Helaas zal dit voorlopig een laatste en korte update worden van de stand van zaken m.b.t. de bouw tot nu toe. Dat ik ook tussentijds geen bijdrage aan het verslag heb kunnen geven, komt door het vorige week overlijden van mijn schoonzoon in Engeland, na een langdurig ziekbed. Mijn aandacht gaat nu uit naar mijn dochter.
Een korte update:
De bezaanmast is geplaatst. Het groene toplicht gecheckt, wat het gelukkig doet. Omdat de zeer dunne lakdraden (+ en -) vanaf het dek, ingefreesd moesten worden in de 3 mast onderdelen, is het altijd weer spannend of het ook brand. Ook heb ik het achterste zeil (volgens mij de bezaanszeil) aan de gaffel en de giek aangebracht, wat toch een stuk ingekort moest worden. Gelukkig is mijn vrouw super handig op de naaimachine, dus dat was geen probleem.
Het was wel een gefriemel om alle blokken met bijbehorend touwwerk aan te brengen, maar dat is redelijk gelukt. Wat ik altijd weer een uitdaging vind, is om van die keurige opgerolde touwwerken in een cirkel te maken met dat zeer dunne touw van 0,12 mm. Het vliegt iedere keer alle kanten op. Mijn oplossing is een stuk dubbelzijdig kleefband (waar tapijtranden mee vastgeplakt worden) op een stukje karton. Dan een keurig rolletje draaien op het band en insmeren met houtlijm (wat je niet meer ziet als het is opgedroogd). Dan voorzichtig lostrekken als de lijm is opgedroogd.
De reeflijnen zoals voorgesteld door Occre kloppen volgens mij niet helemaal, dus heb ik ze anders laten lopen, niet naar de achterkant van het bezaanszeil, maar naar de onderkant. (zie op de foto)
Om de gaten in de blokken wat groter te kunnen maken en andere gaten te kunnen boren, heb ik een bijzonder handig tool aangeschaft. Inclusief boortje is het 15 cm lang, met 3 snelheden en op te laden via een USB aansluiting. Bijbehorende boortjes vanaf 0,15 mm. Tevens een beveiliging tegen overbelasting en dat alles voor nog geen 30 euro.
Ook de bijboten opgehangen.
De volgende fase is het monteren van de resterende 21 zeilen, wat mogelijk pas na de zomer kan gaan gebeuren. Misschien dat ik dan later het verslag nog kan afmaken, maar voorlopig ben ik even gestopt.
Iedereen bedankt voor de reacties en veel bouw plezier.
Hierna enkele impressie foto’s van de huidige stand ter zake, ter afsluiting.
De nachtverlichting, inclusief navigatieverlichting.