Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

De beugels zijn al wat aangepast.
De uitsparingen zijn er ook al ingeveild,zodat de beugels in elkaar passen.
Daarna zijn ze gesoldeert.Moet nu enkel de lengte nog wat aanpassen,zodat de 4mm gaten in de draaischijf kunnen geboord worden.De beugels worden dan met Endfest 300 in de gaten gelijmd.
Het beschermkruis dient om de koepel te beschermen bij het snel stijgen.Deze koepels hebben maar een wanddikte van 1,63mm.Doch een bolsegment kan aardig wat waterdruk verdragen.
Door dit toe te passen op de boot heeft de boot praktisch geen last meer v/d oppervlaktespanning van het water op het afsluitdeksel.
Nog enkele foto's van namiddag.
Grtjs,Marc.
PA211448.JPG
PA211447.JPG
PA211449.JPG
PA211450.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gisteren zondag,niets kunnen doen.
Vandaag weer verder met de bouw.
Heb nog niet al de onderdelen voor de bouw v/d motorgondels.
Alvast wat voorbereidende werkjes voor het voorste techrek.Ook de bouwbasis voor het ballastsysteem.
De voorste plaat van het techrek is gemaakt van Dibond plaat 3mm.Er zijn 4gaatjes in van 3mm voor de draadstangen van 3mm.Ook zijn er 10 gaten in geboord van 8mm.Deze dienen voor de ledhouders(verlichting).Er zijn ook 4 uitsparingen in gefreesd voor het techrek door de bajonetsluiting te kunnen schuiven.
Tevens ook al de basis van het ballastsysteem klaar.Dit is een 10mm dikke pvc plaat waarop een messingplaatje(5cm breed),geschroefd wordt.Hierop komt de motor,spindel,koppelstuk,draadstang,begin en eindschakelaar en de 2 injectiespuiten met verbindingsstuk op.
Het messingplaatje moet nog van 2 uitsparingen voorzien worden,om het volledige ballastsysteem er kunnen uit te halen.
Het pvc en messingplaatje vormen zo een solide basis,omdat hierop toch wat krachten komen te staan.
Het pvc plaatje ligt op de inwendige opkant v/d boot,zodat dit plaatje er wel op gelijmd gaat worden.
Foto's van de vorderingen.
Grtjs,Marc.
PA231451.JPG
PA231452.JPG
PA231454.JPG
PA231455.JPG
PA231456.JPG
PA231457.JPG
PA231458.JPG
PA231459.JPG
PA231460.JPG
 
Dag,

vandaag de gaten van 21mm geboord in het messing plaatje en het pvc plaatje.
Er komen 2 injectiespuiten van 22ml in(30cent/stuk bij de apotheek).
Eenmaal de spuiten in het ballastplaatje geplaatst,blijft er onderin de boot nog voldoende ruimte over voor de verbindingen van de spuiten te maken.De spuiten worden verbonden met de waterinlaat.
Alvast wat foto's van vandaag.
Grtjs,Marc.
PA241461.JPG
PA241462.JPG
PA241463.JPG
PA241464.JPG
PA241465.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gdavnd,

vandaag aan het ballastsysteem gewerkt.
Is nog altijd een vinding van SRS,waar ik wat verder op borduur.
Na berekening van de inhoud van een bol,kom ik uit op 65ml.Daar de koepel een halve bol is kom ik uit op 32,5ml+ 15ml van de ring waar de bol in zit.Na testen vandaag doet het systeem er 7 sec over voor de nodige ballast.De ring en de halve bol steken boven water uit.
Er zit een micromotor met vertraging onder de messingplaat.Daar bovenop een koppelstuk voor een spindel van M3.
Er moet juist nog een begin en eindschakelaar op geplaatst worden.
Het hele systeem kan zo uit de boot gehaald worden in z'n geheel.
De vroegere slangenpompen die ik gebruikte,kosten nu 85euro. 220ml/min bij 12V.Daar de Stroep op 7,2V werkt duurde het ballasten lang,ook het afremmen ging zeer langzaam.Dit nieuwe systeem kost mij 29euro en werkt veel sneller en is ook eenvoudig om onderdelen in te vervangen.Het kan zowel liggend als staande gebruikt worden.
Alvast de foto's van vandaag.
Grtjs,Marc.
PA251467.JPG
PA251468.JPG
PA251469.JPG
PA261470.JPG
PA251466.JPG
 
Laatst bewerkt:
Geweldig vind ik het, ga bijna mijn eigen stroep van zolder pakken :D.
Het koppelstuk is denk ik net zo lang als wat de zuigers boven de spuiten uitsteken.?
Grt Willem
 
Dag Willem,

bedankt voor je reactie.
Idd,het koppelstukje is van G-Force.Is een stukje met 2X een 3mm opening met inbussen.Dit dient om op de motoras te monteren alsook de spindel.Dit is gewoon een draadstang van 3mm.
Er zit ook helemaal geen druklager in het systeem.De micromotor met vertraging werkt gewoon op 7,2V,gelijk de 2 motoren.
Met dit systeem is een zeer juiste afregeling van de boot mogelijk.Als je dan ook nog de motor van het ballastsysteem met een regelaar gaat uitrusten,dan kan je met een zeer grote precissie je ballastwater doseren.
Vandaag ook de eerste proeven met water gedaan.Gewoonweg supper!
De druk in de boot verhoogt bij inname van het ballastwater,daar ik de overdruk in de boot vasthou.Deze extra kracht op de zuigers v/d spuiten bij de overdruk in de boot,deert de micromotor niet.
Dit systeem kan je nu ook inbouwen in jou Stroep.
Leuk dat ik je kan helpen met deze info.
Grtjs,Marc.
 
Laatst bewerkt:
Weer een klein beetje verder met de bouw.

Vandaag de afsluitdoppen voor de schaatsen gemaakt.
Deze bestaan uit een stukje dikwandige pvc buis van 32mm.Is net zo lang als het lijmgedeelte van het T-stuk.In het buisje komt een pvc schijfje van 10mm dik.Daarop komt dan een 2de pvc schijfje met een grotere diam.Deze 2 delen worden dan met cyanoacrilaat verlijmt dmv een lijmmof van 32(zelfde diam als het lijmgedeelte van de schaatsen).De buitenring dient om toch wat grip te hebben bij het uitdraaien van de afsluitdop.In het dikwandig pvc buisje wordt een kleine groef gedraaid voor een dunne O-ring te kunnen herbergen.
De vroegere afsluitdoppen waren voorzien met een schroefgedeelte en de dop met schroefdraad.Het was dikwijls een probleem om de accu's erin geschoven te krijgen.Heb nu meer speling met deze doppen.
Nog enkele foto's.
Grtjs,Marc.
PA301514.JPG
PA301515.JPG
PA301516.JPG
PA301517.JPG
PA301518.JPG
PA301519.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gdavnd,

omdat ik moet wachten op vele onderdelen,alvast het voorste techrek gemaakt vandaag.
De frontplaat voor de 10 leds is in Dibond plaat van 3mm dik.De achterste plaat van het techrek is in 4mm pvc plaat.In de voorplaat en achterplaat zijn telkens 4 gaten van 3mm geboord.Deze dienen om het techrek te monteren dmv 3mm draadstangen en 4mm pvc buisjes.De pvc buisjes dienen als afstandstuk maar ook om de metalen draadstangen af te schermen ivm de regelaars en de V-mixer,die er een plaatsje krijgen.De draadstangen zijn 96mm lang en de pvc buisjes zijn 82mm lang.Op de foto's zie je dat in de pvc plaat 2 uitsparingen zijn gezaagd.Deze dienen om het techrek zonder problemen in de boot te kunnen schuiven,omdat de voedings draden en de draden van de regelaars er doorlopen.
Morgen ga ik de uitstekende buisjes in de boot wegslijpen zodat het techrek kan uitgetest worden ivm met de uitsparingen voor de bajonet sluiting.
Nog wat foro's.
Grtjs,Marc.
PA311520.JPG
PA311521.JPG
PA311522.JPG
PA311523.JPG
PA311524.JPG
PA311526.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Robbert voor je reactie.

Ik probeer de boot te bouwen met voorhanden zijnde materialen.
Bedoeling is om alles zo Low Budget mogelijk te houden.
Grtjs,Marc.
 
Buisjes vandaag nog niet gedaan.Is een vuil klusje en wacht er nog even mee.
Er zijn nog genoeg zaken aan de boot te doen.
Vandaag de opvulstukjes in pvc gezaagd.Deze zijn 6mm dik en passen juist in het alu profiel van 8mm.
Het profiel en pvc zijn gelijktijdig geboord met een 2mm boortje.
Op het straalbuisje is een hartlijn getekend zodat het juist op het pvc stukje past.
Met een kleine hoeveelheid seconden lijm is dit een onwrikbaar geheel.
Dmv 2mm vijzen en boutjes wordt alles gemonteerd.
De foto's van vandaag.
Grtjs,Marc.
PB011527.JPG
PB011528.JPG
PB011529.JPG
PB011530.JPG
PB011531.JPG
PB011534.JPG
PB011533.JPG
 
Gdmdg,

de voorste buisjes vandaag al weggeslepen.Wat een stofboel en veel last van statische electriciteit.Komt door de pvc romp.Stof is ook moeilijk om weg te krijgen.
Het voorste techrek erin gepast en alles ok.Moet enkel nog een geleiding in de romp lijmen,voor het achterste deel van het techrek.Hierdoor sluit het voorste deel mooi tegen de bajonetsluiting aan.Voor het vergrendelen van het techrek,moet er gewoon een kleine slag naar links of rechts gegeven worden.Dit zie je op de foto's.
Als ik tijd heb vandaag,ga ik ook nog de achterste buisjes wegslijpen.Dit is nodig omdat er het achterste techrek in komt,voor het mechanisme van de kleine grijper.
Nog wat foto's.
Grtjs,Marc.
PB021539.JPG
PB021540.JPG
PB021541.JPG
PB021546.JPG
PB021542.JPG
PB021543.JPG
PB021544.JPG
PB021545.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gdavnd,

heb de motorgondels klaar liggen voor de motoren in te bouwen.
Een goede vriend heeft op de draaibank,in de afdekkapjes een gat van 2,3mm(asdikte motor) voorzien.
Heb in de voorste afdekkapjes een gat van 10mm geboord en daarna met een tap van M12 de nodige draad voorzien.De wartels zijn voorzien van een klemgedeelte,waardoor de motordraad naar buiten komt en alzo waterdicht kan afgeklemd worden.Aan de binnekant van het afdekkapje komt een kontramoer van M12.De schroefdraad van de wartel wordt van Tec 7 voorzien en dan in de M12 opening gedraaid.
Vandaag de props in messing gehaald in de winkel alsook de propadapters(deze zijn nog met M6,maar worden op de draaibank van M4 voorzien).De adapters hebben een 2,3mm opening met inbussen.Deze past dus heel juis op de motoras.
Morgen ga ik uitleggen hoe ik de motoren ingiet in de gondels.
Alvast enkele foto's van vandaag.
Grtjs,Marc.
PB031548.JPG
PB031549.JPG
PB031550.JPG
PB031551.JPG
PB031552.JPG
PB031553.JPG
PB031554.JPG
PB031555.JPG
PB031556.JPG
 
Vandaag al wat voorbereidende werkjes gedaan ivm het afdichten v/d motoren.
Allereerst de motorgondeltjes van (Duplo?) gedemonteerd.Op de eerste foto zal je het originele van Duplo zien.Die wat ik heb,heb ik ooit eens met een ganse zak gekocht op een duikboottreffen.Was voor een 25euro.
Uit de gondeltjes de dichtingen gehaald.Is een soort van lipring wat er in zit.De motoren van de gondeltjes hebben een asdikte van 2mm.De motoren v/d Stroep zijn 2,3mm.Dus een kleine weerstand op de as.Het buitengedeelte v/d dichting is hard rubber en de middenkant is van zacht rubber.Eenmaal de dichting op de gondeltjes v/d boot geplaats is er nog ruim voldoende plaats voor de adapters te klemmen op de motoras.
Alvast de eerste foto's.
Grtjs,Marc.
2540719b.jpg
PB041557.JPG
Bekijk bijlage 559729 Bekijk bijlage 559729
PB041559.JPG
PB041560.JPG
PB041561.JPG
PB041562.JPG
PB041563.JPG
 
Gdmdg,

de motoren van de stickers ontdaan met stickerverwijderaar van HG.
Dan een enkele omwikkeling met Tessa Power.Begin en uiteinde v/d tape,moet tegen elkaar aanliggen.Over elkaar gaat niet,want dan schuift de motor niet meer in het buisje.De voorkant en achterkant krijgen ook een afscherming met tape.Het inpakken v/d motoren dient om de vloeibare was buiten te houden.Na afkoeling stolt de was en zit de motor vast in het buisje.De bedrading heeft een buitenmantel in silicone,alsook de 2 binnendraden.
Nog enkele foto's.
Grtjs,Marc.
PB051572.JPG
PB051569.JPG
PB051570.JPG
PB051571.JPG
PB051573.JPG
 
Een beetje verder met de bouw.

Vandaag de motoren ingegoten.1 is mislukt.Morgen een nieuwe maken.Vooreerst 3 grote theelichtjes gesmolten in een glazen potje.Dit potje stond in een pannetje met kokend water.Het gaatje in het gondeltje,voor de motoras,eerst afgeplakt met een stukje tape.Dit gedaan opdat de vloeibare was niet door de asdoorvoer zou uitlopen,bij het doorprikken v/d tape,door de motor as.Op een houten balk een gat van 3mm voorzien zodat het gondeltje juist met de asopening boven het 3mm gat wordt gezet.Dan een kleine hoeveelheid vloeibare was met een pipet erin gedaan en de motor met grote kracht volledig tot onder geduwd.Het probleem dat je dit met grote kracht moet doen is omdat het vloeibare was onmiddelijk stolt bij in het kontakt komen met de motor.Vervolgens de rest v/d gondel vol gedaan en onmiddelijk de ingelijmde afdekkap met doorvoer over het buisje geschoven.Dan laten afkoelen.En daar is het misgelopen met het tweede gondeltje.De contra moer in de afdekkap neemt zoveel plaats in beslag.Als dan het gondelje tot aan de rand gevuld is heb je veel kracht nodig om de afdekkap er volledig over geschoven te krijgen.De tweede keer mij er echt op miskeken en mislukt.Gevolg,het tweede gondeltje is een 1/2 cm langer dan het eerste.Het lijkt niet veel,maar de propellor staat dan niet in dezelfde positie als de eerste.
Ga deze foto's in 2 keren doen omdat ik er maar 9 kan uploaden per keer.
Grtjs,Marc.
PB061574.JPG
PB061575.JPG
PB061576.JPG
PB061577.JPG
PB061584.JPG
 
Hier een foto van de 2 gondeltjes.
Spijtig hiervan omdat er zoveel werk aan voorafgegaan is.Kan niets meer hergebruiken daar alles verlijmd is met pvc lijm voor drukleidingen.Morgen kijken als ik nog een nieuwe klaar krijg.
Grtjs, Marc.
PB061581.JPG
 
Tweede deel v/d foto's.

Na volledige afkoeling de doorvoer v/d motoras ontvet.
Aan de achterkant van de rubber dichting zit een conisch gedeelte.Dit gedeelte opgevuld met vet.
Dan de buitenrand van de dichting voorzichtig voorzien van secondenlijm en het geheel zeer voorzichtig over de as geschoven.Deze dichting een tijdje geklemd tegen de motorgondel.Er is nu ook een weerstand op de motoras,door de dichting.
Grtjs,Marc.
PB061582.JPG
PB061583.JPG
PB061579.JPG
PB061580.JPG
 
Back
Top