Hey Ron,
de grote truuk in de modulatietechniek, die ik toepas, zit er in om juist de donkere tinten eerst aan te brengen en daarna alles uit te bleken met lichtere tinten.
Ik gebruik bijgevolg maar 3 kleurkes hé. Olive drab als basiskleur, een verdonkerde versie hiervan en een verlichte versie. Eens die kleuren zijn aangebracht (van donker naar licht) in heel veel transparante laagjes wordt alles geblend met een mengsel van verdunner waaraan ik enkele druppels basic olive drab aan toe voeg. Die blendeerlagen zijn eigenlijk meer inkt, dan verf. Meestal volstaan een vijf à 10 laagjes. Tijdens het aanbrengen van die finale laagjes komt het er dus op aan om een reeds afgewerkt onderdeel als referentie te gebruiken en tijdig te stoppen.
Héél belangrijk hierbij is de lichtinval. Ik airbrush altijd, maar dan ook altijd met dezelfde (kunstmatige) belichting. Naast de lichtinval moet je er ook op letten dat zeker de laatste 5 laagjes in de vliegrichting worden gespoten. Ook de finale vernislagen spuit ik in vliegrichting.
En... als je met al het bovenstaande rekening houdt wordt het risico op kleurverschillen vrij klein. Of er nu enkele dagen tussen 2 onderdelen zitten of enkele maanden, het doet er niet echt toe. Tussen de canopy en het doghouse zaten ook ettelijke weken en er is geen merkbaar verschil.
Heligroeten,
Nick