Bouw Scuderi 4-takt motor

Vandaag weer een klein stukje verder gekomen. Maar niet zover als ik had gehoopt. Ik wilde dus een proefstaander maken op mijn freesmachine.
Net op het grote gat letten, dat zat er al. Met behulp van de DRO heel precies de centers van alle gaten geboord.


IMG_0493.jpeg


Ter plaatse van de lagers moet er een gat van 13mm komen helemaal door de plaat heen. Eerst met een klein boortje. Ging net, mijn kop kan niet hoger!

IMG_0494.jpeg


Vervolgens met een frees van 13 mm erdoor heen. Dat ging ook prima.
IMG_0495.jpeg

IMG_0496.jpeg


Vervolgens was mijn idee om met een kleinere frees dat gat uit te frezen tot een diameter van 22mm en diepte 7mm. Dan past het (kogel) lagertje er precies in. Ik dacht door dat eenvoudig te doen door mijn verdeeltafel rond te draaien. Maar dat gaat niet, dat lukt alleen als het gat precies in het midden van de verdeeltafel is gecentreerd. En dat betekent alles opnieuw opspannen, als dat al gaat lukken met deze drie klauw.

Dus wellicht ga ik het toch anders doen. Misschien toch maar een frees van 22mm aanschaffen? Als ik de draaitafel weghaal heb ik geen hoogte probleem voor grote maten boren/freezen.

Probleem is dat het gat moet wel heel precies worden omdat dat lager er heel licht in geperst moet worden. Nog maar eens verder doordenken hoe dit het beste aan te pakken.

Hier nog een keer de tekening van de staanders. Kun je goed zien hoe dat gat voor de lager moet worden 22mm, diep 7mm, 13mm volledig erdoorheen.

Screenshot 2023-02-22 at 9.13.12 PM.png


Jeroen
 
Jeroen ik heb hetzelfde setje en heb er al regelmatig gebruik van gemaakt.
Ik probeer hem zo goed mogelijk af te stellen en dan draai ik hem ingespannen even met de hand rond op het werkstuk en meet hem dan op of hij aan de maat is.
Het is zonde als het gat te groot word.

Groet,

Ruud.
 
Geen geld voor een "echte", je moet de mazzel maar hebben.
Het type zoals Jeroen laat zien is vlgs mij vooral bedoeld om vlakken mee te bewerken.
Nauwkeurig instellen op een bepaalde diameter zal bij dat type erg lastig zijn lijkt me.
 
Gisteren toch maar eens geprobeerd of het lukt een nauwkeurig gat te kotteren met mijn goedkope HBM spulleboel.

Eerst maar eens het bestaande gat van 14mm op 20mm brengen. Dat is de grootste frees die ik heb.

IMG_0498.jpeg


Werkt prima!!

IMG_0499.jpeg


Vervolgens eindeloos proberen, steeds een beetje bijstellen.

IMG_0500.jpeg


Ik ging steeds een 0,5-1mm dieper en dan weer meten. Maar het is erg lastig, zoals verwacht om dit tooltje echt heel exact in te stellen. Uiteindelijk ging het lagertje er wel in maar met toch een klein beetje speling.

IMG_0501.jpeg


Dus nog maar een keer proberen. Nu in een keer de 20mm frees er door heen, ging ook keurig.

IMG_0502.jpeg


Met mijn verticale DRO kan ik de diepte uitstekend bepalen. Ik realiseerde me ook dat het beiteltje in mijn kotterkopje onder 45 graden staat. In combinatie met de verticale DRO wordt het dan in een keer een stuk makkelijk om de beitel goed af te stellen.
IMG_0503.jpeg


Hier zie je dat de diameter 20,06mm is. Wat ik vervolgens doe is de kotter/beitel op de bovenkant van het werkstuk laten rusten. Borgboutje van het beiteltje los en vervolgens de freeskop m.b.v. de digitale read 0,03mm laten zakken en het borgboutje weer vastzetten. Dat ging een stuk beter. Er zit wel een beetje speling op het beiteltje in de mopperkop, maar na wat keren proberen ging het toch goed.

Lager valt er precies in zonder enige speling!!

IMG_0504.jpeg


Dus dit moet zo wel gaan lukken denk ik.

Voor de zekerheid heb ik toch maar even de posities van de diverse gaten e.d. afgetekend. Uiteindelijk ga ik de exacte positie van alles bepalen met de DRO, maar dit help wel. Omdat ik een andere datum gebruik dan Jan Ridders in zijn tekening, moet ik alle afmetingen vanuit mijn gekozen datum uit meten.

IMG_0506.jpeg


We komen steeds een stapje verder!!

Jeroen
 
Vandaag flinke voortgang geboekt.

Na de succesvolle experimenten van eerder, nu dan maar op het echte werkstuk.

Met de DRO heel precies de lokatie van ieder gat opgezocht en een centerboortje er door heen.

IMG_0532.jpeg


Daarna de diverse grote gaten verder opboren/frezen. Voor de zekerheid heb ik de groten gaten in drie stappen geboord. Ging allemaal prima. Hier heb ik net de gaten t.b.v. assen door de lagers heen gefreesd. Twee kleine gaten onderaan zijn een 2,5mm klein gat (t.b.v. M3 draad) en een groter gat van 6mm. De andere gaten moeten ook nog worden voorzien van draad, maar die zijn niet verzonken.

IMG_0533.jpeg


Het is erg makkelijk om dit soort klusjes met de Digital Read Out (DRO) te doen. Ik span een boortje of frees in, en positioneer daarna de tafel. Als ik alle gaten van die maat heb gedaan, stop ik er de volgende boor/frees in. Ik werk op ongeveer 0,002-0,003mm nauwkeurig. Eindeloos herhaalbaar. Dus iedere keer kom je op de exacte positie weer terug.

IMG_0534.jpeg


Er moest nog wat draad worden getapt. Had ik het liefst in de freesmachine gedaan met behulp van mijn tap-volger. Maar dat wordt allemaal te hoog. Dus gewoon M5 uit het handje!



IMG_0535.jpeg


Ook nog twee stuks M3

IMG_0536.jpeg


Lagertjes passen perfect. Moet nog een klein beetje drukken om ze erin te krijgen, maar dat is perfect!!

IMG_0537.jpeg


Alles schoongemaakt en een beetje gepoetst. Ben er heel tevreden mee!!

IMG_0538.jpeg


IMG_0539.jpeg


Eentje gedaan, nu de andere nog.

IMG_0540.jpeg
 
Leuke blauwdruk op het aluminiumplaat Jeroen.
Als jij een uitgangspunt hebt zou je alles met de DRO van daaruit kunnen doen?

Veel plezier en succes met de tweede staanderplaat.
Willum
 
Back
Top