Bouwen van de Gotheborg

Over het algemeen zijn (hand)vaardigheden, het maken van iets, aan het uitsterven in dit land. Steeds meer verschuiving naar het verlenen van diensten, en niet zelf produceren. Leuk, kosten voor een bedrijf liggen lager dan wanneer je wat moet maken, maar als op een gegeven moment niemand je diensten meer nodig hebt, ben je nergens meer. En de jeugd is vaak handiger met een muis dan met een schroevendraaier, zo lijkt het.

Jammer van het foutje, aan de andere kant heeft je schip nu wel iets unieks, toch?

Dat is het mooie van dit forum, allemaal goed willende bouwers, die er niet voor terug schrikken om met de handen iets moois te maken:D
En je leert hier nog een hoop van elkaar ook!!
Ik heb dan ook respect voor ieder die een model maakt, met of zonder foutjes;)

Mijn zomerwerkplaats

's Zomers is het lekkerder in de garage, met de garagedeur open, dan op zolder. Dus in optimistische bui mijn bouwplek verhuisd.

full

Als je goed kijkt zie je nog wat andere projectjes: een barokke lijst, ben ik gek op, die repareren, en een doek erin maken met bijv. een VOC boot :D
Aan de muur hangt verder een pippa, dat wordt wat lastiger, want daar zit ook parelmoer in.
Van de tafelzaag en de figuurzaag maak ik veel gebruik. In de tafelzaag een fijn blad gemonteerd (net zo duur als de hele tafel bijna) en daarmee kan ik nauwkeurig zagen.
Het werkbankje vind ik ideaal kwa afmetingen en met handige la en klem. Precies goed voor het werk. Op de bank wat typische modelboot tools zoals de plankensnijder en als je goed kijkt zie je links een flesje met koperen spijkers.

full

Naast een proxontool gebruik ik ook het hangende multitool aan de rechterkant. Dat werkt wel lekker vanuit de losse pols. Toch niet voor niets een keer op zaterdag naar de Aldi gegaan. Maakt een beetje veel herrie, maar doet het wel:)

full

En op enige afstand de tafel met diverse verven en lakken. En potten met kwasten in water. Goh, waarom duurt het bouwen bij mij toch altijd zo lang, alles binnen handbereik toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Na mijn inkijkje in de de zomerwerkplaats even diep adem halen om moed te vatten om eigen fouten in te zien en te herstellen. Na een aantal weken bouwstaking, nu dus maar weer verder:mad::mad:

full

Mag zo'n foto op dit forum? Nou, ik leer veel van de fouten van anderen, dus anderen ook van mijn fouten:Fade-color:Fade-color:Fade-color
Waar gaat het dus om: kanon in het midden schiet tegen jufferblok aan, dat is niet de bedoeling. Fout is ontstaan door de kanonnen geheel verantwoord te plaatsen volgens historische schetsen, maar niet rekening te houden met de later te plaatsen verstagingen. Zo laten wil ik niet, dus na een paar nachtjes slapen besloten tot de volgende patch.

full

Even een mooi tool uitzoeken: in dit geval het cirkelzaagje en nu:

OPERATION: FREE THE CANON

full

DE ZAAG ER IN!

full

Jufferblokje kan er uit geduwd worden.

full

Na inkorten het koperen spijkertje ook verplaatsen. Daarna wat vijlen en bijlakken en de patch lijkt me wel geslaagd. Na commando "vuur" zal het want niet meer naar beneden storten :)

Cpt Fred kan weer iets beter slapen:sleepy:

Cpt Fred kan weer iets beter slapen:sleepy:

Misschien niet historisch verantwoord maar toch goed opgelost (en niemand die het ziet!)

Andy

Behalve gediplomeerde medekijkers natuurlijk;)
:rolling::rolling::rolling:

Na de zomerreces weer aan de slag. Nou ja, reces.... ondertussen wel met de nieuwe zeilboot gaan varen en vanuit Limburg over de Maas naar de nieuwe haven. Dat waren dan 4 sluizen en 10 bruggen. Toch lastig met een mast van 11 meter. Dat heb je met die 1:1 modellen....:smile:

Zal proberen een tussensprintje te maken. De Creole staat te pronken in de kast en het andere "tussendoor project" namelijk een kapotte tegeltafel ombouwen naar een fraaie houtentafel is ook zo goed als gelukt. Nu even de verleiding weerstaan om het schilderij van de rommelmarkt (zicht op haven Dordrecht....) te gaan restaureren. Aj, aj, te veel hobbies en niet genoeg vrije tijd? Mogelijk herkenbaar bij anderen;)

Wat staat er op stapel voor de Gothenborg? Ten eerste het dekmeubilair, waar ik nog aan het puzzelen ben hoe de reddingsboten op het dek te plaatsen en ten tweede de kanonspoorten. Ik kom uit op 16 kanonnen aan weerszijden. Billing Boats kwam met een bescheiden 7 stuks aanzetten, wellicht afgekeken van de replica, maar dat is onzin. Deze boot ging vanuit Zweden naar China en weer terug en dan volgeladen met thee en chinees aardewerk. Nee, dat laat je niet zo maar kapen. De beste tekening van mogelijk dezelfde bouwer van de Gotheborg laat een veel uitgebreidere bewapening zien.

full

En ik vond nog een prent met poging tot reconstructie:

full

Maar de eerste foto is echt authentiek en probeer ik zoveel mogelijk te volgen. Ik had al eerder verteld niet 32 kanonnen te willen plaatsen, maar wel een indruk te geven van de bewapening. Nu, dat wordt toch wel een apart plaatje, met 7 kanonnen uit de luiken en 9 met de luiken dicht. Dit is wel een 1:100 model, dus de kit "even" aanpassen hierop is niet zo simpel. Je moet ook praktisch blijven he.

Eerst dus maar het dek verder afmaken. De luiken denk ik heel simpel te houden, namelijk gewoon 1x1 cm plankjes en met ijzerdraadje tussen luik en scheepswand kan dan het luikje open blijven staan. De luiken zonder kanon dan gewoon het luikje plat verlijmen. De volgende kit zal ik dit wat serieuzer aanpakken (a la Germt!).

Hier een plaatje wat ik nu zoal aan het hobbyen ben.

full

Kaapstaander en nagelbanken houd ik mooi in stijl, namelijk met dezelfde rode verf.

full

Voor de twee reddingsboten niet die in de kit gebruikt, maar net iets betere. Deze wil ik op een verhoging monteren. Dit moet ik nog ontwerpen.
Op het achterdek van de Gotheborg bevindt zich een koepeltje om licht door te laten. Dat is ook zo op de replica. Wat zit er in de kit: helaas een achthoekig plastic friemeltje. Nou ja, de vorm is wel aardig en ik kan het blauw verven, maar het heeft toch niet de looks van een houten koepel. Op deze schaal begin ik er maar niet aan om een eigen koepel te maken. Ik heb bovendien (nog) geen freesmachine.

NB: Ik volg met grote regelmaat de Prins Willem, Wappen von Hamburg en de pas gestarte Friesland. Maar.... hebben de bouwers soms last van de warmte:zon::zon: Een zonnebril kan hier helpen :cool::cool: Of zoals ik in de garage werken met het rolluik half open. Succes aan de andere bootjesbouwers:proost:

Nee hoor Fred ook bij de Prins Willem is de werf tijdelijk gesloten wegens bouwreces. En tijdens het reces heb ik ook bijna nooit een internet verbinding en kan dus niet op bouwverslagen reageren. Ik geniet trouwens wel van je zoektocht naar de juiste vorm van de Gothenborg. Het Dortmund erg denken aan de bouw van mijn vorige model de walvisvaarder " Het Paradijs" oftewel de "baleinera ollandese"
Veel succes met je gepuzzel, altijd erg leerzaam zoiets.

Andy

Andy

Laatst bewerkt:
Ik heb een klein beetje gas terug genomen Fred, het is te warm geweest om lekker door te werken:(
De beplanking van het bovenwaterschip gaat erg langzaam, maar gestaag.
Het is een hoop passen, meten, verjongen om de sponningen van de geschutspoorten er netjes in te krijgen. Ik doe maar een paar plankjes per dag.
Een update van de voortgang heeft op dit moment niet veel zin.
Als de rompbeplanking op de goede hoogte is zet ik een update op het forum, maar dan moet het eerst volledig naar mijn zin zijn;)
Goed om te zien dat er weer aan de Gotheborg gewerkt wordt:cool:

Groet, Germt

Tja, Andy sommigen van ons zijn altijd de klos, zucht.....
Ach nee, ik wil hem graag voor de open dag dicht hebben;)

Groet, Germt

Na de smoezen van de medebouwers te hebben gehoord, ga ik weer lekker door met het eigen bootje:smile:

Een harde noot om te kraken waren de kanonspoorten en de luiken. Mijn uitvoering krijgt zowel open als dichte luiken. Gebruik ik metalen poorten? Corel heeft wel mooie in de aanbiedingen in de juiste grootte. Maar kijkend naar de replica en ook de informatie uit de boeken die ik heb over de Gotheborg, toch geen speciale poorten toegepast. De luiken in de kit zijn dunne 1x1 cm plankjes met niets er op. Dat is natuurlijk veel te kaal. Het zijn er ook te weinig: 2x6 luikjes en ik heb er 2x16 nodig. Mijn reconstructie laat zien dat er 12 kanonnen aan een zijde staan op het geschutsdek en 4 op de overloop (WzuM blz 85). Niet duidelijk voor mij of er op het bovendek ook bewapening aanwezig was.

Kortom: wel kanonsluiken - poortklep in de NL uitgave van WzuM - bijmaken, scharnieren monteren en bedenken hoe de poort open/dicht gaat.

full

Als eerste van resthout kanonsluiken bijgemaakt. Het hout is zo dun dat het te knippen is met een schaar. Dat gaat lekker snel.

full

full

Op de kanonspoorten die openstaan breng ik een vilten vierkantje aan. Dan het luik van binnenuit openhouden met een ijzerdraadje van 0.7mm. In WzuM blz 169 is dit systeem niet te vinden. Voor mijn schaal is dit een lekker eenvoudig systeem, en ik kwam het elders tegen. Niet helemaal historisch denk ik, maar ziet er goed uit wat mij betreft.

De kanonsluiken krijgen hetzelfde verfje als de huidplankjes. Hier een indruk zoals het er moet gaan uitzien.

full

Dek is verder zo goed als klaar. Billing Boats had op het voordek voor de nagelbank van de voormast 2 jufferblokken bedacht, met een verstaging naar de grootmast. Dit is een wat vreemde keuze. De replica en andere versies die ik ken is de verstaging naar de voormast aangebracht en niet naar het dek. Ik zag ook niet hoe ik deze verstaging langs de voormast en onder/over de nagelbank moest zien te leiden. Dus.... geen jufferblokken op het dek monteren maar eenvoudig aan de voormast!

full

De scharnieren voor de kanonspoorten heb ik voor 4 euro inmiddels besteld bij de Kombuis. Wat ontbreekt er nog? Jawel, de reddingsboten. Daar heb ik al wat ideeen voor, namelijk een rechthoekige verhoging midden op het dek. Zal eerst wat schetsen maken. Wat Billing Boats in gedachten had is me niet duidelijk. Wat dat betreft zijn er wat tekeningen, maar geen bouwbeschrijving. Voordeel: je kunt je fantasie de vrije loop laten, he.

NB: Een goed voorbeeld doet volgen. Dus Germt cs. stel jullie abonnees niet teleur;)

Hoi Fred,

Ik moet zeggen dat je goede oplossingen hebt bedacht voor je luiken.
Misschien de luiken aan de buitenkant bekleden met fineerplankjes?
Op die manier ziet het er realistisch uit.;)
Aan de luiken zitten 2 touwen, één om open te trekken, zit dus aan de buitenkant en loopt door een gat boven het luik naar binnen. En één zit aan de binnenkant van het luik en loopt door de geschutspoort naar binnen, zodat het gesloten kan worden.
De laatste wordt bij modellen nogal eens vergeten.
Ik volg je:D

Groet, Germt

Bedankt Germt.

Ik ben nu in afwachting van de scharniertjes. Op een 10x10mm luikje denk ik dat de scharniertjes wel volstaan om het realistisch te laten lijken.
Dat van die luiken is een goede opmerking. Ik moet dus het ijzerdraadje op een touwtje doen lijken, en dan is het toch aardig authentiek.

Terwijl andere bouwers nog steeds in diepe zomerslaap zijn, in volle vaart :infinity: verder met de bouw. Dit keer diep nagedacht over wat ik met de reddingsboten zal aanvangen. Gewoon los op het dek lijmen, wat BB lijkt te suggereren? Nee, dan is het fijn om WzuM als standaardwerk te hebben. Dus aan de slag met het vervaardigen van een BOOTSKLAMP!

Leuk trouwens hoe enorm arbeidsintensief een eenvoudige kit kan zijn: alles wat er ontbreekt ga je zelf uitdenken:roll:

Voor de onbekenden met bootsklampen: dit is gewoon een rechthoekige doos waar de reddingssloepen opgeborgen kunnen worden, soms zelfs gestapeld.

Eerst de "doos" maken:
full

full

En bovenkant voorzien van fineerplankjes. Deze gelukkig op zolder gevonden, want moeten precies hetzelfde zijn als die van het dek.
full

Ook de breeuwnaden maak ik hetzelfde: beetje opensnijden en met een fineliner intekenen. De reddingssloepen komen op kleine steuntjes:
full

Nu een steun maken voor reservehout: uit de losse hand, maar wel met een winkelhaak ter controle.
full

Alles even op het dek plaatsen ter orientatie:
full

Ziet er een beetje fors uit, maar aan de andere kant op het middendek is ook flink wat ruimte vrij. Ik hoor wel of jullie het ontwerp goedkeuren.

Geplande kleuren:
- Bovenkant bootsklamp lakken
- Zijkanten bootsklamp en steunen reservehout rood
- Reddingsboot: zijkanten misschien blauw maken? Waarom niet?
- Reservehout: 2x rood en 2x blauw
Sloepen en hout vastzetten met lijnen. Mogelijk wacht ik met montage op het dek tot zeilen, verstagingen en vallen gereed zijn. Kan anders een beetje in de weg staan.

Langzaam begint de boot vorm te krijgen, en als scheepsbouwer, precies zo als ik het zelf graag wil:p Erg leuk beroep, bootjes bouwen.

See you,
Cpt Fred

Hoi Fred,

Ik vindt het er eerlijk gezegd ook een beetje grof uitzien, misschien even de schaal in de gaten houden?
De kleuren? mooie combinatie, maar de sloepen zou ik zo laten, wit met houtkleur voor de bovenkant.
Het geheel zou ik pas plaatsen als het schip zo goed als klaar is, nu staat het als je aan de tuigage gaat beginnen zeker in de weg, met al dat touwwerk heb je wat werkruimte nodig;)

Groet, Germt

Hoi Fred,

Ik vindt het er eerlijk gezegd ook een beetje grof uitzien, misschien even de schaal in de gaten houden?
De kleuren? mooie combinatie, maar de sloepen zou ik zo laten, wit met houtkleur voor de bovenkant.
Het geheel zou ik pas plaatsen als het schip zo goed als klaar is, nu staat het als je aan de tuigage gaat beginnen zeker in de weg, met al dat touwwerk heb je wat werkruimte nodig;)

Groet, Germt

Germt, weer bedankt voor de feedback. De lengte-breedte klopt best, maar de hoogte is niet ok. Ik maak de bootsklamp dus wat lager en ook de steunen zullen minder ver uitsteken. De scharnietjes laten lang op zich wachten. Zal de Kombuis een keer bellen.

Gezien het voortdurende zomerreces is het tijd voor een nieuwe QUIZ:p
Deze is speciaal voor onze meesterbouwer Germt gemaakt, uit respect voor zijn werk en ook voor zijn inspanningen op dit forum:worship:
Beetje pittig mag wel en hij staat vast nu te juichen voor deze uitdaging:banana:

Hier komt die dan:

Bestudeer de kit hieronder:

full
full

1. Voor welke Koning is dit schip ontworpen?

2. Zijn de bouwers afkomstig uit Nederland, Duitsland of Engeland?

3. Wat is de naam van dit schip?

4. Welke leverancier/model van deze kit betreft het?

5. En uit welk land komt de kit?

6. Is dit schip vroeger of later gebouwd dan de beroemde Wapen von Hamburg?

7. Wat is de schaal van deze kit? (smul, smul)

8. Hoeveel kanonnen voert het schip: 40, 60 of 80?

9. Het schip is uiteindelijk te grazen genomen door 3 Nederlandse schepen, 3 Franse schepen of 3 Engelse schepen? (wat een laffaards).

Een punt krijg je al kado. En alles goed is dan dus een 10 en moet gevierd worden:proost:

De jury wil ook graag dat de antwoorden worden toegelicht! Gokken mag namelijk niet:teacher:

Vriendelijke groeten en we wachten in spanning af,
Fred namens de jury

Hoi Fred,
Ik vind het er eerlijk gezegd ook een beetje grof uitzien, misschien even de schaal in de gaten houden?
Groet, Germt

Zowel bootsklamp verlaagd als de steun er boven. Dat scheelt wat mij betreft behoorlijk. Met de goede kleurstelling denk ik dat het goed in propertie is tov de rest.

full

Back