Bouw Americo Vespucci van Occre

Dank Mark. Dezelfde ervaring had ik ook met het bouwen van de Sovereign of the Seas van Mantua, maar met een goede voorbereiding en de hulp van het forum (vooral het verslag van Piet) is het gelukt. Ook bij Occre heb je natuurlijk je ongemakken: niet genoeg materialen (koper draad bijv.) en soms behoorlijke afwijkingen van de werkelijkheid. Maar dit hoort er allemaal bij en maakt het ook spannend.
Succes met het ploegen.

De Ra’s van de fokkemast gemaakt en alle blokken voor het want (74 stuks: mast en boegspriet) bevestigd. De 1:1 tekeningen van Occre zijn hierbij erg nuttig, omdat je precies kunt zien welke blokken waar moeten worden bevestigd.

upload_2024-9-10_17-42-14.png

upload_2024-9-10_17-42-52.png

De fokkemast geplaatst en de bedrading bij de mastvoet voor de schijnwerpers aangesloten en getest. Ik lijm de mast niet vast, omdat deze stevig en diep genoeg in de boot verankerd zit.

De schijnwerpers op het antennedek en in de fokkemast doen het
upload_2024-9-10_17-44-41.png

De stagen voor de boegspriet aan de fokkemast aangebracht. De draad naar achteren is een tijdelijke hulplijn om de mast recht te houden als de stagen strak getrokken worden. Deze wordt later aan de grote mast bevestigd. Ook de kettingen en touwen van de boegspriet aan de boeg aangebracht en geschilderd.
upload_2024-9-10_17-48-31.png

Aan de lijnen die aan de zijkant van de boegspriet zitten worden de vangnetten bevestigd. (3 stuks). Het was een behoorlijke uitdaging om deze netjes, maar op spanning aan de touwen bevestigd te krijgen. Hiervoor heb ik gewoon zwart naaigaren gebruikt, zo dun mogelijk, maar wel sterk. Vervolgens met naald en draad de netten bevestigd. De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik tot 2 keer toe de netten, inclusief alle touwen weer ervan afgeknipt heb, omdat ik het niet mooi vond zitten. Gewoon weer opnieuw beginnen. Ik betrap mezelf er nog wel eens op dat ik me laat verleiden tot het volgende: “als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan”. En iedere keer betekent dit: weer verwijderen en opnieuw beginnen. De 3e keer was ik enigszins tevreden.
Om de voorste en de achterste netten strak geplaatst te krijgen heb ik ze eerst aan de zijkanten, die niet aan de touwen worden vastgemaakt, moeten verstevigen met dun koperdraad. (zie bij de pijlen in onderstaande foto’s)
upload_2024-9-10_17-50-36.png
upload_2024-9-10_17-51-12.png

Een tweetal overzicht foto’s van de geplaatste vangnetten onder de boegspriet.
upload_2024-9-10_17-52-41.png

upload_2024-9-10_17-53-1.png

De volgende klus is het aanbrengen van het staande want aan de fokkemast en het maken van de hoofdmast, inclusief Ra’s, die op dezelfde wijze als de fokkemast worden gemaakt. Wordt vervolgd.

Ik zag dat ik per ongeluk 2 kopieën heb gemaakt en blijkbaar toegevoegd van een foto van een vangnet. Weet iemand hoe ik die weer kan verwijderen uit het verslag?

Het staand want aan de fokkemast bevestigd. Eerst de weeflijnen aan de stagen vastgemaakt. Met behulp van een sjabloon voor de juiste afstanden en je kan het beter zien. Ik heb ze gelijmd met secondelijm en niet geknoopt, anders worden de knopen te dik gezien de schaal. De bevestiging van een stag aan de putting (2e van rechts) zit niet helemaal goed, wordt nog gecorrigeerd.
upload_2024-9-17_16-59-48.jpeg

Ook de verstaging aan de achterkant aangebracht, waarmee de mast aan alle kanten geborgd is.
Het totaal resultaat ziet er als volgt uit:
upload_2024-9-17_17-2-46.jpeg

Meer in detail:
upload_2024-9-17_17-4-27.jpeg
upload_2024-9-17_17-5-12.jpeg

De volgende fase is het maken van de grote mast en bijbehorende Ra's.

De grote mast. Deze bestaat uit 3 delen. Eerst heb ik de bedrading (lakdraad, dikte 0,15 mm, zie blauwe pijlen) in gefreesd voor het rode toplicht, en alle 3 de delen vervolgens gebeitst. Dat infrezen doe ik door met een Stanley mes aan beide zijden een inkerving te maken, waar dan de rode (+), respectievelijk blauwe draad (-) ingelegd worden. dan weer dicht maken met beits.

upload_2024-10-8_16-4-4.jpeg

Het rode toplicht zeer sterk uitvergroot (Zie blauwe pijl) Hij doet het.

upload_2024-10-8_16-18-35.jpeg
upload_2024-10-8_16-22-3.jpeg

Alle blokken gemonteerd, de bedrading van de 3 onderdelen met elkaar verbonden en de mast in elkaar gezet, inclusief de platforms.

upload_2024-10-8_16-29-42.jpeg

De volgende fase is het taps laten toelopen van de 5 ra's, door ze in de boormachine te klemmen en met een omheen gevouwen schuurpapier afschuinen. Beitsen en alle onderdelen monteren. Dit laat ik de volgende keer in detail zien.

Bijlagen

• upload_2024-10-8_15-54-50.jpeg
    upload_2024-10-8_15-54-50.jpeg
    52,1 KB · Weergaven: 45
  • upload_2024-10-8_15-54-50.jpg
    upload_2024-10-8_15-54-50.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 45
  • upload_2024-10-8_16-10-43.jpeg
    upload_2024-10-8_16-10-43.jpeg
    26,4 KB · Weergaven: 45
Allereerst wens ik iedereen een zeer voorspoedig en gezond 2025.
Helaas ben ik 3 maanden uit de lucht geweest door familie omstandigheden en het feit dat we 2 maanden zonder warmtepomp hebben moeten doen, dus de woonkamer met straalkacheltjes hebben moeten verwarmen en dus niet de zolder. (mijn hobby plek) Het fenomeen warmtepomp is mooi, tot het moment dat er iets kapot is. Gelukkig viel het onder de garantie en 6 monteurs verder, inclusief van de fabriek, was het de dag voor kerst weer gerepareerd. Vandaar mijn gedwongen pauze. (hoort eigenlijk niet in dit verslag)

Zo nu en dan wel wat gedaan: de grote mast afgemaakt en geplaatst en begonnen met de bezaan mast. Het zelfde als bij de grote mast, eerst de bedrading ( dikte 0,15 mm) voor het groene toplicht in gefreesd in de 3 onderdelen van de bezaan mast. De mast zelf afgemaakt en verder de 5 Ra’s, de boom en de gaffel afbouwen en dan het geheel aan de mast monteren. Gelukkig voorziet Occre in gedetailleerde tekeningen op schaal 1: 1 om alle blokken op de juiste plaats te monteren. (25 stuks alleen al op de mast zelf) Tevens heb ik hier en daar nog wat schilderwerk te doen aan de masten.
Helaas door de omstandigheden geen uitgebreid verslag en maar een 3 tal overzicht foto’s. Vanaf heden ga ik weer vaker en gedetailleerder verslag doen. Wordt vervolgd.

De grote mast
upload_2025-1-7_16-40-36.png

De Bezaan mast en bijbehorende Ra’s, gaffel en boom (nog 3 te gaan)
upload_2025-1-7_16-41-39.png

Overzicht, inclusief geplaatste grote mast. (helaas is fotograferen niet mijn sterkste kant)
upload_2025-1-7_16-43-23.png

Je hebt helemaal gelijk Jan. In de haast om weer iets van me te laten horen, heb ik snel met mijn smartphone een paar foto's gemaakt. Dit had ik beter niet kunnen doen. Het forum verdient beter, sorry.

Ondanks de kwaliteit van de foto’s ;), blijkt nog maar eens wat een mooi model dit gaat worden … en nogmaals, ondanks jouw gedwongen pauze, lijkt mijn tempo wel op dat van een slak, vergeleken met dat van jou. Waarbij ik mij dan troost met de gedachte dat ik er langer plezier aan ga hebben …:D
Beste groetjes en blij dat je weer wat van je hebt laten horen !
Mark

Helaas zal dit voorlopig een laatste en korte update worden van de stand van zaken m.b.t. de bouw tot nu toe. Dat ik ook tussentijds geen bijdrage aan het verslag heb kunnen geven, komt door het vorige week overlijden van mijn schoonzoon in Engeland, na een langdurig ziekbed. Mijn aandacht gaat nu uit naar mijn dochter.

Een korte update:
De bezaanmast is geplaatst. Het groene toplicht gecheckt, wat het gelukkig doet. Omdat de zeer dunne lakdraden (+ en -) vanaf het dek, ingefreesd moesten worden in de 3 mast onderdelen, is het altijd weer spannend of het ook brand. Ook heb ik het achterste zeil (volgens mij de bezaanszeil) aan de gaffel en de giek aangebracht, wat toch een stuk ingekort moest worden. Gelukkig is mijn vrouw super handig op de naaimachine, dus dat was geen probleem.
Het was wel een gefriemel om alle blokken met bijbehorend touwwerk aan te brengen, maar dat is redelijk gelukt. Wat ik altijd weer een uitdaging vind, is om van die keurige opgerolde touwwerken in een cirkel te maken met dat zeer dunne touw van 0,12 mm. Het vliegt iedere keer alle kanten op. Mijn oplossing is een stuk dubbelzijdig kleefband (waar tapijtranden mee vastgeplakt worden) op een stukje karton. Dan een keurig rolletje draaien op het band en insmeren met houtlijm (wat je niet meer ziet als het is opgedroogd). Dan voorzichtig lostrekken als de lijm is opgedroogd.

De reeflijnen zoals voorgesteld door Occre kloppen volgens mij niet helemaal, dus heb ik ze anders laten lopen, niet naar de achterkant van het bezaanszeil, maar naar de onderkant. (zie op de foto)
upload_2025-2-19_19-29-13.png

Om de gaten in de blokken wat groter te kunnen maken en andere gaten te kunnen boren, heb ik een bijzonder handig tool aangeschaft. Inclusief boortje is het 15 cm lang, met 3 snelheden en op te laden via een USB aansluiting. Bijbehorende boortjes vanaf 0,15 mm. Tevens een beveiliging tegen overbelasting en dat alles voor nog geen 30 euro.
upload_2025-2-19_19-30-39.png

Ook de bijboten opgehangen.
upload_2025-2-19_19-31-48.png

De volgende fase is het monteren van de resterende 21 zeilen, wat mogelijk pas na de zomer kan gaan gebeuren. Misschien dat ik dan later het verslag nog kan afmaken, maar voorlopig ben ik even gestopt.
Iedereen bedankt voor de reacties en veel bouw plezier.
Hierna enkele impressie foto’s van de huidige stand ter zake, ter afsluiting.

upload_2025-2-19_19-33-33.png

upload_2025-2-19_19-34-35.png

upload_2025-2-19_19-35-5.png

De nachtverlichting, inclusief navigatieverlichting.

upload_2025-2-19_19-35-54.png

Back