Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Johannes , Jan en Charlotte dank je voor de complimenten;)
Aeroplaninga, bij zo'n groot project is het verleidelijk om het geheel in zo snel mogelijk de grote contouren in korte tijd te realiseren, en dan moet je daarna de details nog aanbrengen. Ik probeer zo veel mogelijk projecten in een keer gelijk helemaal af te maken, dat geeft ook veel variatie in het werk wat je maakt. Van grof naar fijn.
Komend jaar gaan we de mast realiseren, dus nog even geduld.
Fixit, dat zou je toch niet willen;) dan is kraan bijna klaar en heb je niks om naar uit te kijken:(, maar net wat ik boven schrijf komend jaar gaan we de mast realiseren. we hebben nog even te gaan.
Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling voor het project.

Voor de mensen die morgen niet naar Ede gaan heb ik alvast een plaatje zoals de kraan er morgen bijstaat.

20240315_105752.jpg


De ballastplaat van 22 ton is nu uitgevoerd met 100 ton ballast.


20240315_105944.jpg


Wordt vervolgd,

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Na de Modelshow in Ede is het altijd weer een moment om modelbouwactiviteiten weer een lagere versnelling te zetten, maar hierbij nog een reactie op deze drukke maar prachtige dag.
Heel veel collega bouwers gesproken en dat is wel weer leuk dat je een gezicht hebt bij een naam op het forum, maar ook veel buitenlandse bouwers gesproken, en die waren allemaal erg enthousiast over het model en de detaillering.
Zelfs een bezoeker die werkzaam was bij Mammoet, en veel met deze kraan had gewerkt was onder de indruk van de overeenkomsten met de echte kraan.
Jolie, Jos, Roald, Gerard, Charlotte en Fixit bedankt voor de positieve reacties, en leuk jullie gesproken te hebben. De andere collega ook bedankt voor de belangstelling maar het zijn er teveel om op te noemen.
Rainer helaas ga ik in april niet naar Dortmund.:(

Hierbij nog een paar foto's van de werkzaamheden die ik voor Ede nog heb gerealiseerd.

20240304_145504.jpg

Op een mooie warme dag, de trappen en de bordessen in de aluminium look gespoten.



20240312_151949.jpg

Dit zijn de onderdelen voor de afneembare uitlaat van de kraan motor, en omdat het dunne RVS pijp moeilijk te solderen is heb ik messing bochtstukjes gemaakt en de pijp er over geschoven.


20240312_153430.jpg

En dan ziet het na montage er zo uit




20240312_162438.jpg

De opzichter kwam het werk nog controleren, en kwam kijken of de handgreep niet warm werd.;)



20240313_112432.jpg

Dit is de plek waar de pijp wordt opgeslagen tijdens transport.




20240313_112444.jpg

Hier met de vergrendeling geopend.

Wordt vervolgd.

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Johannes, Truckie en Charlotte, dank je voor de complimenten:worship:
Het zwarte op de uitlaat maakt het net even realistischer Charlotte.

Na een paar weken van de cultuur en de temperatuur van Spanje te hebben genoten weer mijn project opgepakt.
Nog niet veel gemaakt, wat aanpassingen aan de kraancabine gedaan die niet foto waardig zijn, maar met dit matige weer in het voorjaar wel mooi een gelegenheid om de telescoopmast verder uit tekenen.

Wel heb ik de koppelingen voor de schroefdraad spindels voor het telescoperen van de mast gemaakt.

20240418_140548.jpg

De koppelingen haal ik uit messing as van 20 mm, en om op dat kleine oppervlak de Z as te nullen valt niet mee, daarom zet ik mijn materiaal op een vast hoogte in de drie-klauwplaat,
en dan nul ik de zij steuntjes.



20240418_150616.jpg

De foto's staan niet helemaal op volgorde, dit is de laatste bewerking waar ik met een V frees de schuine kant er op heb aangebracht.



20240418_160619.jpg

De tanden van de koppeling gefreesd met een 3mm frees


20240419_141001.jpg

De koppelingen gereed, de onderdelen zitten nog aan de as om de laatste bewerkingen te kunnen doen.



20240419_160714.jpg

Hier wordt een gleuf in de schacht gemaakt om de koppeling in te kunnen laten schuiven, voor als de koppeling niet direct ingrijpt.




20240419_161006.jpg

Met een frees van 2 mm wordt aan beide zijden de gleuf gefreesd, en voor de andere zijde kan je de verdeeltafel 180 graden draaien.


20240419_190903.jpg

De twee koppelingen gereed, de eerste sectie krijgt een vaste koppeling, de tweede en de derde sectie worden ontkoppeld als de volgende sectie uitgeschoven wordt.
In mijn ontwerp blijven de motoren voor het telescoperen beneden in de hoofdmast.

Wordt vervolgd
Groet Leo.

 
Laatst bewerkt:
Leo, je schrijft aan het begin:
op dat kleine oppervlak de Z as te nullen valt niet mee, daarom zet ik mijn materiaal op een vast hoogte in de drie-klauwplaat,
en dan nul ik de zij steuntjes.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt en wat zijn de zij steuntjes?

Frezen met een 3mm frees doe ik met angst en beven, en een 2 mm frees heb ik niet....:koud:
Dan gebruik ik liever een zaagblad, (als dat kan).
Cor
 
Hallo Cor, je hebt gelijk dat is ook niet helemaal duidelijk uitgelegd, wat voor mij een regelmatige handeling is voor een ander niet altijd logies.
Ik zal het wat duidelijker maken met een paar foto's.

20240427_122229.jpg

Dit is de schakelaar waar mee ik mijn Z as mee op nul zet. In de software zit een programma als de schakelaar ingedrukt wordt door de frees
die naar beneden wordt gestuurd en dan schakelt de z as op nul.
( de Z as is verticale asbeweging van de frees)


20240427_122154.jpg

Hier zie je het zij steuntje waar ik de schakelaar op zet om de bovenzijde van mijn werkstuk te nullen.
Je kan ook de frees op het materiaal zetten maar met meerdere werkstuk en gereedschap wissels gaat dit veel sneller en nauwkeuriger.

Om met kleine freesjes te frezen is met de CNC geen probleem, als je in de software de juiste toerentallen en snijsnelheden hebt staan, gaat het probleemloos
en blijven de freesjes wel heel.

Groet Leo
 
Back
Top