Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Hallo Leo,
Gisteren je kraan weer in het echt gezien.:rolleyes: :banana:
Wat een geweldig model gaat dat worden, prachtig met al die details, puur vakmanschap ! :worship::worship::worship::worship::worship:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Ik sluit me bij de vorige schrijfster aan: helemaal top! En vakmanschap op velerlei gebied, ook op het maken van de tekeningen en de oplossingen die het werkend maken van het model nodig maken. Heel ingenieus.
Cor.
 
Charlotte dank je voor de complimenten,:friends: leuk je weer gezien en gesproken te hebben op de beurs.
Cor ook bedankt voor de complimenten, leuk je te hebben ontmoet nu hebben we een gezicht bij de man die regelmatig reageert op het bouwverslag.
Stoomertje ook nog gesproken, en ik altijd denken dat het Henk is maar het blijkt Jan te zijn.:D
Gisteren weer een mooie dag gehad op de beurs in Houten met heel veel belangstelling voor mijn kraan project met heel veel complimenten en mensen die genieten van het project.
Zelf voor het begin van de beurs nog een rondje gelopen langs diverse modelbouwers van een categorie die je niet dagelijks, en in Ede zeker niet ziet, zoals militaire voertuigen en tanks.
Ook bij het spoorwegmaterieel stonden ware kunstwerken aan techniek en dan vooral de stoomlocomotieven.

20221210_144202.jpg

Op het eind van de middag werd het wat rustiger nog even tijd om een plaatje te schieten.

20221210_110229.jpg

Charlotte heeft de bouwer van Liebherr LTM 11200-9.1 ook nog even kunnen vast leggen, hebben jullie ook een plaatje van de man achter dit project. ;)
Het was netjes geregeld op de beurs er stonden twee tafels zoals ik in mijn aanvraag had gevraagd, Top:yes:

Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
IMG-20221210-WA0024.jpg
Mijn huidige projekt stond er ook.

Jouw model heb ik ook bewonderd, en ontzag voor je bouwkunsten. Ook de techniek van de overbrenging in de bovenwagen bestudeerd, jij was druk in gesprek, dus ik had alle tijd.
Mooie oplossingen, maar.... ik benijd je niet om dat gewicht in je auto te moeten laden.
 
Was leuk om je bouwwerk te bewonderen Leo!
Het was weer een gezellige ouderwetse drukte in Houten.

Ach ja namen hé.... zoals gezegd, til ik er niet zo zwaar aan. Pieter heeft destijds mijn naam verward met die van stoompomp. Zie post 115 heb nog in 121 van Grand Hauler mijn naam tussen haakjes erbij gezet. Heb het toen maar zo gelaten.. [emoji6]
 
Laatst bewerkt:
Fred bedankt voor de complimenten, het gewicht is inderdaad wel wat groter dan jouw brandweervoertuigen maar zoals ik het nu opgelost heb met de flichtcase en mijn kar is het alleen goed te doen.
Erik ALK welkom op her forum en dank voor het compliment, je hebt met de kerst voor de deur mooi tijd om 36 pagina's bouwverslag door te nemen;)

Verder met de bovenbouw.

20221216_204649.jpg

Voor de beurs in Houten had ik de buitenbeplating van het scharnierpunt voor telescoopmast los gemonteerd.
Dit deel heeft al gaten voor de reling die erop komt en voor de opstap, de grotere gaten zijn om bij de boutjes te komen van de motor montage.
Bij de 1:1 machine is de superstructure uit een stuk maar ik maak het uit twee delen om de motoren en de elektronica bereikbaar te houden.


20221216_204715.jpg

De andere zijde van de buitenplaat, met diverse lagerplaten die voor een groter lageroppervlak moeten zorgen.

20221216_204730.jpg

Hier zie je de verbindingsas voor de aandrijving van de twee mastcilinders, de cardanas is voor aandrijving van de twee rondsels van de zwenk.

20221216_173701.jpg

De snaren worden nestjes onder de zwenkaandrijving door geleid.

20221216_173724.jpg

De grote motor is de zwenkmotor de kleine motor is tijdelijk maar daar komt de motor voor aandrijving van de mastcilinders.
Het pijpje onder de motoren is een van de bevestigingspunten van de superstructure.

20221216_173924.jpg

Een plaatje van de gehele aandrijving van de mastcilinders en zwenktandwielen.
20221216_174014.jpg

Inmiddels de juiste snaren binnen gekregen en na wat schuiven van de rollen de snaren op de juiste plek gemonteerd.


Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Alle Leuk aanklikkers weer bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

Vervolg:
We gaan eerst de hoofdcilinders verder afmaken en zorgen dat er eindschakelaars voor de eind afslagen op komen.


20221214_151414.jpg

Dit zijn de trays waar de kabel op komt te rusten van de Y afspanning.


20221217_122143.jpg

Op de hoofdcilinder worden alle onderdelen met klemmen op vastgezet

20221217_142021.jpg

Zo komen ze op de cilinder geklemd.
20221217_142030.jpg

De spanbevestiging zijn pennetjes 3mm met boutje m1.6

20221222_135309.jpg

Hier worden blokken voor de cilinder oplegging gefreesd uit 10 mm aluminium.

20221223_134950.jpg

Hier komen de kunststof blokken op gemonteerd, de plaatjes zijn met sleuf passing op de stempelarm deksels gesoldeerd.


20221223_135002.jpg

De aluminium blokken worden ook met een klemband vastgezet op de cilinder.
.

20221223_151512.jpg

Hier zijn de kunststof blokken al gemonteerd met 2mm pennen en tussen busjes. Het kunststof is POM uit 4mm plaat.

20221223_151533.jpg

hier nog een compleet plaatje van de cilinder met de kabel trays en de cilinder oplegging.
Aan deze montagebeugels komen straks de olie retourleidingen van de cilinders die ik ga gebruiken voor de eindschakelaars.






20221223_151609.jpg


Wordt vervolg.
groet Leo.
 
Ik heb me een poosje op de vlakte gehouden qua leveren van commentaar en/of complimenten, maar dat betekent niet dat ik de ontwikkelingen niet heb gevolgd.
Een bezoek aan Houten zat er niet in, helaas, maar Ede 2023 staat zéker op de agenda, niet in het laatst i.c.m. zelfgebouwde/-verbouwde modelllen!
@Leo Broers : het is ónvoorstelbaar wat je jezelf aan uitdagingen geeft, ik heb diepe bewondering voor je kunstwerk, want dat is het zeer zeker!!

Voor nu, en langs deze weg voor jou, en een ieder op dit forum een hele fijne jaarwisseling gewenst, en een gelukkig nieuwjaar, met heel veel modelbouwplezier!!!

M.vr.gr.
Jan
 
Jan dank je voor de complimenten, ja dat er uitdagingen in het project zitten dat is zeker waar, maar gelukkig tijdens de bouw groeien ook je vaardigheden en gaat het vinden van oplossingen je steeds beter af.
Johannes en Jan en alle volgers van het project een veilige en fijne jaarwisseling en voor het nieuwe jaar vooral veel gezondheid en veel plezier in de modelbouw.


We gaan verder met de mastcilinders met het plaatsen van de eindcontacten op cilinders.

20221227_164757.jpg

De schakelaar plaat wordt op de cilinder geplaatst op de linker stelschroef die de bodemplaat van de cilinder gelijk borgt en rechts een extra bevestigingspunt
De gleuf is het laagste schakelpunt van de plunjer.


20221227_192031.jpg

De schakelaars gemonteerd met links de schakelaar voor het laagste punt en de rechtse schakelaar voor het hoogste punt van de plunjer.




20221228_170220.jpg

De meenemer die de schakelaars bedienen is verstelbaar op de bediening stang ( retour olieleiding )



20221227_164728.jpg

Zo soldeer ik kleine pennetjes op een stangetje van 3mm, eerst solderen en daarna op maat maken.

20221229_154313.jpg

De schakelaars van bedrading voorzien. Ik zou eerst de eindcontacten naar achteren halen bij de motor maar als er slip optreedt in de snaren heb je alsnog kans dat je schade maakt

20221229_154324.jpg

De olieleiding voor de retour beweging van de plunjer is gelijk de bedieningsstang voor de eindcontacten.





20221229_154219.jpg

Het gewicht van de stempelbalken staat bij de 1:1 vermeld op de armen, dus dat hoort hier ook op. Alleen een kleine modificatie, op advies van de machinist zijn ze op de buitenkant gezet van de armen, dan zijn ze beter te zien zonder klimpartij.
Bij de 1:1 zitten ze aan de binnenkant en achter de kettingkast en de bordessen bak.


20221229_154246.jpg

De achterbalken zijn iets korter dus ook lichter.




20221229_154255.jpg

Mooi opzichtige plaats voor de gewicht aanduiding.

Wordt volgend jaar vervolgd;)
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top