Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

JolieFvL, Johannes, Fixit en Maarten weer bedankt voor de complimenten.

We gaan verder met de ballastkoppeling.




20230722_104438.jpg

Nu ik weet hoe ik de ballastplaat ga koppelen weet ik ook hoe ik de ballastkoppel plaat aan de superstructure ga koppelen en kunnen de laatste
onderplaten in de supertructure gesoldeerd worden.


20230721_163859.jpg

De hele superstructure in de klemmen voor de laatste solderingen.

20230722_151036.jpg

De ballastplaat komt in de kabels te hangen maar wordt ook geborgd tijdens bedrijf, je wilt tenslotte niet dat de ballast nog enige nabeweging heeft tijdens het zwenken.

20230722_151103.jpg

Dit is de borging van koppelplaat die van bovenaf is te bedienen, dit is ook zo uitgevoerd bij 1:1 kraan maar dan met een pen uitvoering.

20230722_171944.jpg

Nog een plaatje van de borging van de koppelplaat.

20230722_172002.jpg

Deze uitvoerig van de koppelplaat heeft een nadeel, ik kan de hijswinch niet meer laten zakken zoals bij de 1:1 kraan, dus blijft de
winch boven de superstructure uit steken en in schaal is dat dus meer dan 4m. Maar ik heb niet zoveel last van viaducten dus het probleem
is niet zo groot, en de winch kan er altijd nog uitgenomen worden.

20230731_195301.jpg

Hierbij nog een paar plaatjes van de onderwagen, ik heb van de week alle veercilinders gedemonteerd en zwaardere veren gemonteerd de slag
van de cilinders was bijna op het eind van zijn bereik. Ik heb nu veren die 4kg kunnen hebben dus er kan nog wat gewicht bij.

20230731_201815.jpg

Hier zijn alle veercilinders gedemonteerd, en dan is het wel handig dat je de hele onderwagen kan stempelen.

Wordt vervolgd
Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Zoals altijd, het is weer geweldig, wat een ontwerp en wat een uitvoering. Maar eindelijk kan ik je 'betrappen' op een vergissing: " Ik heb nu veren die kunnen 28N hebben ( 4kg) "
Nu blijkt dat het net niet PERFECT is. :bier:
 
Zoals altijd, het is weer geweldig, wat een ontwerp en wat een uitvoering. Maar eindelijk kan ik je 'betrappen' op een vergissing: " Ik heb nu veren die kunnen 28N hebben ( 4kg) "
Nu blijkt dat het net niet PERFECT is. :bier:
Je hebt gelijk Cor ;) ik heb twee verschillende waardes gebruikt, op de weegschaal haal ik met de huidige veer, 4kg als ik deze indruk. En het getal N kwam uit de berekening voor de veer die ik nodig had voor een totaal gewicht van 50kg.
Ik heb mijn tekst maar aangepast voordat er nog meer vragen komen.:hammer:
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt je zo te zien weer niet verveeld, Leo ;)
Met deze hobby is dat ook niet nodig.

Bijzonder mooi om te zien, dat je letterlijk nog helemaal terug kunt naar de basis (het vervangen van de veercilinders) terwijl je al zo ver bent :wave
Het is me een puzzel!
Groet van Jolie ☀️
 
het ziet er weer mooi uit Leo en dan ondertussen ook nog even de veercilinders vervangen terwijl de onderwagen al klaar was op een kleurtje na dan :worship: :worship:
 
Maarten met het ontwerpen houd ik rekening dat alles weer uit elkaar kan, maar het is inderdaad nog wel klusje alles te demonteren voor het spuiten.
Johannes, Charlotte, Jolie, Fixit en Luchard allen bedankt voor de complimenten.
Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling.

We gaan verder met de Ballastplaat.


Tek. ballastplaat.jpg


De ballastplaat met de uitzetters, om de plaat te kunnen laden dubbele ballastblokken of met een enkele stapel ballast.


20230719_132631.jpg

De plaat aluminium waar de balllastplaat uitgefreesd wordt.


20230719_162136.jpg

De bewerkingen aan de onderzijde van de ballastplaat gereed.

20230720_120701.jpg

Alle bewerkingen aan de bovenzijde van de ballastplaat gereed met alle scherpe hoeken afgewerkt met een schuin kantje.
Totaal 11 uur freeswerk en een hele berg spanen als resultaat.

20230725_160517.jpg

De onderdelen voor de uitzetters, soldeer gereed.

20230726_141450.jpg

De centreer blokken gefreesd uit 10mm messing, voor de ballast gewichten te centreren op de ballastplaat.


20230728_085808.jpg

De ballast plaat pas gemaakt aan de koppelplaat.


20230729_142116.jpg

Op de voorgrond de ballastlift die nog in de superstructure gebouwd moet worden die het geheel omhoog moet tillen.


20230729_142525.jpg

Hierbij nog een totaal plaatje van bovenaf.


Snap1.jpg

Hierbij nog een weergave met enkele en dubbele ballastblokken, een plaatje uit de gebruiksaanwijzing van Liebherr.

Wordt vervolgd

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
't Is weer verbluffend!
En de gestuurde freesbank doet er 11 uur over, kun je nagaan hoelang je daar handmatig mee bezig zou zijn, en dan nog lang niet dit resultaat kunt bereiken...
Cor
 
Cor het was een klus met veel CNC freeswerk, en normaal houd ik dat niet bij hoelang de machine er over doet, maar ik had de CNC machine net doorgesmeerd en de smeerinterval weer op nul gezet, en na deze klus stond de teller op 11 uur.
Nu zal een professionele frezer dat wel in kortere tijd doen met een machine met meer vermogen en freesjes die een hogere snelheid aan kunnen.
De machine heeft nu alleen al voor de kraan 336 uur gedraaid en een totale afstand afgelegd van 4930 m voor 3115 jobs.
 
Beste volgers.

Samen met mijn kleinzoon hebben we een nieuw filmpje gemaakt van de Liebherr en de werking van de ballastlift op de film gezet.
Hierbij de link naar het filmpje op You tube.

20230802_144902.jpg

Hierbij nog een plaatje van de ballastplaat in liftmodus.

Groet Leo.
 
Die hefplaat wil wat meer ruimte in de ballastplaat denk ik, want die heeft nog wat vingerdruk nodig. Maar het werkt weer prachtig!
De onderwagen besturing zit een beetje in de knoop op de een of andere manier, met name as #3, maar daar was dit filmpje ook niet voor bedoeld. ;)
Cor
 
Beste volgers.

Samen met mijn kleinzoon hebben we een nieuw filmpje gemaakt van de Liebherr en de werking van de ballastlift op de film gezet.
Hierbij de link naar het filmpje op You tube.

Bekijk bijlage 549659
Hierbij nog een plaatje van de ballastplaat in liftmodus.

Groet Leo.
echt gewoon een kunstwerk leo mooi om te zien hoe het langzaam bij beetje in elkaar komt en een mooie video om te zien hoe het werkt!
 
Die hefplaat wil wat meer ruimte in de ballastplaat denk ik, want die heeft nog wat vingerdruk nodig. Maar het werkt weer prachtig!
De onderwagen besturing zit een beetje in de knoop op de een of andere manier, met name as #3, maar daar was dit filmpje ook niet voor bedoeld. ;)
Cor
Inderdaad Cor, die derde as, daar moet de ophanging van aangepast worden hij loopt niet goed mee. Hij zit nu in de rubbers maar dat geeft te veel beweging waardoor de stuuruitslag verandert.
Net als het rijden in het begin van het filmpje, daar valt de vooruit rijbeweging stil als ik een stuuractie geef, dat moet ik nog uitzoeken waar dat in zit.
Groet Leo
 
Hey Leo,

Ik ben sprakeloos, zó mooi wordt het allemaal11
Dat er met het rijden iets niet helemaal goed ging was mij in het filmpjeook opgevallen: één van de sturende assen heeft kennelijk een "eigen wil"........
Maar jou kennende wordt dat vast en zeker nog verholpen!!

Succes verder!

M.vr.gr.
Jan
 
Hallo Leo,
Schitterend weer, mooi om hem in actie te zien op de video .:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Weer veel te zien de volgende keer op een beurs ! :banana:

groetjes, Charlotte.:bye:
 
Back
Top