Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

1. Leo Broers

Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Leon bedankt voor het compliment.:banana:

Pieter ook bedankt voor het compliment.
    Dat ik veel imbusbouten gebruik is omdat het een mooie technische uitstraling geeft, en op moeilijke bereikbare plaatsen goed is te monteren en te demonteren. regelmatig moet ik toch weer onderdelen loshalen om werkzaamheden uit te voeren. Veel boutjes zullen straks niet meer te zien zijn, en misschien dat ik na het model in de verf gezet heb het geheel afmonteer met zeskant bouten waar ze in het zicht komen en waar het een meerwaarde aan het model geeft.
    Nee, de Blaster heb ik nog niet gebruikt, heb nog veel andere werkzaamheden aan het model om er een beetje de gang in te houden.:thumbsup:

Groet Leo.

Tug.NL, Cnn en ArjanN vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Leo,

Bedankt voor je antwoord.

Leo Broers vindt dit leuk.
  3. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Die achterlampen zou je misschien bij Niepelt Modellbau kunnen krijgen. Zij kunnen je ook eventueel helpen bij maatwerk

4. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Leo, ik heb eens gekeken naar je gebogen objecten,
    zou je eens kunnen laten zien hoe jij dit zo netjes voor elkaar krijgt (en ik vraag niet om een actie filmpje maar de stappen die jij daarvoor zet).

5. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Alle LEUK aanklikkers weer bedankt voor de reactie en de belangstelling. :thumbsup:

Rolf bedankt voor de reactie, ik heb al even gekeken bij Niepelt Modellbau en die heeft wel het juiste model, maar alleen in schaal 1:8.
    We kijken rustig verder en anders wordt het zelf maken of iets recenter model achterlicht, op de nieuwere modellen kranen zullen ze ook wel moderne achterlichten plaatsen en niet een model van 10 jaar terug.

Maarten ik zal je uitleggen hoe ik mijn buigwerk realiseer.
    Ten eerste is buigen niet zo eenvoudig als het er uit ziet, maar ik maak het me eigen ook niet zo moeilijk.
    Ik heb vandaag net wat onderdelen gemaakt waar ik aan moet buigen, dit doe ik door in mijn tekening een buiglijn te plaatsen, en deze lijn bewerk ik met een V. carve frees van 90 graden zodat je op de juiste plaats het werkstuk gaat buigen.
    Zo heb ik dat ook gedaan met mijn achterbalk zoals je op de foto's kan zien.
    Als ik een onderdeel moet buigen wat er precies tussen moet passen maak vaak eerst een proefstukje, door een lijn op je werkstuk te zetten en dan kijken waar de hoek uitkomt en die maat pas je toe op de andere zijde.
    Wat ook een optie is de onderdelen te buigen en daarna het werkstuk op maat maken.

20211207_134303.jpg
    Hier het frezen van een buiglijn van 0.3mm diep in een plaat van 1mm .
    Ik boor ook wel twee klein gaten op de buiglijn als er aan de andere zijde gebogen moet worden. dan verzwak ik mijn materiaal niet en zit ik wel op de juiste maat .
    Je kan dat zien bij de hoekstukken voor de bordessen die ik laatst gemaakt heb.

20211207_143554.jpg
    Onderdelen gereed om te buigen.

20211207_143539.jpg
    Ik heb dit jaar wel een zetbankje gekocht van 305mm breed en 1mm capaciteit, deze is goed te hanteren en je kan hier kleine hoeken mee buigen en je kan de drukkers verwijderen om een kleiner onderdeel met al een gebogen hoek te buigen.
    Een kantbank is een buigbank waar een v mes die het materiaal in een v groef buigt en hier kan je geen hoekje mee omzetten van bijvoorbeeld 3mm.

20211207_150212.jpg
    Buigwerk onderdeel kraan.

20211207_150222.jpg
    Voor het buigen onder een bepaalde hoek, heb ik de mogelijk een graden boog er op te zetten als ik meer onderdelen moet buigen met steeds dezelfde hoek.
    Ook buig ik nog steeds onderdelen gewoon in de bankschroef met bekken van messing hoeklijn, om mijn materiaal te beschermen en gebruik ik een aluminium blok om met de hamer het materiaal te buigen.

20211207_151946.jpg
    Het resultaat na het buigwerk.

20211207_152101.jpg
    En weer een onderdeel gereed. Als je de laatste foto van de achterzijde bekijkt kan je zien waar dit komt.

Maarten als je echt wil zien wat buigen van materiaal allemaal inhoud kan je het linkje openen naar een Pdf document. "Het buigen van dunne plaat."

https://www.induteq.nl/metaal-werktuigbouw/bestanden/VM113 Buigen - vormgeven van dunne plaat.pdf

Groet Leo.

Tug.NL, kaapstander, luchard en 10 anderen vinden dit leuk.
  6. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Leo, stuur ze even een berichtje zou ik zeggen. Als die 1/8 de goede is dan.....

7. graafie68

graafie68

Lid geworden:
    5 dec 2011
    Met welk programma maak je de tekeningen en g-code eigenlijk.
    Dat is naast het frezen ook nog best wel een aardige tijdrovende bezigheid.

8. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Rolf, ze hebben dit achterlicht model wel in schaal 1:16 maar die staat als Sold Out.
    Ik heb ze een berichtje gestuurd of deze nog terugkomt op de website..
    Bedankt voor de reactie.

Graafie mijn tekeningen maak ik in een oudere versie van Autocad en het omzetten naar een g-code is niet echt veel werk als je het gereedschap maar goed geïmporteerd hebt wat snijsnelheden en toerentallen betreft in de software zoals cam-bam.
    Je hoeft zelf geen regel G-code te schrijven dat doet de software voor je, de tekening vraagt wel bepaalde hoofdvormen en gesloten lijnen (polylijnen).
    Het werkstuk hierboven omzetten in G-code vraagteen half uurtje.
    Je kan op You Tube veel filmpjes over deze materie vinden.

Groet Leo.

Laatst bewerkt: 8 dec 2021
    Tug.NL en Johannes59 vinden dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Leo,

Weer een mooi stukje modelbouwvakwerk.

SMILEY APPLAUS KLEIN.gif

Even een vraag :
    Mooi handig klein vingerzetbankje.

Als je langere stukken dan 300 mm wil zetten/buigen. laat je dit dan buigen/zetten ? of ......................

Ik heb zelf een vingerzetbank waarmee ik 1020 mm breed kan zetten tot een hoek van 135 graden.
    Hiermee buig ik mijn eigen chassis voor de trucks en trailers, maar ook ander klein zetwerk.
    Ik kan met deze vingerzetbank over een lengte van 1020 mm 2.5 mm dik staal buigen en 3 mm dik messing buigen.

1 nadeel : Je kan deze vingerzetbank niet zomaar even verzetten/wegzetten, want deze vingerzetbank weegt 320 kg en neemt nogal wat ruimte in beslag. Afmeting van de vingerzetbank b x h x d : 1350 x 850 x 1175 mm. (eigenlijk een lomp ding voor de modelbouw) zeker in mijn veel te kleine werkplaats.
    Ik heb er wel heel veel plezier van, ik kan er alles mee zetten/buigen voor de modelbouw.
    Met de bouw van de Goldhofer dieplader heb ik er heel veel gemak van. (veel zet/buigwerk)

Weer wat geleerd : Je hebt en gradenboog op het vingerzetbankje gemonteerd.
    Goed idee.jpg

Dit ga ik ook toepassen op mijn vingerzetbank.
    Ik zit nu altijd te knoeien/klooien met een instelbare hand gradenboog, een heel gedoe.

vGenLheftruck_Maarten, Tug.NL en Leo Broers vinden dit leuk.
  10. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Leo, dank voor je uitgebreide antwoord.
    Natuurlijk maak je gebruik van een professionele oplossing al vind ik dat lijntje infrezen wel heel vernieuwend voor mij.

Ik moet tzt voor mijn heftruck ook messing buigen maar dat is maar 0,3 dik, ik denk dat ik me daar ga beperken tot 1 hoek of misschien wel het behandel als een bouwpakket. Dus eerst alle onderdelen maken en dan aan elkaar solderen.

Je gaf wel een mooi inzicht hoe jij, in mijn beleving, alles professioneel aanpakt. Met logisch gevolg dat het er super strak uit ziet!
    Nogmaals dank voor je uitleg!

11. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Maarten bedankt voor het compliment en graag gedaan.

Pieter bedankt voor het compliment.
    Inderdaad grotere objecten laat ik buigen bij een metaal bewerkingsbedrijf die hebben een digitaal aangestuurde kantbank , je geeft je materiaal dikte aan, de hoek, en de bocht komt eruit. Zoals laatst een gootje van 3m voor mijn overkapping in de tuin.

Het graden wijzertje op de foto van de zetbank boven die had ik over van een freesklusje voor een St.Nicolaas surprise. Onze zoon vergat wel eens de klok te verzetten met de zomer naar de wintertijd en andersom, heb ik een analoge klok voor hem gemaakt die je niet meer hoeft te verzetten.;)
    IMG-20201211-WA0004.jpg

Je moet alleen naar de juiste kleine wijzer kijken.
    Groet Leo

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 9 dec 2021
    luchard, Mark300, ozy en 9 anderen vinden dit leuk.
  12. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Vervolg Trap en geleiding achterzijde onderwagen.

20211208_105435.jpg
    De onderdelen voor de achtergeleiding.

20211208_114856.jpg
    Soldeeropstelling om de onderdelen op de juiste plaats te houden tijdens solderen.

20211210_135903.jpg
    Alle onderdelen gemonteerd.

20211210_135915.jpg
    Nog een hele klus om alle onderdelen er recht aan te krijgen.

20211210_143541.jpg
    Gemonteerd aan het chassis.

20211210_143554.jpg
    Het laddertje met de steunen moet ik nog maken, daar zijn de smalle sleufjes voor gefreesd.

20211210_143936.jpg
    Het frame iets verhoogd en de aanslag en blokkering van de stempelarmen erin meegenomen.

20211210_122007.jpg
    De ruimte in het chassis ga ik gebruiken om de batterij een plaats te geven voor het rijden en stempelen.

20211210_121943.jpg
    Nog een afsluitdeksel maken van gerstkorrel plaat om het geheel af te sluiten.

terlinden11200_10.jpg
    Hier nog een plaatje van de 1:1 kraan.

Wordt vervolgd.
    Groet Leo

JolieFvL, kaapstander, luchard en 15 anderen vinden dit leuk.
  13. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Ziet er weer netjes uit Leo.

Leo Broers vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Leo,

Weer een mooi staaltje van Modelbouw vakwerk.

SMILEY APPLAUS KLEIN.gif
    Ook jij moet woekeren met de ruimte, ondanks de telescoopkraan een bakbeest van een kraan is.

Leo Broers en Tug.NL vinden dit leuk.
  15. Kraanbouwer

Kraanbouwer

Lid geworden:
    8 jun 2009
    Wauw...

Wat een geweldige kraan is dit aan het worden met al die kleine details! Je legt de lat voor je eerste kraan wel enorm hoog maar het wordt wel echt een pareltje.
    Ik kijk weer met smart uit naar de volgende update!

Mvg. Mitchell

Tug.NL, VOLVO FH 16 750 en Leo Broers vinden dit leuk.
  16. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Alle Leuk aanklikkers weer bedankt voor de reactie.

Marceline bedankt voor het compliment.

Pieter ook weer bedankt voor het compliment, ja ruimte is in de modelbouw altijd wel een probleem.

Mitchell bedankt voor de lovende woorden en het compliment.
    De bouw van jouw Liebherr hc-l 355 is ook een prachtig project om te volgen.

Groet Leo

VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Verder met de bordessen en zij geleiding.

20211214_111843.jpg
    RVS dubbel tranenplaat opmaat gefreesd, eerst een hulpstuk gemaakt voor het opspannen van de plaat.
    Het RVS plaat is taai materiaal om te frezen het heeft me wel een freesje gekost om het te maken.

20211216_134756.jpg
    De zij steunen af gesoldeerd, het bovenste stripje is om de afstand van de steunen te fixeren.

20211216_170851.jpg
    Alle zij profielen gereed, de plaat ondersteuning aan de zijkanten gelijk voorzien van oogjes om straks de bedrading te begeleiden
    van de zij verlichting.

20211217_153636.jpg
    De zij profielen geven wel een mooie lijn aan de kraan, alleen nog de spatborden eraan monteren.

20211217_152611.jpg
    De beplating vastgezet met verzonken M2 schroefjes zodat ze altijd nog een keer gedemonteerd kan worden.

20211217_154107.jpg
    Zo begint het al aardig op de 1:1 kraan te lijken.

20211217_154127.jpg
    Je kunt hier zien dat ik een verhoging van het chassis heb gemaakt, met de informatie die ik nu heb was het chassis te laag en kwam niet overeen
    met de 1:1.
    Links op de foto mijn nieuwe gereedschap wagen die ik voor St.Nicolaas gekregen heb van mijn kleindochter als surprise.

20211217_154509.jpg
    Het achterdek met beplating en het deksel voor het accu compartiment op het chassis.

20211217_153740.jpg
    De achterspatborden is het volgende project en dan is de achterzijde op wat losse onderdelen na ,bijna gereed

20211217_171026.jpg
    Hierbij nog een plaatje van bovenaf gezien.

Wordt vervolgd
    Groet Leo.

M@rcel, Catwoman, ozy en 15 anderen vinden dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Leo,

Weer een mooi stukje Modelbouw vakwerk.

Wederom gaat het (Volvo) petje voor jou bouwkunsten af.

De 5 laatste foto's geven een mooi overzicht van het chassis met de stempelarmen.
    Hier zie je pas hoe groot de telescoop kraan gaat worden.

Vraagje :
    Wat is de reden dat je geen aluminium tranenplaat hebt gebruikt, zoals bij de 1:1 telescoopkraan ook aluminium tranenplaat is.
    Bovendien is aluminium makkelijker te verwerken dan RVS.

19. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Wat een mega project, super gaaf om te volgen. Ook grote bewondering voor het tempo waarin je bouwt.

20. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Sander, bedankt voor het compliment.

Pieter ook weer bedankt voor het compliment.
    Ik probeer de kraan zoveel mogelijk wel te bouwen naar het origineel maar als er betere opties zijn met wat uitvoering van ontwerp of materiaal betreft, dan laat ik dat los.
    Zoals bijvoorbeeld de pennen bij de stempelplaten die nu niet meer los zijn. Voor de beplating gebruik RVS om dat het maar iets duurder is en het geeft een veel mooiere uitstraling, aluminium wordt gauw dof.
    Messing is een prachtig materiaal waar je mooie objecten van kan maken zo is dat ook met RVS, en ik heb al veel mooie RVS projecten gemaakt.

Groet Leo.

VOLVO FH 16 750 en Alex Kooijman vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina