Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Beste volgers, iedereen bedankt voor de positieve reacties op het topic:)
Ook alle leuk aanklikkers, bedankt voor de belangstelling voor mijn project
Cobalt, ik probeer de elektrische aansluitingen op mijn model zo basic mogelijk te houden, zodat het eenvoudig te volgen is als er haperingen zijn in de bediening.

De laatste weken nog wat tijd gehad om wat onderdelen te maken.

Dus, hierbij het vervolg van de Superstructure en de Ballast aandrijving.



Snap2.jpg

De ballastmotor komt centraal gemonteerd bij de motorruimte op de plek waar anders de tweede lier is gemonteerd.

20230503_133152.jpg

De onderdelen voor de motorbevestiging, waar gelijk het spannen van de getande riem in is verwerkt.


20230503_134525.jpg

Motorplaat met de aangedreven poelie en de spanrol.

20230503_135355.jpg

Zo worden de twee spindels aangedreven, en om de riem te spannen hoef je allen de motor te verdraaien.


20230508_101417.jpg

De messingplaat klemt de motor vast. op zijn positie, en is goed bereikbaar.



20230508_115354.jpg

Nog een paar gaten vergeten te maken, voor doorvoer van de bedrading, dus deze alsnog erin gemaakt.


20230509_112201.jpg

De hoek van de zijplaten nog even bijgewerkt om meer speling te krijgen boven de stempelarmen.

20230502_100848.jpg

Hoekplaten aangebracht om als aanslag te dienen en extra versterking van de hoekconstructie.

20230509_115857.jpg

En dan even kijken of alles vrij draait, voordat we de superstructure in elkaar solderen.

Wordt vervolgd

Groet Leo.
 
Jolie, Charlotte, Marceline en Hcc-vliss bedankt voor de positieve reacties.
Alle leuk aanklikkers, ook bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

Solderen superstructure.

Ik heb inmiddels de superstructure in elkaar gesoldeerd, waarvan hierbij de foto's van het resultaat.

20230509_160735.jpg

Hierbij de superstructure soldeer gereed, door middel van tweemaal een as rond 10mm in de gaten te plaatsen die daarvoor zijn aangebracht, probeer ik het geheel recht te houden tijdens het solderen.


20230510_155436.jpg

De eerste soldeer sessie gereed.

20230510_155446.jpg

Nog een bodemplaat op maat gemaakt, en deze moet nog gesoldeerd worden.

20230510_170438.jpg

Diverse bussen gesoldeerd voor bevestiging van de hefinrichting van de ballast, en de hijslier.



20230512_132958.jpg

En na vele uurtjes passen en meten, schuren en vijlen, alle onderdelen in de superstructure pas gemaakt, en op het draaikransplatform gemonteerd.

20230512_140428.jpg

En hierbij een aantal foto's van het resultaat.


20230512_140856.jpg

Het model begint steeds meer ruimte te vragen, om een rondje te kunnen draaien met de bovenwagen moet de kraan midden in mijn werkruimte geplaatst worden.

20230512_140910.jpg



20230512_140930.jpg



20230512_141011(0).jpg

De proef met het hijsen van de ballast was ook geslaagd, de slag van de evenaar op de schroefspindel, waar de kabels overheen lopen, is voldoende om de ballastplaat op de grond te krijgen, en het weer in de bovenste positie te krijgen.


Wordt vervolgd.

Groet Leo..
 
Laatst bewerkt:
Sander, Charlotte en Leon dank je voor de complimenten, het begint inderdaad wel een indrukwekkende kraan te worden.:)
Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling voor het project.

Hallo Maarten, ik soldeer met acetyleen en zuurstof omdat je anders niet de temperatuur haalt om hard- of zilversoldeer te kunnen solderen, je hebt dan zo'n 700 tot 800 graden nodig.
Zachtsoldeer kan je met met alleen een gasbrander solderen, dan zit je tegen de 250 tot 300 graden aan.
Nee, ik ga niet naar Rosmalen, ik ben ook niet zo bekend met de beurs in Rosmalen.

Groet Leo.
 
Leo,
Alle facetten van modelbouw komen aanbod.
Dus treinen, drone vliegen, helikopters, boten, er is een grote hal waar clubs met een baan staan waar een doorsnee van het rollend vervoer rijd.
Vrachtwagens, heftrucks, kranen , landbouw voertuigen, tanks enz.
En dat kan dan van zelfbouw, Nieuwkoop en verbouw zijn.
En ik weet dat er ook weer een kraan, gelijkend aan die van jou, staat met een hele 'act' daar omheen.
Jij met jouw model zou er zeker niet mogen ontbreken!
Vooral ook omdat je laat zien wat er allemaal mogelijk is!
Juist de diversiteit is zo mooi daar.
Ik las dat de waterpartij zelfs zo groot is dat een RC watervliegtuig daar kan opstijgen en landen.
En natuurlijk kan je er ook heen als bezoeker.

Ik heb daar bv hele waardevolle contacten opgedaan, als eenpitter in een nieuwe wereld kan het soms lastig zijn. Je hoeft dan bv het wiel niet opnieuw uit te vinden (al geloof ik niet dat dat op jouw van toepassing is je hebt al zo ongelooflijk veel mooie dingen laten zien).

Je zegt ", ik soldeer met acetyleen en zuurstof", heet dat nog steeds solderen of is dat al lassen?
 
voor het verschil tussen het lassen en solderen kan je beter even goochelen
Lassen of hardsolderen met een vlam.

Lassen:
Lassen is tweedelen van een metalen werkstuk die aan elkaar aansluiten op smelttemperatuur brengen.
Het raakvlak van deze twee delen wordt een smeltbad die de twee delen aan elkaar smelt.

Bij messing zou je kunnen volstaan met een spitse propaan-zuurstof vlam uit een autogene brander.
Acetyleen-zuurstof kan, waterstof-zuurstof zou kunnen.
Je kunt de metaaldelen in elkaar vloeien met hun eigen metaal.
Je kunt de metaaldelen aan elkaar vloeien met een extra toevoegdraad van messing.
Deze lasdraad mengt mee op in het smeltbad.
Smelttemperatuur van het messing hardsoldeerdraad is rond de 800 graden Celsius.
Bij dit lassen heb je in principe geen flux nodig.
Behalve bij autogeen aluminium lassen.

Hardsolderen:
Hardsolderen is twee metalen aan elkaar plakken met een toevoegmetaal. Hotmelt.
Bij messing is het hardsoldeer toevoegdraad altijd een zilver gelegeerd draad.
Bij hardsolderen word het werkstuk metaal niet tot smelten gebracht zoals bij lassen.
Hardsoldeer verbindingen hebben een hoge belastbaarheid, Ca. 20 kilo per mm2.
Bij (hard)solderen word altijd een flux gebruikt.
Smelttemperatuur is bij 55% zilver 650 graden Celsius.
Smelt afstand tot aan messing werkstuk metaal is ongeveer 150 graden Celsius.

Zachtsolderen:
En dan niet te vergeten zachtsolderen.
Zachtsolderen is in principe gelijk aan hardsolderen.
Alles gebeurt alleen een pitje lager.
Temperatuur is maximaal 450 graden Celsius.
De meeste zachtsoldeer draden liggen rond de 300 graden smelttemperatuur.
Zacht solderingen zijn minder treksterk, Ca. 6 kilo per mm2.
Smelt afstand tot aan messing werkstuk metaal is ongeveer 500 graden Celsius.
Zachtsolderen is een veilige manier als werkstukken een smelt risico hebben.
Bij zachtsolderen gebruik je altijd een flux.
De toevoegdraden kunnen hier zijn tin-zilver, tin-koper, tin-lood...

Straks komt dit vanzelf op GOOGLE.


Alles voor modelbouw,
Willum
 
Back
Top