Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bij het vorige schip dat ik gebouwd heb (HMS Endeavour) heeft het buigen van de planken mij veel werk/hoofdbrakens gekost. Ik boog het hout toen door het nat te maken met een penseel, iets te buigen, droog te fohnen met een warme fohn, weer nat te maken, verder te buigen etc net zolang tot de vereiste kromming was bereikt.
![]()
Voor de romp van dit schip heb ik gebruik gemaakt van de huidtang van Amati, hiermee kan je het hout veel sneller buigen het nadeel van deze techniek is dat je het hout aan de binnenkant van de kromming beschadigt, voor de romp is dat niet zo'n probleem want dan ziet niemand het. Voor de berghouten was geen goede oplossing omdat het met deze buigtang niet goed mogelijk is de zeeg in de berghouten te buigen.
Daarom heb ik op dit forum naar een andere buigtechniek gezocht (en gevonden! ) namelijk het eerst enkele uren weken van het hout in water. Ik heb een pvc buis (lengte 500mm diameter 50mm) geheel met water gevuld en het hout erin en dop erop om te voorkomen dat het hout boven het water uitsteekt omdat het natuurlijk blijft drijven. Tot mijn verbazing warende beghouten daarna eenvoudig
in alle richtingen te buigen.
Ik heb de marsen aangepast, dat wil zeggen aan de bovenzijde voorzien van straalsgewijs lopende balken en voorzien van een opstaande rand rondom waardoor ze nu de originele vorm veel dichter benaderen.
![]()
Ook heb ik nu het kleurschema definitief aangepast. Het blauw van de romp wordt vervangen door mat groen met een oranje/rode accent baan
bovenaan de romp.
Nog een paar berghouten en de romp kan geschilderd worden!
Dank je amazone
Vanaf nu dus "Het Paradys" in plaats van "het paradijs"
Andy
Andy,
Eerst om te zeggen dat de foto's (downsized) van het model in het Stadhuis te Middelburg te vinden zijn op https://picasaweb.google.com/lh/myphotos.
Kun je de foto's via een andere omgeving tonen? Picasa herkent mijn PC niet en zijn dus de foto's niet zichtbaar voor me. Ik vertrek maandag ek nr Middelburg en ben nu ook benieuwd.
Dank
Heeft iemand correcte afmetingen (L x B) of verhoudingen (4:1) bijvoorbeeld???
Ik heb de afbeeldingen nog eens doorgeplozen en lijkt inderdaad op de sergal variant. Van een amerikaanse sloep verhouding gevonden ca 1:4
vind ik qua vorm passender dan de sergal variant.![]()
Germt heeft wel een punt wat betreft stabiliteit, maar volgens mij niet wat betreft snelheid... hoe breder, hoe trager toch?