Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

..... Volgens Vario is overigens dit trillen heel deftig te beperken door de motor gewoon een tikje vetter af te stellen, en vooral NIET vetter dan 1:40 te smeren.

Groet, Bert

Ik dacht dat de verhouding 1:25 was, maar het is dus minimaal 1:40. Of moet ik eerst een aantal liters op 1:25 verstoken bij een nieuwe motor?
ps. sorry van de vervuiling van deze mooie bouwstrip
 
Ik dacht dat de verhouding 1:25 was, maar het is dus minimaal 1:40. Of moet ik eerst een aantal liters op 1:25 verstoken bij een nieuwe motor?
ps. sorry van de vervuiling van deze mooie bouwstrip

Simpel: bij een nieuwe motor: één liter 1:25 aanmaken, en gewoon gaan vliegen. Normaal gesproken niet aan de naalden komen, hij staat vanuit d doos goed genoeg. Alleen afstellen als het echt niet vliegbaar blijkt. Niet al te wild vliegen, maar je hoeft ook geen afkoelpauzes in te lassen. Je model na het vliegen niet leeg tanken. Daarna 1:40 mengen, en dit er gewoon bovenop tanken....

Dan, als je een litertje 1:40 verstookt hebt, op zoek gaan naar een afstelling waarbij de motor mooi loopt. NIET op zoek gaan naar het hoogste vermogen, maar naar het mooiste loopgedrag. Alles tot aan flink klimmen, regel je met de "L"-naald. Alleen echt helemaal volle bak moet je met de "H"-naald afregelen.
Als je de naalden verstelt, nooit meer dan 1/32ste slag (1/8e van 90 graden) verdraaien. Als je een goede instelling gevonden hebt, daarna NOOIT meer aan de naalden komen. Loopt hij in de toekomst een keer niet goed, dan weet je zeker dat er vuil in de carb zit of de bougie vuil is o.i.d.
Normaal gesproken hoef je deze motoren NOOIT na te regelen, zelfs niet bij overgang van zomer naar winter en V.V....
Het kan zijn, dat je na een uur of tien a 15, nog heel lichte correcties nodig hebt

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Thx voor je schitterende uitleg Bert.
Benzinemotoren zijn in vergelijking met Nitro idd. een plezier om in te lopen en af te stellen.
Zelf laat ik voor elke eerste vlucht de motor een klein minuutje warm lopen. Tijdens het warmlopen durft de motor wel eens een vleugje onstabiliteit vertonen. Hover je direct na een koudstart, dan hou je de heli iets moeilijker op een constante hoogte als gevolg van een wat schommelend toerental. Een warme Zenoah loopt zo stabiel als een naaimachientje...

Heligroeten,

Nick

Heligroeten,

Nick
 
Thx voor je schitterende uitleg Bert.
Benzinemotoren zijn in vergelijking met Nitro idd. een plezier om in te lopen en af te stellen.
Zelf laat ik voor elke eerste vlucht de motor een klein minuutje warm lopen. Tijdens het warmlopen durft de motor wel eens een vleugje onstabiliteit vertonen. Hover je direct na een koudstart, dan hou je de heli iets moeilijker op een constante hoogte als gevolg van een wat schommelend toerental. Een warme Zenoah loopt zo stabiel als een naaimachientje...

Heligroeten,

Nick

Heligroeten,

Nick

Mwoah, na het starten moet ik eerst nog de heli uit de pit dragen, daarna de zender om mijn nek hangen en de servo's controleren....
Dan rustig met gastrim een beetje op toeren brengen....
Tegen die tijd is hij warm genoeg om Idle up in te schakelen..... Ik denk daar nooit zo bewust om, dat gaat vanzelf....

Groet, Bert
 
Na al het gebabbel over de beminnelijkheid van de Vario-Zenoah benzinemotoren wordt het hoog tijd om nog eens wat prentjes te posten...
 
frame134introtekstaaron.jpg


frame135introaaronkoch6.jpg


frame136aaron640x480jpg.jpg


frame137startdecaldesig.jpg


frame138friskfilmmallen.jpg
 
Alweer een nieuwe aanwinst voor het team.
Lijkt mij een handige die Joe.
Alleen , wat is frisk film , dat is mij dusver nog onbekend.

David
 
Joe is idd. heel handig en een goeie Commanding Officer, maar de nieuwe aanwinst is Aaron hé... Of die zo handig is als hij zelf beweert zullen we nog moeten zien ;-)

Frisk film is een soort zelfklevende folie die wordt gebruikt om sjablonen en/of mallen te maken. Over die sjablonen wordt er dan geairbrushed. Na het verwijderen van het sjabloon heb je dan op je model een (hopelijk) strak afgeleinde figuur.

'k Zal van Aaron zijn werkmethode wel enkele foto's maken en hier posten.

Heligroeten,

Nick
 
Friskfilm/maskeermaterialen
Frisk Film Maskeerfolie.

Frisk Film Maskeerfolie Low Tac.

Doorzichtige lichtklevende masker folie. Ideaal voor het strakke werk op papier, custompainting en bij modelbouw.
Strakke lijnen voor te spuiten , licht klevend , uitstekende resultaten en goed te bewerken ..
 
Ja , uiteraard zijn we zeer benieuwd naar de werken van den Aaron , het zal weer een mooi plaatje opleveren ;-)

Het team is volledig he Nick , of gaan er nog komen voor te solliciteren , mss voor de bewapening te maken later ...

Grtz
Ronny
 
Tuurlijk , Aaron was degene die ik bedoelde :)
Dit deel van de strip hou ik weer goed in de gaten , heb mij al suf gezocht naar decals en info gepakt bij een stickerboer. Maar alles erop spuiten lijkt me idd beter , en dan een blanke lak erop.
Ben benieuwd ...
 
Ja dat was bijna tegelijk , ik ken deze methode en de film .. :-)
Lekker strakke lijnen ... zo krijg je ze niet met de losse hand , allee ik toch niet ...
Yep , techniek en artistiek gaan hier in dit geval mooi samen ... en da moet ook wel .. ;-)

Grtz
Ronny
 
@ Stratus , Nick

Wanneer je na het spuiten de frisk film wil verwijderen , krijg je dan geen schade aan uw 1ste (vorige lagen ) lak aangezien die film zelfklevend is ?

groeten
David
 
@ dafke695

De folie is lichtklevend , zoals een POST IT , allee ongeveer he , als de vorige laklaag voldoende uitgehard is kan het uiteraard geen enkel kwaad en blijft deze laag hoe dan ook hetzelfde als voorheen ..

Grtz

Ronny
 
Stickers maken of laten maken van rompdecoraties is een optie, maar in een sticker kun je moeilijker "leven" (lees verwering) steken. Als je de decoraties spuit kun je er wat diepte insteken door verschillende tinten te gebruiken.

Beste Ronny, pas op met het aanbrengen en verwijderen van zelfklevend materiaal op verf hé. Als je zelfklevend materiaal aanbrengt en weer verwijdert (ook al is het friskfilm), dan is het risico dat de onderliggende verf meekomt zéér groot. Zeker bij acrylverf. De gouden regel hier is dat je over de verf plaatselijk (dus daar waar de friskfilm zal komen) eerst een laag blinkende vernis aanbrengt en die enkele dagen laat uitharden. Daarna kleef je de sjabloon en spuit je de decoratie. Onmiddellijk erna verwijder je het sjabloon. Wanneer de verf droog is leg je opnieuw een laag blinkende vernis over het spuitwerk. M.a.w. je vangt dus de decoratie tussen twee lagen blinkende vernis. Daarna egaliseer je alles met een laag satijn of matte vernis.
Deze werkmethode gebruik je best ook voor decals. Dus ook decals niet rechtstreeks aanbrengen op de verf, maar deze ook vangen tussen laagjes blinkende vernis.
Ook voor het weatheren breng ik eerst vernis aan. Als er dan iets fout gaat kan de verf waarmee wordt geweatherd nog iet of wat deftig worden weggeveegd met een zachte niet aggresieve verfverdunnner (wasbenziene of white spirit), zonder dat de onderliggende verflaag wordt aangetast.
Ja, kweet, er is werk aan. Vandaar dat er soms dagen en weken tussen mijn postings zitten. Veel van het werk dat je in een model steekt zijn technieken die je achteraf niet meer ziet, maar die wel voor een aannemelijk rezultaat zorgen.
Neem je al deze voorzorgen niet, dan heb je vroeg of laat klodden...

Heligroeten,

Nick
 
Hei Nick ,

Ah , ik heb geleerd na het spuiten van soortgelijke dingen , dat de sticker er onmiddellijk van af getrokken wordt op een voorzichtige manier en dan is het contact ook niet heel lang geweest op de vorige verflaag .
Maar ik zal op mijn SNAKE ook voldoende voorzichtig gaan zijn en U raad opvolgen , een laagje vernis kan inderdaad geen kwaad :-) er is wel meer werk aan , maar op een uurtje meer of minder kijken we niet zo he op dit project ..
Merci voor de info ....

Grtz

Ronny
 
Back
Top