Na de zomerreces weer aan de slag. Nou ja, reces.... ondertussen wel met de nieuwe zeilboot gaan varen en vanuit Limburg over de Maas naar de nieuwe haven. Dat waren dan 4 sluizen en 10 bruggen. Toch lastig met een mast van 11 meter. Dat heb je met die 1:1 modellen....:smile:
Zal proberen een tussensprintje te maken. De Creole staat te pronken in de kast en het andere "tussendoor project" namelijk een kapotte tegeltafel ombouwen naar een fraaie houtentafel is ook zo goed als gelukt. Nu even de verleiding weerstaan om het schilderij van de rommelmarkt (zicht op haven Dordrecht....) te gaan restaureren. Aj, aj, te veel hobbies en niet genoeg vrije tijd? Mogelijk herkenbaar bij anderen
Wat staat er op stapel voor de Gothenborg? Ten eerste het dekmeubilair, waar ik nog aan het puzzelen ben hoe de reddingsboten op het dek te plaatsen en ten tweede de kanonspoorten. Ik kom uit op 16 kanonnen aan weerszijden. Billing Boats kwam met een bescheiden 7 stuks aanzetten, wellicht afgekeken van de replica, maar dat is onzin. Deze boot ging vanuit Zweden naar China en weer terug en dan volgeladen met thee en chinees aardewerk. Nee, dat laat je niet zo maar kapen. De beste tekening van mogelijk dezelfde bouwer van de Gotheborg laat een veel uitgebreidere bewapening zien.
En ik vond nog een prent met poging tot reconstructie:
Maar de eerste foto is echt authentiek en probeer ik zoveel mogelijk te volgen. Ik had al eerder verteld niet 32 kanonnen te willen plaatsen, maar wel een indruk te geven van de bewapening. Nu, dat wordt toch wel een apart plaatje, met 7 kanonnen uit de luiken en 9 met de luiken dicht. Dit is wel een 1:100 model, dus de kit "even" aanpassen hierop is niet zo simpel. Je moet ook praktisch blijven he.
Eerst dus maar het dek verder afmaken. De luiken denk ik heel simpel te houden, namelijk gewoon 1x1 cm plankjes en met ijzerdraadje tussen luik en scheepswand kan dan het luikje open blijven staan. De luiken zonder kanon dan gewoon het luikje plat verlijmen. De volgende kit zal ik dit wat serieuzer aanpakken (a la Germt!).
Hier een plaatje wat ik nu zoal aan het hobbyen ben.
Kaapstaander en nagelbanken houd ik mooi in stijl, namelijk met dezelfde rode verf.
Voor de twee reddingsboten niet die in de kit gebruikt, maar net iets betere. Deze wil ik op een verhoging monteren. Dit moet ik nog ontwerpen.
Op het achterdek van de Gotheborg bevindt zich een koepeltje om licht door te laten. Dat is ook zo op de replica. Wat zit er in de kit: helaas een achthoekig plastic friemeltje. Nou ja, de vorm is wel aardig en ik kan het blauw verven, maar het heeft toch niet de looks van een houten koepel. Op deze schaal begin ik er maar niet aan om een eigen koepel te maken. Ik heb bovendien (nog) geen freesmachine.
NB: Ik volg met grote regelmaat de Prins Willem, Wappen von Hamburg en de pas gestarte Friesland. Maar.... hebben de bouwers soms last van de warmte:zon::zon: Een zonnebril kan hier helpen

Of zoals ik in de garage werken met het rolluik half open. Succes aan de andere bootjesbouwers

roost: