Maar ook op de unit met de satelliet antennes zitten in werkelijkheid 2 schijnwerpers om de dek activiteiten te kunnen verlichten tijdens de diverse dek manoeuvres. (zie blauwe pijl op de foto) Occre heeft deze ook niet opgenomen, dus ga ik deze zelf maken.
Als laatste vind ik het altijd leuk als een radar kan draaien. Daarom heb ik een motortje beneden deks ingebouwd om de achterste radar te kunnen laten draaien. Ook hier moet je vooraf een voorziening treffen met een doorverbinding aan dek. Op de foto is het motortje met vertraging tandwielen en doorsteek door het dek te zien, alsmede een ingebouwde led met 2 zwarte glasvezel draden voor 2 lichtpunten op het dek.
Totaal overzicht, met de bekabeling aangebracht, inclusief het bediening paneel in de standaard. (aparte knoppen voor de boordverlichting, schijnwerpers, navigatieverlichting en radar)
Al met al vraagt dit alles best wel wat capaciteit, vandaar dat ik een trafo gebruik die 220V input, 3V output en 2A levert. De bediening doe ik in de standaard met 4 knoppen, met een stekkerverbinding naar de boot. (blauw) Aan de achterkant van de standaard zit de stekkerverbinding van de trafo. (zwart)
Voor mezelf heb ik dit in een schema gezet, anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Hopelijk was het niet teveel gericht op de techniek in plaats van het daadwerkelijk bouwen van de boot. Ik hoop dat in het vervolg te compenseren.
Als laatste vind ik het altijd leuk als een radar kan draaien. Daarom heb ik een motortje beneden deks ingebouwd om de achterste radar te kunnen laten draaien. Ook hier moet je vooraf een voorziening treffen met een doorverbinding aan dek. Op de foto is het motortje met vertraging tandwielen en doorsteek door het dek te zien, alsmede een ingebouwde led met 2 zwarte glasvezel draden voor 2 lichtpunten op het dek.
Totaal overzicht, met de bekabeling aangebracht, inclusief het bediening paneel in de standaard. (aparte knoppen voor de boordverlichting, schijnwerpers, navigatieverlichting en radar)
Al met al vraagt dit alles best wel wat capaciteit, vandaar dat ik een trafo gebruik die 220V input, 3V output en 2A levert. De bediening doe ik in de standaard met 4 knoppen, met een stekkerverbinding naar de boot. (blauw) Aan de achterkant van de standaard zit de stekkerverbinding van de trafo. (zwart)
Voor mezelf heb ik dit in een schema gezet, anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Hopelijk was het niet teveel gericht op de techniek in plaats van het daadwerkelijk bouwen van de boot. Ik hoop dat in het vervolg te compenseren.