Alwin, dank je voor het compliment, ik had een stukje DynaOne draad 3mm van iemand gekregen en ik vind het wel een mooie maat. Er is ook DynaOne 2 mm te krijgen maar dat zou ik eens moet bekijken wat er beter bij deze schaal past.
Cor Dank je voor het compliment, ik heb nog even gekeken maar DynaOne of Dyneema draad maar de verschillen zijn bijna niet te zien, het zou nog wel eens de zelfde draad kunnen zijn met verschillende namen.
Roald dank je voor het compliment, zoals het er nu naar uit ziet sta ik 18 maart in Ede met de kraan, ik heb me er voor ingeschreven.

Alle
Leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling voor mijn project.
We gaan weer verder
Van de week de aandrijving gemaakt voor het zwenken van de kraancabine arm die ook aan en in de de superstructure komt.
Uit 1.5 mm messing plaat de bodem en de twee zijkanten gefreesd met alle gaten voor de lagers.
De tandwielkast nog los in elkaar.
De as van het wormwiel wordt het draaipunt van de cabinearm. Het rechte tandwiel moet nog op het wormwiel gemonteerd worden.
Hierbij het tandwiel gemonteerd op de worm, om het gat in het rechte tandwiel groter te maken moest het tandwiel nog worden uitgegloeid, je kan dat aan de kleur nog wel zien.
Het uitgloeien is het tandwiel kersrood verwarmen en dan weer langzaam laten afkoelen, en daarna is het materiaal weer te verspanen.
Ik gebruik flenslagers met de flens aan de binnenzijde zodat de assen gelijk zijn opgesloten en de lagers niet geborgd hoeven te worden.
Het moet wel een robuuste aandrijving worden, want de arm met cabine is totaal 45 cm lang en moet een slag kunnen maken van bijna 180 graden.
Zo krijg je een beeld van hoe klein het kastje is
Hier zie je de twk kast in de superstructure gemonteerd net onder ballastlift en daar had ik in de hoogte maar18mm ruimte om iets te creëren.
Je kunt nu ook zien dat de aandrijving heel mooi in de lengte van de achter constructie ligt en nu kan ik de aandrijfmotor in de motorruimte plaatsen.
Wordt vervolgd
Groet Leo