Bouw van een blazer

Dank jullie wel. Ook bedankt voor de likes en de belangstelling!

De roosters welke ik had gemaakt en waar ik eerder jullie mening over had gevraagd lieten mij maar niet los. Vooral na de post op van Erik op de 17e eeuwse gelagkamer (vind ik trouwens een fantastisch leuk onderdeel van deze site) nog maar eens de foto’s van het echte schip erbij gepakt. En, er blijkt een houten kader ofwel een frame om de roosters te zitten. Dus, eerst maar eens een frame gemaakt uit vier stukjes eik:
IMG_3451.jpeg

Daarna opnieuw roosters gemaakt. Toch weer uit eikenhout omdat dit op het echte schip ook uit eik is gemaakt. Op de Proxxon een geleidetafel gemaakt om nauwkeuriger te kunnen werken:
IMG_3448.jpeg

vervolgens hierna de roosters gemaakt en verlijmd in de frames:
IMG_3457.jpeg

gelijk maar een trap gemaakt om in het vooronder te kunnen komen. Op het echte schip is de loophoogte zo’n 150 cm. Kwestie van bukken dus.

veel bouwplezier en een goed weekend!

Wat een genot om naar te kijken.
Bedankt! Gezien jouw vorderingen met het statenjacht een groot compliment!

Inderdaad een genot om naar te kijken. Vooral ook omdat je het onderste uit de kan haalt om alles volgens de werkelijkheid te bouwen.
Proficiat.
Constant​
merci! Vind het leuk om de details toe te voegen. Zie elk onderdeel maar als een stukje modelbouw ;)
Bedankt voor je compliment!

Dank jullie wel voor de complimenten, likes en de belangstelling.

vandaag de hele dag regen en harde wind. Dus, lekker in de schuur en aan het bouwen. Liep al een tijdje met het idee rond om een watervat te bouwen zoals Jan (jean41) voor zijn botter heeft gemaakt.

hiervoor uit underlayment een drietal ronde stukken gezaagd met de gatenzaag. Deze op elkaar verlijmd en een bout M6 gestoken door de centrale gaten. Dit geheel in de schroeftol en op de schotelschuurmachine het tonnetje rond gedraaid.
IMG_3480.jpeg

Dit geheel als basis gebruikt om een tonnetje te maken. De duigen aan het einde versmald omdat de diameter steeds kleiner wordt. Een houten vatdrager samengesteld en koperen hoepels gemaakt.
IMG_3481.jpeg

prettig weekend verder en geniet ervan!

Bijlagen

• IMG_3480.jpeg
    IMG_3480.jpeg
    163,8 KB · Weergaven: 80
  • IMG_3481.jpeg
    IMG_3481.jpeg
    326,3 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de complimenten en de likes! Word ik wel blij van

Je details zijn een mooie toevoeging, een wat grotere schaal is toch aantrekkelijker om te maken. Interessant om mee te kijken

bedankt Stephan, wat jullie maken op kleinere schaal vind ik wel bizar knap. Zou ik helaas niet kunnen. Ben gezegend met nogal lompe handen en dito motoriek ;)

ondertussen wel weer wat aan de blazer gebouwd. Het achterschip voorzien van een afdichting middels rabatdelen. De latjes voorzien van rabat en deze aan de liggers bevestigd. In het midden een te openen luikje. In de eerste instantie waren de latjes te breed. Dus opnieuw aangebracht op basis van een werkelijke breedte van 12 cm circa.
IMG_3526.jpeg

daarna het roer gemaakt. De roerkop is voorzien van wat versiesels en een zg prins. Dit is een patroon van driehoeken.
De banden waarmee het roer vastzit aan de vingerlingen geschroefd met kleine koperen boutjes en moertjes.
IMG_3534.jpeg

De vingerlingen zitten ín uitsparingen in het roer. Noemde men vroeger walmgaten. Het bovenste walmgat werd voorzien van een slothoutje om te voorkomen dat het roer eruit valt.

veel modelbouwplezier toegewenst!

Je maakt het schip helemaal van eikenhout met zo te zien ook de juiste dikten van het hout (op schaal). Verder is de romp nergens massief gevuld. Dat wil dus zeggen dat je nu het gewicht van het schip in werkelijkheid kunt bepalen en ook de maximale bevrachting, al is dit geen vrachtschip. Het gewicht van het schip bepaal je dan door het model te wegen en dat te vermenigvuldigen met de derde macht van de schaal. Ik weet niet precies wat de schaal is, maar stel 1 : 50. Dan moet je het modelgewicht vermenigvuldigen met 50 x 50 x 50 en dan krijg je het werkelijke gewicht.
Als je de maximale lading zou willen weten dan pak je het model zorgvuldig in in vershoudfolie en laat het voorzichtig drijven in een bak met water. Dan voeg je voorzichtig gewichtjes toe totdat het model gezakt is tot de waterlijn. Dat gewicht vermenigvuldig je dan ook met de derde macht van de schaal en je krijgt de maximale bevrachting. Ik heb dit zelf ook gedaan met de reconstructie van een opgegraven schip hier in Zutphen. Dat schip was bedoeld om koeien te vervoeren van en naar de weidegronden in de 17e eeuw. Ik kwam zo tot een toelaatbaar gewicht van 19 koeien.
Ik ben benieuwd of je dit gaat doen en wat de uitkomsten zijn.
Constant

Een prachtig stukje werk Rob, als de prins erop zit, dan komt de driekleur strak op de helmstok zeker??

Een prachtig stukje werk Rob, als de prins erop zit, dan komt de driekleur strak op de helmstok zeker??
Bedankt!
dat was op een marker botter gebruikelijk. Ga het op deze blazer ook doen. Het mooie van dit soort schepen is de vrijheid die je bij het bouwen hebt. Iedere botter, aak, of blazer verschilden van elkaar. Men nam het hout zoals het was en iedere schipper had zijn specifieke wensen.

Op grote schaal is makkelijker werken, maar vereist ook een hogere mate van afwerking. En dat doe je wel netjes
Bedankt Stephan! Wordt zeer gewaardeerd!

Je maakt het schip helemaal van eikenhout met zo te zien ook de juiste dikten van het hout (op schaal). Verder is de romp nergens massief gevuld. Dat wil dus zeggen dat je nu het gewicht van het schip in werkelijkheid kunt bepalen en ook de maximale bevrachting, al is dit geen vrachtschip. Het gewicht van het schip bepaal je dan door het model te wegen en dat te vermenigvuldigen met de derde macht van de schaal. Ik weet niet precies wat de schaal is, maar stel 1 : 50. Dan moet je het modelgewicht vermenigvuldigen met 50 x 50 x 50 en dan krijg je het werkelijke gewicht.
Als je de maximale lading zou willen weten dan pak je het model zorgvuldig in in vershoudfolie en laat het voorzichtig drijven in een bak met water. Dan voeg je voorzichtig gewichtjes toe totdat het model gezakt is tot de waterlijn. Dat gewicht vermenigvuldig je dan ook met de derde macht van de schaal en je krijgt de maximale bevrachting. Ik heb dit zelf ook gedaan met de reconstructie van een opgegraven schip hier in Zutphen. Dat schip was bedoeld om koeien te vervoeren van en naar de weidegronden in de 17e eeuw. Ik kwam zo tot een toelaatbaar gewicht van 19 koeien.
Ik ben benieuwd of je dit gaat doen en wat de uitkomsten zijn.
Constant
Bedankt voor je complimenten en dit bericht! Heb het model gewogen en vermenigvuldigd met de schaal 1:20 tot de derde macht. Kom dan uit op zo’n 37 ton. Heb navraag gedaan en volgens zeggen is hoe TX33 35 ton. In het boekje van de TX33 staat 40 ton vermeld.
het model moet nog worden gecompleteerd met het dek, zwaarden etc.
Al met al komt het zeker in de buurt. Vraag: hoe kom je aan deze formule?

voor wat betreft het laadvermogen; dan moet ik de bun ook dichtmaken, anders loopt deze logischerwijze vol water.
Bij wieringer Aken werd een verwijderbaar dek toegepast. Dit dek werd verwijderd als men wier ging maaien. De bun werd dan dicht gemaakt voor meer laadvermogen.
Foto wieringer aak model:
IMG_3568.jpeg

Die formule heb ik ergens gevonden, ik weet niet meer waar.
Dat de bun open staat maakt voor het inpakken met huishoudfolie niet uit, dat wordt dan ook afgesloten.
Constant

Echt prachtig!! Complimenten
Bedankt!
Die formule heb ik ergens gevonden, ik weet niet meer waar.
Dat de bun open staat maakt voor het inpakken met huishoudfolie niet uit, dat wordt dan ook afgesloten.
Constant
Dan wordt het laadvermogen wel groter.
Als ik hem af heb is dit wél nog iets om te onderzoeken.

In de tussentijd aan de boeg van het schip wat staalwerk aangebracht en een haalschijf voor het ankertouw. Het staalwerk nagebootst met koper en koperen spijkertjes en een koperen boutje voor de schijf. Koper chemisch gezwart en het schijfje voorzien van een groef waar de kabel over kan lopen.

Prettige avond!

IMG_3581.jpeg

IMG_3586.jpeg

IMG_3583.jpeg

Prachtige details Rob. :rofl::rofl:
Bedank! Ook bedankt voor de likes en de belangstelling.

helaas heb ik scheepvaartmuseum gemist, was op vakantie.

nu weer wat vorderingen gemaakt. De zwaarden zijn zo’n beetje klaar. Deze zijn noodzakelijk om de loefwaardigheid te waarborgen. De zwaarden werden gemaakt uit een onder- midden- en bovenpost. Deze werden aan elkaar verbonden waarbij zeshoekige stalen pennen erin werden geslagen. Dit heb ik nagebootst met koperen draad.
IMG_3647.jpeg

De zichtzijde werd hol gemaakt met een spookschaaf. De achterzijde werd verjongd tot ca 1/3 van de breedte. Doorsnede een vorm van een vliegtuigvkeugel. Daardoor werden de zwaarden tegen het schip gedrukt.
IMG_3858.jpeg

de buitenzijde van het zwaard werd aan de bovenzijde verstevigd met een houten plaat .
De zijkanten werden voorzien van een stalen slijtstrip om het zwaard te beschermen tegen de bodem. Heb dit nagebootst met koperen strip en koperen dunne spijkertjes. Voor het aanbrengen deze chemisch gezwart.
IMG_3654.jpeg

IMG_3653.jpeg

Zwaarden zijn op zich gereed maar kunnen nog wat opgeleukt worden met een paar witte accenten.
IMG_3856.jpeg

Prettig weekend verder gewenst!

Back