bouw van de LCF Zeven Provincien

Hoi Geert,

Je keek eerder naar Igarashi's.
Prima motoren voor zo een schip als dat van jou.

De 6V lage toeren versie gebruikt bij normaal bedrijf tussen de 0,3 en 0,5 ampere.
De 12V versie denk ik ook zo iets (heb ik nog nooit echt gemeten)

Voor dit soort belastingen kan je prima uit de voeten met de kleine Rookies van Robbe. De 20A versie bijvoorbeeld.
ROOKIE20

Han
 
@Han,
Ik zie dat ik het helemaal ben vergeten te vertellen, maar voor sinterklaas heb ik die Igarashi's gekregen en daar zaten ook meteen al mijn mini gloei lampjes bij die jij had aangeraden. De regelaars die jij aanraad zijn mooi(ook van prijs). Iemand kan ook regelaars voor mij maken niet extreem duur en hij kan de motoren van 0tot 100% instellen. Hij zegt dat de regelaars die je in de winkel koopt maar van 0tot 80%(van hun power) gaan. Ik vroeg me af of dit ook echt zo is.

gr geert
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor een rookie gaan.

Ik heb net ook zelf een regelaar ontworpen en gemaakt.
Getest tot 20A continu last / in theorie tot 120A (moet ik nog testen)
Overdrachtskarakteristiek - knuppeluitslag/motorsnelheid volledig naar keuze (lineair/logarithmisch/ n-orde kwadratisch)
PWM van 0-100% voor- en achteruit, zelflerend of een deel daarvan, naar keuze.
PWM frequentie instelbaar. Hij stopt er zelf mee als de zender uitvalt.
Kortom, ik kan met dat ding zelfs een startmotor van een auto op lage toeren laten snorren.

Maar al met al komt je denk ik voor een simpele zelfbouw ook rond de 25,- per stuk uit. Indien goedkoper dan zit er waarschijnlijk een geïntegreerd motordriver-IC op. Die gaan normaliter tot zo'n 2 à 3 ampere. Of er zit een omkeer-relais op. En daarvan willen de contacten nog wel eens vastkleven als je regelmatig grote stromen trekt.

En als je een beetje googelt betaal je die 25,- ook voor een nieuwe rookie20.
Die is bovendien min of meer spatwaterdicht en getest tot 20A.
Dus als je schroeven een keer vastdraaien fikt dat ding niet direct af.
En als je ze later in een ander schip, met meer vermogen wilt zeten, dan kan dat.

En die 80% zou ik me niet op blind staren. In de meeste gevallen bereik je hier mee voldoende motorvermogen.
Maar mijn nieuwsgierigheid is nu wel gewekt. Het is wel iets wat ik nog eens wil controleren. Moet ik dus wel eerst die rookies onder uit m'n romp opgraven.
 
Laatst bewerkt:
Ho stop, niet te veel werk van maken han. Die man noemde het in het algemeen. Hang je niet op aan de getallen. Maar bedankt voor het advies. Ik denk dat ik het mmar opvolg.
Gr geert
 
rot update

Hoi allemaal,
Gisteren wilde de update om een of andere duistere reden niet lukken. Nu gelukkig wel.
full
full
full
full

Mijn roeren zaten niet goed vast en ik ben een poos aan het prutsen geweest om ze wel vast te krijgen. Dat is gelukkig gelukt. De roeren heb ik gemaakt door eerst een roer van karton te maken(karton dubbelgevouwen en uitgeknipt zodat je 2 zijkanten hebt) die heb ik overgetrokken op zink en toen uitgeknipt. Dat viel nog niet mee om een stel fatsoenlijke roeren te maken maar ik denk dat het goed. Geef commentaar als het niet goed is. Beter nu dan tijdens het varen.

Ook heb ik de prut verwijderd. Dit heb ik met een dremel en een borstel gedaan. De prut zat over heel mijn boot:( en je kon het er niet zomaar afvegen omdat het plakte. Dus maar weer schuren(hij moest toch nog een keer in de grond:p) Daarna zo goed en zo kwaad dicht geplamuurd en toen schuren en plamuren en nog een keer en nog een keer. Awel zie het resultaat.
:cool:
zo dat was het weer. Ondertussen druk bezig met de boodschappen(electro enz.)

gr Geert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allemaal,
Een kleine update. De motor zitten erin. Ze maken echt heel weinig geluid. Op het eerste gezicht zijn ze goed uitgelijnd. Nu nog even wachten als hij straks vaart, meestal kun je wel aan de snelheid en hitte zien of dat echt zo is. Nu wat anders.

Ik heb de spulletjes besteld die nodig zijn om hem varend te maken. En natuurlijk een kleine uitbreiding voor mijn kanon. Ik wil dit roterend en eleverend maken. Roteren gaat nog wel lukken maar eleveren? Hoe doen jullie dat met een servo. Ik weet het ik loop wat ver vooruit elke keer maar in mijn gedachten bouw ik het ongeveer wel 10 keer voor dat ik het uitvoer:)

Gr Geert
 
Hoi geert,
hier staat een voorbeeldje.
Een servo horizontaal met de as uitgelijnd met de verticale as van het kanon voor de rotatie. Staat niet op de foto.
En een micro-servo in de behuizing voor de elevatie. Deze staat op de foto en draait via een arm een kokertje of asje met daar in de beide lopen gestoken.
Is simpel.
 
Hoi Geert,

Ik heb het mechanisch gedaan, waarbij een servo voor het baksen van het kanon zorgt, en een pennetje ervoor zorgt dat het kanon eleveert wanneer het ongeveer dwars of de romp staat (beide kanten).

[post48]

Je kunt het ook op sommige van de youtube filmpjes zien.

Freek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar kunnen we wat mee. Ik maar zitten denken en tobben. Het is me alleen nog niet duidelijk hoe jullie dat eleveren doen. De servo heeft een 0 een max links en een max rechts. Als de loop recht is dan zou de servo 0 moeten wezen maar kan de max links niet het 0 punt wezen(er van uitgaande dat de servo 45 graden draait) en het originele 0 punt 45 graden en de max recht 90 graden? Hopelijk is het duidelijk zo.
@Freek
Jouw oplossing vind ik wel mooi maar ik vind het mooier als ik de loop ook kan bedienen.

Bedankt voor de reactie's
Gr Geert
 
Laatst bewerkt:
Heb je goed gezien.

Dat kan je mechanisch oplossen met het juist afmeten van de (lengte van) de variabele onderdelen. te weten;
servoarm,
verbinding tussen servo en elevatorarm,
lengte elevatorarm.

En dat kan je elektrisch oplossen.
Heb ik ooit eens een apparaatje voor gebouwd. Die truukt het signaal uit de ontvanger. En hierdoor "ziet" de servo een gewijzigd nulpunt, max- en min uitslag. Kan je met drie potmetertjes de servo uitslag simpel opnieuw instellen.

han
 
Vandaag al mijn spulletjes binnen gekregen. Alleen de meneer van rc- point beweerde dat de robbe rookie 20 een bec aan boord voor de voeding van de ontvanger. Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Ik wil gaan varen op 12 volt 7A de ontvanger kan maar 5 volt aan dan blaas je hem toch op?

Gr. Geert
 
Hoi Geert,

BEC houd in dat de regelaar alles wat hij binnen krijgt aan stroom terug regelt naar 5v voor je ontvanger, die geeft hij door aan het rode draadje wat aan je servo stekker zit, je zou daar bv een schakelaar tussen kunnen zetten voor een aan/uit functie voor je ontvanger,

LET wel dat je geen dubbele 5v naar je ontvanger stuurt (BV door 2 regelaars met bec functie) dat vinden ontvangers niet echt leuk....

Mvg Vincent,
 
Hey Geert,

Ja, als je bv 2 regelaars hebt knip je 1 van de rode draden door of je haalt hem uit je servo stekkertje en doet er een krimkousje overheen,

Grtz Vincent,
 
LET wel dat je geen dubbele 5v naar je ontvanger stuurt (BV door 2 regelaars met bec functie) dat vinden ontvangers niet echt leuk....
Als er al iets het niet leuk zou vinden zijn het de regelaars en niet je ontvanger.
Maar als je twee identieke regelaars hebt, maakt het niets uit, kan je ze alle twee gewoon in je ontvanger steken zonder het rode draadje uit een van de stekkers van de regelaar te halen
 
update

Bedankt voor de reactie's over het BEC systeem. Het is helder:cool: Ondertussen is het ook weer tijd voor een foto update.

Ik heb de motoren uitgelijnd en vast gezet. Het was heel simpel. Ik heb eerst een steun gemaakt. Daarna heb ik de blauwe troep er uitgehaald. Vervolgens van hout een fundatie gemaakt en daar gaten in geboord en draad ingetapt. Natuurlijk heb ik wel eerst bepaald of het zaakje goed stond. Als laatste heb ik de ruitmte onder het fundament opvgevuld met de lijm die ik gebruikte voor het roofmate. De houten fundatie er opgedrukt en klaar. Het voordeel van de lijm is dat het heel hart word en toch een beetje flexibel blijft. Een soort schokbreker.
full

Toen heb ik gecontroleerd door de motor te laten lopen of het goed stond. Eerst was het plan de motoren op 6V 3A te laten draaien maar dat ging nog al langzaam. Ik voelde geen grote luchtstroom. Na een test met 12V 7A was het besluit snel genomen.

Op de motor heb ik ook nog een ontstoring set gezet en de draden voor de accu heb ik aan de motor gesoldeerd. Over de motor heb ik ook nog een beugel geplaatst voor de stevigheid.

Stiekem nog wat gedaan aan de details gedaan. Eigenlijk mag dat nog niet want ik moet eerst verven.
full
full

full


En toen kwam vrijdag dat pakket.:D:D:p Als je niet naar je rekening kijkt lijkt het wel Sinter-Klaas;).

Wat zat erin:
full

1X futaba f-14 en bijbehoren
2X Robbe Rookie 20
1X graupner 12V 7A
2X mini servo van robbe
1X een schakelaar voor mijn kanon(zender schakelaar)
1X een robbe 2000 mA 9,6 V
1X een motor voor mijn radar.
Ondertussen begonnen met het installeren van het zaakje. Een dieper gat gemaakt voor mijn accu. Die komt precies onder het middelste dek huisje. Hij staat nu op 3 cm hoogte van het diepste punt(is dit goed?)

De rest volgt bij een volgende update(moeilijk uit te leggen zonder foto's;))
Commentaar is welkom.

Gr Geert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Geert,
Accu inderdaad altijd zo laag mogelijk.

Maar dat kan op meerdere manieren. Bijgevoegd tekeningetje laat zien hoe je de meeste stabiliteit in het schip kan krijgen. Er is hier geen goed of fout maar je moet aan de hand van de beschikbare ruimte en afmetingen van de apparatuur gewoon bepalen wat in jouw situatie de best haalbare oplossing is.

De ballast/accu neerleggen zoals nr.2 is stabiel. Neerzetten zoals nr.1 lijkt net zo stabiel. Maar als het schip te ver gaat hellen kan het gewicht van de ballast/accu het schip net dat extra zetje geven en doen kantelen. (hoeft niet, maar KAN)

Gewichtsverdeling zoals bij A en B vind ik nog steeds ideaal, maar is vanwege de omvang van de accu's niet altijd haalbaar. Stel schip helt naar rechts dan zal het gewicht A het schip weer terug duwen. Het schip zal met deze verdeling ook minder "schommelen"


ballast.jpg
 
Stabiliteit

Met mijn Holland IV had ik ook een stabiliteit probleem. Ik heb toen lipo's gebruikt (11.2 V 5 amph) en onderin gewoon lood. It just did the job!
grt
hawser
 
Back
Top