Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Hallo Cor,
De hypoid tandwielen komen bij Maedler vandaan en dat zijn kwalitatief zeer goede tandwielen maar daar betaal je ook wat voor. De aandrijving van de hijstrommel is wel een van de belangrijkste onderdelen vandaar dat ik hier voor gekozen heb.
Het worm en wormwiel heeft veel meer wrijving dan een hypoid tandwiel en draait ook niet zo hard, dus in eerste instantie komt er geen gesloten behuizing omheen.
De tandwielen bij de hoofdcilinders hebben ook geen gesloten behuizing en dat draait ook goed!

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Dank, duidelijk Leo. Het ligt natuurlijk ook aan de KV van je motor en de overzetting van de eindreductie die je daar achter hangt, maar het toerental van die tandwielen zal wel niet zo hoog zijn, dus draaien ongesmeerd (?)
Cor
 
Cor, de tandwielen blijven open maar worden wel gesmeerd, net als zoveel tandwielen die niet in een dichte kast zitten, kunnen die ook gesmeerd worden.

Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Charlotte dank je voor het compliment.
All Leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling van mijn project.

We gaan verder met de liertrommel.


20230214_154451.jpg

De flensen voor de zijkant van de trommel frees ik uit een 10 mm aluminium plaat.

20230214_172140.jpg

Na diverse freesbewerkingen is dit het resultaat, ze moeten alleen nog aan de andere zijde worden afgedraaid zodat er een borst aankomt die in de liertrommel moet passen.


20230215_111831.jpg

De binnenmaat van de liertrommel op maat gedraaid met een binnendraaibeitel.

20230215_110406.jpg

Een hulpstuk gedraaid voor ondersteuning van de liertrommel tijdens de aanbrengen van de groef die de kabel moet geleiden op de trommel.


20230215_113638.jpg

Er komt een linkse spoed op de trommel met een spoed van 2mm.





20230215_120445.jpg

Hier de trommels gereed, een met een spoed van 2mm en een met een spoed van 1.75mm voor eventuele 2mm draad.




20230215_120539.jpg





20230215_163409.jpg

Trommels op lengte gemaakt en gaten geboord en getapt voor het vastzetten van de zijflensen.



20230215_165701.jpg

De flensen gemonteerd.



20230215_165724.jpg

Er moeten nog gaten komen in het wormwiel voor montage aan de liertrommel.

Wordt vervolgd
Groet Leo
 
Charlotte dank je voor het compliment.
All Leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling van mijn project.

We gaan verder met de liertrommel.


Bekijk bijlage 528625
De flensen voor de zijkant van de trommel frees ik uit een 10 mm aluminium plaat.

Bekijk bijlage 528626
Na diverse freesbewerkingen is dit het resultaat, ze moeten alleen nog aan de andere zijde worden afgedraaid zodat er een borst aankomt die in de liertrommel moet passen.


Bekijk bijlage 528618
De binnenmaat van de liertrommel op maat gedraaid met een binnendraaibeitel.

Bekijk bijlage 528617
Een hulpstuk gedraaid voor ondersteuning van de liertrommel tijdens de aanbrengen van de groef die de kabel moet geleiden op de trommel.


Bekijk bijlage 528619
Er komt een linkse spoed op de trommel met een spoed van 2mm.





Bekijk bijlage 528620
Hier de trommels gereed, een met een spoed van 2mm en een met een spoed van 1.75mm voor eventuele 2mm draad.




Bekijk bijlage 528621




Bekijk bijlage 528622
Trommels op lengte gemaakt en gaten geboord en getapt voor het vastzetten van de zijflensen.



Bekijk bijlage 528623
De flensen gemonteerd.



Bekijk bijlage 528624
Er moeten nog gaten komen in het wormwiel voor montage aan de liertrommel.

Wordt vervolgd
Groet Leo
Na het vaak aanklikken van de ‘leuk’ toch maar eens een reactie. Ik kijk met heel veel genoegen naar wat jij voor elkaar weet te krijgen. Zoveel details en alles functioneel!
Veel herken ik terug. Omdat ik destijds mijn 1:50 van de nodige details heb voorzien en veel op de foto’s van het origineel heb zitten kijken.
Voorlopig kan je nog ‘even’ vooruit. De mast, met afzet techniek, wordt ook nog een hele uitdaging. Voorlopig kunnen wij als meekijkers nog even vooruit met posts.
Gr. Peter
 
JolieFvL, bedankt voor je lovende woorden, om de lier te zien werken zal je nog een weekje moeten wachten.:(;)
Johannes, ook bedankt voor het compliment.
Bert, ook bedankt voor het compliment.
Peter, ook bedankt voor het compliment. Als ik kijk naar het aantal keren dat er gekeken wordt naar mijn updates dan ben je waarschijnlijk niet de enige die ervan geniet, en inderdaad er moet nog veel gemaakt worden.
Alle Leuk aanklikkers ook bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

Groet Leo.
 
Hey Leo,

Wát een fantastisch staaltje werk lever je hier!
Vorig jaar in Ede heb ik jou en je model gezien, maar mán, wat heb je je in het afgelopen jaar "uitgesloofd" en wat maak je een vorderingen!!
Écht helemaal geweldig!!!!
Ik kijk ernaar uit om straks in Ede weer e.e.a. te mogen bewonderen, hoewel ik nu zelf als deelnemer aanwezig zal zijn.

Veel succes met het vervolg, en ik volg op de achtergrond.


M.vr.gr.
Jan
 
Charlotte, dank je voor het compliment, dit zijn ook de onderdelen van de kraan die eenieder wel aanspreekt.:yes:
Jan, dank je voor het compliment, lijkt me leuk elkaar weer te ontmoeten in Ede.
Hcs_Vliss, dank je voor het compliment, doet me goed om te horen dat je geniet van het bouwverslag.
Alle leuk aanklikkers, ook weer bedankt voor de belangstelling voor het project.

We gaan verder met de hijslier.

20230217_142649.jpg

Het frame van de hijslier verder afgesoldeerd met zilversoldeer, dit zilversoldeer soldeert prachtig zoals je ziet het vloeit netjes uit en is heel sterk.



20230217_142701(0).jpg




20230217_142713.jpg

De behuizing van de worm en de lagers, deze komen in de buis, waar ook vet in komt om de worm en het wormwiel te smeren.


20230224_201544.jpg

De liertrommel en de tandwielen gemonteerd.
De uitgaande as van de planetaire vertraging met een verhouding van 4.6 : 1, moest nog worden afgedraaid om het conische tandwiel te kunnen monteren.



20230213_133840.jpg

Aangezien aan de as een borst zit waar de satelliet tandwielen op draaien, is dat moeilijk in te spannen in de draaibank.
Daarvoor een hulpstukje gemaakt, om het in de drie klauwplaat te kunnen inspannen.



20230213_133931.jpg

Zo kan je de as dus probleemloos afdraaien.




20230224_201245.jpg

De motor moet nog besteld worden, nu tijdelijk even met de boormachine proefgedraaid, en alles draait naar tevredenheid.



20230224_201318.jpg

Voor de as van de hijstrommel een buis gebruikt, om hier ook weer gewicht te besparen.
Er komen nog meer onderdelen aan het hijslier frame, maar dat komt met montage in de superstructure.



20230224_201608.jpg

De sleuven in de zijplaat daar komen de pennen in waarmee de hijslier in de superstructure komt.
De hijslier kan omhoog en laag bewegen in deze sleuven, het waarom zal ik wel uitleggen als de lier gemonteerd is.


20230224_201616.jpg

De lagering van de as waar de worm opzit heeft twee axiale druklagers, een aan de binnenzijde, en een aan de buitenzijde, de laatste is hier zichtbaar.

Wordt vervolgd
Groet Leo Broers
 
Laatst bewerkt:
Wat heb je alles weer prachtig in woord en beeld gebracht, Leo!
Inderdaad is het zilversoldeerwerk prachtig geworden.
Schitterend om te zien, al dit maatwerk :worship:
 
Ik ben het helemaal eens met het bovenstaande; het was me al opgevallen dat de naden zo mooi strak zijn, zonder dat ze 'volgelopen' zijn. Ook de verkleuring van het messing is nauwelijks te zien, dus er is niet al te veel hitte in het geheel aangebracht. Mogelijk heb jij een hoog zilvergehalte toegepast waardoor de temperaturen binnen de perken bleven?
In elk geval: prachtig soldeerwerk!
Cor
 
Back
Top