Bouw Scuderi 4-takt motor

We zijn weer een stapje verder gekomen. De tweede staander is ook klaar. Ging dit keer iets minder goed met de kntterbeitel. Snap niet goed waarom, moest iedere keer bijstellen. Maar goed, dit is nu klaar. Moeten nog wel even bevestigingsgaten in worden geboord en getapt.

IMG_0870.jpeg
 
Die zien er netjes uit Jeroen.
Dat bijstellen had ik ook regelmatig.
Ik denk dat ik toch een keer een goede kotterkop met beitel aanschaf.
Maar ik gebruik hem niet zo vaak dus dan denk je, ik red mij wel (toch nog maar een keer naar HBM)

Groet,

Ruud.
 
Kotterkopje

Jeroen.
Als ik mij niet vergis zit er een prikboutje om het beiteltje in bedwang te houden.
Advies, plaats een tweede aan de achterkant van de originele.
Plaats het draadgat niet midden op de ronde beitel maar zoals op mijn kladschets.
upload_2023-3-31_8-30-52.png

Foto w.p. 3-2023

Misschien de beitel ook nog slijpen.
Een echt scherpe beitel heeft minder snijdruk nodig.
Is de beitel niet echt scherp druk je hem sneller uit zijn boring in de houder.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Mooi, dat je de borgbout met een punt tekent.
De schroefdraad kan nu geen putjes drukken in de zijwand van het toolbit.
De gladde punt ligt nu tegen de zijwand van het toolbit, zodat verschuiven met honderdsten van millimeters mogelijk blijft.
Hier is over nagedacht.
Groet. Henk.
 
Weer een beetje verder gekomen. Hoewel ik best nog wel veel onderdeeltjes moet maken, kan ik beginnen met zo nu en dan zaken te passen en te monteren.

Positie aftekenen voor de tuimelaar op de staander.

IMG_1045.jpeg


Eerste keer alles gemonteerd

IMG_1046.jpeg


IMG_1047.jpeg


De stoterstangen gaan nog een beetje zwaar. Maar dat is geen probleem, is eenvoudig te verhelpen. De nokken komen onder de stoterstangen te zitten. Moet ik nog maken

Op naar het volgende onderdeel maar weer.

Jeroen
 
De ene tuimelaar heeft een langere arm dan de andere. De klep die door die langere arm wordt bediend zal dus iets minder ver geopend worden. Levert dat geen problemen op?
 
De ene tuimelaar heeft een langere arm dan de andere. De klep die door die langere arm wordt bediend zal dus iets minder ver geopend worden. Levert dat geen problemen op?

valt wel mee. Als je goed kijkt zie je dat de tuimelaar ook een versprongen draaipunt hebben.
Ik heb dit ontwerp niet gemaakt , maar Jan de Ridder en die heeft m er draaiend mee gekregen. Ik heb de tekening van de nokken niet zo bij de hand, ik dacht dat die identiek waren.
Jeroen
 
Wacht even, ik heb het verkeerd gezien. Nu ik wat beter keek zag ik dat elke tuimelaar zijn eigen asje heeft. Het is niet één as waarop beide draaien. Omdat het draaipunt van beide tuimelaars in het midden van de tuimelaars zit zullen de bewegingen hetzelfde zijn. De kleppen gaan dus even ver open.
Hier zag ik dus een probleem wat er niet is. Sorry. :oops:
 
Weer een beetje verder gekomen.

De twee cilindertjes moeten allebei op dezelfde staander worden gemonteerd. Gaten in de staander had ik al gemaakt. Maar die in de cilinder moest ik nog boren. Secuur werk, positie en diepte moet nauwkeurig zijn.

Eerst maar even de boel goed ingespannen krijgen en vervolgens met de kastentaster en de DRO het midden en bovenkant van de cilinder bepalen
IMG_1049.jpeg

IMG_1051.jpeg


Dit keer zonder aftekenen, in een keer vier keer centerboren en met de DRO op exact dezelfde positie 2,5mm gaatje, 6 mm diep boren.

IMG_1050.jpeg


Even weer alles opbouwen, geeft de burger moed!

IMG_1052.jpeg


IMG_1053.jpeg


Ik moet nog op zoek naar veertjes voor de klepjes.

IMG_1054.jpeg


Nu nog een keer hetzelfde herhalen voor de andere cilinder.

Jeroen
 
Mooi Jeroen.
Je gaat snel vooruit.
En ook nog de goede kant op.
Zit je al over de helft?

Welke veertjes zoek je?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Gisteren ook de gaten voor de tweede cilinder geboord en getapt.

IMG_1092.jpeg


IMG_1093.jpeg


Nu verder met het maken van de twee nokken. Draaiwerk is klaar. De nokhoogte is slechts 0,75mm. Ga ze met behulp van de verdeeltafel en mijn freesmachine denk ik maar maken. Jan de Ridder adviseert de nok hoek in eerste instantie wat groter te maken. En deze later verder te slijpen tijdens het afstellen van de motor.

IMG_1094.jpeg


Jeroen
 
Gisteren verder gegaan met het maken van de nokjes.

Ik had toevallig deze taats nog liggen van een eerder projectje. Nokje past er precies op, met wat ringetjes

IMG_1098.jpeg


En frezen maar! Gebaseerd op de tekening heb ik de ene nok op 160 graden en de andere op 60 graden geroteerd. Met de dikte van de frees zit ik dan nog steeds op een “ruime” maat, zodat ik er tijdens het fijn-tunen nog wat af kan halen.

IMG_1097.jpeg


Tweemaal nok, in- en uitlaat.

IMG_1099.jpeg


Verdeeltafel verzet en ook nog even de gaten geboord en getapt voor de borgboutjes.

IMG_1100.jpeg


Helemaal klaar. Wellicht dat ik voor het oog de boutjes nog iets afslijp. Ze steken namelijk een klein beetje uit.

IMG_1101.jpeg

IMG_1102.jpeg


IMG_1103.jpeg


Was weer een leuk klusje. Op naar het volgende onderdeel!

Jeroen
 
Even een klein tussendoor projectje. Een vriend van mij had op Catawiki een Pocher modelbouwdous van een Volvo F16 truck gekocht. Dat is wel bijzonder want die zijn tot ongeveer 1993 gemaakt. Ik kon m overnemen. Verder geen ingewikkeld model om te bouwen of zo. Maar is gewoon leuk voor bij mijn verzameling motortjes.

Nog niet helemaal klaar maar begint er op te lijken

IMG_1297.jpeg

IMG_1295.jpeg


Ik wil er ook een mooi frame voor maken waar de motor permanent op komt te staan. Dus wat aluminium profiel gehaald bij de Gamma en voor het eerst mijn nieuwe Hardsoldeerset gebruikt. Voor de zekerheid nog maar een keer alle verbindingen op lekkage getest.

IMG_1293.jpeg


Ging helaas niet zo best. Alles was netjes met scotch brite and remmenreiniger schoongemaakt, netjes overal vloeimiddel aangebracht en kleine stukje soldeer. Vlam erop. Maar voordat de soldeer smelt, smolt de aluminium al. Met dunner soldeer geprobeerd, kleinere brander/vlam, maar hetzelfde resultaat helaas.

IMG_1294.jpeg


Op naar plan B. In ieder geval doen mijn branders het prima.

Jeroen
 
Niet leuk.

Vraag;
Welk vloeimiddel heb je gebruikt?
De vlam niet op de draad gericht en toch is de draad en werkstukmetaal gesmolten?

upload_2023-4-27_10-5-47.png

Foto w.p. 4-2023

Hier ligt het raamwerk over de dikke aluminiumplaat.
De plaat is mijn soldeermal en warmte afleider voor het dunne messing.
De soldeerplek is de overhang over de plaat heen.
Ik kan hier van onderen verwarmen om het soldeer (dat bovenop ligt) door de spleet te trekken/laten vloeien.
Als het soldeer door en ingevloeid is verwarm ik als laatste even bovenop om alles netjes aan te vloeien.
Ik kan met de vlam overal aan het werkstuk.

Misschien heb je hier iets aan Jeroen.
Altijd eerst een test/proefje maken.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top