Bouwen van de Gotheborg

Op deze foto uit WzuM staan de dekbenamingen in het Nederlands.
full

Het gaat om het bovenste gedeelte.

Groet, Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Germt:thumbsup:

Erg verrassend dat er een Nederlandse versie is van WzuM. Heel Nederland afgezocht naar een Engelse versie. Niet te krijgen en niet te bestellen. Toen via Amazon een 2e hands examplaar kunnen opsnorren. Dankzij jou kan ik nu het volgende lijstje maken:

Dekken van onder naar boven

Overloop ==== Orlop deck
Geschutsdek = Gun or lower deck
Middendek === Middle deck
Bovendek ==== Main or upper deck
Bakdek ====== Forecastle
Halfdek ====== Quarterdek
Campagnedek = Poop

Opvallend dat de Engelse vaak meer namen voor hetzelfde hebben. Daarom is hun woordenboek ook iets van 2x zo dik als de onze.
Ik ga nu het bovenstaande rijtje even uit mijn hoofd leren :turn-l: Nog moeilijker dan bootjes bouwen, ha, ha.
Cpt Fred

Ik heb mijn 2e hands exemplaar in het Nederlands gewoon bij Bol.
Prijs € 32,95:rolleyes:

Ik heb mijn 2e hands exemplaar in het Nederlands gewoon bij Bol.

Toevallig pas geprobeerd, maar was niet (meer) beschikbaar (bol.com heeft nu wel de Duitse uitgave). Ook Amazon niet, en Marktplaats en eBay gaven ook niet thuis. Ik heb het een tijdje in huis gehad van de bibliotheek, maar ja, die willen het weer terughebben.....

Grappig is trouwens dat ik wel een Engelse vertaling kon krijgen (weet niet zeker meer, ik denk Amazon).

Heb net zelf ook even gekeken.
Er is nog wel een duits ex. verkrijgbaar bij Bol. € 17,95 (nieuw)

Hier een paar foto's van de replica Gotheborg. Voor mij nuttig en leerzaam om te bestuderen. En bovenal: heel indrukwekkend!
full

full

full
full

En wat foto's van de replica Gotheborg tijdens mijn bezoek aan Sail A'dam 2010.
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full

Zo kon ik aardig wat details vastleggen:)

Het volgende plaatje is de basis voor de reconstructie van de Gotheborg geweest:
full

Hier een geinspireerde tekening van een vergelijkbare boot:
full

En hier het model zoals het er volgens Billing Boats moet komen uit te zien:
full

Bedankt Fred, net wat ik zocht, ik ben een prototype van een bank met tafel aan het verzinnen, die komen straks tussen mijn kanonnen te staan.
Zie dat er op de foto ook een naast jhet kanon staat.
De bemanning leefde op dat dek, dus moet ik straks nog hangmatjes maken ook.
Deze dingen verzin ik tussendoor;)

Voor de geïnteresseerden hier een paar methoden voor het monteren van de kanonnen.
full
full
full
full

Linksboven die van Mamoli voor het model De Friesland. Speciale fittings moeten daarvoor tussen de beplanking "geprutsts" worden. Hierna kan het kanon geplaatste worden: foto rechtsonder.
Corel heeft een wat fijnere methode gebruik makend van U-vormige houten profielen, die aan de binnenkant verlijmd worden; zie foto's in de andere hoeken. Deze methode sprak me veel meer aan. Mijn eigen methode is hier dan ook van afgeleid: zie de eerdere postings.

Bedankt Fred, net wat ik zocht, ik ben een prototype van een bank met tafel aan het verzinnen, die komen straks tussen mijn kanonnen te staan.

Nou, dan zou je de DVD "Ostindiefararen" eens moeten bekijken, dan zie je de bemanning aan boord etend en werkend aan dergelijke tafels:) Zijn vrij lang en smal. Zal kijken of ik nog een extra fotootje heb.

Verder met de bouw, namelijk de relingen. Mooie glooiende vorm en mooie kleuren. Maar dat betekent wel heel wat schuren en verfen.....
full

Het halfdek tpv de trap aangepast zoals op de replica. Zit nu een extra hoek in. BB liet dit bovendek gewoon recht lopen.
Ehhhh Germt, is het nu halfdek of campagnedek:confused: Twijfel een beetje.
full

Spiegel verder afgemaakt. Wat eigenlijk nog ontbreekt zijn de versierselen die op het blauw moeten komen. Hier wel al speciaal modelleerspul voor aangeschaft, maar die afwerking stel ik uit tot het einde.
full

Roer is klaar om geplaatst te worden.

Tijd voor de nagelbanken. Nagels zwart maken natuurlijk! BB laat ze in goudkleur schijnen. Foei!
full

Voorbereiding van de montage van de jufferblokken. Kostte me even moeite om te ontdekken hoe de zwarte stripjes geplaatst moeten worden: aan een kant rondbuigen en dan plaatsen in groefje en ander latje erop. Hoort er in zo'n kit eigenlijk geen bouwbeschrijving?
full

Nagelbank aan de boeg geplaatst. BB gebruikt een steunblok. Lijkt me zelfs op modelboot te gammel en ook in het echt veel zwaarder uitgevoerd. Nu dus 3 steunblokken gemaakt.
full

O ja, het boegbeeld, dat zijn 2 plastic plaatjes. Nou ja, daar moet ik het maar mee doen, ga maar niet zelf beeldhouwen op schaal 1:90. Mooi goud verven en lijmen aan de boeg geeft best een redelijk resultaat vind ik.
full

Helemaal boven achter op het schip, heet het dek "kampagnedek" volgens WzuM.
Je gaat hard hoor, met 2 schepen tegelijk:cool:
Is een bekend iets bij BB. Veel plastic onderdelen.
Als je ergens een foto hebt van de tafel met bank, zou dat wel wat helpen, dank

full

De eerste nagelbank op de goede plaats gelijmd.
full

Verder met de jufferblokken. Zwart draad er omheen knopen, dan lijm en draad kort afknippen. Had hier nog geen ervaring mee.
full

Na een avondje knopen en lijmen.....
full

Een ervaren bouwer kijkt 10 stappen vooruit?! Ja, dat las ik al een paar keer bij andere bouwverslagen. De schaamte slaat toe :hammer: hoezo dacht ik ervaren te zijn? Nou ja, laat ik maar zeggen, fouten maken we allemaal.
Wat is het geval: de kanonnetjes had ik zelf toegevoegd en zelfs lag hier een grondige research aan ten grondslag. Maar op de tekening van het schip met de kanonsluiken waren niet de jufferblokken getekend. En ik wil natuurlijk niet met een kanon het want aan puin schieten. Oftewel de kanonnen moeten netjes tussen de verstagingen door kunnen schieten. Maar als ik het op die manier plaats, dan loopt het want te ver naar achteren. Dan de jufferblokken hoger monteren? Nee, dat vind ik ook geen goede optie, want zowel op originele tekeningen als bij de replica (zie foto) hoort het onder de rij kanonnen van het geschutsdek (Germt check weer even) geplaatst te worden.

Waar gaat al dit geëmmer nu over? Check de foto van de replica: het linker kanon schiet mooi tussen de lijnen van het want door. Maar bij mijn modelboot zit het jufferblok hier praktisch voor en eigenlijk moet het nog iets verder naar rechts. En rechts kom ik ook in de problemen, want ik wel de rij met kanonsluiken voortzetten.....

O, o, zelfs 1 stap vooruitkijken is me niet gelukt:hammer:
Nou, gewoon maar verder, de kanonnen zijn niet te verplaatsen en de mast ook niet, he. Dus het wordt een compromis, en helaas zit dat jufferblok toch een beetje in de weg. Andere truc: de boot heeft 2 zijden, dus mogelijk aan de andere kant beter :)

Misschien offtopic, maar de copier/printer waar die foto op is afgedrukt is dringend toe aan het bijvullen van de ontwikkelaar, gezien die schuine banen...

Oké, Fred de naam van het dek klopt hoor;)
Maar je bent er in getrapt, net als ik:eek:
Bij mijn Victory had ik hetzelfde probleem ook mijn kanonnen schoten dwars door de jufferblokken:rolling:
Ik kon toen ook niet meer terug, en heb dat opgelost door de ijzeren steunen van de mastvoeten, dus onder de jufferblokken terug te buigen en te verlijmen tegen de onderkant van de mastvoet.
Zodoende was er wel ruimte voor het geschut.
Daar heb ik van geleerd, en pas nu bij mijn WvH wat beter op.
Al doende leert men toch;)

Germt, ik begrijp jouw work-around. Maar lukte het dan nog wel om het staande want mooi parallel te krijgen?
Trouwens bedankt ook voor je reaktie want gedeelde smart is halve smart. En inderdaad een les: alles van te voren dubbelchecken:shock::shock:

Ehhhhhh, als ik eerlijk moet zijn lukte dat niet goed meer:(:(
Maar goed, achteraf moest je wel goed kijken om het te zien, dus......
Ik zal het niet verder vertellen;)
Bij dit huidige project check en pas en meet ik alles eerst veelvuldig, kost wel tijd, maar het bespaart je een hoop ergernis.
Mijn opa zei altijd; met passen en meten is de meeste tijd versleten....

Weet je Germt, wij hebben mooie bouwplannen, en kunnen studie maken van eerder gebouwde schepen of modellen en dan nog gaan we soms de mist in. Maar in de 17e eeuw was de scheepsbouwer gewoon aan de slag zonder tekeningen of voorbeelden. Ik vind dat zo knap. Het zat allemaal in zijn hoofd, en hij gebruikte zijn ervaring. Hij zocht zelf het hout uit voor de kiel, de masten, etc. En tijdens de bouw hield hij dan ook nog rekening met de wensen van zijn opdrachtgever. En wonder boven wonder, de boten bleken ook nog zeewaardig. Het lijkt er op dat diverse ambachten aan het uitsterven zijn. In Nederland zijn er bijvoorbeeld nog 2 professionele glasblazers. Maar die doen dat voor de bezoekers in een museum in heel kleine aantallen. Zo zijn er meer van die beroepen die zeldzaam zijn geworden. Ik heb in ieder geval enorm respect voor de scheepsbouwers van vroeger:worship:

Back