Bouw van een blazer

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door robberdebop, 1 jul 2021.

1. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ze wordt prachtig Rob:rofl::rofl:

2. jean41

jean41

Lid geworden:
    14 dec 2019
    Blijft een mooi gezicht al dat eiken. Vraag me af wat er met de ruimte naast de bun gedaan werd. Je kunt er nauwelijks onder komen?

robberdebop vindt dit leuk.
  3. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016

bedankt!

Laatste is ontegenzeglijk waar. Heb een tweetal keren de eer gehad om met het echte schip mee te mogen varen en het is inderdaad een kwestie van kruipen.
    reden van een vast dek was destijds omdat ze verder de zee op gingen. Daardoor meer zeewaardig. Was wel een ontbering. De kleding van toendestijds…

cees050, Pingu57 en Mees Ippel vinden dit leuk.
  4. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
  5. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Bijzonder om te lezen. Wat moeten die mannen geleden hebben. Een wollen muts tegen de koude. Ook bizar om te lezen over de klimaatverandering en de invloeden daarvan.

bedankt!

6. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Vandaag een opstand voor het Luik naar het vooronder gemaakt. Vrije doorgang bij de schaal 1:20 zou dan nu 90x90 cm zijn.

de opstand is aan voorzien van een verjonging aan de bovenzijde. Aan de onderzijde is hij dus dikker om inwatering te voorkomen.

plaatje:
    A709C150-313F-422A-B8ED-28F1B93F7AFC.jpeg
    7BBFC737-6DF9-4ABB-A28C-0532B3E8BB7A.jpeg

Bijgevoegde bestanden:

pauwels, Pingu57, walter10 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Bedankt voor de leuke reacties! 17A22A3C-9A1E-457A-9D3F-85987577788C.jpeg Dekbalkjes voordek tijdelijk aangebracht en het achterluik. Tijdelijk omdat ik het vooronder ook wil inbouwen.
    Ik bouw aan de hand van de tekeningen van de TX11. Dit schip is een replica van het echte schip dat niet te restaureren was. De bun van dit schip is ingekort om ruimte te maken voor een motor, gezien ik geen motor inbouw heb ik de buntrog lang gemaakt zoals het vroeger was toen men zonder hulpmotor vaarde.

De tekeningen van de TX11 zijn op een aantal punten historisch niet correct. Men heeft onder andere getekend dat er een verwijderbaar achterdek in zat zoals bij een wieringer aak. Bij dat schip kon men dit dek verwijderen bij het wiervissen. Wier werd onder andere gebruikt om matrassen te vullen. Bij blazers was dit niet het geval. Wieringer Aken tijdens wiervissen:
    F3829690-3F5D-446F-A4F7-EF6E9D2F64E5.jpeg
    De verscheidenheid aan blazers was groot. Men nam het hout zoals het was en de specifieke wensen van een schipper. De een wou een schip van een paar voet langer, de andere een breder schip. Sommige werven hadden ook geen tekeningen, ze bouwden aan de hand van een aantal hoofdmallen.
    Er zijn weinig, maar wel mooie boeken over de blazer te koop. Deze boeken zijn erg goed om te raadplegen. Men heeft oude schepen opgegraven en informatie verzameld.

Maar ik maak dus het dichte dek achter. En geen motor. Bij het inbouwen van een motor vroeger, een kromhout, kreeg het schip een hogere zg motorkont. Anders paste de motor er niet in. Er zijn nu nog maar twee blazers welke voorzien zijn van een moderne dus lagere motor. Een motorkont is dus dan niet nodig.
    Heb nog lang getwijfeld om een daf motor op schaal te kopen en deze in te bouwen. Gezien al mijn modellen niet voorzien zijn van een motor heb ik daar van afgezien.

foto bouwtekening TX11:

356D941F-D53E-4C6A-A98D-D2F3ACE88AF8.jpeg

Prettig weekend!

Jaques, Pingu57, walter10 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit is een prachtig gezicht Rob, :worship::worship:

9. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Bedankt!

Vandaag de roosters gemaakt welke op de bun komen. Ook van eiken. Qua bouwvolgorde niet logisch maar leuk om te doen. Eiken is nogal grofdradig en peer was een betere keuze geweest.

aan de hand van een malletje in de lengterichting zaagsnedes gemaakt.
    44A84142-2888-4108-B785-431883C1C9F3.jpeg
    2DB0795E-CD45-41BA-AEBD-7BE17C6227C9.jpeg
    daarna in de breedte stroken hiervan gezaagd:
    44A84142-2888-4108-B785-431883C1C9F3.jpeg
    Vervolgens deze stroken onderling verbonden met liggertjes. Leuk om te maken, maar later zal ik ze denk ik wel gaan vervangen door roosters gemaakt uit fijner hout. Hoor graag wat jullie mening is!
    0E246489-74E6-4CF4-AF3B-6540CA5E1777.jpeg

Voor nu een prettige avond en geniet!

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 1 okt 2022
    Jaques, Herby63, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    In dichte toestand:
    BC239CD6-15AC-4884-930D-2A1D304F1ED2.jpeg

Jaques, pietsan, janzwart en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  12. jean41

jean41

Lid geworden:
    14 dec 2019
    Ik vind ze er niet slecht uitzien hoor Rob. Ik zie er één met wat beschadigingen, maar de andere twee zijn redelijk gaaf. Past ook wel bij de uitstraling van dit schip. Mocht je ze van peren maken, dan wordt de uitstraling minder goed ook al worden ze dan fijner van structuur den ik. Zo laten zou ik zeggen.

13. walter10

walter10

Lid geworden:
    7 nov 2020
    lekker zo laten,ziet er top uit.:thumbsup::yes:

14. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Bedankt!
    Ook bedankt voor de likes!

nu dus het vooronder indelen. Ga ik voor de helft doen in de lengterichting gezien. Kun je ook mooi de constructie van het schip zien met alle leggers en spanten. Dan een verwijderbaar dek.

15. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    6C4047D9-243D-4177-8B0D-BFAA25C29872.jpeg Even een klus tussendoor. Op mijn model van een hoogaars heb ik de zeilen destijds gekleurd met beits. Op een proefstukje viel dat goed uit, maar in werkelijkheid werd het helaas niets.

de zeilen zijn daarnaast ook aan de te kleine kant. Dus een vriendin was zo lief nieuwe zeilen te naaien. Nu druk bezig de lijken aan te brengen, daarna de leuvers en dergelijke.

als de zeilen dan gereed zijn kleur ik ze met cachou. Dat is een looistof welke vroeger ook werd gebruikt en daardoor kregen de zeilen de kenmerkende bruine kleur. Zonder deze behandeling zouden de zeilen op zee snel rotten. Vraag mij trouwens af hoe ze dat destijds uitvoerden met zeegaande grote schepen? Je ziet altijd afbeeldingen met witte zeilen. Was dit ook daadwerkelijk vroeger zo? Hoe zat dat met de inwerking van zeewater op de onbehandelde zeilen?
    Hoor ik graag van de kenners van de grote schepen op dit forum.

D936B346-F034-4AFA-B2B2-A2F22EAB56E5.jpeg

EC965A2C-D683-49E5-9127-A147259FBDD8.jpeg

Pingu57, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Rob, een antwoord op je vraag heb ik niet, maar deze nieuwe zeilen zien er wel top uit hoor. :worship::worship:

17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Echt witte zeilen zie je alleen op modellen, door invloed van weer en wind en zeewater waren de zeilen meestal grauw grijs van kleur, hier komt de term 'zeildoekgrijs' dan ook vandaan.
    De zeilen werden ook op de grote schepen geconserveerd om rotten te voorkomen, inderdaad met cachou zoals je zelf al schrijft. De procedure werd tanen genoemd en de uiteindelijke kleur van het zeil werd bepaald door de schors van de boomsoort die werd gebruikt.

Tanen
    is het conserveren van zeil of touw met cachou om verrotting door schimmels en bacteriën tegen te gaan. Het tanen werd gedaan in een taanketel. Gedurende enkele uren werd het visnet, zeil of touw in een hete oplossing van cachou ondergedompeld. Cachou is een extract van verschillende bomen, waaronder die van eik en betelpalm en geeft een bruine kleur aan het behandelde materiaal.

Tanen werd in Nederland vooral gedaan met tannine die uit de schors van de berk of eik werd gewonnen. De berk had een geringe opbrengst van krap 25 % winbare tannine, de eek van zomereiken bracht meer op. De acaciaboom in India had een veel hogere opbrengst, ongeveer 75% van de aanwezige tannine is winbaar. De VOC haalde het naar Nederland. De tannines uit gemalen schors werd in een ketel in heet water opgelost waarna het tanen kon beginnen.

Herby63, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. jean41

jean41

Lid geworden:
    14 dec 2019
    Jij hebt ook een goeie naaister gevonden zie ik. Ik ga later mijn zeilen ook kleuren met cachou. Moet je me nog maar eens laten weten hoe je dat doet en met welk materiaal precies, als je wilt natuurlijk. Bij het aannaaien van de lijken moet je dan niet de draad door de kardelen halen en niet over het gehele touw of is dat te lastig?kleurt het touw ook mee?
    Mooi verhaal van Piet over het tanen. Steken we weer wat van op.

19. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Met Tanen en Zuiderzee in Google is er heel veel te vinden over het tanen.

20. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Bedankt Piet voor de mooie info!

Jan, en Peter bedankt en ik zal de complimenten doorgeven!

kleuren met cachou doe ik door water aan de kook te brengen en dan wat cachou toe te voegen. Even laten rusten en dan niet te warm aanbrengen.
    In het echt doen ze het uitgieten met emmers en dan met een bezem verdelen. Kan je ook zien in het voorjaar bij museumboerderij Lont op Wieringen op de taandag.
    Door het met de bezem aanbrengen is er dus wat kleurnuance. Kan je het best dus nabootsen met een kwastje.

cachou kan je kopen bij Verfmolen de kat op de Zaanse schans. Eventueel postorder. Ik kan eventueel ook een zakje ophalen en dat naar je versturen. Hoor wel van je.

voor wat betreft het aannaaien van de lijken….dat is een heel verhaal en Jules van Beylen heeft daar onderstaand onder andere over omschreven, hij heeft een heel hoofdstuk erover geschreven. Als je meer info wilt kan ik dat kopiëren en aan je doorsturen.

vriendelijke groet, Rob

E7F50BD6-27A0-4530-80C1-AF3C05838813.jpeg
    22B52FDD-5113-4082-AC7E-89A0F113DB09.jpeg

Laatst bewerkt: 12 okt 2022
    Matthias Noback en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina