bouw van de LCF Zeven Provincien

@Han,
Als ik het goed begrijp is neerleggen dan de beste optie. Mijn accu komt net een cm onder het dek. Best hoog. Kan dat bij elke accu neerleggen? Ik heb gehoord dat dit heel slecht kan zijn voor je accu. Is dat waar?

@Hawser,
Lipo's zijn behoorlijk duur. Dus dat is eigenlijk wel de laatste optie die ik zou kiezen.

@Sjaak,
Het is een motor met deze specificatie's.

Motor met gearkit.
Diverse verhoudingen mogelijk.
Minimale verhouding 4:1 = 1250 rpm
Maximale verhouding 1024:1 = +/- 5 rpm

Hij viel wel een beetje tegen groot enz. Even kijken wat ik er mee doe. Volgens de Chris van de RC-point is het een speelgoed motortje. Het belangrijkste is dat mijn boot gaat varen de rest komt wel.

Vandaag verf gekocht. En toch nog een vraag over het BEC systeem. Zoals eerder vertelt helpt een oude rot mij bij het bouwen. Alleen heeft hij hier geen verstand van. Ik heb hem dan ook met veel moeite overtuigd dat het BEC systeem zo werkt. Alleen zij hij dat je eerst je zender aanzet dan je ontvanger en dan pas de accu. Hoe doen jullie dit of heeft het BEC systeem hier niet mee te maken. Om de ontvanger te voeden moet in elk geval eerst de accu aan.

Gr Geert
 
Laatst bewerkt:
Hoi Geert;

Voor wat betreft accu's, deze zijn vloeistofdicht, dus ontladen moet geen probleem zijn, echter laden denk ik dat de accu rechtop moet staan.

5 rpm is wellicht iets te langzaam voor de radar, maar misstaat ook niet.

Het BEC verhaal is mij ook niet duidelijk. Kan iemand dit misschien uitleggen in Jip en Janneke-taal zodat wij "nitwits" dit ook begrijpen en dat ik met mijn ziekelijke kippebrien dat ook snapt?

Groeten Sjaak
 
@Geert

Als je bec regeling hebt dan zet je je zender aan dan je accu aansluiten en dan je ontvanger aan, Wat je ook kan doen is tussen de plus van je accu naar je regelaar een relais zetten, dan hoef je geen aan/uit schakeling te plaatsen tussen je bec regeling...

@Sjaak

BEC regeling hebben meeste snelheids regelaars ingebouwd,
BEC houd in dat je maar 1 accu nodig hebt voor je regelaar, Die stuurt via het kabeltje die naar je ontvanger gaat 5v voor je ontvanger, het voordeel is dat je dus geen extra losse accu nodig hebt (4,8v) en hij regelt bv van 12v terug naar 5v,

Mvg Vincent,

PS: BEC staat voor battery ellimination circuit,
 
Dat wordt dan experimenteren met de accu:)
En wat het BEC systeem betreft ik durfde het zaakje niet aan te sluiten(om dat de oude rot beweerde dat ik het zaakje zou opblasen) maar na een goed gesprek met iemand van de ZMC heb ik het toch gedaan en het werkt.

Ik ben ondertussen bezig geweest met mijn roeren en de servo. Na aansluiten blijkt dat hij een te kleine uitslag heeft dus dat wordt even een grotere schijf op ze servo plaatsen en klaar is kees.

Gr Geert
 
Bij meerdere regelaars met BEC is het het beste om er slechts een aan te sluiten, dat voorkomt problemen. Ik heb op een treinclub gezien dat instelbare voedingen parallel waren gezet, en daar trok eerst degene die het hoogst was ingesteld alles, als die te heet werd kwam de volgende aan de beurt, etc. etc. tot het hele zootje te heet was en alle relais stonden te klapperen. Als er een aantal relais tegelijk afvielen dan was het zootje weer een poosje rustig, tot er weer treinen begonnen te rijden en dan begon het geklapper weer. We maakten wel eens grapjes dat het ding zelfbewust begon te worden ....
Later de voedingen een eigen circuit gegeven, dus de voedingen van elkaar gescheiden en elk een deel laten doen, toen was het afgelopen. Wel de massa aansluitingen aan elkaar laten, zodat ze aan elkaar signalen kunnen doorgeven.

Voor regelaars met BEC: laat de massa aansluitingen zitten en verbind die vrolijk met elkaar, ook de signaaldraad moet gewoon van beide worden aangesloten, alleen de voedingsdraad van een van beide haal je los. Bij die van mij waren de kleuren zwart voor massa, wit voor het signaal en rood voor voeding. Bij een van beide de rode draad uit het stekkertje gehaald, en klaar was ik.

VrGr,


Theo
 
eigenwijs

Hoi,

toch nog even een eigenwijze opmerking :
2 regelaars en zelfde merk én type geeft aansluiten van 2 becs geen enkel probleem.

Ben je niet zeker dan zet je gewoon een schakelaartje tussen het rode draadje. Maak je niks kapot en kan je kiezen of je een bec aan of uitzet.

Maar misschien zie ik het te simpel maar bij mij werkt het prima.
 
Hallo allemaal,
Ik was met vakantie dus het was wat stil hier. Bedankt voor de reactie's. Ik heb gewoon het rode draadje van een BEC los gehaald en er wat rond gedaan. Ik zal zo snel mogelijk weer een update doen.

Er is mij alleen nog iets niet helemaal duidelijk. Ik sluit 2 vaartregelaars aan op een accu levert die dan minder of gaat er naar beide vaartregelaars even veel?

@Sjaak,
De motor is bedoeld voor de smart-L en die draaid niet heel erg snel. Gelukkig zit er een tandwiel set bij zodat ik kan experimenteren.

Gr Geert
 
Er is mij alleen nog iets niet helemaal duidelijk. Ik sluit 2 vaartregelaars aan op een accu levert die dan minder of gaat er naar beide vaartregelaars even veel?
Gr Geert

Als je beide regelaars op één kanaal (knuppel) hebt staan, trekken beide evenveel stroom.
Als je beide regelaars apart hebt staan (dus op twee knuppels) ligt het aan de input van de knuppels hoeveel stroom elke regelaar (en dus motor) trekt.
 
Zie het als de ouderwetse machinekamertelegrafen:
Linkerknuppel naar voren: Bakboordschoef naar voren
Rechterknuppel naar voren: stuurboordschoef naar voren.
Naar achteren idem.
Linkerknuppel naar voren, rechter naar achteren: Schip draait op de schroeven naar stuurboord. enz enz enz...
 
Hallo allemaal,
weer een update.
Alles aangesloten.
full

2 schakelaars er tussen gezet zodat ik mankementen makkelijk op kan sporen.
full

In normale stand
full

Max. stuur uitslag.
full


Hij moet alleen nog gelakt worden wil ik kunnen varen:cool:.
Gr Geert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Geert,

Vraagje? heb je wel zekeringen tussen je regelaars en accu zitten?
Zoniet, zou ik dat wel doen, ook tussen je motor en regelaar,

Grtz Vincent,
 
Bedankt Koos, Vincent

@Vincent, nee ik heb nergens zekeringen zitten. Ik neem aan dat je zweefzekeringen bedoeld? En wat moeten ze aan kunnen?

Gr Geert
 
Hoi Geert,
In zo'n setup heb ik meestal een 3A zekering tussen de PLUS van de accu en de rest van de elektronica.

han.
 
Hoi Geert,
In zo'n setup heb ik meestal een 3A zekering tussen de PLUS van de accu en de rest van de elektronica.

han.

Is dat niet een beetje weinig ? Meeste motoren trekken al meer als 4 amp, als je vollast gaat varen klapt je zekering er van tussen,

Als je regelaar 20 amp kan geven (continu) en je motoren trekken 10 amp (max)
Zou ik het op 15 amp houden,(je moet ook rekening houden met je blokkeer amp,) tussen je accu en regelaar maakt het niet zoveel uit, 10 amp is bv genoeg,

Grtz Vincent,
 
D'r zitten er bij Geert, als ik het me dit draadje goed herinner, twee Igarashi's in. Die trekken op vol toerental niet meer dan 0,5 Amp. per stuk.
Doe daar nog een servootje en wat lampjes bij. En je hebt met een trage zekering van 3 ampere de hele boel voldoende afgezekerd.

Als de motoren en keer in de waterplanten vastlopen, dan slaat de zekering er uit. En vliegt de boel tenminste niet in de fik. 10/15 Amp. continu wordt best lekker warm.


Meten = Weten.
Als je de optimale waarde voor een zekering zeker wilt weten, dan meet je deze als volgt;
Boot in het water. Met de hand tegenhouden zo dat hij er niet vandoor gaat. Beide motoren vol vooruit en ondertussen de stroom meten tussen de PLUS van de accu en de rest van de elektronica. Tel er voor de veligheid nog een amperetje bovenop. Je neemt dus een trage autozekering met een amperage van de gemeten stroomwaarde + 1.

(Als je een motor aan/uit schakelt of ompoolt willen er gedurende korte tijd nog wel eens grotere stromen voorkomen. Een trage zekering kan best een kort pulsje van 10/15 Amp. hebben. )
 
Back
Top