Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Ja Ronny, we hebben het er samen over gehad om de stabilo's wel of niet instelbaar te maken.
En toen twijfelde ik er nog aan, vanwege het extra werk en de eventuele miserie die het met zich mee zou kunnen brengen, maar... de knoop is doorgehakt. Moest ik het niet doen, dan zou'k het later zeker spijtig vinden... (ken mezelf).

'k Ben ook benieuwd hoe dit experiment gaat uitdraaien... en wat voor effect het veranderen van de stabilopositie tijdens het hoveren en vliegen gaat geven.
Statisch zullen de afhangende stabilo's zeker een blikvanger zijn.

Enne, David,... er zal meer komen bij kijken dan enkel een extra servootje om die dingen aanstuurbaar te krijgen...

Heligroeten,

Nick

Laatst bewerkt:
frame225afgezaagdestabi.jpg

frame226dryfitstabilo80.jpg

... en nu weer verder friemelen met de rivetjes.

Hey Nick,

Dat is een mooie extra toevoeging, zeker doen!
Weet je al hoe je het gaat doen? Kun je een doorlopende as maken of raakt die de aandrijfstang van de staartrotor dan?

Voor wat betreft montage/bereikbaarheid ligt er ook een uitdaging, ben benieuwd hoe je het gaat doen.

Succes,
Gr, Roy

Hoi Nick,

Dit heeft Kavan ook gehad op hun Jet Ranger. Het was een extra tuning optie. Het werd gebruikt om de heli meer controle te geven bij nick bewegingen. De stabilo stuurde in die tijd dan ook precies tegenover gesteld van een echte.
Mischiien is de aansturing die Kavan heeft bedacht ook wel iets voor je Snake!!

3079.jpg

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt:
De praktische montage en aansturing van de beweegbare stabilo's staat nog niet vast.
Er steken enkele mogelijke oplossingen in mijn kopke, maar uiteindelijk zal alles afhangen van de positie van de aandrijving en aansturing van de staartrotor.
En zo te merken wordt er al flink meegedacht, waarvoor mijn dank.

Heligroeten,

Nick

Hoi,

Die tuning optie van Kavan was een misser: dat werkt niet, en het vervelende is, dat een verkeerd staand stabilo een rolneiging in de heli veroorzaakt op snelheid.

Ik heb ooit bij mijn toenmalige kleine Vario-Huey de fout gemaakt om dat stabilo "op het oog" te plaatsen in plaats van via tekening, en het ding heeft altijd een heel lastige rolneiging naar rechts gehad.

Bij de Cobra staan ze goed zoals ze uit de doos komen, dus ik zou er zorg voor dragen dat je die positie terug kunt vinden. Dan is een beweegbaar stabilo geen probleem: via een schakelaartje een hoover,- en een vliegpositie in stellen, en hooverend of statisch laten afhangen, en bij vertrek vanuit hoover omschakelen en dan zou je nergens last van moeten hebben.

Want het staat wel stukken mooier als je statisch of hooverend zo'n afhangend stabilo hebt!

Heb je ook geen sterke servo voor nodig, de krachten zijn niet erg groot voor zover ik weet.

Groet, Bert

brutus zei:
Bij de Cobra staan ze goed zoals ze uit de doos komen, dus ik zou er zorg voor dragen dat je die positie terug kunt vinden. Dan is een beweegbaar stabilo geen probleem: via een schakelaartje een hoover,- en een vliegpositie in stellen, en hooverend of statisch laten afhangen, en bij vertrek vanuit hoover omschakelen en dan zou je nergens last van moeten hebben.

Want het staat wel stukken mooier als je statisch of hooverend zo'n afhangend stabilo hebt!

Hoi Bert,

Dit had ik ook op medere forums gelezen. De techniek die Kavan gebruikt kun je wel weer gebruiken bij het hoover- vliegpositie zoals je aangaf.

We zullen zien waar Nick mee komt. Al is het een afhangende stabilo puur voor statische doeleind. Mooi zal het zeker wel worden.

Groetjes Rob

De afhangende stabilo's zijn in de eerste plaats bedoeld, net zoals de meeste andere details, om er statisch plezier aan te beleven. In vlucht zullen ze netjes in de oorspronkelijke 'Vario-stand' worden gezet.
Natuurlijk zal er tijdens het hoveren en translaties ook met de verstelbaarheid worden geëxperimenteerd. Eerst manueel en als de hover en vliegeigenschappen er daadwerkelijk positief door worden beïnvloed zal de verstelbaarheid gekoppeld worden aan de nick.
'k Ga, naar aanleiding van hier gemaakte opmerkingen, de stabilo's ook onafhankelijk van elkaar ajusteerbaar maken, zodat eventuele ongewenste rolneigingen kunnen worden bijgeregeld.

Soms wordt de vraag gesteld waarom sommige bouwers zo ver gaan in het detaileren van machines... details die je in vlucht toch niet meer ziet...
Wel, de meeste details zie je in vlucht idd. totaal niet... maar als bouwer weet je dat ze er zijn... en zie je ze psychisch in je eigen kopke wel...
Bovendien is het de bedoeling om met die machines deel te nemen aan schaalwedstrijden en last, but not least, we beleven plezier aan het bouwen en het aan het kijken naar mooie machienes wanneer ze statisch zijn opgesteld.

Heligroeten,

Nick

Details vind ik juist het mooiste van schaalvliegen. Waarom zou je anders schaal willen vliegen als het uiterlijk niet belangrijk is?

[QUOTE=Blue Bird

Soms wordt de vraag gesteld waarom sommige bouwers zo ver gaan in het detaileren van machines... details die je in vlucht toch niet meer ziet...
Wel, de meeste details zie je in vlucht idd. totaal niet... maar als bouwer weet je dat ze er zijn... en zie je ze psychisch in je eigen kopke wel...
Bovendien is het de bedoeling om met die machines deel te nemen aan schaalwedstrijden en last, but not least, we beleven plezier aan het bouwen en het aan het kijken naar mooie machienes wanneer ze statisch zijn opgesteld.

Hey Nick ,
Helemaal mee eens , je werkt uren aan een onderdeel , maar eenmaal afgewerkt kun je uren naar je prestatie kijken :)

Groeten
David

Klopt helemaal wat je zegt Nick, als bouwer weet je de details zitten en geniet je er altijd van, zowel statisch als in de vlucht.. Het is frustrerender om te denken aan een detail dat je "had moeten maken", maar om één of andere reden niet hebt gedaan..Dus bouwen maar, en plezier van elk moment hebben..

greetz, Didier

Natuurlijk zal er tijdens het hoveren en translaties ook met de verstelbaarheid worden geëxperimenteerd. Eerst manueel en als de hover en vliegeigenschappen er daadwerkelijk positief door worden beïnvloed zal de verstelbaarheid gekoppeld worden aan de nick.
'k Ga, naar aanleiding van hier gemaakte opmerkingen, de stabilo's ook onafhankelijk van elkaar ajusteerbaar maken, zodat eventuele ongewenste rolneigingen kunnen worden bijgeregeld.

Heligroeten,

Nick

Als ik zo vrij mag zijn: Je hebt blijkbaar niet begrepen hoe die rolneiging tot stand komt! De stabilo helften moeten allebei gelijk staan, maar verzetten van de linker helft t.o.v. de rechter, levert ABSOLUUT GEEN rolneiging op, dus daarmee expirimenteren heeft geen zin.

De rolneiging waar ik op doelde, word veroorzaakt door teveel neerwaartse of opwaartse kracht op het stabilo.
Je moet dan ook NOOIT het stabilo met nickfunctie koppelen, want dan krijg je in fast forward flight bij nick-comando's ook een rolcomponent erbij en dat neemt toe met de snelheid!

Een neerwaartse kracht op de staart levert geen "nose-up" neiging op, maar een rolneiging tegen de rotor in (en een opwaartse kracht op de staart geeft geen "nose-down" maar een rolneiging met de rotor mee).

Dat heeft alles te maken met dat een rotor gewoon een gyroscoop is, en op een op de as uitgeoefend "stand-veranderend" koppel reageert door te precesseren alsof dat koppel 90 graden met de draairichting van de tol mee gedraaid, uitgeoefend word. M.a.w.: als je de heli aan de staart optilt, wil de rotor naar links rollen (linksdraaiende rotor) en andersom. Voor wie het niet gelooft: kijk maar waar de rotorbladen positief en negatief worden als je roll stuurt. Dat is niet links en rechts van de heli, maar vóór en áchter....

Dus mijn advies: niet nick en stabilo koppelen, en niet proberen met "aillerons" te werken, dat leid tot niets.

Groet, Bert

@Bert:
Bedoel je niet taileron!! Dit is de combinatie tussen aileron en elevator.

@Blue Bird:
De stabilo op een full scale heli is om de staart te drukken tijdens hoge snelheid. De stabilo zit dan ook niet direct op de nick, maar op de snelheidsmeter. Het kost een helikopter meer vermogen om hoge snelheid te vliegen door de stand van de romp. Om dit op te heffen hebben ze de stabilo beweegbaar zodat de romp weer neutraal wordt gedrukt tijdens voorwaartse vlucht. Hoe harder er gevolen wordt hoe meer de stabilo zijn werk moet doen.

Groetjes Rob.

Thx voor de prachtige uitleg over hoe krachten die worden uitgeoefend op de stabilo inwerken op het vlieggedrag. 't Zijn zaken waar ne mens niet onmiddellijk stil bij staat.

Wat ik mij dan wel afvraag is hoe ze bij de full scale helis, die zijn uitgerust met een verstelbare (aan de nick gekopelde) stabilo, tijdens de vlucht die rolbeweging compenseren?
'k Ga ook ne keer vragen aan Matthias Struph hoe hij omgaat met deze problematiek, want de stabilo's op zijn Mil24-Hind zijn ook instelbaar en gekoppeld aan de nick.

Heligroeten,

Nick

Thx voor de prachtige uitleg over hoe krachten die worden uitgeoefend op de stabilo inwerken op het vlieggedrag. 't Zijn zaken waar ne mens niet onmiddellijk stil bij staat.

Wat ik mij dan wel afvraag is hoe ze bij de full scale helis, die zijn uitgerust met een verstelbare (aan de nick gekopelde) stabilo, tijdens de vlucht die rolbeweging compenseren?
'k Ga ook ne keer vragen aan Matthias Struph hoe hij omgaat met deze problematiek, want de stabilo's op zijn Mil24-Hind zijn ook instelbaar en gekoppeld aan de nick.

Heligroeten,

Nick

Bij full scale heli's zit er VEEL meer beweging tussen romp en rotordisc, en werkt een neerwaartse kracht op de staart alleen maar in op de romp (hij drukt de romp weer horizontaal voor zo weinig mogelijk weerstand, zoals Metroid schrijft) bij onze heli's is die verbinding tussen rotormast en kop veel meer star, en dus werkt een moment ook uit op de rotordisc. Tegelijkertijd is het niet mogelijk om de romp horizontaal te drukken met het stabilo en tegelijkertijd de rotordisc ver genoeg naar voren te kantelen voor hoge snelheid.

Daar zit dus een fundamenteel verschil in mechanische opbouw.

Groet, Bert

Conclusie: de verstelbare stabilo op de Cobra zal enkel functioneel zijn tijdens het hoveren en natuurlijk om statisch de stabilovlakken realistisch te laten afhangen.
Deze aardigheidjes alleen al verantwoorden het extra gepruts dat deze operatie met zich mee brengt...
Nogmaals mercie voor de uitleg waardoor we hier weer veel bijleren.

Heligroeten,

Nick

Laatst bewerkt:
Conclusie: de verstelbare stabilo op de Cobra zal enkel functioneel zijn tijdens het hoveren en natuurlijk om statisch de stabilovlakken realistisch te laten afhangen.
Deze aardigheidjes alleen al verantwoorden het extra gepruts dat deze operatie met zich mee brengt...
Nogmaals mercie voor de uitleg waardoor we hier weer veel bijleren.

Heligroeten,

Nick

Een simpele suggestie: wijs de schakelaar waarmee je de stabilo bedient, ook toe aan je idle-up selectie. Dan kun je vanaf de grond met afhangend stabilo in hoover komen, en bij vertrek naar FFF met het inschakelen van Idle up heb je gelijk het stabilo goed staan (of, als je gewoon bent te hooveren in idle-1 en vliegen in idle-2, zet je dat stabilo op de schakelaar van idle-2, dat is verder om het even....)

Groet, Bert

Back