en weer losgehaald.
De platen opgebvoord zodat M2 er netjes doorheen gaat.
De u--profieltjes zover opgeboord dat M2 zich erin tapt.
( kan nog simpel naar boud plus moer worden veranderd uiteraard )

Wel even de 'setjes' bij elkaar houden ivm minimaal verschil tussen de delen!

IMG_20190131_145319.jpg
 
Trouwens, moet nog kijken voor een transmissie-boxje.
Wil de achterste ( 2 of 3 assen ) contineu aangedrven, met mogelijkheid tot "bijschakelen vd voorste 2 assen.
Hiervoor dus een koppeling nodig.

Waarschijnlijk het handigst om de middelste as uberhaupt niet aangedreven te doen...
 
Nog ff wat verzinnen voor de "tussenbox".
Tandwielconstructie lukt wel, maar d'r moet ook een box omheen.
Een "uitggeholde" standaardservo moet voldoen.
Met beetje mieren, krijg ik er ook de koppeling (nog maken etc) ingebouwd om de 2 voorste assen op de aandrijving te (ont)koppelen.


453w67.png


3792_SYS S3003 STANDAARD SERVO SYS-S3003.jpg



Maar nu eerst...WEEKEND!
Tot volgende week! :bye:
 
Toch maar ff uurtje klooien ...regen...fietsen...mmm tja...straks WK kijken!

Uh...het volgende even tevoorschijn getoverd:


Een oude gemodificeerde (betekend: mech stop verwijderd en printje er uit)
IMG_20190202_094640.jpg


Niet plastic/poly tandwielen en asjes (o.a. uit oude diskdrives).
IMG_20190202_095150.jpg

Kistje met alles-wat-nog-nuttig-is voor tandwielen etc.
ja zelfs binnenwerkjes van kroonsteentjes zijn handig!
IMG_20190202_095155.jpg
 
Uiteindlijk moet het zoiets gaan worden.
Rechts-uit: contineu aangedreven.
Links-uit: aan/af schakelbaar.
Veer zorgt voor teruggaan tandwiel, dit is handig qua constructie,dan hoef je het tandwiel niet mechanisch in te sluiten om het 2 kanten op te bewegen!

Dat rode ding is een motertje met wormwiel- en tandwielvertraging, sterk genoeg voor het doel.
IMG_20190202_101420.jpg



Nog ff zien hoe ik het ga aanpakken met de uitgaande assen. Ik wil geen gedoe met assen en dan de tandwieltjes met een inbusje vastdraaien.
Tandwielen moeten er gewoon vast op zitten, ze komen uit een accu-schroever, planetair overbrenging! Ik kan Een lange as inboorkolom doen en dan dmv fijn schuurpapier afslijpen zodat
tandwielen er goed vast op komen. Ander idee is om asjes te bestellen ergens met tandwieltje er al vast op! De uitgaande assen moeten goed geleid worden ook. Waarschijnlijk ga ik dat doen met een nylon blokje, aan de ene kant het tandwiel aan de andere kant de kruiskoppeling.

Ik kjik nog even voor een nano servootje of zo als vervanging voor dat rode ding, ik heb nu standaarservo's en mini servo's

Wordt vervolgd...
 
En verder: wie m'n excavator project volgt, heeft de zeer kleine HALLeffect sensoren gezien ik gebruik, ilcusief de piepkleine magneetjes.
Deze komen ook hier en daar in de truck, o.a. in de transmissie box!
 
Mmm..ben geen werktuigbouwkundige maar 3 tandwielen doorverbinden 1 op 1 op 1, zie ik niet zo zitten...

Worden toch vertraginen. Moet toch ivm overdracht motor-as naar uiteindelijk de wielen, dus deze transmissie box niet alleen
gebruiken om de "hoge" as te verdelen naar 2 "lage" assen en 2 voorste assen in/uitschakelen maar ook als (een deel) vd vertraging!

Het differentieel heeft een verhouding van z10/z24., dus 0,42 (of zeg 1 / 2,4).

Genoeg verkrijgbaar aan 2 tandwielcombinaties, zoals


HTB1flLpNFXXXXcIaXXXq6xXFXXXL.jpg


Wordt dus uitzoeken en combineren qua module, aantal tanden etc!

Morgen verder!
 
Nog ff snel gekeken en op het volgende uitgekomen:

2 metal gear servo's. Alle assen in de servo's staan in1 lijn.
Alles asjes en asbevestigingen mooi aanwezig ook!
Servo's deels slachten ( printjes, motors, en deel tandwielen.
Klaar voor kleine 10euro.

Overgebleven spul recht tegenover elkaar zetten, 1 ingaande as creeren en 2 uitgaande assen. Een koppeling verzin ik wel intern.

Fijne zondag. Wordt vervolgd...

box.jpg
 
Net wat plamuurwerk gedaan te hebben aan de korte arm vd graafmachine, mooi ff spatborden "gebogen" voor de 2 vaste assen
IMG_20190205_191047.jpg



Tikkie krap denk ik. Beter nog ff een mal maken met gewenste diameter en ff opwarmen/bijbuigen.
( ff wat ronde "dingen" gebruikt )

Hoogte wordt nog belaad, heb extra lang gelaten.

Heb voorheen ff een 2de testspatborde gemaak met een bredere naar binnen stekende rand.
Gelijk stuk lastiger en te groot ook...
 
Wat stripjes gezaagd, (voor)gebogen en ingelijmd mbv mal. Mooi zo, dacht ik.
Zit toch net wat beter in vorm! Het minimale verschil , vangt zich wel op bij de eindmontage dmv beugels.
IMG_20190206_102050.jpg


Grappig!
IMG_20190206_102033.jpg
 
Mmm...na het eerste "spuitbuswerkje" heb ik er best vertrouwen in gekregen om meer te doen!
De cabine is strak geel, maar het is het net niet, het blijft gegoten plastic! We zullen zien...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top