Hoi Geert,
Voordeel van kunststof boven hout is het ontbreken van nerven, kwasten, splinters etc. Hierdoor bereik je relatief makkelijk een veel strakkere afwerking.
Even wat gebruikerservaring mbt. Polystyreen vs. ABS.
Veroudering;
Als er iemand een foto heeft van zijn
eigen model met daarop
aantoonbaar en ook zichtbaar schade door veroudering van het polystyreen dan mag hij 'm hier plaatsen.
Ik heb die verhalen ook gehoord, en ik geloof er vooralsnog geen ene moer van. Ik heb hier al jaren een paar vierkante meters polystyreen liggen en gebruik het nog steeds. Slechte verwerking van het materiaal zal wel degelijk effect hebben, dat heb ik zelf gemerkt.
De keuze Selectie ABS of Polystyreen vind ik meer een kwestie van geld en gemak bij de verwerking.
Verlijmen;
Polystyreen las/lijm je makkelijk met Contacta van Revell. Deze lijm is makkelijk doseerbaar, ook bij kleine werkstukken. En is bovendien relatief goedkoop.
ABS lijm je o.a. met PVC lijm of stabilit 2-componenten lijm. Stabilit is prima spul enkel wat bewerkelijk en relatief duur. Vooral geschikt voor het onderwaterwerk en doorvoeren dus. PVC lijm (voor sanitair) is goedkoop en wat stroperig. Dus moeilijk op te brengen bij kleine werkstukken.
Plamuren;
Ik heb hier een grote pot twee-componenten autoplamuur staan. Gaat op beide materialen goed. Het hecht alleen slecht. Er schijnen wel wat plamuursoorten te zijn die beter hechten (o.a. van Revell) maar dat kost dan weer een paar centen.
Aandacht voor ondergrond en afwerking zijn hier dus nodig.
Overigens kan je stabilit wel weer gelijk bij het verlijmen als (dure) plamuur gebruiken)
Kosten plaatmateriaal;
Bij mijn weten is Polystyreen bij de betere schilder/tekenwinkels al voor ong. EUR 12,- per m2 te koop. ABS is denk ik wat duurder.
En als laatste, Evergreen heeft een vrij complete set profielen in polystyreen.
Moraal van dit verhaal;

Kies een onderdeel van jouw schip waarvan je nog geen idee hebt hoe je dat zou moeten maken en probeer 't eens te bouwen in hout en in kunsstof?