Ik ben de afgelopen week druk bezig geweest met het vliegwiel. Een aantal van jullie herinnert zich wellicht nog wel, dat bij mijn vorig motortje dat ook een probleem was. Mijn draaibankje is niet sterkg genoeg om dit soort diameters in staal te draaien. Uiteindelijk heb ik destijds een lokaal machinebedrijfje gevonden die voor mij het vliegwiel hebben gedraaid.
Toevallig had ik van een vriend een stukje rond staal gekregen, wat dicht in de buurt zat van wat ik nodig had. We zijn toch wel weer een jaar verder en wellicht ben ik iets handiger geworden. En de diameter van het vorige vliegwiel was ook wat groter. En ik heb nu ook een behoorlijke freesmachine.
Eerst maar eens zorgen dat de hoofdmaten, 100mm diameter, 20mm dikte erin komen.
Ik heb in eerste instantie met de freesmachine zowel de dikte als de diameter op ongeveer 1mm extra gebracht.
Met mijn verdeeltafel ging dat vrij goed.
Daarna met de grote kntterbeitel de dikte op maat (+1mm).
Vervolgens een taats gemaakt om het vliegwiel in de draaibank verder op maat te kunnen maken. Het probleem is dat het gat voor het asje slechts 8mm bedraagt. In eerste instantie had ik de taats te klein gemaakt en brak de boel. Toen maar gelijk een veel sterker ontwerp bedacht. Was vermoedelijk nog beter geweest als ik dit van staal had gemaakt. Maar dat heb ik niet in grote diameters en zelfs als ik had, heb ik hetzelfde probleem daarmee als met het vliegwiel. Gelukkig heb ik ook heel veel aluminium (met veel dank aan Willum).
Zelfs met aluminium op de grote buitendiameter (+/- 75mm) heeft mijn draaibank het al zwaar. Iedere keer maar zo’n 0,5mm eraf totdat je beneden de 55mm doorsnee bent. Dan kan het naar een (1) mm.
De taats is doorboord en met een boutje erdoor heen wordt het vliegwiel op zijn plek gehouden. Omdat het asje maar 8mm diameter is, heb ik ervoor gekozen er geen draag in te tappen maar gewoon een bout erdoorheen te steken en die met ringetjes en een moer vast te zetten. Daarna de bout aan de bovenzijde gevlakt en een center erin gedraaid.
Veel stabieler dan dit krijg ik het in mijn draaibankje niet opgespannen.
Vandaag bij HBM nog even wat nieuwe beiteltjes opgehaald. Het is slecht te zien op de foto, maar ik ben best wel tevreden over het resultaat. Dit is nog voordat ik met schuurpapier had nabewerkt.
Het gaat wel erg langzaam, maar het gaat wel. Duimen maar!!
Jeroen