Bouw Americo Vespucci van Occre

Schiet nog steeds goed op Ruud ! Bij Baillien in Antwerpen hebben ze ook messing-staafjes van alle doormeters, ook die van 0,5 mm (die ik trouwens ook heb moeten gebruiken bij mijn Amerigo Vespucci). En, zoals Stephan terecht opmerkt : het is heel wat handiger werken dan met messing-draad, en het resultaat is mooi strak en recht (kan je zien bij de frames boven de uitkijkposten en de platformen van de buitenboordse trappen). Als je eens in Antwerpen bent, moet je zeker eens gaan kijken in die winkel. En geraak je er niet : ze verkopen ook online.
Links zie je het staafje van 0,5 mm doormeter, rechts ter vergelijking één van 0,8 mm (meest gebruikt op mijn AV, onder andere voor de relingen, die niet te doen waren met de meegeleverde 0,8 mm messing draad).
IMG_9033.jpg
 
Gaten geboord voor de patrijspoorten (174 stuks). Wat handig is dat Occre een mal aanlevert op ware grootte, waar de gaten van 3 mm. geboord moeten worden. Eerst de mal op de romp bevestigd, toen door de mal kleine gaatjes van 0,15 mm geboord, zodat je makkelijk met de boor de 3 mm gaten kon boren. Vervolgens de messing venstertjes geprepareerd. Waar licht doorheen moest schijnen deze opgevuld met strookjes glasvezel van ongeveer 3 cm en waar geen licht doorheen mocht schijnen deze eerst opgevuld met blanke email verf nr. 1 voor het glas effect en aan de achterzijde afgedicht met grijze email verf.
upload_2024-5-1_15-56-26.png


Het resultaat:

upload_2024-5-1_15-57-21.png



De commando unit (boven) met navigatie eenheid (onder) op het voordek gemonteerd en de belichting aangesloten.
upload_2024-5-1_15-58-24.png


Tevens de kraan unit en overige accessoires geplaatst. Het hekwerk op de kraan unit aan 1 kant gemonteerd (niet standaard in voorzien bij Occre: slordig !) Ook de trap aan stuurboord op het voorschip gemaakt. In z’n algemeenheid werkt de schaal 1:100 niet mee met al die kleine onderdelen, dus moest ik erg veel aanpassen, maar dat wist ik van tevoren.
upload_2024-5-1_15-59-12.png


Ook de stuurwiel eenheid met de 4 stuurwielen (incl. verlichting), alsmede antennedek (incl. brandende schijnwerpers) en de trap aan stuurboord op het midden dek aangebracht.
upload_2024-5-1_16-0-14.png


De totale belichting getest en deze voldoet aan de verwachtingen. (ik moet hiervan nog een foto maken in het donker om het effect goed te kunnen zien, inclusief de patrijspoorten, maar dat moet ik eerst uitvogelen op mijn camera, komt binnenkort)
 
Bedankt Mark, voor je reactie. Ik werk ook met messing staafjes i.p.v. draad en dat werkt goed. De "Historische Modelbouw Shop" zit bij mij op fiets afstand en die heeft gelukkig het meeste op voorraad, zodat ik niet hoef te wachten tot het opgestuurd is.
 
Dank voor de reacties. De nachtfoto's komen er aan. Ik ben niet zo goed in fotografie, al heb ik best wel een redelijke camera. Ga mijn best doen.
 
Hierbij de toegezegde eerste foto’s van de verlichting. Misschien fotografisch geen hoogstandje, maar dat komt door mijn gering kennis van fotografie. Wat nog ontbreekt is de navigatieverlichting en de verlichting van de schijnwerpers op de fokkemast.

Venster verlichting en dek units
upload_2024-5-5_14-33-10.png


Verlichting Stuurhut
upload_2024-5-5_14-34-46.png


Verlichting commando unit en navigatie unit
upload_2024-5-5_14-35-36.png


Verlichting commando unit van boven
upload_2024-5-5_14-36-22.png


Heklicht
upload_2024-5-5_14-46-38.png


Schijnwerpers antenne unit
upload_2024-5-5_14-47-13.png


Dekverlichting
upload_2024-5-5_14-47-45.png
 
Prachtig werk Ruud en erg sfeervolle verlichting (en ook foto's hoor, wat je er zelf ook mag van vinden) ! En ook een erg strak tempo. Je hebt mijn werk van twee jaar zowat ingehaald ...o_O !
 
De afgelopen weken ben ik met wat onderbrekingen voornamelijk bezig geweest met de dek units en onderdelen. De 4 kompas units die aan beide kanten uitsteken waren nogal bewerkelijk. Met name het frame en hekwerk van koperdraad. In afwijking van Occre heb ik een eigen opbouw gemaakt met een afdakje op 2 stuks. In plaats van lijmen kies ik er voor om de koperdraden te solderen i.p.v. te lijmen. Het is wat bewerkelijker maar wel veel steviger.


upload_2024-6-11_20-36-27.png


De 2 ankerlieren zelf wat aangepast. Andere beschildering, versteviging touwen zijwaarts en een katrol, inclusief touw om de ankers te kunnen vieren.

upload_2024-6-11_20-37-45.png


Deel van de machinekamer op het dek, met aan de zijkant op het dek een toegangsluik met een trap naar beneden. Dit is een beetje optisch bedrog, want de trap gaat niet echt door het dek naar beneden.

upload_2024-6-11_20-38-40.png


Inclusief verlichting.

upload_2024-6-11_20-39-35.png


Tevens is te zien dat de nagelbank voor de korvijnnagels voorzien is van katrollen aan de onderzijde, voor de begeleiding van het touwwerk. In het echt zijn dit koperen katrollen, maar dat is op deze schaal moeilijk te krijgen of te maken. Daarom zelf maar iets gemaakt van een stukje stroomkabel en oogboutjes.

upload_2024-6-11_20-40-50.png


upload_2024-6-11_20-41-13.png


De zes dek kisten, waar vermoedelijk hulpgereedschap en onderhoudsspullen voor op het dek inzitten.

upload_2024-6-11_20-42-13.png


De 18 reddingsvlotten. Zes vlotten komen op een standaard op de reling, de overige vlotten komen aan de zijkant van de boot. Deze worden later gemonteerd. Het was een enorm gepriegel en ook hier werkt de schaal tegen je.

upload_2024-6-11_20-43-15.png


Allerlei toebehoren op het dek aangebracht. Goed te zien is dat het een vol dek wordt. Om er goed bij te kunnen als ik de masten en het want ga aanbrengen, monteer ik de davits voor de bijboten later. De bijboten op het middenschip staan los en zijn nog niet vast gemonteerd.

Volgende keer zal ik een totaal overzicht laten zien.
 
Overzicht van het achterdek.


upload_2024-6-11_20-47-24.png


Overzicht van het midden dek

upload_2024-6-11_20-48-30.png


De toegangsdeuren voor de buitentrap, als de AV aan de wal ligt. De trap zelf wordt later gemonteerd. Dit is een eigen aanpassing, Occre heeft dit niet opgenomen, geen openingen in de wand gemaakt en de buitentrap maar gewoon tegen de zijwand geplakt, zodat je bovenaan tegen een dichte wand aan kijkt.

Nu ik wat verder ben in de bouw kom ik steeds vaker tot de ontdekking dat Occre erg veel oplossingen heeft gekozen om het bouwen te vergemakkelijken en daarbij veel is gaan afwijken van de werkelijkheid. Ook de prijs speelt natuurlijk een rol. Wat ik in het begin al zei: de schaal en de mate van gedetailleerdheid vallen mij tegen. Ik heb erg veel zelf moeten aanpassen en een oplossing moeten verzinnen. Toch heeft dit ook weer aantrekkelijke kanten en ik wist dit van tevoren. Maar als je dit pakket koopt moet je hier wel rekening mee houden.

upload_2024-6-11_20-49-56.png


Overzicht van het voordek. De .50 mitrailleurs staan in werkelijkheid niet meer op het dek, maar ik heb ze toch maar toegevoegd. Ook 2 van de zes ankers gemonteerd.

upload_2024-6-11_20-50-42.png


Wordt vervolgd.
 
Weerom heel mooi afgewerkte en gedetailleerde items van het dek. En het troost mij dat het hekwerk van de kompas units jou veel zweet heeft gekost, want dat was bij mij ook een werkje dat mij menig gevloek heeft ontlokt ...:hammer:
 
Hoi Ruud, ik ben er enige weken uit geweest vanwege werk en zie je vorderingen van eerder deze maand. Ziet er prachtig uit !
 
Na een korte onderbreking weer een update van mijn vorderingen. In de vakantie nog een email wisseling gehad met Mark over de afmetingen van de masten en de positionering van de Ra’s. (zie zijn verslag) De verwarring kwam m.i. voornamelijk door het feit dat Mantua een model op de markt brengt met opgebonden zeilen en Occre een vol getuigd schip. Dit is bepalend voor de positie van de ra’s. Eind goed al goed.
Ik ben voornamelijk bezig geweest met de verdere inrichting van alle voorzieningen op en aan het dek. (zie onderstaande foto’s). Opvallend is dat Occre bepaalde onderdelen weglaat, zoals de boordverlichting aan SB en BB en de uithouders aan beide zijkanten.

upload_2024-8-16_20-43-24.png

Overzicht van het achterdek. De trappen aan SB zijde gemonteerd en de davits aangebracht. De boten worden later geplaatst, anders zitten ze alleen maar in de weg tijdens het plaatsen
van de masten en het aanbrengen van het want. Goed te zien zijn de puttings (totaal 46 stuks) en de reddingsvlotten. N.B.: de led, naast de opening voor de grote mast, is een tijdelijke controle lamp om de bedrading voor de navigatie verlichting straks boven in de mast te testen.

upload_2024-8-16_20-50-30.png

De uithouder aan SB zijde met de groene navigatie verlichting aan SB, die het ook doet)


upload_2024-8-16_20-51-26.png

De boegspriet aangebracht, inclusief de zijwaartse steunen (die nu nog naar beneden hangen) voor de netten, die onder de boegspriet aangebracht worden. Alle noodzakelijke blokken zijn ook reeds gemonteerd. Tevens heb ik Americo op zijn plaats vastgemaakt. Vastlijmen gaf niet zo’n sterke verbinding, je stoot hem er makkelijk af. Dus heb maar een spijkertje door zijn navel gedaan om hem goed vast te zetten.

Ik ben ook begonnen met het prepareren van de masten. Als eerste heb ik de fokkemast klaar gemaakt. Erg makkelijk zijn de 1:1 tekeningen, zodat je precies kunt zien wat waar moet en op welke hoogte. De elektrische bedrading voor de schijnwerpers heb ik in de mast gefreesd, zodat je die niet ziet. Getest en ze doen het. De radar unit heb ik met 2 kleine spijkertjes aan de onderkant vastgezet, anders was de verbinding te kwetsbaar. Ook de 25 blokken op de mast zelf aangebracht, wat gezien de schaal wel een gepriegel was.

upload_2024-8-16_20-52-16.png

De radar unit en de dry fit bevestiging van de onderste Ra.

upload_2024-8-16_20-53-0.png

De 2 schijnwerpers in de Fokkemast met de bedrading in de mast gefreesd.

upload_2024-8-16_20-53-55.png

Dry fit Fokkemast en onderste Ra.

Nu de overige 4 Ra’s van de fokkemast gereedmaken. Wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • upload_2024-8-16_20-43-24.png
    upload_2024-8-16_20-43-24.png
    1,6 MB · Weergaven: 48
  • upload_2024-8-16_20-43-24.png
    upload_2024-8-16_20-43-24.png
    1,6 MB · Weergaven: 49
Schitterend werk Ruud !!! Die verlichting geeft er ook wel een mooie extra uitstraling aan. Echter een beetje afgunst toch ook naar die toch wel erg goed gedocumenteerde bouwkit van Occre … als je de documentatie van de Mantua bouwkit daar tegenover stelt is het huilen met de pet op ! Ik zou bvb bij God niet weten hoeveel blokken er op de mast moeten aangebracht worden … het is behelpen met het uitvlooien van andere bouwverslagen en bouwkits … Maar het is wat het is, en de boer, hij ploegde voort ! :banana:
Benieuwd naar het vervolg van jouw vaardigheden !
Mark
 
Back
Top